Την Κυριακή της Τυρινής 6 Μαρτίου το απόγευμα ο Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε στον Εσπερινό της Συγχωρήσεως και κήρυξε τον θείο λόγο στον Μητροπολιτικό Ιερό Ναό της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Ναούσης.
Στο τέλος του Εσπερινού, ο Μητροπολίτης κ. Παντελεήμων, διάβασε την ειδική συγχωρητική ευχή εν όψει της εισόδου της Μεγάλης Τεσσαρακοστής και στο τέλος ζήτησε ο ίδιος τη συγχώρηση από το εκκλησίασμα και έδωσε την πατρική του ευχή και συγχώρηση σε όλους, ευχόμενος να εισέλθουμε με χαρά στην Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή και να αγωνισθούμε ώστε να καθαρίσουμε την ψυχή μας διά της νηστείας και να προσεγγίσουμε τον Θεό διά της προσευχής και των ιερων μυστηρίων της Εκκλησίας μας.
Ο Σεβασμιώτατος στην ομιλία του ανέφερε μεταξύ άλλων: «Τον της νηστείας καιρόν φαιδρως απαρξώμεθα». Μία ξεχωριστή πρόσκληση μας απευθύνει απόψε η Εκκλησία μας διά του ιερού υμνογράφου της. Μας καλεί να αρχίσουμε την περίοδο της νηστείας της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής με χαρά.
Ποια όμως είναι η αιτία της χαράς και για ποιόν λόγο χρειάζεται να την αισθανόμεθα εισερχόμενοι στην περίοδο αυτή;
Την απάντηση μας την δίδει ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος λέγοντας. «Νηστείας το κατόρθωμα τούτο». Η νηστεία είναι αυτή που το επιτυγχάνει. Η νηστεία είναι αυτή που μας δίδει τη χαρά, γιατί μας απελευθερώνει από ο,τι μας κρατά δεσμίους και από ο,τι μας καταδυναστεύει, είτε αυτά ειναι υλικά αγαθά είτε είναι πάθη και κακίες. Διότι όποιος νηστεύει, δεν μεριμνά τι θα φάγει ή τι θα πιεί· όποιος νηστεύει δεν αισθάνεται την αδυναμία, την οποία ενδεχομενως έχει, για να αποκτήσει αυτά που τον ευχαριστούν και τον τερπουν. Όποιος νηστεύει δεν έχει ανάγκη από πολλά και πλούσια εδέσματα, αρκείται στα λίγα και τα ταπεινά, και έτσι δεν αισθάνεται ότι εξαρτάται από κάτι, διότι η ολιγαρκεια είναι ταυτόσημη με την ελευθερία.
Και ακόμη, όποιος δεν ασκεί μόνο τη σαρκική νηστεία, αλλά ασκεί και την πνευματική και αγωνίζεται να περιορίσει τον θυμό, τη φλυαρία, την κατάκριση, τη συκοφαντία, αυτός αισθάνεται χαρά, γιατί κατορθώνει να υπερισχύσει των αδυναμιών και των παθών του και δεν εξαρταται από αυτά, τα οποία τραυματίζουν την ψυχή του με τις συνέπειές τους.
Η νηστεία, λοιπόν, μας χαρίζει την αίσθηση της ελευθερίας, η οποία είναι πηγή χαράς για κάθε άνθρωπο και πολύ περισσότερο για κάθε πιστό, ο οποίος γνωρίζει ότι η ελευθερία αυτή δεν είναι μία ψεύτικη ελευθερία, δεν είναι σαν αυτή που προσφέρει ο κόσμος, αλλά είναι η ελευθερία «ην Χριστός ημάς ηλευθέρωσε».
Η νηστεία όμως είναι αιτία χαράς και για έναν δεύτερο λόγο· διότι μας δίνει τη δυνατότητα να πλησιάσουμε προς τον Θεό και να αποκαταστήσουμε τη σχέση μας μαζί του, τη σχέση η οποία διαταράχθηκε με την παρακοή των πρωτοπλάστων. Και καθώς η εντολή που παρήκουσαν οι πρωτόπλαστοι ήταν η εντολή της νηστείας, ήταν η εντολη του Θεού να μην δοκιμάσουν τον καρπό της γνώσεως του καλού και του κακού, η δική μας νηστεία αποτελεί έκφραση της μετανοίας μας για τη δική μας παρακοή στο θέλημα και στις εντολές του Θεού.
Υπάρχει όμως και ένας ακόμη λόγος για τον οποίο η νηστεία θεωρείται αιτία χαράς. Και αυτός είναι το γεγονός ότι η νηστεία είναι, κατά τον ιερό Χρυσόστομο, αδελφή και ομόζυγος της προσευχής. Διευκολύνει την επικοινωνία μας με τον Θεό, γιατί απαλλάσσει την ψυχη μας από τα βαρίδια των βιωτικων μεριμνων, τα οποία μας καθιστούν ανάξιους να προσεγγίζουμε τον Θεό και απασχολούν τον νού μας κατά την ώρα της προσευχής, αλλά και συγχρόνως διότι καθαίρει την ψυχή μας από τα πάθη και τις κακίες, από τις αντιδικίες και τις αντιπαραθέσεις με τους αδελφούς μας, που μας εμποδίζουν να σταθούμε κατενώπιον του Θεού και να προσευχηθούμε.
Κατανοώντας, λοιπόν, αυτούς τους λογους, για τους οποίους η νηστεία αποτελεί αιτία χαράς, κατανοούμε τόσο τον λόγο του Κυρίου μας, που ακούσαμε σήμερα το πρωί στο ευαγγελικό ανάγνωσμα, και με τον οποίο μας προέτρεψε, όταν νηστεύουμε, να μην είμεθα σκυθρωποί, όσο και τον λόγο για τον οποίο η Αγία μας Εκκλησία μας καλεί να αρχίσουμε την περίοδο της νηστείας της Αγίας και Μεγαλης Τεσσαρακοστης «φαιδρώς», με χαρά.
Αυτή η χαρά αρχίζει από τον αποψινό Εσπερινό της συγχωρήσεως, την οποία ζητουμε και προσφέρουμε όλοι από τους αδελφούς μας αλλά πρωτίστως από τον Θεό, ώστε να εισέλθουμε εν χαρά στην Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή, κατά την οποία η Εκκλησία μας θα μας προσφέρει και πάλι πολλες ευκαιρίες για να την διατηρήσουμε καθ᾽ όλη την ευλογημένη αυτη περίοδο της προετοιμασίας μας για τα Άγια Πάθη και την Ανάσταση του Κυρίου μας και να αγωνισθούμε με όλη μας τη δύναμη να καθάρουμε την ψυχή μας διά της νηστείας και να προσεγγίσουμε τον Θεό διά της προσευχής και των ιερων μυστηρίων της Εκκλησίας μας.
Ας ακούσουμε την προτροπή του ιερού υμνογράφου, ας ακούσουμε τη φωνή της Εκκλησίας μας και ας αρχίσουμε και εμείς τη περίοδο της νηστείας της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής «μη εκ λύπης ή εξ ανάγκης», αλλά με χαρά και δοξάζοντας τον Θεό, για την ευκαιρία που μας δίνει να αγωνισθούμε και να καθάρουμε τον εαυτό μας, ώστε να μπορέσουμε να συμπορευθούμε μαζί του και στο Πάθος και στην ένδοξη Ανάστασή του και να απολαύσουμε το πλήρωμα της χαράς.