Συνεχίσθηκαν χθες, 19 Οκτωβρίου 2022, οι εργασίες της «ΛΒ’ Πανορθοδόξου Συνδιασκέψεως Εντεταλμένων Ορθοδόξων Εκκλησιών και Ιερών Μητροπόλεων διά θέματα αιρέσεων και παραθρησκείας.
Στην πρωινή συνεδρία προέδρευσε ο Μητροπολίτης Κυδωνίας και Αποκορώνου κ. Δαμασκηνός. Την πρώτη εισήγηση πραγματοποίησε ο Αιδεσιμολ. Πρωτοπρεσβύτερος π. Βασίλειος Γεωργόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής Α.Π.Θ., με θέμα: «Πεντηκοστιανικές προσεγγίσεις στην Αγία Γραφή».
Ο εισηγητής, μεταξύ άλλων, επεσήμανε ότι: «Στους Πεντηκοστιανούς, εκστατικού και ανορθολογικού τύπου φαινόμενα, όπως η λεγόμενη γλωσσολαλιά, παρουσιάζονται ως απόδειξη εμπειρικής επιβεβαίωσης της Βίβλου, ενώ η εκστατικού τύπου “εμπειρία” της φερόμενης ως γλωσσολαλιάς, ανάγει τον υποκειμενισμό σε ερμηνευτικό κριτήριό της με παράλληλη καλλιέργεια ψευδαίσθησης σωτηρίας».
Στη συνέχεια τον λόγο έλαβε ο Πρωτοπρεσβύτερος π. Κωνσταντίνος Π. Παπαθανασίου (Δρ Θ.), ο οποίος ανέπτυξε το θέμα: «Αιρετικές μεταφραστικές απόπειρες των αγιογραφικών αναγνωσμάτων».
Ο εισηγητής σημείωσε χαρακτηριστικά ότι: «Αιρετικές ή άστοχες μεταφραστικές απόπειρες ως αντι-εκκλησιαστικές μεταφράσεις παρουσιάζονται όταν ο μεταφρασμένος βιβλικός λόγος δεσμεύεται από τις γνώσεις, τις διαθέσεις, τις δεσμεύσεις, τις γλωσσικές ή κοσμοθεωριακές επιλογές του μεταφραστή, ώστε με την προσιτότερη γλωσσική μορφή να εισάγει έτερο Ευαγγέλιο, εκτός από το δεδομένο, υποπίπτοντας στο διπλό ανάθεμα του απ. Παύλου (Γαλ. 1:8.9). Οι βιβλικές μεταφράσεις, γενόμενες από άγευστους της αγιοπατερικής παράδοσης, διασπούν εν τέλει την ενότητα της παραδόσεως».
Ακολούθησε η εισήγηση του Πρωτοπρεσβυτέρου π. Κυριακού Τσουρού, Γραμματέα της Συνοδικής Επιτροπής επί των Αιρέσεων (Δρ Θ.), με τον τίτλο: «Αποκρυφιστικές ερμηνείες της Αγίας Γραφής». Ο εισηγητής τόνισε ότι: «Οι εσωτεριστικές-αποκρυφιστικές ερμηνείες της Αγίας Γραφής βασίζονται στην περί Θεού, κόσμου και ανθρώπου θεοσοφική αντίληψη της “Νέας Εποχής”, κατά την οποία ο “θεός”, ο κόσμος και ο άνθρωπος εντάσσονται στο παγκόσμιο, απόλυτο και απρόσωπο “Εν”, με το οποίο είναι “ομοούσιοι”.
Ανάλογη με τις αντιλήψεις αυτές είναι και η ερμηνεία που δίδεται από τον Εσωτερισμό στα ευαγγελικά κείμενα, στα γεγονότα της ζωής και στις διδασκαλίες του Ιησού Χριστού. Κατά την εσωτεριστική αντίληψη, τα χριστιανικά κείμενα δεν πρέπει να ερμηνεύονται “ιστορικώς, φιλολογικώς και φιλοσοφικώς”, καθόσον υποκρύπτονται σ’ αυτά συμβολικές εκφάσεις».
Επόμενος ομιλητής ήταν ο Πρωτοπρεσβύτερος π. Κωνσταντίνος Μπάρης με θέμα: «Η Μετάφραση Νέου Κόσμου των “Μαρτύρων του Ιεχωβά”». Ο εισηγητής υπογράμμισε ότι: «Η αντιπαραβολή χωρίων μεταξύ της «Μ.Ν.Κ» και του πρωτοτύπου κειμένου έδειξε ότι το κείμενο της «Μ.Ν.Κ» είναι γεμάτο από προσθήκες, αφαιρέσεις και αντικαταστάσεις λέξεων, εκφράσεων και σημείων στίξης, που αποσκοπούν στην προσαρμογή και συμμόρφωση της Αγ. Γραφής στις αιρετικές διδασκαλίες και απόψεις της εταιρείας «ΣΚΟΠΙΑ».
Η πρωινή συνεδρία ολοκληρώθηκε με παρεμβάσεις εντεταλμένων των Ιερών Μητροπόλεων.
Η απογευματινή συνεδρία έλαβε χώρα υπό την Προεδρία του Μητροπολίτου Κυθήρων κ. Σεραφείμ. Πρώτος ομιλητής ήταν ο Οικονόμος π. Ανδρέας Γκατζέλης, Πρόεδρος του Πνευματικού Συμβουλίου της Π.Ε.Γ, ο οποίος ανέπτυξε το θέμα: «Ορθή και εσφαλμένη χρήση της Αγίας Γραφής στον αντιαιρετικό αγώνα». Ο ομιλητής τόνισε ότι: «Η χρήση της Αγίας Γραφής στον διάλογο με τους πεπλανημένους αδερφούς μας, προϋποθέτει άριστη γνώση της Ορθόδοξης ερμηνείας του κειμένου της. Στην Ορθόδοξη ερμηνεία περιλαμβάνεται κυρίως η Αγιοπατερική κατανόηση του κειμένου. Μόνο μέσα στην Εκκλησία μπορεί κανείς να ζήσει την Αγία Γραφή στην πληρότητά της. Ο τρόπος που η Εκκλησία ερμηνεύει την Αγία Γραφή είναι η μόνη ορθή κατανόηση του περιεχομένου της. Εκτός Εκκλησίας η Αγία Γραφή κατανοείται εσφαλμένα και αποπροσανατολίζει την καρδιά του ανθρώπου από την προς τον Χριστό αγάπη».
Ο τελευταίος ομιλητής, κ. Λάμπρος Σκόντζος, ανέπτυξε το θέμα: «Νεοπαγανιστικές παραχαράξεις των αγιογραφικών κειμένων». Ο εισηγητής ανέφερε ότι: «Σε πολλές νεοπαγανιστικές ομάδες γίνεται απόπειρα παραχάραξης, παρερμηνείας και νόθευσης των Αγίων Γραφών. Αυτές οι παραχαράξεις πρέπει να αποτελέσουν αφορμή για περισσότερη ποιμαντική μέριμνα στον αντιαιρετικό αγώνα της Εκκλησίας μας για την περιφρούρηση του Ορθοδόξου πληρώματος».
Η απογευματινή συνεδρία ολοκληρώθηκε με τις παρεμβάσεις των Εντεταλμένων των Ιερών Μητροπόλεων.
Σήμερα ολοκληρώθηκαν οι εργασίες της Συνδιασκέψεως με τη σύνταξη, τη συζήτηση και την υπογραφή των Πορισμάτων.