του Μητροπολίτη Νέας Σμύρνης κ. Συμεών
Αγαπητοί μου αδελφοί,
Επικοινωνώντας μαζί σας μετά την είσοδό μας στον καινούργιο χρόνο, εύχομαι ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός να ευλογήσει το νέον έτος. Να έχετε υγεία, αγάπη και πνευματική προκοπή. Η χάρη του Θεού να σκεπάζει τις οικογένειές σας και να τις κατευθύνει κατά το θέλημά Του.
Αφορμή για την γραπτή αυτή επικοινωνία μας είναι η εξαγγελθείσα πρωτοβουλία της Κυβερνήσεως να εισηγηθεί με νομοσχέδιο την επέκταση του πολιτικού γάμου και για τα λεγόμενα «ομόφυλα ζευγάρια».
Ήδη ανακοινώθηκε το νομοθετικό πλαίσιο της ρύθμισης και έχουν ανάψει έντονες συζητήσεις σε όλα τα επίπεδα με ορατό τον κίνδυνο να διχαστεί βαθιά η ελληνική κοινωνία.
Η σύγχυση που έχει δημιουργηθεί και τα ερωτήματα που γεννιούνται και σε σας τους Χριστιανούς μας μου επιβάλλουν να επικοινωνήσω μαζί σας και να σας ενημερώσω για τη σχετική διδασκαλία της Εκκλησίας μας. Να σας επισημάνω με ειλικρίνεια και πατρική αγάπη το αιώνιο θέλημα του ζώντος και αληθινού Θεού για μας τα παιδιά Του. Αυτό επιτάσσει η επισκοπική μου ευθύνη.
1. Η ομοφυλοφιλία για μας τους Χριστιανούς συνιστά βαρύ σαρκικό αμάρτημα. Αποτελεί παρέκκλιση από τη φυσική τάξη που όρισε ο Δημιουργός σε ο,τι αφορά τα δύο φύλα, τον άνδρα και τη γυναίκα. Ο άνδρας έλκεται από τη γυναίκα και η γυναίκα από τον άνδρα. Τρίτο φύλο δεν υπάρχει. Γι᾽ αυτό και η ομοφυλοφιλία δεν είναι θεμιτή σεξουαλική επιλογή, αλλά παρέκκλιση και ανατροπή της φύσεως. Η Αγία Γραφή, οι ιεροί Κανόνες της Εκκλησίας, η εμπειρία της χριστιανικής ζωής εδώ και δυό χιλιάδες χρόνια είναι ομόφωνη πάνω σ᾽ αυτό το θέμα. Κατά τον λόγο του αποστόλου Παύλου είναι τόσο βαρύ το αμάρτημα που αν ο άνθρωπος που το διαπράττει δεν μετανοήσει και δεν αλλάξει τρόπο ζωής, δεν έχει θέση στη Βασιλεία του Θεού (Α’ Κορ. 6, 9-10).
Δυστυχώς, η μαχητική προπαγάνδα των διαφόρων λόμπυ των ομοφυλοφίλων μέσω των καναλιών της σύγχρονης επικοινωνίας έχει αμβλύνει το ηθικό αισθητήριο πολλών· ακόμη, δυστυχώς, και χριστιανών —για να μην πω και ιερωμένων.
2. Από τότε που στάθηκε ο κόσμος η έλξη και η σχέση των δύο φύλων, του άνδρα και της γυναίκας, συνέτειναν στη διαμόρφωση του θεσμού του γάμου. Τον γάμο ως κοινωνικό φαινόμενο τον συναντούμε παντού. Αποτελεί το θεμέλιο της κοινωνικής ζωής και οργάνωσης όλων των κοινωνιών και όλων των θρησκευτικών παραδόσεων. Αξεπέραστος ο ορισμός του Ρωμαίου νομοδιδασκάλου Μοδεστίνου: Ο γάμος είναι η συνάφεια του άνδρα και της γυναίκας με σκοπό την κοινή πορεία και το μοίρασμα όλου του βίου, συγχρόνως δε κοινωνία του θείου και του ανθρώπινου δικαίου.
3. Ο γάμος για μας τους Χριστιανούς αποτελεί επιπλέον μυστήριο· «μυστήριον μέγα» κατά τον απόστολο Παύλο (Εφεσ. 5,32). Είναι η πηγή και το λίκνο της ανθρώπινης ζωής. Είναι η οδός που οδηγεί στην τελειότητα συζύγους και παιδιά. Η Εκκλησία μας ευλογεί αυτή την έγγαμη σχέση και αποδίδει κεφαλαιώδη σημασία στον Χριστιανικό γάμο μέσω του οποίου συγκροτείται η οικογένεια. Γι᾽ αυτό και δεν αποδέχεται κανενός άλλου είδους γάμο για τα μέλη της είτε πολιτικός γάμος είναι αυτός είτε σύμφωνο συμβίωσης.
4. Με τον θεσμό του γάμου συνδέεται άρρηκτα και ο θεσμός της οικογένειας, που συγκροτείται από τους συζύγους-γονείς, τον πατέρα και τη μητέρα, και τα παιδιά που αποτελούν κορυφαία ευλογία του Θεού και καρπό της αμοιβαίας αγάπης τους. Οικογένεια χωρίς τον φυσικό πατέρα και τη φυσική μητέρα δεν μπορεί να υπάρξει. Αποτελεί εκτροπή από τη φυσική τάξη και την πανανθρώπινη εμπειρία οι λεγόμενες «εναλλακτικές» μορφές οικογένειας. Τα παιδιά μεγαλώνουν κάτω από τη σκέπη και τη φροντίδα του πατέρα και στην αγκαλιά της μάνας που τα γέννησε. Και αυτά τα ιερά πρόσωπα αποτελούν τα πρότυπά τους που καθορίζουν τη φυσιολογική και ισορροπημένη ανάπτυξή τους. Γονέας 1 και γονέας 2 είναι εφεύρημα της πονηρής προπαγάνδας —που ακούει στο όνομα «πολιτική ορθότητα»— για να στηρίξουν τον «γάμο» ομοφυλόφιλων ζευγαριών. Και τα παιδιά που επιδιώκουν να αποκτήσουν δεν θα μπορέσουν ποτέ να προφέρουν τις γλυκύτατες λέξεις «πατέρα» ή «μητέρα». Θα αισθάνονται αυτό που τους λείπει. Και θα μειονεκτούν σε σχέση με τα άλλα παιδιά στο σχολείο και στις άλλες κοινωνικές τους επαφές.
5. Επιδίωξη του κινήματος των ομοφυλοφίλων είναι και η υιοθεσία —τεκνοθεσία βαπτίστηκε τελευταία— ή η απόκτηση παιδιών μέσω της παρένθετης μητρότητας. Άκαρπη εκ φύσεως η άθεσμη σχέση τους, αγωνίζονται μανιωδώς να «αποκτήσουν» παιδιά με κάθε τρόπο εν ονόματι ενός άκρατου δικαιωματισμού, προκειμένου να αισθάνονται ίδιοι και ίσοι με την κανονική ετερόφυλη σύζευξη. Αγνοούν ή καμώνονται να αγνοούν πως η υιοθεσία πάνω απ᾽ όλα θα πρέπει να εξασφαλίζει τα δικαιώματα και το συμφέρον του παιδιού να μεγαλώσει σε μια κανονική οικογένεια με πρότυπο πατέρα και μητέρας. Υιοθεσία εν τέλει σημαίνει ότι υπό την αυστηρή επίβλεψη της πολιτείας παρέχεται μια οικογένεια σ᾽ ένα παιδί και δεν προσφέρεται ένα παιδί σε μια οικογένεια.
Αλλά και η απόκτηση παιδιού με παρένθετη μητρότητα (δηλαδή νοικιασμένη μήτρα!) από ανθρώπους του ίδιου φύλου σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να γίνει δεκτή από χριστιανική άποψη. Η έλευση ενός ενός παιδιού δεν μπορεί να γίνει αντικείμενο συναλλαγής. Και είναι (πρέπει να είναι) αδιανόητο για τον πολιτισμό μας η γυναίκα να καταντήσει μηχανή παραγωγής παιδιών επί χρήμασι.
Είναι αλήθεια ότι κατά τις κυβερνητικές εξαγγελίες το θέμα της παρένθετης μητρότητας δεν θα περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο. Εν τούτοις πολλοί σιγοψιθυρίζουν ότι, αν τελικά θεσπιστεί γάμος μεταξύ προσώπων του ίδιου φύλου, η τεκνοθεσία θα κερδηθεί με προσφυγή στο Ευρωπαικό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του ανθρώπου.
6. Επικοινωνώντας, αγαπητοί αδελφοί, μαζί σας, επιτρέψτε μου να απευθυνθώ δημόσια με σεβασμό αλλά και με παρρησία τόσο προς την Κυβέρνηση όσο και προς τα μέλη του εθνικού μας Κοινοβουλίου. Το κυοφορούμενο νομοσχέδιο που θα κληθείτε να ψηφίσετε δεν συνιστά πρόοδο. Προσκρούει στις θεμελιώδεις ηθικές αρχές με τις οποίες έζησε διά μέσου των αιώνων το γένος μας. Ο πλούτος της ελληνικής παράδοσης σε όλα τα επίπεδα είναι η πολυτιμότερη συνεισφορά μας στην ενωμένη Ευρώπη. Η αντιγραφή ξένων ηθών και η υιοθέτηση αντιλήψεων που διαμορφώθηκαν σε άλλα πολιτιστικά περιβάλλοντα δεν θα μας κάνει πιο πολιτισμένους· περισσότερο ευρωπαίους.
Το προωθούμενο νομοσχέδιο δυστυχώς πλήττει τον θεσμό του γάμου, τη συγκρότηση της οικογένειας και τα δικαιώματα των παιδιών να ζούν και να μεγαλώνουν με πατέρα και μητέρα σ᾽ ένα υγιές και φυσιολογικό περιβάλλον.
Αν υπάρχει ανάγκη να ληφθούν μέτρα για την προστασία των δικαιωμάτων παιδιών που για διάφορους λόγους βρέθηκαν κοντά σε ομόφυλα ζευγάρια, η πολιτεία έχει κάθε δυνατότητα να το πράξει.
7. Καθώς αναμένεται η δημοσιοποίηση του σχεδίου νόμου, ετέθη επί τάπητος και το ζήτημα του τρόπου με τον οποίο θα ψηφίσουν οι βουλευτές μας: κατά συνείδησιν όπως επιτάσσει το Σύνταγμα ή με κομματική πειθαρχία.
Ως ελάχιστος επίσκοπος της Εκκλησίας μας δικαιούμαι να απευθυνθώ προς τους αξιοτίμους βουλευτές μας που πιστεύουν στον Θεό και αποτελούν μέλη και αυτοί του εκκλησιαστικού σώματος.
Ως Χριστιανοί —και μάλιστα ορθόδοξοι— δεν μπορείτε να νομοθετείτε ερήμην της χριστιανικής συνειδήσεώς σας.
Η σχέση σας με τον Θεό και την Εκκλησία δεν μπορεί να περιορίζεται μόνο στην παρουσία σας στις δοξολογίες και τις λιτανείες για ευνόητους λόγους. Επιβάλλεται για λόγους χριστιανικής συνέπειας και ευθύνης προς το πλήρωμα της Εκκλησίας που σας τιμά με την ψήφο τους, η σχέση αυτή να εκφράζεται και στη Βουλή· την ώρα της ψηφοφορίας επί κρισίμων ζητημάτων που συνδέονται με την χριστιανική μας πίστη και άπτονται του ευαγγελικού ήθους. Και το προωθούμενο νομοσχέδιο για τον γάμο των ομοφυλοφίλων προσβάλλει ευθέως την ιερότητα του θεσμού του γάμου, τη χριστιανική οικογένεια και τα δικαιώματα των παιδιών.
Ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός ας φωτίζει και ας ενισχύει όλους μας να ακολουθούμε με πιστότητα το Ευαγγέλιό Του.