ΕΠΙ ΤΟΥ ΟΡΟΥΣ ΤΩΝ ΕΛΑΙΩΝ
Εις τον τόπον της Αναλήψεως του Κυρίου ετελέσθη Εσπερινός αφ’ εσπέρας την Παρασκευήν, 2αν / 15ην Απριλίου 2022, προεξάρχοντος του Μητροπολίτου Καπιτωλιάδος κ. Ησυχίου, συνιερουργούντων Αγιοταφιτών Ιερομονάχων, των Αρχιμανδριτών Μακαρίου, Καλλίστου και Διονυσίου και του π. Γεωργίου Μπαράμκη Ιερέως του Καθεδρικού Ναού του Αγίου Ιακώβου, των Ιεροδιακόνων π. Μιχαήλ και π. Δοσιθέου, ψάλλοντος του Ιεροδιακόνου π. Συμεών μετά των μαθητών της Πατριαρχικής Σχολής Σιών και της χορωδίας του Αγίου Ιακώβου υπό τον κ. Ριμόν Κάμαρ.
Προς το Εσπέρας εν τω Αποδείπνω ηκολούθησε λιτανεία προς τον Ναόν των Γαλιλαίων Ανδρών, την οποίαν ηυλόγησεν ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων κ.κ. Θεόφιλος. Την πρωΐαν του Σαββάτου, 3ης /16ης Απριλίου 2022 ετελέσθη θεία Λειτουργία, προεξάρχοντος του Μητροπολίτου Καπιτωλιάδος κ. Ησυχίου τη συμμετοχή Ελληνορθοδόξων Αραβοφώνων, Ρωσοφώνων και Ρουμανοφώνων και Ελλήνων προσκυνητών.
Την Αρχιερατικήν Συνοδείαν και το εκκλησίασμα εδεξιώθη ο Επιστάτης του Προσκυνήματος μοναχός Αχίλλιος.
ΕΙΣ ΒΗΘΑΝΙΑΝ
Εις μνήμην της εγέρσεως του Λαζάρου, φίλου του Χριστού, καταγομένου εκ Βηθανίας ετελέσθη θεία Λειτουργία την πρωΐαν του Σαββάτου, 3ης /16ης Απριλίου 2022, εις την Μονήν των αδελφών του Λαζάρου Μάρθας και Μαρίας, και εις τον τόπον της υπ’ αυτών προϋπαντήσεως Αυτού, προεξάρχοντος της Α.Θ.Μ. του Πατρός ημών και Πατριάρχου Ιεροσολύμων κ.κ. Θεοφίλου, συλλειτουργούντων των Αριεπισκόπων Γεράσων κ. Θεοφάνους, Κωνσταντίνης κ. Αριστάρχου και Πέλλης κ. Φιλουμένου, Αγιοταφιτών Ιερομονάχων ως των Γέροντος Καμαράση Αρχιμανδρίτου π. Νεκταρίου, του Αρχιμανδρίτου π. Κλαυδίου, του εφημερίου της Μονής Αρχιμανδρίτου π. Επιφανίου και Αραβοφώνων και Ρωσοφώνων Πρεσβυτέρων, ψάλλοντος του κ. Βασιλείου Γκοτσοπούλου, παρουσία του Γενικού Προξένου της Ελλάδος εις τα Ιεροσόλυμα κ. Ευαγγέλου Βλιώρα και προσκυνητών και εντοπίων πιστών.
Εις το Κοινωνικόν της Θείας Λειτουργίας εκήρυξε τον θείον Λόγον ο Μακαριώτατος έχοντα ως έπεται:
«Είπεν αυτή [τη Μάρθα ] ο Ιησούς· Εγώ ειμι η Ανάστασις και η ζωή. ο πιστεύων εις εμέ, καν αποθάνη, ζήσεται· και πας ο ζων και πιστεύων εις εμέ ου μη αποθάνη εις τον αιώνα· πιστεύεις τούτο; λέγει αυτώ· Ναί, Κύριε, εγώ πεπίστευκα ότι συ ει ο Χριστός ο Υιός του Θεού, ο εις τον κόσμον ερχόμενος», (Ιωαν. 11, 25-26). λέγει ο αυτήκοος και αυτόπτης γενόμενος Ιωάννης ο Ευαγγελιστής.
Αγαπητοί εν Χριστώ αδελφοί,
Ευλαβείς Χριστιανοί και προσκυνηταί,
Η χάρις του αδελφού της Μάρθας και της Μαρίας και του φίλου του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού Λαζάρου, συνήγαγεν ημάς εν τω ιερώ τούτω τόπω της αγιογραφικής κώμης Βηθανίας, ίνα εορτάσωμεν την εκ νεκρών έγερσιν του Λαζάρου αφ’ ενός· και την υπό του Χριστού πιστοποίησιν προ του σταυρικού πάθους αυτού, την κοινήν ημών των ανθρώπων ανάστασιν.
Η υπό του Ευαγγελιστού Ιωάννου λεπτομερής εξιστόρησις της εκ νεκρών εγέρσεως του Λαζάρου, εγένετο πριν της διά βαίων και κλάδων θριαμβευτικής εισόδου του Ιησού εις την αγίαν Πόλιν Ιερουσαλήμ. Διό και η Αγία ημών Εκκλησία καλεί την σημερινήν ημέραν «το προ της Κυριακής των Βαίων Σάββατον», ή καλύτερον το Σάββατον προ της εβδομάδος των αγίων Παθών του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού. «Σήμερον Βηθανία, προανακηρύττει την Ανάστασιν, Χριστού του ζωοδότου, τη εγέρσει Λαζάρου χορεύουσα», αναφωνεί και ο υμνωδός της Εκκλησίας.
Η τριήμερος ταφή και η εκ νεκρών Ανάστασις του Ιησού Χριστού αποτελεί το αποκορύφωμα του μυστηρίου της θείας Οικονομίας, τουτέστιν της εκ της εκ των αγνών αιμάτων της αειπαρθένου και θεοτόκου Μαρίας ενσαρκώσεως και ενανθρωπήσεως, διά Πνεύματος Αγίου, του Υιού και Λόγου του Θεού Πατρός ημών.
Προσέτι δε επιμαρτυρεί την εκ της αμαρτίας και της φθοράς του θανάτου ελευθερίαν ημών ως και την ώραν της εσχάτων κρίσεως, δηλονότι της θείας Δικαιοσύνης: «ότι έρχεται ώρα, και εκπορεύσονται οι τα αγαθά ποιήσαντες εις ανάστασιν ζωής, οι δε τα φαύλα πράξαντες εις ανάστασιν κρίσεως», (Ιωάν. 5, 28-29) λέγει Κύριος. Ομοίως δε εν Πνεύματι Αγίω είπεν και ο Προφήτης Ησαίας: «αναστήσονται οι νεκροί, και εγερθήσονται οι εν τοις μνημείοις» (Ησ. 26,19).
Ο Άγιος Κύριλλος Αλεξανδρείας, ερμηνεύων τον Ευαγγελικόν λόγον του Κυρίου: «λύσατε αυτού [τον τεθνηκότα Λάζαρον ] και άφετε υπάγειν», (Ιωάν. 11,44), λέγει: Χρησίμως [=προς το συμφέρον ημών] ούν διά χειρών οικείων επέτρεψεν αυτοίς λύσαι αυτόν, ίνα μηδεμίαν έχοιεν συκοφαντίας αφορμήν, αλλά μάρτυρες ώσι του θαύματος. Και τούτο δε έχει δείγμα της καθολικής αναστάσεως, ότε λυομένης της αμαρτίας και της του θανάτου φθοράς, ελεύθερος αφίεται έκαστος».
Ο δε θείος Παύλος καταδεικνύων το υπερβάλλον μέγεθος του γεγονότος της Αναστάσεως του Σωτήρος ημών Χριστού λέγει: «ει δε ανάστασις νεκρών ουκ έστιν, ουδέ Χριστός εγήγερται· ει δε Χριστός ουκ εγήγερται, κενόν άρα το κήρυγμα ημών, κενή και η πίστις ημών», (Α΄Κορ. 15,13-14).
Ημείς, αγαπητοί μου αδελφοί, οι προσδοκώντες την Ανάστασιν των νεκρών, μετά του υμνωδού είπωμεν: «Λάζαρον τεθνεώτα, τετραήμερον ανέστησας Χριστέ, προ του σου θανάτου, διασείσας του θανάτου το κράτος, και δι’ ενός προσφιλούς, την πάντων ανθρώπων προμηνύων, εκ φθοράς ελευθερίαν· διό προσκυνούντές σου, την παντοδύναμον εξουσίαν, βοώμεν· Ευλογημένος ει Σωτήρ, ερχόμενος εν δόξη, σώσαι τας ψυχάς ημών».
Ευλογημένη και Αγία εβδομάς των Παθών και καλόν Πάσχα! Αμήν.”
Της Λειτουργίας ληξάσης προεξήρξεν της λιτανείας από της Μονής ταύτης έως και του Τάφου του Λαζάρου ο Αρχιεπίσκοπος Γεράσων κ. Θεοφάνης, επί του οποίου και ανεγνώσθη η κατά Ιωάννην Ευαγγελική περικοπή της Εγέρσεως του Λαζάρου, τη συμμετοχή πολλών πιστών και τη παρουσία του Γενικού Προξένου της Ελλάδος εις τα Ιεροσόλυμα κ. Ευαγγέλου Βλιώρα.
Μετά την θείαν Λειτουργίαν την Αρχιερατικήν συνοδείαν εδέχθη το Δημαρχιακόν Συμβούλιον της Βηθανίας, το οποίον προηγουμένως είχεν έλθει εις την Ιεράν Μονήν Μάρθας και Μαρίας και ηυλογήθη υπό του Μακαριωτάτου, τη δεξιώσει της πολιάς ηγουμένης εκ Κύπρου μοναχής Ευπραξίας.