Δεκαοχτώ χρόνια συμπληρώθηκαν φέτος από το αεροπορικό δυστύχημα που συγκλόνισε τον πλανήτη και άλλαξε τα δεδομένα στην ασφάλεια των αερογραμμών.
Ήταν ακριβώς τρία λεπτά μετά τις 12 το μεσημέρι, όταν το μοιραίο αεροσκάφος Boeing 737 των κυπριακών αερογραμμών Helios Airways προσέκρουσε σε λοφώδη περιοχή κοντά στο Γραμματικό Αττικής, περίπου 30 χιλιόμετρα βορειοδυτικά του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Τη μνήμη των 121 θυμάτων του αεροπορικού δυστυχήματος τιμά κάθε χρόνο ο Μητροπολίτης Κηφισίας, Αμαρουσίου, Ωρωπού και Μαραθώνος κ. Κύριλλος, στο γραφικό εκκλησάκι που έχει χτιστεί στο Γραμματικό, στο σημείο όπου ακριβώς κατέπεσε το αεροσκάφος.
Το μνημόσυνο συνδιοργανώνει η τοπική Εκκλησία με την πρεσβεία της Κύπρου, ενώ συγγενείς και φίλοι των θυμάτων βρίσκονται κάθε χρόνο εκεί, προκειμένου να προσευχηθούν για την ανάπαυση των ψυχών των ανθρώπων που χάθηκαν τόσο άδικα.
Το εκκλησάκι τιμάται στην Κοίμηση της Θεοτόκου, αφού το δυστύχημα σημειώθηκε παραμονή της μεγάλης εορτής της Παναγίας. Ο Μητροπολίτης Κηφισίας θυμάται ότι ως Α’ Γραμματέας της Ιεράς Συνόδου τότε είχε συνοδεύσει εκείνες τις ημέρες τον μακαριστό Αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο και τα μέλη της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου στο σημείο όπου είχε καταπέσει το αεροσκάφος και συγκινημένος μεταφέρει ότι οι εικόνες που αντίκρισαν ήταν πραγματικά συγκλονιστικές.
«Δεν πρόκειται να ξεχάσω ποτέ αυτές τις στιγμές», σημειώνει στην «Ορθόδοξη Αλήθεια» ο Σεβασμιώτατος και συμπληρώνει ότι ακόμη και σήμερα τόσα χρόνια μετά αναβιώνει τον πόνο και την θλίψη. Το εκκλησάκι είναι χτισμένο πάνω στον λόφο, ακριβώς δίπλα από τη χαράδρα όπου έπεσε το αεροσκάφος.
Στον περιβάλλοντα χώρο, ακριβώς κάτω από τα δέντρα, υπάρχουν ξύλινες επιγραφές με τα ονόματα των θυμάτων, ενώ ακριβώς πίσω από το ιερό βήμα υπάρχει μνημείο με τις φωτογραφίες τους. Παράλληλα, και εσωτερικά του ναού υπάρχει ένας τοίχος γεμάτος με τις φωτογραφίες και τα στοιχεία των 115 επιβατών και του εξαμελούς πληρώματος.
Οι καμπάνες του ναού χτυπούν και καλούν τους πιστούς να προσευχηθούν. Οι θύμησες για τους συγγενείς και φίλους είναι άσβηστες. Στα πρόσωπά τους διακρίνεις ζωγραφισμένα τη θλίψη και τον αβάσταχτο πόνο, που ο χρόνος δεν έχει καταφέρει να απαλύνει.
«Ο χρόνος, άλλωστε, δεν εξαλείφει τον πόνο, απλώς σε μαθαίνει να τον διαχειρίζεσαι», φαίνεται να δηλώνουν οι συγγενείς. Μετά τη Θεία Λειτουργία και το μνημόσυνο που τελείται στον ναό, ο ποιμενάρχης, ο πρέσβης, κλήρος και λαός ανεβαίνουν στην κορυφή του μαύρου βουνού, όπως το έχουν ονομάσει, όπου βρέθηκε η ουρά του αεροσκάφους, και τελούν τρισάγιο την ίδια ώρα που έπεσε το αεροπλάνο.
Συγγενείς και φίλοι με δάκρυα στα μάτια πραγματοποιούν ρίψη στεφάνων και μοιράζονται τις στιγμές που έζησαν με τους δικούς τους ανθρώπους μέχρι την ημέρα που τους στοίχισε την ζωή.
Μοιραία πτήση
Η πτήση 522 (HCY 522) των κυπριακών αερογραμμών Helios Airways, με το Boeing 737-31S, αναχώρησε το πρωί της 14ης Αυγούστου 2005 στις 09:07 ώρα Ελλάδας από την Λάρνακα της Κύπρου με προορισμό την Πράγα της Τσεχίας, με ενδιάμεση στάση στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», στην Αθήνα.
Συνετρίβη περίπου 3 ώρες αργότερα, στις 12:03 ώρα Ελλάδας, σε λοφώδη περιοχή κοντά στην περιοχή του Γραμματικού. Οι 115 επιβάτες και τα 6 μέλη του πληρώματος έχασαν τη ζωή τους.
Τα τραγικά τελευταία λεπτά της μοιραίας πτήσης, έτσι όπως καταγράφηκαν από τους πιλότους των δύο F16 που απογειώθηκαν από την Αγχίαλο για να αναγνωρίσουν και να αναχαιτίσουν το αεροπλάνο που είχε εισέλθει στο FIR Αθηνών χωρίς να επικοινωνεί με τον πύργο ελέγχου, κόβουν την ανάσα.
Στις 11:49 ο χειριστής του F-16 παρατήρησε ένα άτομο, φορώντας στολή πληρώματος θαλάμου επιβατών και χωρίς να είναι ξεκάθαρο αν φορούσε μάσκα, να εισέρχεται στο θάλαμο διακυβέρνησης. Η μετέπειτα έρευνα έδειξε ότι το άτομο αυτό ήταν πιθανότατα ο ιπτάμενος φροντιστής Ανδρέας Προδρόμου που κατείχε πτυχίο επαγγελματία χειριστή από το Ηνωμένο Βασίλειο.
Το άτομο κάθισε στη θέση του κυβερνήτη, φόρεσε τα ακουστικά και άπλωσε τα χέρια του στον πίνακα οργάνων. Το ίδιο λεπτό έσβησε ο αριστερός κινητήρας λόγω εξάντλησης των καυσίμων και το αεροσκάφος έγειρε προς τα αριστερά κατερχόμενο και κατευθυνόμενο βορειοδυτικά.
Στις 11:54 το άτομο στο πιλοτήριο της Πτήσης 522 εξέπεμψε τρεις φορές σήμα κινδύνου (MAYDAY) και στη συνέχεια άλλες δύο με πολύ εξασθενημένη φωνή. Οι εκπομπές αυτές, ωστόσο, δεν έγιναν αφού δεν ενεργοποιήθηκε το μικρόφωνο και απλά καταγράφηκαν στον καταγραφέα ομιλίας θαλάμου διακυβέρνησης (CVR).
Στα 7.000 πόδια, το άτομο στο πιλοτήριο έγνευσε στον χειριστή του F-16, ο οποίος του έκανε σήμα να τον ακολουθήσει, με τον αντίχειρα προς τα κάτω. Στις 11:59 η πορεία της Πτήσης 522 άλλαξε σε νοτιοδυτική συνεχίζοντας την κάθοδο, ενώ το ίδιο λεπτό έσβησε και ο δεξιός κινητήρας. Στις 12:03:32 το αεροσκάφος τελικά προσέκρουσε σε λοφώδη περιοχή κοντά στο Γραμματικό.
Απόστολος Σπύρος
*Αναδημοσίευση από την εφημερίδα “Ορθόδοξη Αληθεια”