Την Τετάρτη 1 Φεβρουαρίου το απόγευμα ο Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε στον Πανηγυρικό Εσπερινό στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό της Υπαπαντής του Κυρίου στην Πατρίδα του Δήμου Βεροίας.
Ο Μητροπολίτης κ. Παντελεήμων κατά την ομιλία του ανέφερε μεταξύ άλλων: «Κατακόσμησον τον νυμφώνα σου, Σιών, και υπόδεξαι τον Βασιλέα Χριστόν».
Σαράντα ημέρες μετά τη γέννηση του Χριστού στο ταπεινό σπήλαιο της Βηθλεέμ ο ιερός υμνογράφος απευθύνεται σήμερα στη Σιών, στην πόλη των Ιεροσολύμων και στον ναό του Σολομώντος, και τους καλεί να προετοιμασθούν για να υποδεχθούν τον βασιλέα Χριστο. Είναι η πρώτη φορά που ο Χριστός πηγαίνει στα Ιεροσόλυμα και θα εισέλθει στον ναό του Σολομώντος, καθώς η Παναγία Μητέρα του και ο προστάτης της, ο δίκαιος Ιωσήφ, θα επισκεφθούν τον ναό, για να κάνουν την καθιερωμένη από τον Μωσαικό νόμο προσφορά, και για να δεχθεί η Παναγία και το βρέφος την ευλογία των ιερέων.
Ασφαλώς ούτε η Υπεραγία Θεοτοκος, ούτε πολύ περισσότερο ο Χριστός είχαν ανάγκη να λάβουν την ευλογία των ιερέων, αλλά, όπως ο ίδιος θα πεί, δεν ήλθε για να καταργήσει τον νόμο, αλλά για να τον συμπληρώσει. Γι᾽ αυτό και με την είσοδό του ως τεσσαρακονθημερο βρέφος στον ναό του Σολομωντος εκπληρώνει τον μωσαικό νόμο, δείχνει τον σεβασμό και την υπακοή του στον νόμο του Θεού και δίδει παράδειγμα και σε όλους μας για την υποχρέωσή μας να τηρούμε τον θείο νόμο χωρίς εξαιρέσεις.
Αν όμως ο Χριστός εισέρχεται ως βρέφος στην αγκάλη της Mητέρας του στον ναό του Σολομώντος, επιλέγοντας για ακόμη μία φορά την αφάνεια, όπως το έκανε και με τη γέννησή του στο σπήλαιο της Βηθλεέμ, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν είναι Θεός· αυτό δεν σημαίνει ότι οι άνθρωποι δεν του όφειλαν την υποδοχή που του άξιζε, εφόσον για πρώτη φορά εισέρχεται στον ναό του Θεού ο ίδιος ο Θεός και μαζί του εισέρχεται και Παναγία Μητέρα του, η οποία είχε εισέλθει και είχε παραμείνει στα Άγια των Αγίων, προετοιμαζόμενη για τη μεγαλη αποστολή την οποία επρόκειτο να αναλάβει, να γίνει δηλαδή η Μητέρα του Θεού.
Και εάν για κάθε υψηλό πρόσωπο που μας επισκέπτεται φροντίζουμε να στολίσουμε τον χώρο στον οποίο θα εισέλθει, τιμώντας το με αυτό τον τρόπο, έτσι και για την είσοδο του Υιού και Λόγου του Θεού στον ναό του Σολομώντος, ο ιερός υμνογράφος ζητά τον κατάλληλο στολισμό για την υποδοχή του βασιλέως Χριστού.
Η προτροπή αυτή του ιερού υμνογράφου μπορεί να μην πραγματoποιείται σε ο,τι αφορά τα Ιεροσόλυμα ή τον ναό του Σολομώντος, διότι η παρουσία του Χριστού περνά απαρατήρητη, πραγματώνεται όμως στο πρόσωπο του πρεσβύτου Συμεων, ο οποίος επί χρόνια παρακαλούσε τον Θεό να μην πεθάνει πριν να δεί τον Μεσσία.
Η επιθυμία και ο πόθος του να δεί τον Σωτήρα αλλά και η διαρκής προσευχή του προς τον Θεό για να τον αξιώσει να τον δεί, προετοίμασαν την ψυχή του κατάλληλα για να κατανοήσει το μήνυμα του Θεού και να καταλάβει ποιος ήταν ο Σωτήρας του κόσμου. Ασφαλώς, την ημέρα της Υπαπαντής του Κυρίου μας θα βρισκόταν πολλοί στον ναό του Σολομώντος, όμως ο μόνος που αναγνώρισε τον Χριστό ήταν ο πρεσβύτης Συμεών, γιατί ήταν ο μόνος που επιθυμούσε να τον δεί, ο μόνος που η ψυχή του ζητούσε από τον Θεό να τον συναντήσει, ο μονος ο οποίος προετοιμαζόταν γι᾽ αυτη τη συνάντηση.
Η προτροπή του ιερού υμνογράφου, την οποία πραγμάτωσε ο πρεσβύτης Συμεών, απευθύνεται όμως και σε μας, γιατί και εμείς υποδεχόμεθα τον Χριστό στην ψυχή μας. Τον υποδεχόμεθα με την προσευχη, με τη συμμετοχή μας στα ιερά μυστήρια της Εκκλησίας μας και κυρίως με το ιερό μυστήριο της θείας Ευχαριστίας, τον υποδεχόμεθα στην καθημερινότητά μας, εφόσον το θέλουμε και προετοιμαζόμεθα γι᾽ αυτό. Χρειάζεται όμως να φροντίσουμε και εμείς να κατακοσμήσουμε, όπως μας προτρέπει ο ιερός υμνογράφος, την ψυχή μας. Γιατί νυμφώνας είναι η ψυχή του κάθε ανθρώπου, και για να υποδεχθεί τον Χριστό θα πρέπει και να το επιθυμεί και να προετοιμάζεται για να τον συναντήσει.
Ο Χριστός, όπως ο ίδιος το λέει, δεν αναγκάζει κανέναν να τον δεχθεί. Στέκεται στη θύρα της ψυχής μας και κρούει, και όποιος του ανοίξει σε εκείνον εισέρχεται. Εισέρχεται και μένει στην ψυχη η οποία είναι καθαρή και τακτοποιημένη, δεν επικρατεί δηλαδή ακαταστασία μέσα στην ψυχή, δεν είναι γεμάτη από τους ρύπους της αμαρτίας και ο άνθρωπος δεν κάνει τίποτε για να την καθαρίσει. Εισέρχεται ο Χριστός και μένει στην ψυχή του ανθρώπου, ο οποίος αγωνίζεται να ζει σύμφωνα με τις εντολές του και να καλλιεργεί τις αρετές.
Ας ακούσουμε την προτροπή του ιερού υμνογράφου και ας προετοιμαζόμεθα καθημερινά κατάλληλα, ώστε να μπορούμε να έχουμε τον Χριστό στην ψυχή μας και εδώ στη γη αλλά και να τον συναντησουμε στον ουρανό.
Η Εκκλησία μας δίδει πολλές ευκαιρίες μέσα από τα μυστήρια, μέσα από την ιερά Εξομολόγηση, μέσα από τη θεία Ευχαριστία, να συναντήσουμε τον Χριστό, για να έχουμε τον Χριστό μέσα στην ψυχή μας. Από εμάς εξαρτάται· γιατί πολλές φορές μπορεί να προσερχόμεθα στο μυστήριο της θείας Ευχαριστίας, αλλά δεν έχουμε ετοιμάσει την ψυχή μας, δεν έχουμε ετοιμάσει τον εαυτό μας, για να δεχθούμε με καθαρά πράγματι ψυχή τον Χριστό, για να γίνουμε σύσσωμοι και σύναιμοι, να αποκτήσουμε το ίδιο σώμα και το ίδιο αίμα με του Χριστού, το οποίο παίρνουμε κατά τη θεία Ευχαριστία.
Άρα, σε εμάς απομένει, εάν θέλουμε πράγματι και σε αυτή τη ζωή αλλά περισσότερο στην αιώνια ζωή να είμεθα μαζί με τον Χριστό, θα πρέπει να ετοιμάζουμε, να προετοιμάζουμε την ψυχή μας, για να είναι κατάλληλη να τον δεχθεί. Αλλιώς θα μείνουμε εκτός του νυμφώνος, δεν θα μπεί ο Κύριος στη δική μας ψυχή, γιατί δεν θα είναι έτοιμη. Επομένως, «στώμεν καλώς, στώμεν μετά φόβου», έτοιμοι να δεχθούμε τον Κύριο, γιατί δεν ξέρουμε ποια στιγμή θα έρθει. Γι᾽ αυτό θα πρέπει να είμεθα πάντοτε έτοιμοι για να τον δεχθούμε και να ζήσουμε μαζί του αιώνια.