του Πρωτοπρεσβύτερου Δρ. Γεωργίου Λέκκα, κληρικού της Ιεράς Μητροπόλεως Βελγίου
Ο Πλούσιος του Ευαγγελίου απόλαυσε υλικά αγαθά στη ζωή του και μετά θάνατον ζει μες στον πόνο, ενώ ο Λάζαρος που στερήθηκε στη ζωή του τα υλικά αγαθά ζει μετά θάνατον σε πνευματική άνεση.
Δυστυχώς οι περισσότεροι από εμάς, τους υποτιθέμενους Χριστιανούς, θέλουμε και την άνεση του υλικού πλούτου κατά την επίγεια ζωή μας και την άνεση της πνευματικής ανάπαυσης κατά τη ζωή μετά θάνατον.
Μάλιστα συνήθως παρακαλούμε τον Θεό να μάς χορηγεί όσο το δυνατόν περισσότερα υλικά αγαθά σε αυτήν τη ζωή, κι αν είμαστε και λίγο πιο προχωρημένοι πνευματικά, Τον παρακαλούμε να μας χορηγήσει επίσης κι όσο το δυνατόν περισσότερα πνευματικά αγαθά και στην άλλη.
Το ευαγγελικό ανάγνωσμα, όμως, της σημερινής Κυριακής μάς αποκαλύπτει έναν ακόμα πνευματικό νόμο που φαίνεται ότι είναι αδύνατον να παραβούμε δίχως σοβαρές πνευματικές συνέπειες, σύμφωνα με τον οποίο η πνευματική ανάπαυση κατά την αιώνια ζωή εξαρτάται από τον βαθμό στέρησης υλικών ανέσεων κατά τη ζωή που ζούμε τώρα.
Η στέρηση υλικών αγαθών στη ζωή αυτή μπορεί να είναι είτε εκούσια είτε ακούσια. Οι πιο προχωρημένοι μάλιστα πνευματικά στερούνται εκούσια υλικά αγαθά ώστε να μην χρειαστεί να τα στερηθούν ακούσια και δίνουν, έτσι, το δικαίωμα στον Χριστό για να τους σώσει.
Στην πραγματικότητα αντί να παρακαλούμε για υλικά αγαθά, θα έπρεπε να επιδιώκουμε τη στέρησή τους ώστε να επιτρέψουμε στον Θεό να μας παρηγορεί με πνευματικό τρόπο αιωνίως.
Ο πνευματικός νόμος για τον οποίο μιλά το σημερινό ευαγγέλιο δεν οφείλεται σε λόγους θείας δικαιοσύνης που πρέπει να ικανοποιηθεί ώστε να μπορεί ο άνθρωπος να απολαμβάνει αιώνια πνευματική ανάπαυση. Δεν έχουμε στρυφνό Θεό που απαιτεί την ταλαιπωρία μας για να μάς χορηγήσει σε αντάλλαγμα τη σωτηρία, όπως υποστηρίχθηκε πολλές φορές εσφαλμένα στην ιστορία του δυτικού κυρίως χριστιανισμού.
Ο πνευματικός νόμος για τον οποίο μιλά το σημερινό ευαγγέλιο οφείλεται στην ελεύθερη έξοδο του ανθρώπου από τον Παράδεισο και αφορά στην ελεύθερη επιστροφή του σε αυτόν. Στερούμενοι εκούσια υλικά αγαθά ή και αποδεσμευόμενοι ψυχολογικά από ό,τι ακούσια στερηθήκαμε αποδεικνύουμε εμπράκτως στον Θεό ότι επιθυμούμε το ίδιο ελεύθερα να επιστρέψουμε πάλι σε Αυτόν.
Το πρόβλημα δεν είναι τελικά τα υλικά αγαθά, δεν είναι τα υλικά αγαθά εμπόδιο για την σωτηρία μας. Εμπόδιο στη σωτηρία μας είναι η ελευθερία μας που συνήθως δεν είναι έτοιμη να θυσιάσει τα πάντα για να κάνει δικιά της την πηγή όλων των αγαθών, υλικών και πνευματικών, που είναι ο Κύριος.
Είθε να Τον αγαπήσουμε πάνω απ’ όλα ώστε να Του επιτρέψουμε αυτό που πραγματικά θέλει, να μας χορηγήσει δηλαδή τα πάντα αιωνίως.
Κυριακή Ε’ Λουκά, 5.11.23.
Ο π. Γεώργιος Λέκκας είναι κληρικός της Ιεράς Μητροπόλεως Βελγίου. Σπούδασε Νομικά, Φιλοσοφία και Θεολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Διδάκτωρ Ελληνικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Σορβόννης (Παρίσι 4) και μεταδιδακτορικός ερευνητής στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών Γαλλίας (2000-2005), δίδαξε ελληνική φιλοσοφία στην ελληνική τριτοβάθμια εκπαίδευση (2005-2017). Η τελευταία ποιητική συλλογή του με τον τίτλο ΠΡΟΣΕΧΩΣ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ εκδόθηκε από Το Κοινόν των Ωραίων Τεχνών (Αθήνα, 2021, σσ.79), ενώ το δοκίμιό του με τον τίτλο: Ο ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΚΟΣΜΟΣ. ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ ΚΑΙ ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΑΡΑΝΤΑΡΗΣ κυκλοφορήθηκε πρόσφατα από τις εκδόσεις Εκάτη (Αθήνα, 2022, σσ. 171).