της Έφης Ευθυμίου
Σε νέες εγκωμιαστικές δηλώσεις προς το πρόσωπο του Πατριάρχη Μόσχας Κύριλλου προχώρησε ο Αρχιεπίσκοπος Σεβαστείας Θεοδόσιος, με αφορμή την επιβολή κυρώσεων της καναδικής κυβέρνησης στον Ρώσο Προκαθήμενο.
Για τις νέες αυτές δηλώσεις ενός ιεράρχη του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων, μας ενημερώνει -ξανά- το τμήμα εξωτερικών εκκλησιαστικών σχέσεων του… Πατριαρχείου Μόσχας.
Ο Αρχιεπίσκοπος Σεβαστείας κάνει λόγο για “παρανομία” από την πλευρά του Καναδά, η οποία υποστηρίζεται και από άλλες δυτικές χώρες.
“Εκλαμβάνουμε τέτοιου είδους ενέργειες ως μέρος ενός ευρύτερου σχεδίου, που αποβλέπει στην αποδυνάμωση του ρόλου και του κύρους της Ορθοδόξου Εκκλησίας, της πνευματικής αποστολής της στο σύγχρονο κόσμο και την καταστροφή εκείνων των ηθικών αξιών, τις οποίες κηρύσσει”, σχολιάζει χαρακτηριστικά ο Αρχιεπίσκοπος Θεοδόσιος.
Επίσης, ο ιεράρχης του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων τονίζει στη δήλωση του ότι η συμπαράσταση προς τη Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία και τον Προκαθήμενο της, “επιβεβαιώνει την κατηγορηματική αρνητική μας θέση έναντι όλων των προκλήσεων και άδικων ενεργειών, που επιχειρεί η Δύση εναντίον τους.
Αυτή η δυτική ισχύς, που επαινεί τη δημοκρατία και τα δικαιώματα του ανθρώπου και την ίδια στιγμή υποστηρίζει τους γάμους ομοφυλοφίλων και άλλα πράγματα, τα οποία είναι αδύνατο να εγκριθούν και να γίνουν αποδεκτά από την ανθρώπινη λογική, πραγματοποιεί σήμερα επιθέσεις κατά του Πατριάρχη Κυρίλλου, ο οποίος είναι ο πνευματικός ποιμένας των πιστών τέκνων της Ρωσικής Ορθοδόξου Εκκλησίας τόσο εντός Ρωσίας, όσο και εκτός”.
Εκφράζει δε την ελπίδα ότι θα διευθετηθούν οι διαφωνίες και οι διχασμοί εντός της Ορθόδοξης Εκκλησίας, “οι οποίες αποτέλεσαν αποτέλεσμα των αντικανονικών ενεργειών γύρω από το ουκρανικό εκκλησιαστικό ζήτημα”.
Αναφέρεται δε ως ένα “ιδιαίτερα επώδυνο ζήτημα που χρήζει ταχεία διευθέτηση”, στην παύση της κοινωνίας μεταξύ των “δύο αδελφών Εκκλησιών της Ρωσίας και της Κωνσταντινούπολης”, ξεχνώντας προφανώς ότι αυτός που έχει σταματήσει τη μνημόνευση όχι μόνο του Οικουμενικού Πατριάρχη, αλλά και του Πατριάρχη Αλεξανδρείας, και των Αρχιεπισκόπων Ελλάδας και Κύπρου, είναι η ρωσική εκκλησία και όχι το αντίθετο.
Το ενδιαφέρον εδώ δεν είναι -τόσο- στις δηλώσεις του κ. Θεοδοσίου, οι οποίες είναι αντίστοιχες των όσων είχε δηλώσει πριν από ένα περίπου μήνα, όπου και πάλι είχε εκφράσει τη συμπαράσταση και αλληλεγγύη του προς τον Πατριάρχη Κύριλλο.
Το ζήτημα είναι εάν ο Αρχιεπίσκοπος Σεβαστείας μιλάει προσωπικά ή εκφράζει την άποψη της Συνόδου του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων, όταν δηλώνει “εμείς στην Αγία Πόλη της Ιερουσαλήμ, καταδικάζουμε τις ενέργειες στις οποίες προχωρούν οι πολιτικές δυνάμεις την Δύσης εναντίον του Πατριάρχη Μόσχας”.
Η δήλωση του -όπως τη μεταφέρει το ΤΕΕΣ- είναι σε πρώτο πληθυντικό. Χαρακτηριστικό είναι το σημείο όπου τονίζει ότι “εμείς, στην Εκκλησία των Ιεροσολύμων, έχουμε σταθερές σχέσεις με τη Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία, η οποία είναι παρούσα στους Αγίους Τόπους, οι ναοί της υπάρχουν στην Ιερουσαλήμ και σε άλλους τόπους”.
Γεννάται το ερώτημα εάν ο Αρχιεπίσκοπος Σεβάστειας μιλά εξ ονόματος του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων, σε συνεννόηση με τον Πατριάρχη Θεόφιλο, ή εάν όχι, για ποιον λόγο ο Πατριάρχης επιτρέπει στον συγκεκριμένο ιεράρχη να παίρνει θέση εξ ονόματος του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων, τη στιγμή μάλιστα που ο ίδιος αποφεύγει να πάρει θέση, μήνες μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και μετά την έντονη κριτική που δέχεται ο Πατριάρχης Μόσχας από όλο τον Χριστιανικό κόσμο, για τα κηρύγματα στήριξης των ενεργειών του Κρεμλίνου.
Χαρακτηριστικό είναι μάλιστα πως ιεράρχες του Οικουμενικού Θρόνου διερωτώνται αν ο Πατριάρχης Θεόφιλος ενθαρρύνει και εγκρίνει τις δηλώσεις αυτές του Αρχιεπισκόπου Σεβαστείας.