Με την παρουσία της ΠτΔ κ. Κατερίνας Σακελλαροπούλου, του Οικουμενικού Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίου και εκπροσώπων από σχεδόν όλες τις Ορθόδοξες Εκκλησίες πραγματοποιήθηκε η έναρξη του Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου του Περιοδικού Θεολογία της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος.
Το Συνέδριο με κεντρικό θέμα: «Η ορθόδοξη Θεολογία εν πορεία στην “άυλη πραγματικότητα” της ύστερης νεωτερικότητας», το οποίο διοργανώνεται με αφορμή την συμπλήρωση 100 ετών από την ίδρυση του εν λόγω Περιοδικού, άρχισε τις εργασίες του στον Μητροπολιτικό Ιερό Ναό Αθηνών, το απόγευμα της Τετάρτης 11 Οκτωβρίου.
Παρέστησαν, κατόπιν προσκλήσεως της Ιεράς Συνόδου και του Προέδρου Αυτής, Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου, ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος, η Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας κ. Κατερίνα Σακελλαροπούλου, ο Αρχιεπίσκοπος Νέας Ιουστινιανής και πάσης Κύπρου κ. Γεώργιος, ο Αρχιεπίσκοπος Τιράνων, Δυρραχίου και πάσης Αλβανίας κ. Αναστάσιος, ο Μητροπολίτης Ναυκράτιδος κ. Παντελεήμων, ο οποίος αντιπροσώπευσε τον Πατριάρχη Αλεξανδρείας κ. Θεόδωρο, ο Μητροπολίτης Βεροίας και Αλεξανδρέττας (Χαλέπι) κ. Εφραίμ και ο Επίσκοπος Σελευκείας κ. Ρωμανός, ως εκπρόσωποι του Πατριαρχείου Αντιοχείας, ο Αρχιεπίσκοπος Ανθηδώνος κ. Νεκτάριος, μετά του εν Αθήναις Εξάρχου του Παναγίου Τάφου Αρχιμ. Ραφαήλ Γρίβα, ως εκπρόσωποι του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων. Την Εκκλησία της Σερβίας και τον Πατριάρχη Σερβίας κ. Πορφύριο εκπροσώπησε ο Επίσκοπος Μπρανιτσέβου κ. Ιγνάτιος. Την Εκκλησία της Ρουμανίας και τον Πατριάρχη Ρουμανίας κ. Δανιήλ εκπροσώπησε ο Αρχιεπίσκοπος Μπουζαίου και Βραντσέας κ. Κυπριανός και ο π. Γεώργιος Holbea. Την Εκκλησία της Βουλγαρίας και τον Πατριάρχη Βουλγαρίας κ. Νεόφυτο εκπροσώπησε ο Μητροπολίτης Βράτσης κ. Γρηγόριος, ο Επίσκοπος Μπελογκραντσίκ (Λευκουπόλεως) κ. Πολύκαρπος και ο Διάκονος Simeon Borisov Ivaylov. Την Εκκλησία της Γεωργίας και τον Αρχιεπίσκοπο Μιτσχέτης και Καθολικό Πατριάρχη πάσης Ιβηρίας (Γεωργίας) κ. Ηλία εκπροσώπησε ο Μητροπολίτης Αχαλτσίχε και Ταο-Κλαρτζέτι κ. Θεόδωρος (Τσουάτζε), ο Μητροπολίτης Γκόρι και Ατένι κ. Ανδρέας (Γβαζάβα) και ο Πρωτοπρεσβ. Γεώργιος Zviadadze. Την Εκκλησία της Πολωνίας εκπροσώπησαν οι καθηγητές Θεολογίας κ. Jerzy Ostapczuk και Jerzy Betlejko.
Επιπλέον, παρέστησαν οι επικεφαλής των Αυτονόμων Ορθόδοξων Εκκλησιών:
Ο Αρχιεπίσκοπος Ελσιγκίου και πάσης Φιλανδίας κ. Λέων, μετά του Διακόνου Andreas Salminen και του κ. Jelisei Heikkila.
Ο Μητροπολίτης Ταλλίνης και πάσης Εσθονίας κ. Στέφανος.
Από την Ημιαυτόνομο Εκκλησία της Κρήτης ο Μητροπολίτης Κυδωνίας και Αποκορώνου κ. Δαμασκηνός.
Παρέστησαν, επίσης, ο Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κ. Κυριάκος Πιερρακάκης, ως εκπρόσωπος του Προέδρου της Ελληνικής Κυβερνήσεως κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, τα Μέλη της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, Υπουργοί, η στρατιωτική ηγεσία, Δικαστικές αρχές, Πρέσβεις, εκπρόσωποι ξένων δογμάτων, κλήρος και λαός.
Ο Γραμματέας της Οργανωτικής Επιτροπής του Συνεδρίου και Διευθυντής Συντάξεως του περιοδικού Θεολογία κ. Αλέξανδρος Κατσιάρας στον χαιρετισμό του, μεταξύ άλλων, τόνισε: «Ζούμε σε μια εποχή, που είναι βαθιά υλιστική και όμως μετατρέπει τα πάντα σε άυλες εικόνες. Αυτό δείχνει η συστηματική προώθηση της ασώματης επικοινωνίας. Η ψηφιακή τεχνολογία δημιουργεί ένα εικονικό περιβάλλον, όπου η επικοινωνία προϋποθέτει την ύπαρξη του σώματος, όχι όμως ως παρουσία, αλλά ως εργαλείο. Το σώμα χρησιμεύει απλώς για να χειρίζεται τη μηχανή, διά της οποίας θα συντελεστεί η επικοινωνία. Ο ρόλος του σταματά εκεί. Για παράδειγμα, το Διαδίκτυο, αν και γοητευτικό, είναι κατά βάσιν αντικοινωνικό, σε ό,τι αφορά τη φυσική παρουσία. Γιατί, διευκολύνοντας την άμεση επικοινωνία, διαστρεβλώνει την πραγματικότητα, αφού παρακάμπτει ό,τι πιο ρεαλιστικό, τη φυσική διαμεσολάβηση του υλικότατου ανθρωπίνου σώματος. Η τεχνολογική πρόοδος δίνει την εντύπωση ότι το σώμα μπορεί να υπερβαίνει τα όρια του τόπου και του χρόνου, ταυτόχρονα όμως μας απομακρύνει από την πραγματικότητα ότι είμαστε όντα εν σώματι. Καταλήγουμε να κινούμαστε όσο το δυνατό λιγότερο. Αλλά όσο λιγότερο κινούμαστε, τόσο περισσότερο ξεχνούμε ότι είμαστε όντα με σώμα».
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος στον χαιρετισμό του, μεταξύ άλλων, επεσήμανε: «Το περιoδικόν Θεολογία εισέρχεται εις τον δεύτερον αιώνα της ζωής του, με κληρονομίαν και παρακαταθήκην την μέχρι σήμερον επιτυχή και δημιουργικήν πορείαν του, την πιστότητα εις την Ορθόδοξον παράδοσιν και την επικαιρικότητα, την πεποίθησιν ότι ο άνθρωπος δεν είναι μόνον πολίτης του κόσμου, αλλά και «ουρανοπολίτης», ον το οποίον αναζητεί έσχατον σημείον αναφοράς επέκεινα των εγκοσμίων, του πολιτισμού, της πολιτικής, της επιστήμης, της οικονομίας, της επιγείου ευδαιμονίας. Ούτε η άνοδος του βιοτικού επιπέδου, ούτε η κοινωνική πρόοδος, ούτε η επιστημονική γνώσις, καλύπτουν και ικανοποιούν πλήρως τον άνθρωπον, ο οποίος όντως δεν ζη «επ’ άρτω μόνω» (βλ. Ματθ. δ’, 4). Προφανέστατα, η επιστήμη είναι η «μεγάλη δύναμις» της εποχής μας. Μεγάλη δύναμις είναι όμως και η πίστις εις Θεόν, η οποία απαντά εις τα βαθύρριζα υπαρξιακά ερωτήματα του ανθρώπου. Όπως έχει ευστόχως παρατηρηθεί, η ιλιγγιώδης πρόοδος της επιστήμης οφείλεται εις το γεγονός ότι αυτή παρητήθη από την προσπάθειαν να θέσει και να απαντήσει παρόμοια ερωτήματα, τα οποία ευρίσκονται εις το κέντρον της φιλοσοφίας και της θεολογίας (βλ. Carl Friedrich von Weizsäcker, «Gottesfrage und Naturwissenschaften», στο έργο του ιδίου, Deutlichkeit, München 1981, σελ. 117 – 138, εδώ σελ. 126)».
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης υπογράμμισε ακόμη: «Η θεματική του Συνεδρίου υπενθυμίζει ευστόχως ότι η ανθρωπότης πορεύεται προς την «άϋλη πραγματικότητα της ύστερης νεωτερικότητας». Ο λόγος περί της «αύλου πραγματικότητος» αναφέρεται εις το σύνολον των νέων καταστάσεων και των προκλήσεων, αι οποίαι συνδέονται με την κυριαρχίαν του διαδικτύου και των εν γένει επιστημονικών και τεχνολογικών εξελίξεων εις την ζωήν μας. Τα φαινόμενα αυτά αλλάζουν τον τρόπον του βίου των ατόμων και των λαών εις όλας τας διαστάσεις του, κατευθύνουν τας επιθυμίας και τας ανάγκας μας και οδηγούν την ανθρωπότητα εις αξιολογικόν αναπροσανατολισμόν. Παρά ταύτα, ουδείς σώφρων δύναται να αρνηθεί τα πολλά ευεργετήματα της τεχνολογίας. Αντίστασις εις ωρισμένας τάσεις του τεχνολογικού πολιτισμού ουδόλως σημαίνει συνολικήν απόρριψίν του».
Φωτογραφίες: EUROKINISSI