Με επιτυχία ολοκληρώθηκε ένα ακόμη πρόγραμμα του Ιδρύματος Ποιμαντικής Επιμόρφωσης.
Η Πράξη “Προγράμματα Διά Βίου Μάθησης του Ανθρώπινου Δυναμικού της Εκκλησίας – Ανάπτυξη Ανοιχτών Διαδικτυακών Μαθημάτων”, προϋπολογισμού 1,5 εκατ. Ευρώ με συγχρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση, υλοποιήθηκε από το Ίδρυμα Ποιμαντικής Επιμορφώσεως της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών σε συνεργασία με την ΙΑΑ, τις Ιερές Μητροπόλεις της Εκκλησίας της Ελλάδος, την Ι.Α. Κρήτης και Ι.Μ. Δωδεκανήσου και άλλους φορείς.
Μέσα από τη συμμετοχή στο εν λόγω πρόγραμμα του Ιδρύματος, ενισχύθηκαν και αναβαθμίστηκαν οι δεξιότητες προσώπων που υποστηρίζουν το έργο κοινωνικών και προνοιακών δομών, προκειμένου για την αποτελεσματική αντιμετώπιση θεμάτων που σχετίζονται με τις επιπτώσεις/προκλήσεις από τις σύγχρονες εξελίξεις όσο και για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας της διοίκησης και διαχείρισης των δομών αυτών.
Στόχος της Πράξης αυτής του ΙΠΕ, ήταν η υλοποίηση 270 επιμορφωτικών προγραμμάτων και η συμμετοχή 5.670 εκπαιδευόμενων, για την περίοδο Νοεμβρίου 2020 – Νοεμβρίου 2023. Συγκεκριμένα, υλοποιήθηκαν 292 επιμορφωτικά προγράμματα στις 13 Περιφέρειες της χώρας, σε 9.317 διδακτικές ώρες, 292 επιμορφωτικά προγράμματα σε 30 θεματικές ενότητες, 235 προγράμματα σύγχρονης εκπαίδευσης και 57 μέσω της πλατφόρμας ασύγχρονης τηλεκατάρτισης.
Από 150 εκπαιδευτές, σε 292 τμήματα, επιμορφώθηκαν συνολικά 7.310 συμμετέχοντες: 4.702 κληρικοί και 2.709 λαϊκοί, εκ των οποίων 1.228 γυναίκες.
Οι συμμετέχοντες στα επιμορφωτικά προγράμματα κατά κύριο λόγο ήταν κληρικοί, δημόσιοι υπάλληλοι άλλων υπηρεσιών, ιδιωτικοί υπάλληλοι άλλων υπηρεσιών, επαγγελματίες υγείας, εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων, στελέχη της Ελληνικής Αστυνομίας, στρατιωτικοί, νομικοί, επιστήμονες κλάδων (ψυχολόγοι, κοινωνιολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί, οικονομολόγοι κ.α.), επιχειρηματίες, φοιτητές, άνεργοι, συνταξιούχοι.
Οι θεματικοί τίτλοι των επιμορφωτικών προγραμμάτων τα οποία προσφέρονταν στους συμμετέχοντες, ήταν οι εξής:
1.Συμβουλευτική σε σύγχρονα ζητήματα
2.Οικουμενικές Σύνοδοι και σύγχρονη πραγματικότητα
3.Λατρεία και πολιτισμός στη σύγχρονη ζωή
4.Κανονικό-εκκλησιαστικό δίκαιο: προεκτάσεις και εφαρμογή στον σύγχρονο τρόπο ζωής
5.Πτυχές της ελληνικής επανάστασης του 1821
6.Επιμόρφωση νέων στελεχών και εθελοντών εκκλησίας σε ζητήματα αιχμής
7.Ο άνθρωπος και το περιβάλλον στην προοπτική μιας πράσινης οικουμένης
8.Παιδαγωγική αξιοποίηση βιβλικών κειμένων
9.Ευάλωτες κοινωνικές ομάδες και Εκκλησία
10.Θεωρία οργάνωσης και ανάπτυξης της εκκλησιαστικής αποστολής
11.Η επίδραση και οι επιπτώσεις της τεχνολογίας στον σύγχρονο άνθρωπο
12.Οργάνωση και διοίκηση της ενορίας-προσφορά προς τον άνθρωπο
13.Ολοκαυτώματα και αντισημιτισμός
14.Η αισθητική της λατρείας
15.Οι άγιοι των Αθηνών. Πρόσωπα και πολιτιστικά μνημεία της εκκλησιαστικής ιστορίας της Αθήνας και τα μηνύματά τους στη σύγχρονη κοινωνία
16.Σύγχρονα προβλήματα και ζητήματα αιχμής υπό την οπτική των πατέρων της Εκκλησίας
17.Ισλαμικό πανόραμα: Κόσμος, Ευρώπη, Ελλάδα από τις απαρχές έως σήμερα
18.Επιμόρφωση εμπειροτεχνών ψαλτών και παραδοσιακών μουσικών
19.Εμβάθυνση στην παραδοσιακή και βυζαντινή μουσική
20.Ελληνικός και ευρωπαϊκός μουσικός πολιτισμός με έμφαση στην εκκλησιαστική μουσική
21.Κοινωνικόπρονοιακή εκκλησιαστική παρέμβαση σε προβλήματα του γάμου και της οικογένειας
22.Κοινωνικόπρονοαική εκκλησιαστική υποστήριξη σε προβλήματα της παιδικής και της εφηβικής ηλικίας
23.Κοινωνικόπρονοιακή εκκλησιαστική υποστήριξη των νοσούντων και των οικείων τους
24.Κοινωνικόπρονοιακή εκκλησιαστική παρέμβαση σε προβλήματα πένθους
25.Διαχείριση προβλημάτων οικογενειακού βίου
26.Θέματα πρόληψης και αντιμετώπισης της ενδοοικογενειακής βίας
27.Σύγχρονες προσεγγίσεις προβλημάτων ψυχικής υγείας
28.Θέματα διαχείρισης χρονίων πασχόντων
29.Εκπαίδευση στη διαχείριση κοινωνικόπρονοαικών ζητημάτων αιχμής
30.Η ενορία ως κύτταρο της τοπικής ανάπτυξης και κοινωνικόπρονοαικής στήριξης.
Ξεχωριστό ενδιαφέρον έχει η αξιολόγηση των εισηγητικών των επιμορφωτικών προγραμμάτων. Χαρακτηριστικό είναι πως σε ό,τι αφορά στην ολοκλήρωση της ύλης, ο μέσος όρος αξιολόγησης όλων των εισηγητών διαμορφώνεται στο 9,4 με άριστα το 10.
Εξίσου υψηλή (9,2) ήταν και η βαθμολογία των εισηγητών αναφορικά με την κατανόηση και μεταδοτικότητα των εν λόγω προγραμμάτων από τους συμμετέχοντες.
Αντίστοιχος (9,2) ήταν και ο μέσος όρος των αξιολογήσεων των εισηγητών τόσο σε σχέση με τη συνεργασία και τις εκπαιδευτικές μεθόδους, όσο και για το εκπαιδευτικό/εποπτικό υλικό.
Οι εκπαιδευόμενοι, είχαν τη δυνατότητα να προτείνουν θέματα και το έκαναν σε ποσοστό 26,9%. Τα κυριότερα από τα προτεινόμενα θέματα γύρω από τα οποία ήθελαν να επιμορφωθούν οι συμμετέχοντες, ήταν το εκκλησιαστικό δίκαιο στη θεωρία και στην πράξη, ο σχολικός εκφοβισμός, η ειδική αγωγή, η Δογματική, η Παλαιά Διαθήκη, η Ποιμαντική κατάρτιση, η Θρησκευτική Διπλωματία και γεωπολιτική, η εξομολόγηση.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και η αξιολόγηση του τρόπου υλοποίησης του εκπαιδευτικού προγράμματος, καθώς οι εκπαιδευόμενοι σε ποσοστό 44,56% προτίμησαν τα προγράμματα εξ αποστάσεως, το 35,84% προτίμησε τα προγράμματα με μεικτό σύστημα (συνδυασμός διά ζώσης και εξ αποστάσεως επιμόρφωσης), ενώ το 19,86% τάχθηκε υπέρ των εκπαιδευτικών προγραμμάτων διά ζώσης.
Σε υψηλά ποσοστά κινήθηκε και η αξιολόγηση της πλατφόρμας ασύγχρονης εκπαίδευσης (e-learning ipe), καθώς οι συμμετέχοντες βαθμολόγησαν από 8,96 μέχρι και 9,41 με άριστα το 10, το εισαγωγικό βίντεο με τις οδηγίες χρήσης, την ευκολία σύνδεσης, το φιλικό περιβάλλον προς τον χρήστη, την ευκολία προσπέλασης του εκπαιδευτικού υλικού των ενοτήτων, και την ευκολία επικοινωνίας και διεπαφής με τον εκπαιδευτή και τους λοιπούς εκαπιδευόμενους.