Την Παρασκευή 9 Απριλίου το απόγευμα ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε και κήρυξε το θείο λόγο στην Δ΄ Στάση των Χαιρετισμών της Υπεραγίας Θεοτόκου στον υπό κατασκευή Ιερό Ναό του Αγίου Λουκά του Ιατρού στην Ιερά Μονή Παναγίας Δοβρά Βεροίας.
H Ακολουθία τελέστηκε τηρουμένων όλων των προβλεπόμενων περιοριστικών μέτρων για την προστασία της δημόσιας υγείας, ενώ μεταδόθηκε απευθείας στην ιστοσελίδα της Ιεράς Μητροπόλεως, στην αντίστοιχη σελίδα στο Facebook και στον ραδιοφωνικό σταθμό «Παύλειος Λόγος 90.2 FM».
Στην Ιερά Ακολουθία έψαλλαν ο Πρωτοψάλτης του Ιερού Μητροπολιτικού Ναού των Αγίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου Βεροίας κ. Νικόλαος Χανουμίδης και ο Λαμπαδάριος του Ιερού Προσκυνηματικού Ναού του Αγίου Αντωνίου Βεροίας κ. Βασίλειος Γουδώνης.
Ο Σεβασμιώτατος στην ομιλία του ανέφερε μεταξύ άλλων: «Χαίρε κλίμαξ γήθεν, πάντας ανυψώσασα χάριτι». Την περασμένη Κυριακή, Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως, προβαλλοντας η Εκκλησία μας εις προσκύνηση τον τίμιο και ζωοποιό Σταυρό του Χριστού μας υπενθύμισε την υψοποιό δύναμή του, χάρη στην οποία ο πεπτωκώς ανθρωπος απέκτησε τη δυνατότητα να ανέλθει και πάλι στον Θεό, κατά την υπόσχεση του Κυρίου μας: «εάν υψωθώ, πάντας ελκύσω προς εμαυτόν».
Και αν ο Σταυρός αποτελεί την πρώτη και κύρια κλίμακα, την οποία ο Χριστός δώρισε στον ανθρωπο για να τον ανεβάσει μέχρι τον ουρανό και μέχρι τον Θεό, η Εκκλησία μας προβάλλει μεθαύριο, στο πρόσωπο του αγίου Ιωάννου της Κλίμακος, στον οποίο έχει αφιερώσει την Δ´ Κυριακή των Νηστειών, μία άλλη ουρανοδρόμο κλίμακα, την κλίμακα των αρετων, την οποία καλείται ο κάθε πιστός να ανέλθει με τον πνευματικό του αγώνα, ώστε να αξιοποιήσει τη δυνατότητα που του προσφερει ο Σταυρός.
Μεταξύ όμως των δύο αυτών κλιμάκων, του Σταυρού του Κυρίου μας και της ουρανοδρόμου κλίμακος των αρετών, υπάρχει και μία ακόμη κλίμακα, την οποία προβάλλει σήμερα αλλά και κάθε Παρασκευή της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής, κάθε Παρασκευή των Χαιρετισμών, η Αγία μας Εκκλησία. Και αυτή δεν είναι άλλη από την Υπεραγία Θεοτόκο, προς την οποία ψάλαμε απόψε κατανυκτικά και με συγκίνηση τον στίχο του ιερού υμνογράφου «Χαίρε κλίμαξ γήθεν, πάντας ανυψώσασα χάριτι».
Κλίμαξ, λοιπόν, η Παναγία Παρθένος, και σκάλα ουράνιος, που μας ανύψωσε όλους με τη χάρη της και μας σήκωσε από τη γη, στην οποία μας κρατούσε καθηλωμένους η αμαρτία.
Κλίμαξ θεία η ανύμφευτη Νύμφη που με την καθαρότητα της ζωής της αξιώθηκε να αναδειχθεί η «κεχαριτωμένη», επί την οποία επέβλεψε ο Θεός και την επέλεξε για να γίνει αυτή το όχημα διά του οποίου θα ερχόταν στη γη και θα ενδυόταν την ανθρώπινη σάρκα ο Υιός και Λόγος του Θεού.
Κλίμαξ ουράνια η ταπεινή Κόρη της Ναζαρέτ, που με την υπακοή της δάνεισε το πάναγνο σώμα της στον καθαρώτατο Θεό για να γίνει άνθρωπος και να θεώσει τον ανθρωπο.
Δεν περιορίσθηκε όμως σε αυτή την ευεργετική λειτουργία της ως κλίμαξ η Υπεραγία Θεοτόκος. Δεν αρκέσθηκε μόνο να προσφέρει στον άνθρωπο τον Σωτήρα και Λυτρωτή του, φέρνοντας στη γη τον ουρανό. Θέλησε να βοηθήσει και εμάς τους χοικούς να φθάσουμε τον ουρανό και να προσεγγίσουμε τον Θεό που η ίδια έφερε μέσα στα σπλάγχνα της ως Μητέρα του αλλά και μέσα σε όλη την ύπαρξή της ως «αγία αγίων μείζων».
Έτσι έγινε η Παναγία μας «κλιμαξ γήθεν πάντας ανυψώσασα». Έγινε αυτή που ως πνευματική κλίμακα μεταξύ της σωτηρίου κλιμακος που μας χάρισε ο Υιός της με τον Σταυρό του και της κλίμακος των αρετών, την οποία ο καθένας μας οφείλει να ανέλθει με τον προσωπικό του αγώνα, μας ανυψώνει από τη γη και μας ανεβάζει τελικά στον ουρανό.
Και πως το επιτυγχάνει αυτό η Υπεραγία Θεοτόκος;
Το επιτυγχάνει με δύο τρόπους.
Ο πρώτος είναι με το παράδειγμα της αγίας ζωής της. Όποιος την μελετά, όποιος παρακολουθεί τα βήματά της από τα Άγια των Αγίων μέχρι τη Ναζαρέτ και από τη Βηθλεέμ μέχρι τον Γολγοθά και τη Γεθσημανή, όποιος διακρίνει στην επίγεια αυτή πορεία της και την αναστροφή της μεταξύ των ανθρωπων τις αρετές που την κοσμούσαν, όποιος διακρίνει την αγάπη και την αφοσίωσή της στον Θεό, αυτός εμπνέεται από την ιερή μορφή της, ενθαρρύνεται στον αγώνα του, καθοδηγείται στην προσπάθειά του, καθαίρεται από την καθαρότητά της, αγιάζεται από την εντρύφηση στη ζωή της.
Ο δεύτερος τρόπος είναι η χάρη και η βοήθειά της. Για την Παναγία Μητέρα του Κυρίου μας όσοι πιστεύουν στον Υιό της δεν είναι ξένοι, είναι τέκνα της. Όσοι αγωνιζονται να ανεβούν την κλίμακα των αρετών βρίσκονται υπό την προστασία της. Όσοι ποθούν να αποτινάξουν τον παλαιό άνθρωπο και να απελευθερωθούν από τα δεσμα της αμαρτίας, την έχουν συμπαραστάτρια και βοηθό. Όσοι προσπαθούν να τηρούν τον εαυτό τους «αγνόν από του κόσμου», την έχουν αλείπτρια της αρετής και καθοδηγήτρια στα πνευματικά τους παλαίσματα. Όσοι την ευλαβούνται και την τιμούν, την έχουν πρέσβειρα και μεσίτρια στον Υιό της για τη σωτηρία τους, και όσοι επικαλούνται τη βοήθειά της για την ημέρα της κρίσεως, μπορούν να είναι βέβαιοι για την εύγλωττη συνηγορία της.
Να, λοιπόν, γιατί με τόση βεβαιότητα ο ιερός υμνογράφος την υμνεί λέγοντας: «Χαίρε κλίμαξ γήθεν, πάντας ανυψώσασα χάριτι». Να, γιατί και εμείς μαζί του της ψάλαμε και αυτό το «χαίρε» μαζί με τα τόσα «χαίρε» της τετάρτης στάσεως των Χαιρετισμών της.
Ας μην μείνουμε όμως μόνο σε αυτό, αλλά ας αξιοποιήσουμε την ευκαιρία και τη δυνατότητα που μας προσφέρει για να ανέλθουμε δι᾽ αυτής προς τον Υιό της, για να γίνει και για μας οδηγός στην ανοδική μας πορεία, για να γίνει όντως «κλίμαξ γήθεν ανυψώσασα», ώστε να υμνούμε και να δοξάζουμε τη χάρη της.