Την Τρίτη 11 Ιουλίου το απόγευμα ο Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε στον Εσπερινό της εορτής του Οσίου Παϊσίου του Αγιορείτου και στην Παράκληση του Αγίου Λουκά του Ιατρού στον Ιερό Ναό του στην Ιερά Μονή Παναγίας Δοβρά Βεροίας.
Πλήθος κόσμου προσήλθε, όπως κάθε Τρίτη απόγευμα, για να προσκυνήσει τα χαριτόβρυτα Ιερά Λείψανα του Θαυματουργού Αγίου Λουκά, να ζητήσει τη θεραπευτική του χάρη και να τον ευχαριστήσει για τα πολυάριθμα θαύματα που επιτελεί καθημερινά.
Η Ιερά Ακολουθία μεταδόθηκε απευθείας στην ιστοσελίδα της Ιεράς Μητροπόλεως, στην αντίστοιχη σελίδα στο Facebook και στον ραδιοφωνικό σταθμό «Παύλειος Λόγος 90,2 FM».
Ο Μητροπολίτης κ. Παντελεήμων στην ομιλία του ανέφερε μεταξύ άλλων: Την περασμένη Κυριακή ακούσαμε στο ευαγγελικό ανάγνωσμα το θαύμα της θεραπείας δύο δαιμονισμένων, δύο ανθρώπων που ήταν έρμαια στην εξουσία των δαιμόνων και ο Χριστός τους απαλλασσει από αυτήν.
Πως συνέβη όμως αυτό; Πως είναι δυνατόν να μεταβάλλονται οι ανθρωποι σε υποχείρια του διαβόλου;
Ο άνθρωπος, γράφει ο άγιος Λουκας, πλάσθηκε από τον Θεό κατ᾽ εικόνα του. Και, όπως λέγει ο πρωτοκορυφαίος απόστολος Παύλος, το σώμα του είναι ναός Θεού και του Πνεύματος του Θεού.
Tα λόγια αυτά είναι καταπληκτικα, συνεχίζει ο άγιος Λουκάς. Πως όμως ο ασθενής και αμαρτωλός άνθρωπος είναι ναός του Θεού και πως μπόρεσε ο απόστολος Παύλος να πεί αυτό το πράγμα;
Μπόρεσε, λέγει ο άγιος, διότι ο κάθε χριστιανός, όταν βγαίνει από την κολυμβήθρα του αγίου βαπτίσματος, πραγματικά γίνεται ναός του αγίου Πνεύματος. Διά των μυστηρίων του βαπτίσματος και του χρίσματος το άγιο Πνεύμα ενοικεί στον άνθρωπο και ο άνθρωπος γίνεται ναός του.
Ο άνθρωπος όμως παραμένει ελεύθερος και μπορεί είτε να φυλαξει ως πολύτιμο θησαυρό τα μεγάλα χαρίσματα του αγίου Πνεύματος που έλαβε από τα μυστήρια και να σέβεται την ιερότητα του ναού, είτε μπορεί να τα περιφρονεί και να τα ξεχνά. Μπορεί ακόμη να διαπράξει και το μεγάλο αμάρτημα της καταστροφής του ναού του σώματός του.
Όμως, εφόσον ο Θεός μας έδωσε αυτό το μεγάλο προνόμιο, πρέπει με όλες μας τις δυνάμεις να διαφυλάσσουμε το χάρισμα του αγίου Πνεύματος που λάβαμε με το βαπτισμα και το χρίσμα. Πως μπορούμε να το επιτύχουμε;
Για να το καταλάβουμε, συνεχίζει ο άγιος Λουκάς, ας δούμε πρώτα με τι διατηρείται και με τι καταστρέφεται η ιερότητα ενός χειροποιήτου ναού οικοδομημένου από άψυχα υλικά.
Το κτίριο του χειροποίητου ναού αγιάζεται με τις ιεροτελεστίες και τα μυστήρια που τελούνται σ᾽ αυτό και πρώτα από όλα με το μεγάλο μυστήριο της θείας Ευχαριστίας. Επίσης αγιάζεται με τις ευχαριστιες και τις δεήσεις και τα δάκρυα χιλιάδων πιστών και ακόμη με την ανάγνωση της Αγίας Γραφής και με το κήρυγμα.
Και με τι βεβηλώνεται και καταστρεφεται ο χειροποίητος αυτός ναός του Θεού; Όταν σταματούν oι λειτουργίες και δεν τελείται το μυστήριο της θείας Ευχαριστίας, τότε καταστρεφεται ο χειροποίητος ναός. Ο ναός ερημώνεται και από οίκος προσευχής γίνεται χώρος γεμάτος σκουπίδθα, αράχνες, νυχτερίδες και άλλες ακαθαρσίες και χάνει την ιερότητά του.
Με τον ίδιο τρόπο που αγιάζεται ή βεβηλώνεται ο χειροποίητος ναός, αγιάζεται ή καταστρέφεται και ο ναός του σώματός μας, στον οποίο κατοικεί το άγιο Πνεύμα. Ο ναός της ψυχής μας, συνεχίζει ο άγιος Λουκάς, πρέπει πάντοτε να αγιάζεται με ζωή υπάκουη προς τις εντολες του Ιησού Χριστού. Όλη η ζωή μας πρέπει να έχει ως θεμέλιο τον νόμο του Θεού και τη θεία διδασκαλία του. Αν ζούμε κατ᾽ αυτό τον τρόπο, αν ο βασικός σκοπός μας είναι να αποκτήσουμε τη βασιλεία των ουρανών, τότε είμαστε πραγματικά και παντοτινά ναοί του Παναγίου Πνεύματος.
Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει και να προσέχουμε για να τον διατηρούμε καθαρό και ευπρεπισμένο, όπως κάνουμε και με τους χειροποιήτους ναούς. Πρέπει να διατηρούμε την καθαρότητα του σώματος και του πνεύματός μας αποφεύγοντας κατά το δυνατόν την αμαρτία, αλλά και απομακρύνοντας τους ρύπους και τα σκουπίδια, τα οποία είναι φυσικό να συσσωρεύονται από την ανθρώπινη αδυναμία μας. Έχουμε χρέος να τον φροντίζουμε συστηματικά, ώστε να μην μένει μέσα στον ναό του σώματός μας τίποτε ακάθαρτο, αλλά ακόμη να φροντίζουμε και τον ευπρεπισμό του, όπως κάνουμε και με τον χειροποίητο ναό.
Και ο ναός του σώματός μας ευπρεπίζεται με την προσευχή, με τη μελέτη, με την πίστη, με τα καλά μας έργα. Αυτά τον γεμίζουν και τον αγιάζουν. Έτσι ούτε άδειος παραμένει, ώστε να ερειπώσει, ούτε κινδυνεύει να εγκατασταθούν μεσα του τα δαιμόνια, όπως συνέβη με τους δύο δαιμονισμένους, τους οποίους θεράπευσε ο Χριστός. Διότι, όταν δεν φροντίζουμε να διατηρούμε την ψυχή και το σώμα μας καθαρά και ευπρεπισμένα, τότε απομακρύνεται ο Θεός και η χάρη του Παναγίου Πνεύματος, και αντ᾽ αυτών συσσωρεύονται τα πάθη και οι κακίες και κυριαρχούν μέσα μας, και γινόμαστε και εμείς υποχείρια του διαβόλου, ο οποίος είναι ο άρχων της κακίας και έχει σκοπό να απομακρύνει τον Θεό από τις ψυχές των ανθρώπων για να κυριαρχήσει ο ίδιος μέσα σε αυτές.
Ναός του Θεού αποδείχθηκε όμως με την καθαρότητα της ψυχής του ο εορταζόμενος σύγχρονος άγιος της Εκκλησίας μας, ο άγιος Παίσιος ο Αγιορείτης, και με αυτόν τον τρόπο αγιάσθηκε. Γι᾽ αυτό και είχε τόσο μεγάλα χαρίσματα από τον Θεό, όπως το προορατικό και το διορατικό χάρισμα, αλλά και άλλα πολλά. Ήταν όντως ναός του Θεού, ναός του Παναγίου Πνεύματος, και η χάρη του Θεού ήταν αυτή που ενεργούσε μέσα του, ώστε με τα χαρίσματά του να βοηθά τους ανθρώπους και όχι απλώς να τους εντυπωσιάζει.
Αυτή την καθαρότητα της ψυχής και του νού, η οποία επιτρέπει στον Θεό να ενοικεί στον άνθρωπο και να τον καθιστά ναό του, συνέστηνε ο άγιος Παίσιος, κυρίως στους αρχαρίους μοναχούς, αλλά και σε πολλούς από όσους τον επισκεπτόταν για τον συμβουλευτούν.
«Προσέχετε», έλεγε, «μη μαζεύετε σαβούρα μέσα στον νού σας και στην καρδιά σας». Δηλαδή, προσέχετε μη μαζεύετε πράγματα αχρηστα, αμαρτωλές σκέψεις και επιθυμίες, κακίες και πάθη, που γεμίζουν τον νού σας και μολύνουν την καρδιά σας, ώστε στη συνέχεια να μην ξέρετε πως να καθαρίσετε τον νού και την καρδιά σας. Διότι όλα αυτά, έλεγε, δημιουργούν μέσα σας μεγάλη ακαταστασία και απομακρύνουν τον Θεό και κάνουν τον ναό της ψυχής μας έρημο της χάριτός του.
Ας έχουμε, λοιπόν, πάντοτε κατά νούν και εμείς τη μεγάλη τιμή που μας έκανε ο Θεός, να μας καταστήσει ναούς του, και ας τον φροντίζουμε, ώστε να ευαρεστείται να ενοικεί μέσα στην ψυχή και το σώμα μας και να μας αγιάζει παντοτε με τις ευχές και τις πρεσβείες και του αγίου Λουκά αλλά και του αγίου Παισίου. Και όλοι γνωρίζουμε, όταν η ψυχή μας λερώσει με τις αμαρτίες, με τα πάθη, που πρέπει να την καθαρίσουμε, που πρέπει να την ευπρεπίσουμε: μέσα στο μυστήριο της ιεράς εξομολογήσεως, το οποίο είναι το λουτρό της ψυχής μας. Έτσι καθαρίζει η ψυχή, διότι είναι σπάνιο να μην λερώσουμε την ψυχή μας, είτε με σκέψεις, είτε με πράξεις, είτε με πολλά πράγματα. Ο Θεός όμως μας έδωσε αυτό το άγιο πλυντήριο που είναι η εξομολόγηση, που μπορούμε μέσα εκεί οποιοδήποτε αμάρτημα, οποιαδήποτε βρωμιά να την καθαρίσουμε, αλλά χρειάζεται πρωτίστως η μετάνοια. Εάν δεν μετανοήσουμε, δεν μπορούμε να πάμε στον εξομολόγο που είναι εις τύπον Χριστού εκείνη την ώρα και να του αποκαλύψουμε τη βρωμιά της ψυχής μας. Θέλει μετάνοια και συντριβή για να το πράξουμε. Όλοι μας, αδελφοί μου, και πρώτος εγώ. Χρειάζεται ταπείνωση. Ας αποκτήσουμε την ταπείνωση, για να έχουμε τη χάρη μέσα στην ψυχή μας αλλά και τον ίδιο τον Θεό.