Η Εκκλησία της αγιοτόκου Θεσσαλονίκης, εόρτασε και εφέτος τον άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά, τον μεγάλο αυτό άγιο της Ορθοδόξου Πίστεως στον ομώνυμο Μητροπολιτικό Ιερό Ναό του, κατά το διήμερο, Σάββατο, 30 και Κυριακή 31 Μαρτίου 2024.
Η Β΄ Κυριακή των Νηστειών της αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής θα μπορούσε να θεωρηθεί προέκταση και συνέχεια της Κυριακής της Ορθοδοξίας και είναι εξ ολοκλήρου αφιερωμένη στους αγώνες του θαυματουργού αυτού αρχιεπισκόπου της Θεσσαλονίκης για την Ορθοδοξία και την χριστιανική μας παράδοση. Το άγιο λείψανό του, που σαν μοναδικός πνευματικός θησαυρός φυλάσσεται στον περικαλλή Μητροπολιτικό Ναό, προβάλλεται προς προσκύνηση από τους πιστούς, όλο το χρόνο και ιδιαιτέρως αυτές τις ημέρες.
Στον εφετινό εορτασμό, εκτός από τον οικείο Επίσκοπο, τον Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης κ. Φιλόθεο, συμμετείχαν και ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεος, καθώς και ο Επίσκοπος Σκοπέλου κ. Νικόδημος, πολλοί ιερείς και ιεροψάλτες και πλήθος πολύ των ευλαβών χριστιανών μας, ενώ συμπροσευχόμενοι στην ακολουθία του Εσπερινού, παρέστησαν ο Μητροπολίτης Βρυούλων κ. Παντελεήμων, ο Μητροπολίτης πρ. Θεσσαλονίκης κ. Άνθιμος και ο Αρχιεπίσκοπος Πέλλης του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων, κ. Φιλούμενος.
Κατά τον πανηγυρικό αρχιερατικό Εσπερινό, χοροστάτησε ο Επίσκοπος Σκοπέλου κ. Νικόδημος, ο οποίος και κήρυξε τον θείο Λόγο, ομιλώντας εμπνευσμένα περί της προσωπικότητος του Αγίου και της ζωής του Αγίου. Ανέφερε ότι ο άγιος Γρηγόριος υπήρξε σπάνιο παράδειγμα ταχείας και επισήμου αγιοποιήσεως και ο μεγαλύτερος δογματικός θεολόγος του 14ου αιώνος αλλά μέχρι και σήμερα.
Ταυτόχρονα, τόνισε την ακριβή οριοθέτηση της Ορθοδόξου Πίστεως, που κατέδειξε ο Άγιος «λόγοις τε και συγγράμμασι» και αναφέρθηκε στην σχοινοβασία της πνευματικής ζωής, σύμφωνα και με την ρήση του Αγίου «το ορθοδοξείν εστί το αεί σχοινοβατείν»,
Υπογράμμισε το γεγονός, ότι ο άνθρωπος είναι το μόνο πλάσμα που υπερβαίνει τον εαυτό του ανοίγοντας την ύπαρξη του στο Θεό και βαδίζοντας προς την αγιότητα και ολοκλήρωσε λέγοντας πως ακριβώς για τον λόγο αυτό η Χριστιανική ζωή χρειάζεται αγώνα, δεν είναι ειρηνική και γραμμική, ενώ πνευματικός αγώνας σημαίνει να κοιτάξουμε με ειλικρίνεια τα πάθη που μας αλυσοδένουν και να τα αρνηθούμε, ώστε να βαδίσουμε προς τις αρετές που μπορούν να ανθίσουν σε εμάς φέρνοντας την άνοιξη του πνεύματος στην ζωή μας.
Κατά την κυριώνυμο ημέρα, του Όρθρου και της θείας Λειτουργίας προεξήρχε ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεος, ο οποίος στον πανηγυρικό του λόγο, ευχαρίστησε κατ΄ αρχάς τον Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης κ. Φιλόθεο, για την πρόσκληση, να παρευρεθεί στις εορταστικές εκδηλώσεις στην μνήμη του αγίου Γρηγορίου του Παλαμά, Αρχιεπισκόπου Θεσσαλονίκης, σημειώνοντας ότι, παρά το γεγονός της απουσίας του για πενήντα και πλέον χρόνια από την Θεσσαλονίκη, ουσιαστικώς δεν έχει αποκοπεί ο «ομφάλιος λώρος» της σύνδεσής του με την πόλη, καθώς τον συνδέει πάντοτε η θεολογία του Αγίου Γρηγορίου.
Στην συνέχεια ανέφερε, ότι όπως καταγράφεται και στο απολυτίκιό του, ο Άγιος Γρηγόριος είναι το «καύχημα της Θεσσαλονίκης», επειδή είναι «Ορθοδοξίας ο φωστήρ», «Εκκλησίας το στήριγμα και διδάσκαλος», «των μοναστών η καλλονή», «των θεολόγων υπέρμαχος απροσμάχητος», «κήρυξ της Χάριτος» και «θαυματουργός».
Ακολούθως, τόνισε, πως υπάρχει θαυμαστή ενότητα μεταξύ Εκκλησίας, θεολογίας, ησυχασμού και θαυματουργίας, στοιχεία που συνιστούν την ορθόδοξη Θεολογία. Η διαπίστωση αυτή, καθίσταται εξαιρετικά σημαντική, διότι στην εποχή μας επιχειρείται διαχωρισμός μεταξύ Εκκλησίας, θεολογίας και ασκητικής, γεγονός που οδηγεί στην εκκοσμίκευση, με αποτέλεσμα, την επικράτηση του αγνωστικισμού, του πανθεϊσμού και του ουμανισμού.
Κατέληξε δε, υπογραμμίζοντας, ότι ακριβώς για τον συγκεκριμένο λόγο, στην εποχή μας, όπου επικρατεί η εκκοσμίκευση, είναι απαραίτητη η σχέση μεταξύ Εκκλησίας Θεολογίας και ασκήσεως.
Μετά το πέρας της θείας Λειτουργίας, πλήθος κληρικών και πιστών έλαβαν μέρος κατά την λιτάνευση της ιεράς εικόνας και του τιμίου Λειψάνου του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά, που πραγματοποιήθηκε στους κεντρικούς δρόμους της πόλης μας, που περικλείουν τον Μητροπολιτικό Ναό και το Επισκοπείο.
Το εορταστικό διήμερο κατεκλείσθη με την τέλεση, το απόγευμα της Κυριακής, της ακολουθίας του κατανυκτικού Εσπερινού, στον Προσκυνηματικό Ιερό Ναό του Αγίου Δημητρίου – Πολιούχου , όπου χοροστάτησε ο Επίσκοπος Σκοπέλου κ. Νικόδημος, ο οποίος και στη συνέχεια απηύθυνε λόγους οικοδομής στο πολυπληθές εκκλησίασμα, υπό τον γενικότερο τίτλο «Μεγάλη Τεσσαρακοστή, μεγάλη χαρά». Με λόγο εναργή, κατέδειξε ευφυώς την δυνατότητα αίσθησης αυθεντικής χαράς μέσα από την βίωση του «χαροποιού πένθους» της Μεγάλης Τεσσαρακοστής και του Μυστηρίου του Σταυρού, μέσα από την διαδικασία της μετάνοιας, της ανανέωσης των υποσχέσεων του Μυστηρίου του Βαπτίσματος και κυρίως μέσω της καλλιέργειας προσωπικής, βιωματικής σχέσης αγάπης με το Πρόσωπο του Χριστού.