Το απόγευμα της Πέμπτης, 1ης Φεβρουαρίου, ο Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε στον Εσπερινό και κήρυξε τον θείο λόγο στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό της Υπαπαντής του Κυρίου στη Βέροια, παρουσία τοπικών πολιτικών αρχών και πλήθους πιστών.
Ο Μητροπολίτης κ. Παντελεήμων κηρύττοντας τον θείο λόγο ανέφερε μεταξύ άλλων:
«Εν χειρί κραταιά εξήγαγεν υμάς Κύριος εντεύθεν. Και φυλάξασθε τον νόμον αυτού».
Στην ημέρα της εξόδου των Ισραηλιτών από την Αίγυπτο μας μετέφερε το ανάγνωσμα από το βιβλίο της Εξόδου, στο οποίο ακούσαμε πριν από λίγο τον Θεό να ομιλεί στον προφήτη Μωυσή, λέγοντας ότι οι Ισραηλίτες ελευθερώθηκαν από τη δουλεία του Φαραώ με τη δύναμή του και ότι έχουν χρέος να τηρούν τον νόμο του.
Όλοι θυμόμαστε τις δέκα πληγές με τις οποίες έπληξε αρχικά ο Θεός τους Αιγυπτίους, γιατί δεν επέτρεπαν στους Ισραηλίτες να φύγουν από την Αίγυπτο, όπου ζούσαν ως δούλοι, αλλά και το θαύμα το οποίο συνέβη, όταν η Ερυθρά θάλασσα χωρίσθηκε στα δύο και έγινε δρόμος για να περάσουν οι Ισραηλίτες, ενώ στη συνέχεια έκλεισε, πνίγοντας τον στρατό των Αιγυπτίων, που επιχείρησε να περάσει με τον ίδιο τρόπο, για να τους καταδιώξει.
Και εάν ο Θεός απάλλαξε τον Ισραηλ με αυτό τον θαυμαστό τροπο από τη δουλεία του Φαραώ, κάτι ανάλογο αλλά πολύ πιο θαυμαστό έκανε και για ολόκληρο το ανθρωπινο γένος. Μας απάλλαξε από τη δουλεία του διαβόλου και της αμαρτίας, η οποία δεν είναι προσωρινή αλλά αιώνια, και μας απελευθέρωσε από τα δεσμά του Άδου και του θανάτου, με την ενανθρωπηση του Μονογενούς Υιού και Λόγου του.
Και όχι μόνο μας ελευθέρωσε ο Χριστός από την αμαρτία αλλά και μας δίδαξε με το παράδειγμά του την τήρηση του νόμου και των εντολών του Θεού.
Γι᾽ αυτό και τον βλέπουμε κατά τη μεγάλη Δεσποτική και Θεομητορικη εορτή της Υπαπαντής, την οποία εορτάζουμε από απόψε, σαράντα ημέρες μετά τη Γέννησή του, να εισέρχεται ο Χριστός στην αγκάλη της Παναγίας Μητέρας του και με τη συνοδεία του δικαίου Ιωσήφ στον ναό του Σολομώντος.
Εισέρχεται για να λάβει την ευλογία των ιερέων, σύμφωνα με τον Μωσαικό νόμο, αλλά και για να εκπληρώσει με την παρουσία του εκεί την επιθυμία και την παράκληση του ευσεβούς και δικαίου Συμεών, ο οποίος παρακαλούσε τον Θεό να τον αξιώσει, πριν να πεθάνει, να δεί τον Σωτήρα και Λυτρωτή του κόσμου.
Έτσι ο Χριστός αποδεικνύει έμπρακτα αυτό που θα πεί αργοτερα στους μαθητές του, ότι δεν ήλθε στον κόσμο για να καταλύσει τον νόμο και τους προφήτες αλλά για να τον συμπληρώνει. «Ουκ ηλθον καταλύσαι τον νόμον ή τους προφήτας αλλά πληρώσαι», λέγει. Αποδεικνύει έμπρακτα ότι αυτός πρώτος υπακούει στις εντολες του Θεού, δίνοντας και σε μας παράδειγμα υπακοής και τηρήσεως του νόμου του Θεού, όπως ο ίδιος τον δίδαξε κατά την επίγεια ζωή του, «ημίν υπολιμπάνων υπογραμμον, ίνα επακολουθήσητε τοις ίχνεσιν αυτού», όπως γράφει ο πρωτοκορυφαίος απόστολος Παύλος.
Αυτήν την υπακοή στις εντολές του Θεού, την οποία μας διδάσκει με το παράδειγμα της ζωής του ο Κύριός μας, καλούμεθα και εμείς να κάνουμε πράξη στη ζωή μας.
Ο Θεός δεν μας ζητά να εφαρμόζουμε τον νόμο και τις εντολές του γιατί έχει ο ίδιος κάποιο κέρδος ή κάποιο όφελος από την υπακοή μας. Ο Θεός δεν έχει καμία απολύτως τέτοια ανάγκη. Αν μας έχει δώσει τις εντολές του, το έκανε για να μας βοηθήσει να παραμείνουμε κοντά του και να μην παρεκκλίνουμε από την πορεία μας και τον σκοπό της ζωής μας, που είναι να τον συναντήσουμε και να απολαύσουμε κοντά του την αιώνιο ζωή και όλα τα αγαθά τα οποία έχει ετοιμάσει για μας.
Μας έδωσε ο Θεός τις εντολές του, ώστε να μην παρασυρθούμε και πεσουμε στην αμαρτία και βρεθούμε υπόδουλοι και δέσμιοι σε αυτήν, από την οποία μας ελευθέρωσε με τη σταυρική θυσία και την ανάστασή του. Μπορεί ο εχθρός της ψυχης μας, ο διάβολος, να αγρυπνά «ζητων τίνα καταπίη», όταν όμως τηρούμε τις εντολές του Θεού, τότε έχουμε τη χάρη του, η οποία μας προστατεύει από τις παγίδες του πονηρού, και την ευλογία του στη ζωή μας.
Γι᾽ αυτό και θα πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί και να αποφεύγουμε ο,τι είναι αντίθετο προς τον νόμο και το θέλημα του Θεού, όπως συμβαίνει στις ημέρες μας κατά τις οποίες συζητείται ένας νόμος, ο οποίος είναι σε ευθεία αντίθεση προς τον νόμο του Θεού αλλά και προς τον τρόπο και τον σκοπό για τον οποίο έπλασε τον άνθρωπο, καθώς θα επιτρέπει τον γάμο μεταξύ δύο ανθρώπων του ιδίου φύλου.
Και όσο και εάν την ευθύνη των νόμων την έχει το κράτος, δεν ειναι δυνατόν η Εκκλησία μας να μην προειδοποιήσει ότι ο νόμος είναι αντίθετος προς τον νόμο του Θεού και τον προσβάλλει.
Ας προσέξουμε, λοιπόν, τι αποφασιζουμε και τι κάνουμε, εάν θελουμε να έχουμε τη χάρη και την προστασία του Θεού στη ζωή μας αλλά και αν θέλουμε την ευλογία του και στην κοινωνία μας και στην πατρίδα μας.