Η εορτή της Συνάξεως των Αγίων Αγγέλων και Αρχαγγέλων στον Αρχάγγελο του Δήμου Ναούσης

Την Τρίτη 8 Νοεμβρίου το πρωί ο Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων λειτούργησε και κήρυξε το θείο Λόγο στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό των Αγίων Αρχαγγέλων στον Αρχάγγελο του Δήμου Ναούσης.

Στην ομιλία του ο Μητροπολίτης τόνισε: «Ο ακούων υμών εμού ακούει, και ο αθετών υμάς εμέ αθετεί».

Αυτός που ακούει όσα λέτε εσείς ακούει εμένα και αυτός που δεν υπολογίζει και δεν ακολουθεί όσα διδάσκετε εσείς, δεν ακολουθεί τους δικούς μου λόγους.

Με τη διαβεβαίωση αυτή προς τους μαθητές του ο Χριστός τονίζει προς όλους μας τη σημασία της υπακοής στον λόγο και τις εντολές του Θεού, είτε αυτές εκφράζονται από τον ίδιο είτε από πρόσωπα τα οποία έχει ορίσει Εκείνος να τον εκπροσωπούν και να διδάσκουν στους ανθρώπους τις εντολές του.

Ως πρώτους εκπροσώπους του όρισε ο Κύριός μας τους μαθητές του και αυτοί τους επισκόπους και τους πρεσβυτέρους της Εκκλησίας μας, οι οποίοι ίστανται, όπως λέμε, «εις τόπον και τύπον Χριστού», ο επίσκοπος, και «εις τόπον και τυ­πον των αγίων αποστόλων», οι ιερείς, και έχουν χρέος και καθή­κον να διδάσκουν τον λόγο του Θεού και να οδηγούν μέσω αυτού τους ανθρώπους στη σωτηρία.

Δεν θα πρέπει όμως να ξεχνούμε δύο δεδομένα. Το πρώτο είναι ότι ο λόγος και οι εντολές του Θεού διαφυλάσσονται απαραχάρα­κτες μόνο μέσα στην Εκκλησία και αυτή, διά των επισκόπων και των ιερέων της, αποτελεί τον αυθε­ντι­κο εκ­φραστή της θείας αληθεί­ας.

Το δεύτερο είναι η υπακοή, την οποία οφείλουμε όλοι στον λόγο και τις εντολές του Θεού. Και η υπακοή είναι έκφραση ταπεινώ­σεως έναντι του Θεού, που είναι ο δημιουργός μας και πλάστης μας. Εάν οι πρωτόπλαστοι παρήκουσαν την εντολή του Θεού και εξέπεσαν από τον παράδεισο αυτό συνέβη από υπερηφά­νεια, γιατί πίστευσαν ότι αν δοκι­μα­σουν τον καρπό του δένδρου της γνώσεως, θα γίνουν και αυτοί θεοί, αλλά και γιατί η έλλειψη της τα­πει­νώσεως τους εμπόδισε πάλι να ζητή­σουν συγγνώμη, έστω και μετά την παρακοή τους.

Τη σπουδαιότητα της υπακοής στον Θεό μας υπενθυμίζει και η σημερινή εορτή, η Σύναξη των αγίων αγγέλων και αρχαγγέλων και πασών των επουρανίων δυνά­μεων, οι οποίοι αποτελούν πρότυ­πα υπακοής και για εμάς τους ανθρώπους.

Δημιουργήματα του Θεού είναι οι άγιοι άγγελοι, που πλάσθηκαν πριν από τον άνθρωπο, για να δια­κονούν τον Θεό και για να τον υμνούν. Ήταν αγαθοί από τη φύση τους, όπως ήταν και ο άνθρωπος, αλλά υπήκουαν στις εντολές του Θεού με την ελεύθερή τους βούληση, υπήκουαν δηλαδή με τη θέλησή τους και έκαναν ο,τι τους ζητούσε.

Ο Εωσφόρος όμως, που ήταν και αυτός ένας αρχάγγελος, παρα­σύρθηκε από τον εγωισμό και την έπαρσή του και δεν αρκέσθηκε, όπως γράφει ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός, στην αγγελική αίγλη και λαμπρότητα. Αντί να είναι ευ­γνώμων ο Εωσφόρος προς τον Θεό, γιατί είχε τη δυνατότητα να προοδεύει στη θεία γνώση, να γνωρίσει δηλαδή βαθμιαία περισ­σο­τερο τον Θεό, αυτός θέλησε να γίνει άμε­σα όμοιος με τον Θεό, ο οποίος ήταν ο δημιουργός του.

Έτσι επαναστάτησε εναντίον του Θεού, αρνούμενος με τη συμπερι­φορά του να υπακούσει στο σχέδιο του Θεού, και παρέσυρε στον δρόμο της κακίας και της απομακρύνσεως από τον Θεό και το τάγμα εκείνο των αγγέλων στο οποίο προίστατο. Συνέπεια αυτής της επιλογής ήταν ο Εωσφόρος να εκπέσει από τον ουρανό, να εκ­πέσει από το καλό και την αρετή, και να γίνει η αρχή και η αιτία του κακού και της αμαρτίας, να γίνει ταυτόσημος με την υπερηφάνεια και την αλαζονεία, να γίνει εχθρός του Θεού, να γίνει αυτός που τον πολεμά διαρκώς, που τον διαβάλ­λει στους ανθρώπους, για να τους παρασύρει κοντά του, νομίζοντας ότι θα νικήσει με αυτόν τον τρόπο τον Θεό.

Αντίθετα όλοι οι άλλοι άγιοι αγ­γελοι και αρχάγγελοι παρέμειναν στην υπακοή και τη διακονία του Θεού. Έκαναν υπα­κοή στην προσταγή του αρχαγ­γέλου Μιχαήλ, που εξέφραζε την προειδοποίηση και το θέλημα του Θεού, λέγοντας προς τους αγγέ­λους, «στώμεν καλώς, στώμεν μετά φόβου», να προσέξουν δηλαδή και αναλογισθούν τι κάνουν και τι θα πάθουν, εάν ακολουθήσουν τον Εωσφόρο. Και έτσι οι άγγελοι αυ­τοί έλαβαν τον μισθό της υπακοής τους. Ο Θεός τους έδωσε το χάρι­σμα της ακινησίας προς το κακό, έγιναν δηλαδή με τη χάρη του Θεού διά παντός αγαθοί, άτρεπτοι στο κακό, και δεν υπάρχει ποτέ περί­πτω­ση να παρασυρθούν και να πέσουν στην αμαρτία και να απο­μα­κρυνθούν από τον Θεό, τον οποίον βλέπουν και δοξάζουν καθημερινά, αλλά και εργάζονται για τη δόξα του. Διότι προς δόξαν Θεού είναι η προστασία και η βοή­θεια που προσφέρουν οι άγιοι άγγελοι στους ανθρώπους, η βοή­θεια που προσφέρουν στον καθένα από εμάς, που θέλει να πορευθεί στη ζωή του με υπακοή στο θέλημα του Θεού, το οποίο μυστικά υπαγο­ρεύει στην ψυχή του καθενός μας ο φύλακας άγγελός μας, οδηγώντας μας προς το αγαθό.

Ας μιμηθούμε και εμείς, εορτάζο­ντας σήμερα τη Σύναξη των αγίων αγγέλων και αρχαγγέλων την υπα­κοή τους προς τον Θεό, υπακούο­ντας στον λόγο και τις εντολές του, τις οποίες μας διδάσκει η Εκκλησία μας, αλλά και την εμμονή τους στο αγαθό, ώστε να αξιωθούμε και να κληρονομήσουμε τη βασιλεία του Θεού για να τον υμνούμε και να τον δοξάζουμε μαζί τους.

Δυστυχώς ο άγγελος ο Εωσφόρος, ο οποίος έγινε διάβολος και έχασε την επικοινωνία με τον Θεό και εξέπεσε, δεν μπορεί ούτε και να μετανοήσει. Διότι και αυτός, αν μετανοούσε, ο Θεός θα τον δεχόταν. Αυτό όμως σημαίνει πολλά για μας, που μπορεί να πέφτουμε, μπορεί να αμαρτάνουμε, μπορεί να φεύγουμε από το θέλημα του Θεού, αλλά η μετάνοια και η εξομολόγηση μας επαναφέρει πάλι στη σχέση μας με τον Θεό, κάτι που δεν μπορεί, όπως είπα να κάνει από τον πολύ εγωισμό του ο διάβολος, δεν μπορεί να μετανοήσει, δεν μπορεί να επανέλθει και να αποκατασταθεί στην αγάπη του Θεού.

Ας μην χάσουμε αυτές τις ευκαιρίες που έχουμε καθημερινά, τις ευκαιρίες της μετανοίας, της αλλαγής, της επαναφοράς μας στη σχέση μας με τον Θεό. Ας μείνουμε σταθεροί, όπως είναι οι άγιοι άγγελοι, στον φόβο και την αγάπη του Θεού, για να είμεθα κοντά του και σ᾽ αυτή τη ζωή αλλά πολύ περισσότερο αιώνια.