Την Κυριακή 11 Φεβρουαρίου, 5η ημέρα των Β’ Καραβαγγελείων, το απόγευμα πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση του Γενικού Φιλοπτώχου Ταμείου της Ιεράς Μητροπόλεως Καστορίας.
Η εκδήλωση αυτή, έχει από παλαιά, ενώ από πέρσι έχει ενταχθεί στις εκδηλώσεις των «Καραβαγγελείων», αφού και ο Μητροπολίτης Γερμανός Καραβαγγέλης, ήταν εντεταγμένος στην παράδοση της Εκκλησίας και είχε ένα μεγάλο φιλανθρωπικό έργο.
Την εκδήλωση παρακολούθησαν οι Μητροπολίτες Ναυπάκτου κ. Ιερόθεος, Φθιώτιδος κ. Συμεών, Σιατίστης κ. Αθανάσιος, Καστορίας κ. Καλλίνικος, ο εκπρόσωπος του Δημάρχου Καστοριάς κ. Ιωάννη Κορεντσίδη Αντιδήμαρχος κ. Ιωάννης Κόγκας, ο προεδρος του επιελητηρίου Καστοριάς κ. Χαράλαμπος Καραταγλίδης, εκπρόσωποι του Στρατού και των Σωμάτων Ασφαλειας κ.α.
Η εκδήλωση έλαβε χώρα στην αίθουσα του ξενοδοχείου Λιμναίο, η οποία ήταν ασφυκτικά γεμάτη, και αν χωρητικότητος 700ων θέσεων, πολλοί αναγκάστηκαν να παρακολουθήσουν όρθιοι.
Μουσικό πρόγραμμα από το Μουσικό Σχολείο
Αρχικά, παρουσιάστηκε ένα μυσταγωγικό μουσικό πρόγραμμα από το Μουσικό Σχολείο Καστοριάς. Τριανταπέντε παιδιά με την καθοδήγηση του καθηγητού – μαέστρου τους και με τα μουσικά τους οργάνα, κατάφεραν να εντυπωσιάσουν και να συγκινήσουν τους παρισταμένους.
Κοπή Βασιλόπιτας Γενικού Φιλοπτώχου Ταμείου
Στην συνέχεια ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Καστορίας κ. Καλλίνικος, πλαισιωμένος από τον Γενικό Αρχιερατικό Επίτροπο και υπεύθυνο του Γ.Φ.Τ. της Ι. Μητροπόλεως π. Ελευθέριο Συτιλίδη και τον διάκονο Παντελεήμονα, ευλόγησε την Βασιλόπιτα του Γενικού Φιλοπτώχου Ταμείου της Ιεράς Μητροπόλεως.
Καλεσμένος ομιλητής στην εκδήλωση του Γ.Φ.Τ. ήταν ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ίερόθεος, ο οποίος μίλησε εμπειρικά για τον Γέροντά του Άγιο Καλλίνικο Μητροπολίτη Εδέσσης, καθηλώνοντας ολό το ακροατήριο.
Το θέμα της ομιλίας του ήταν: «Η φιλανθρωπία κατά τον άγιο Καλλίνικο Μητροπολίτη Εδέσσης»
Ο Μητροπολίτης ομιλητής στην αρχή ευχαρίστησε τον Μητροπολίτη Καστορίας για την πρόσκληση, λέγοντας ότι συνδέεται με την Καστοριά λόγω του συνδέσμου του με τους Μητροπολίτες Γρηγόριο και Σεραφείμ, και τώρα με τον νυν Μητροπολίτη Καλλίνικο.
Στην συνέχεια διάρθρωσε τον λόγο του σε τρεις ενότητες.
Στην πρώτη ενότητα έκανε λόγο για την διάκριση μεταξύ κοινωνικού και φιλανθρωπικού έργου. Το κοινωνικό έργο ωφελεί την κοινωνία και τις σωματικές ανάγκες των ανθρώπων, ενώ το φιλανθρωπικό έργο βλέπει τον άνθρωπο στην ολότητά του, που αποτελείται από ψυχή και σώμα και έχει πνευματικές ανάγκες. Ο Θεός είναι φιλάνθρωπος και ο άνθρωπος του Θεού είναι φιλόθεος και φιλάνθρωπος. Αυτό σημαίνει ότι απαλλάσσεται από την φιλαυτία, που είναι η άλογη φιλία του σώματος, και όποιος είναι φίλαυτος είναι μισόθεος και μισάνθρωπος.
Στην δεύτερη ενότητα αναφέρθηκε στον άγιο Καλλίνικο, που ήταν Γέροντάς του, ότι ήταν όντως φιλόθεος και φιλάνθρωπος.
Ως άνθρωπος και Κληρικός είχε πολλά χαρίσματα, δηλαδή ήταν ασκητής με αγιορείτικο φρόνημα, λειτουργούσε ως άγγελος, ήταν φλογερός Ιεροκήρυξ και ήταν «διοικητική διάνοια και ευφυία», όπως χαρακτηρίσθηκε.
Η φιλανθρωπία του είχε μερικά χαρακτηριστικά γνωρίσματα. Συγκεκριμένα ήταν τελείως ακτήμων, δεν είχε καθόλου χρήματα, ήταν παντελώς ελεύθερος από την φιλοκτημοσύνη και την φιλαργυρία.
Έπειτα, ήταν ελεήμων, αφού σκορπούσε συνεχώς αγάπη, εφήρμοζε τον λόγο του αγίου Ισαάκ του Σύρου, ότι ελεήμων καρδία είναι «καύσις καρδίας υπέρ πάσης κτίσεως».
Ακόμη εξασκούσε την ελεημοσύνη κρυφά, και με αφανή τρόπο, κατά την εντολή του Χριστού, και έτσι έδειχνε την ταπείνωσή του.
Επί πλέον τον διέκρινε η κενωτική αγάπη, θυσιαζόταν για τους άλλους, κατά το πρότυπο του Χριστού, εξέφραζε την σταυρική αγάπη προς όλους.
Αυτά αποτυπώθηκαν στις Εγκυκλίους του και κυρίως στην Διαθήκη του την οποία υπαγόρευσε συμβολαιογραφικά λίγο πριν την εισαγωγή του στο Νοσοκομείο και την κοίμησή του, στην οποία έλεγε: «Ακίνητον περιουσίαν δεν έχω, χρήματα δεν έχω. Αν ευρεθούν ολίγα χιλιόδραχμα να κατατεθούν εις το Γενικόν Ταμείον της Ιεράς Μητροπόλεως».
Στην τρίτη ενότητα έκανε ειδικότερη αναφορά στο φιλανθρωπικό του έργο ως Μητροπολίτου. Αυτό φάνηκε με την ίδρυση και διοργάνωση του Φιλοπτώχου Ταμείου της Ιεράς Μητροπόλεως, την ίδρυση Οικοτροφείων και Γηροκομείου, την καλή λειτουργία των κατασκηνώσεων, την διοργάνωση των Ενοριών και των Ιερών Μονών.
Όλη αυτή η κενωτική και σταυρική του αγάπη φαίνεται στις εγκυκλίους που συνέγραψε.
Το όραμά του ήταν η ζωή της πρώτης Εκλησίας, στα Ιεροσόλυμα, ο ζήλος των Μαρτύρων της Εκλησίας, η ζωή των ασκητών και οι αγώνες των Πατέρων της Εκκλησίας. Αυτό δεν ήταν αποτέλεσμα κάποιας ιδεολογίας και κοινωνιολογίας, αλλά της ζωής της Πεντηκοστής.
Με όλη αυτή την φιλόθεη και φιλάνθρωπη συμπεριφορά του ήθελε να καταστήσει την Ιερά Μητρόπολή του, όπως έλεγε, ένα τμήμα του Παραδείσου, της Βασιλείας των Ουρανών. Αυτό ήταν το όραμά του.
Ο Μητροπολίτης κατέληξε ότι ο άγιος Καλλίνικος ήταν φιλόθεος, φιλάνθρωπος και ελεήμων, γι᾽ αυτό και ο φιλάνθρωπος και ελεήμων Θεός τον ελέησε. Ο ίδιος του στην Διαθήκη του κατέληγε με την εξής φράση: «Το έλεος του Κυρίου ας με συνοδεύη κατά την εκ του ματαίου τούτου κόσμου εκδημία μου». Και ο ελεήμων και φιλάνθρωπος Θεός τον ελέησε πλούσια, είναι ένας άγιος Επίσκοπος της Εκκλησίας του Χριστού, καλός διάδοχος των Αποστόλων και των Πατέρων, είναι ο πρώτος επισήμως Άγιος από τους Επισκόπους και Μητροπολίτες της Εκκλησίας της Ελλάδος.
Να έχουμε τις πρεσβείες του! »