Την Τρίτη 23 Νοεμβρίου το πρωί ο Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων λειτούργησε και κήρυξε τον θείο λόγο στην Ιερά Μονή Τιμίου Προδρόμου Σκήτης Βεροίας με την ευκαιρία της εορτής του Αγίου Κλήμεντος Αρχιεπισκόπου Αχρίδος.
Στην διάρκεια της Θείας Λειτουργίας τέθηκε σε προσκύνηση η Τιμία Κάρα του Αγίου Κλήμεντος που αποθησαυρίζεται στην Ιερά Μονή.
Ο Μητροπολίτης κ. Παντελεήμων στην ομιλία του ανέφερε μεταξύ άλλων: «Μαθητεύσας τα έθνη, Πάτερ σοφέ, και κηρύξας την πίστιν την αληθή, πάντας προσήγαγες τω Θεώ διά πίστεως».
Με αυτούς τους λόγους περιγράφει ο ιερός υμνογράφος τη ζωή και το έργο του εορταζομένου σήμερα αγίου Κλήμεντος, αρχιεπισκόπου Αχρίδος, του θαυματουργού, του πανηγυρικώς τιμωμένου στην ιερά αυτή Μονή του Τιμίου Προδρόμου Σκήτης Βεροίας, η οποία φυλάσσει ως πολύτιμο θησαυρό και ιερό κειμήλιο τη σεπτή και χαριτόβρυτο και θαυματουργό κάρα του.
Και μπορεί να μας φαίνεται λιτός ο λόγος του ιερού υμνογράφου για να περιγράψει μία ζωή με αγώνες και αγωνίες, με δυσκολίες και προβλήματα, με ταλαιπωρίες και διώξεις, με φυλακίσεις και βασανιστήρια, όπως ήταν η ζωή του εν αγίοις Πατρός ημών Κλήμεντος, αρχιεπισκοπου Αχρίδος, όμως οι λέξεις τις οποίες επιλέγει ο ιερός ποιητής είναι περιεκτικές όλων αυτών που προανέφερα και τα οποία υπέμεινε ο τιμώμενος άγιος χάριν του Χριστού και του Ευαγγελίου του. Διότι όλα αυτά είναι η κοινή μοίρα των μαθητών του Κυρίου και αποστόλων του, όλων εκείνων, οι οποίοι και προ του αγίου Κλήμεντος επέλεξαν να βαδίσουν την αποστολικη οδό και έθεσαν τον εαυτό τους στη διακονία του Ευαγγελίου, κανοντας πράξη την εντολή του Κυρίου «πορευθέντες, μαθητεύσατε πάντα τα έθνη, βαπτίζοντες αυτά εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος». Όλα αυτά είναι η κοινή μοίρα, ειναι το κοινό χαρακτηριστικό όλων των γνησίων μαθητών του Κυρίου, ο οποίος το δηλώνει κατηγορηματικα και απερίφραστα: «ουκ έστι δούλος μείζων του κυρίου αυτού· ει εμέ εδίωξαν και υμάς διώξουσιν». Δεν υπάρχει, λέγει ο Χριστός, δούλος ανώτερος του κυρίου του, και επομένως, εάν εδίωξαν εμένα, θα διώξουν και σας.
Και αυτό το χαρακτηριστικό της γνησιότητος αξιώθηκε να αποκτήσει και ο εορταζόμενος άγιος Κλημης, καθώς διώχθηκε, βασανίσθηκε και αντιμετώπισε πλήθος εμποδίων, προκειμένου να επιτελέσει τη διακονία του, να μαθητεύσει τα έθνη στο Ευαγγέλιο του Χριστού και να τα καταστήσει μέλη της ποίμνης του Αρχιποίμενος Χριστού.
Πως το απέκτησε όμως ο άγιος Κλήμης και πως αξιώθηκε της μεγάλης τιμής να μαθητεύσει τα έθνη και να τα προσαγάγει στον Χριστό διά της πίστεως;
Το απέκτησε με τη μαθητεία, το απέκτησε μαθητεύοντας και ο ίδιος, πριν να διδάξει τα σλαβικά φύλα, πλησίον των αγίων ισαπόστολων και φωτιστών των Σλαβων, πλησίον των αγίων Κυρίλλου και Μεθοδίου, και κυρίως πλησίον του αγίου Μεθοδίου.
Μαθήτευσε πρώτα ο ίδιος, γιατί η μαθητεία είναι ο μόνος δρόμος που υπάρχει μέσα στην Εκκλησία, είναι ο μόνος ασφαλής δρόμος και γι᾽ αυτόν που θέλει να διακονήσει το Ευαγγέλιο, αλλά και γι᾽ αυτόν που θέλει να ζήσει την εν Χριστώ ζωή, γιατί είναι ο δρόμος ο οποίος καλλιεργεί την ταπείνωση και εκριζώνει τον εγωισμό. Είναι, για όποιον τον βαδίζει, ο δρόμος στον οποίο δεν υπάρχει ίδιον θέλημα, αλλά το θέλημα του Θεού. Είναι ο δρόμος στον οποίο δεν υπάρχει ούτε το «εγώ γνωρίζω» ούτε το «εγώ νομίζω», αλλά η ασφάλεια που προσφερει το να εμπιστεύεσαι την καθοδηγησή σου στην εμπειρία των αγίων και της Εκκλησίας, ώστε να μην κινδυνεύεις να εκπέσεις της ορθής πίστεως και να περιπέσεις σε αιρέσεις και σχίσματα.
Στην Εκκλησία του Χριστού δεν υπάρχουν αυτόκλητοι κήρυκες και διδάσκαλοι. Δεν υπάρχουν άγιοι που αγίασαν μόνοι τους, πατέρες και ερμηνευτές του λόγου του Θεού, που ανεδείχθησαν μόνοι τους, χωρίς να μαθητεύσουν.
Μαθητές ήταν και οι άγιοι απόστολοι, πριν ο Χριστός να τους δωσει την εντολή της διαδόσεως του Ευαγγελίου του στα πέρατα της οικουμένης, και μαθητές τους είχε συστήσει ο Κύριος να παραμείνουν, ακόμη και όταν θα ελάμβαναν το Πανάγιο Πνεύμα και θα πορευόταν να μαθητεύσουν πάντα τα έθνη, λέγοντας: «μη κληθήτε καθηγηταί· εις γαρ υμών ο καθηγητής, ο Χριστός».
Μαθητές χρειάζεται ο Χριστός, γι᾽ αυτό και δεν επέλεξε σοφούς και γραμματείς για να κηρύξουν το Ευαγγέλιό του, αλλά «τα μωρά του κοσμου» και τους αγραμμάτους αλιείς «εξελέξατο».
Ως μαθητής, λοιπόν, και ο άγιος Κλήμης, μαθητής των αγίων ισαποστόλων Κυρίλλου και Μεθοδίου, αξιώθηκε να μαθητεύσει και αυτός στο Ευαγγέλιο του Χριστού και να οδηγήσει στην πίστη και το φως του Χριστού χιλιάδες ανθρώπους, ακολουθώντας το παράδειγμα των διδασκάλων του, αλλά και να μπορέσει με τη χάρη του Θεού να ανταπεξέλθει με υπομονή και στους διωγμούς και στις δυσκολίες που συνάντησε κατά την επιτέλεση του έργου του και να αγιασθεί δι᾽ αυτων, ώστε να ευφραίνεται πλέον στη βασιλεία των ουρανών και να προσφέρει και σε μας τη χάρη και την ευλογία και τα θαύματα των ιερών του λειψάνων και ιδιαιτέρως της χαριτοβρύτου και μυροβλύτου κάρας του.
Εορτάζοντας και εμείς και τιμώντας σήμερα τη μνήμη του μεγάλου αυτού πατρός της Εκκλησίας μας, του αγίου Κλήμεντος, ας διδαχθούμε από το παράδειγμα της μαθητείας του και ας προσπαθησουμε να το ακολουθήσουμε με ταπείνωση, μαθητεύοντας σε όσα διδάσκει η Εκκλησία μας, σε όσα συστήνουν οι Πατέρες και η εμπειρία των αγίων, ώστε να νικήσουμε το θέλημά μας και να βαδίσουμε και εμείς με ασφάλεια και βεβαιότητα την εν Χριστώ ζωή, για να αξιωθούμε της αινωίου βασιλείας του Θεού διά πρεσβειών του εν αγίοις πατρός ημών Κλήμεντος, αρχιεπισκόπου Αχρίδος του θαυματουργού.