Τελευταία ενημέρωση: 14:24
Πραγματοποιήθηκε σήμερα, Κυριακή 3 Ιανουαρίου 2021, στην πόλη του Ναυπλίου, η έναρξη των 261 Συνοδικών και Περιφερειακών Εδηλώσεων για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση του 1821.
Στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό του Αγίου Γεωργίου της Ιεράς Μητροπόλεως Αργολίδος, πραγματοποιήθηκε Αρχιερατική Θεία Ευχαριστία, τηρουμένων όλων των υγειονομικών συστάσεων, υπό του Εκπροσώπου του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου και των Σεπτών Μελών της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Αργολίδος κ. Νεκταρίου.
Στη Θεία Λειτουργία συμμετείχαν ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης π. Βαρθολομαίος Αντνωνίου– Τριανταφυλλίδης, Γραμματέας της Ειδικής Συνοδικής Επιτροπής Πολιτιστικής Ταυτότητος της Εκκλησίας της Ελλάδος, ο Πρωτοπρεσβύτερος π. Πέτρος Αθανασόπουλος, Γενικός Αρχιερατικός Επίτροπος της Ιεράς Μητροπόλεως Αργολίδος και ο Διάκονος π. Νικόλαος Μίχος.
Ο Μητροπολίτης Αργολίδος κ. Νεκτάριος, στον εμπνευσμένο λόγο του για την σημερινή ημέρα, ανέφερε: “Διακόσια χρόνια από την Ελληνική επανάσταση. Μας φαίνεται μακριά και απόμακρη η επέτειος, γιατί ο χρόνος καταλύει τις εντυπώσεις, αλλάζοντας το σκηνικό και τα θέματα. Όμως αυτοί που ξεκίνησαν την επανάσταση, είχαν πίσω τους τετρακόσια χρόνια δουλείας συνεχούς και τραγικής. Για μας τώρα η υπόθεση είναι εορτασμός, για κείνους η υπόθεση ήταν… θάνατος… “.
Φέτος, συνέχισε ο κ. Νεκτάριος θα γίνουν πολλές εκδηλώσεις με αφορμή αυτή την ιστορική φάση των τετρακοσίων χρόνων και Θα φωτιστούν φωτεινές και σκιερές πλευρές της ιστορίας μας αυτής. “Θα παρουσιαστεί το ανέλπιστο. Ο εθνικός μας ποιητής μας έχει ήδη δώσει το στίγμα πλεύσεως: το έθνος πρέπει να μάθει να θεωρεί εθνικό, ό, τι είναι αληθές” τόνισε.
Σε άλλο σημείο πεσήμανε ο Μητροπολίτης Αργολίδος:”Στην πόλη μας, το Ναύπλιο την πρώτη πρωτεύουσα του Ελληνικού κράτους που έχει μεγάλο μερίδιο ιστορικής ευθύνης σ αυτά τα γεγονότα και συνδυάζεται με την φρικαλέα οδύνη του θανάτου του πρώτου κυβερνήτη, Ιωάννη Καποδίστρια, θα μπει σήμερα το «Ευλογητός» αυτών των εορτασμών. Ας μην τους κάνουμε πανηγύρια. Ας αφουγκραστούμε αυτό που έρχεται, ως άκουσμα σε μας τους τωρινούς από το κλάμα της αδικίας που υφίσταντο, από τον ιδρώτα του κόπου του ατέλειωτου, από το αίμα των μαρτύρων, των φτωχών αγίων, από την σοφία των δασκάλων του Γένους, από την θυσία των Προπατόρων, από την αμαρτία των εξωμοτών, από τα λάθη των καιροσκόπων πολιτικών και εκκλησιαστικών, «από φωνών υδάτων πολλών», όπως λένε κατά συγκυρία και οι προσευχές αυτών των ημερών”.
“Δύο πράγματα θα ήθελα σήμερα στην έναρξη των εορτασμών να υπομνήσω” σημείωσε ο Σεβασμιώτατος, “Πρώτο το τρομερό ερώτημα. Τι ήταν άραγε αυτό που κράτησε αυτούς τους ανθρώπους στο να μην υποκύψουν στον πειρασμό να αρνηθούν αυτό που είναι (Χριστιανοί) και να αλλάξουν άρδην οι συνθήκες της ζωής τους; Τι σε κρατάει να μην τα αρνηθείς όλα; Γιατί προτιμάει να πεθάνει παρά να αρνηθεί το Χριστό; Ο προσδιορισμός του Γένους γινόταν με τη θρησκεία. Χριστιανός είναι κάθε Ρωμιός- Έλληνας. Μουσουλμάνος, είναι κάθε Τούρκος. Αλλαγή θρησκείας σήμαινε αλλαγή παράταξης- πλευράς- Γένους! Και πριν τον Άγιο Κοσμά τον Αιτωλό και μετά, όλοι αυτοί οι παππούδες μας είχαν φώς οδηγητικό το Χριστό. Αυτόν πίστευαν και αγαπούσαν μέχρι θανάτου. « Χριστός και ψυχή» ήταν η ασφαλιστική δικλείδα της ζωής τους. Και όταν την έχαναν, χάνονταν και για το γένος μας. Μπορούμε εμείς σήμερα να γιορτάζουμε και να μιλάμε για μας, γιατί αυτοί δεν εξώμοσαν. Αν το είχαν κάνει θα ήμασταν κάποιοι … Ασσύριοι και Βαβυλώνιοι στις σελίδες της ιστορίας της ανθρώπινης. Θα μιλούσαν άλλοι για μας. Εμείς θα ήμασταν για τους ιστοριοδίφες. Χάριν της δικής τους αγάπης για τον Χριστό, μπορούμε να μιλάμε εμείς για μας….. όπως και αν μιλάμε !
Το δεύτερο είναι τεχνικό. Είναι το εκπληκτικό επίτευγμα, όχι των εκκλησιών, των μοναστηριών και των εκπαιδευτηρίων που συνέστησαν και συντηρούσαν με κόπο και θυσίες για το κοινό καλό, αλλά το καταπληκτικό και … φωτιστικό κατόρθωμα της έκδοσης τριών χιλιάδων τίτλων βιβλίων στο εξωτερικό και κάποιων στην ενδοχώρα. Μετά τον Γουτεμβέργιο και πάρα πολύ γρήγορα ( 75 χρόνια μόνο μετά τον Γουτεμβέργιο) το 1531 αρχίζουν να εκδίδονται βιβλία στα Ελληνικά. Σε γλώσσα ζωντανή και πολύ κοντινή στους αναγνώστες της εποχής, αρχίζουν να κυκλοφορούν βιβλία (… Ακόμα και 800 σελίδων !) που όπως γράφει ο Ιωαννίκιος Καρτάνος στον πρόλογο του βιβλίου του « Παλαιά τε και Καινή Διαθήκη» : «Δεν το έκαμα δια τους διδασκάλους, αλλά δια τους αμαθείς ως εμέ και δια να καταλάβουν πάντες οι χειροτέχναι και αμαθείς την Θείαν Γραφήν, τόσον ναύται όσον και χειροτέχναι και γυναίκες και παιδιά και πάσα μικρός άνθρωπος, μόνον όπου να ηξεύρει να διαβάζει!».
“Η αγάπη για τον Χριστό και η έγνοια και αγάπη για την γνώση, ήταν σε κείνη την σκοτεινή και αλήστου μνήμης εποχή, οι δύο παρειές της φυσιογνωμίας των Ρωμιών- Ελλήνων. Αυτή ήταν η φυσιογνωμία του τόπου. Αυτόν τον αέρα ανάπνεαν οι παππούδες μας. Οι σύγχρονοι νεαροί μας γράφουν στους τοίχους των σπιτιών μας μια προτροπή βγαλμένη από την κούραση της ψυχής τους, βλέποντας εμάς τους πατεράδες τους να μην αγαπούμε τον Χριστό και να μην νοιαζόμαστε για την ψυχή μας : «Κάνε κάτι περισσότερο από το να υπάρχεις, ΖΗΣΕ.”
“Οι παππούδες της Τουρκοκρατίας ήταν κεριά ευώδη και ολόφωτα, που έλιωσαν για μας. Εμείς ας μη … μείνουμε παγωτό… !” τόνισε κλέινοντας ο Μητροπολίτης Αργολίδος.
Ακολούθως, μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας, τελέστηκε στον Ιερό Ναό Αγίου Σπυρίδωνος Ναυπλίου, Μνημόσυνο εις μνήμην του πρώτου Κυβερνήτου Ιωάννου Καποδίστρια και των μελών της ‘Α εν Επιδαύρω Εθνικής Συνελεύσεως.
Επίσης, έγινε Πανηγυρική Ανάγνωση της Διακηρύξεως της Ανεξαρτησίας από την Α’ Εθνική Συνέλευση της Επιδαύρου, την 1ην Ιανουαρίου του 1822 από τον Πρωτοπρεσβύτερο π. Πέτρο Αθανασόπουλο.
Κατ’ αυτόν τον τρόπο, εκκίνησαν οι εργασίες του Συνεδρίου της «Εθνοσυνελεύσεως των Νέων», οι οποίες θα συνεχιστούν και θα ολοκληρωθούν αύριο, Δευτέρα 4 Ιανουαρίου 2021, διαδικτυακώς, με τη συμμετοχή μαθητών Λυκείου και φοιτητών- Εκπροσώπων όλων των Ιερών Μητροπόλεων της Εκκλησίας της Ελλάδος.