Μητροπολίτης Ναυπάκτου: Θα κάνω το εμβόλιο για τον κορονοϊό

Την ανάγκη να τηρούμε τις οδηγίες και τα μέτρα που συστήνουν οι ειδικοί για τον περιορισμό της πανδημίας τονίζει στην εφημερίδα Ελεύθερος Τύπος της Κυριακής ο μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου, Ιερόθεος.

Σε συνέντευξή του ο κ. Ιερόθεος -από τις πιο ψύχραιμες φωνές της Ιεραρχίας- τάσσεται υπέρ του εμβολίου κατά του κορονοϊού, δηλώνει ότι θα το κάνει και ο ίδιος, προσθέτοντας με νόημα ότι δεν δίνει «συνωμοσιολογικές και ιδεολογικές ερμηνείες στα εμβόλια».

Ερωτηθείς για τους λεγόμενους αρνητές ο Σεβασμιώτατος ανέφερε: “Η Εκκλησία είναι ένας χώρος ευρύχωρος. Αν σκεφθεί κανείς ότι με τα Μυστήρια του Βαπτίσματος και του Χρίσματος γίνεται κάποιος μέλος της Εκκλησίας, τότε καταλαβαίνει ότι στη συντριπτική τους πλειονότητα οι Ελληνες είναι μέλη της Εκκλησίας.

Ομως, επειδή στον κάθε άνθρωπο δόθηκε από τον Θεό το αυτεξούσιον, γι’ αυτό και ο καθένας έχει έναν δικό του τρόπο να αντιμετωπίζει τα θέματα της ζωής του. Μέσα από αυτό το πρίσμα, όπως σωστά παρατηρείτε, υπάρχουν χριστιανοί που αποδέχονται την ύπαρξη της πανδημίας και τηρούν τα υγειονομικά μέτρα και άλλοι που τα αρνούνται η επιφυλάσσονται γι’ αυτά που τα θεωρούν υπερβολικά. Θεωρώ ότι υπάρχει σοβαρός κίνδυνος από την πανδημία του ιού και πρέπει να τηρούμε όλα όσα μας συμβουλεύουν οι ειδικοί. Σε όλα τα θέματα της υγείας μας συμβουλευόμαστε τους γιατρούς, επισκεπτόμαστε τα νοσοκομεία και υπακούμε στις υποδείξεις τους. Γιατί να μην το κάνουμε αυτό και στην παρούσα υγειονομική κρίση;”

Όσον αφορά το αν είναι υπό διωγμό η εκκλησία τόνισε ότι δεν μπορεί να ερμηνεύσει πλήρως αυτήν την άποψη. “Οταν κλείνουν όλα τα καταστήματα, τα σχολεία, τα πανεπιστήμια, τα αεροδρόμια κ.λπ., δεν μπορώ να πω ότι όλα αυτά έγιναν ως άλλοθι για να κάνουν διωγμό στην Εκκλησία. Οταν όμως βλέπω διάφορες εμμονές ως προς την Εκκλησία, όταν παρατηρώ ότι δίνονται εύκολα άδειες για άλλες εξόδους από τα σπίτια κατά τη διάρκεια της απομόνωσης, όπως για βάδισμα, έξοδο κατοικίδιων ζώων, και δεν επιτρέπουν άδεια για να πάνε στον ναό να προσευχηθούν, τότε προβληματίζομαι σοβαρότατα. Νομίζω ότι γίνονται λάθη εκατέρωθεν. Μερικοί κληρικοί και χριστιανοί δεν τηρούν επακριβώς τα μέτρα, γιατί έχουν μια μονοφυσιτική αντίληψη ως προς τον ναό, και άλλοι λαμβάνουν πολύ αυστηρά μέτρα για τους ναούς, γιατί φαίνεται ότι έχουν πρόβλημα με τη Θεία Μετάληψη.

Για το αν η Ιεραρχία άργησε να κατανοήσει το μέγεθος του προβλήματος, ο κ. Ιερόθεος επεσήμανε ότι η Ιεραρχία όλο αυτό το διάστημα δεν έχει συγκληθεί, ούτε η τακτική Ιεραρχία του Οκτωβρίου, για λόγους ανωτέρας βίας, τόνσε όμως ότι “το θέμα το αντιμετώπισε η Διαρκής Ιερά Σύνοδος και νομίζω ότι το έκανε με ψυχραιμία, νηφαλιότητα και σοβαρότητα. Κινήθηκε στο μέσον μεταξύ των δύο άκρων, δηλαδή της υπερβολής και της ελλείψεως, για να θυμηθώ την αριστοτελική αρχή της αρετής. Ετσι, η Διαρκής Ιερά Σύνοδος από την αρχή κατανόησε το πρόβλημα και έπραξε τα δέοντα. Νομίζω ότι στην παρούσα φάση θα πρέπει να δραστηριοποιηθεί ακόμη περισσότερο, γιατί πρέπει να αντιμετωπισθεί η υπερβολή και από τις δύο πλευρές, δηλαδή και από πλευράς μερικών από το πλήρωμα της Εκκλησίας και από πλευράς μερικών της πολιτικής εξουσίας. Η Ιερά Σύνοδος, ύστερα από πρότασή μου, μου έδωσε εντολή να συντάξω έναν Κανονισμό Λειτουργίας των Ιερών Ναών, κατά τη διάρκεια των πανδημιών, τον οποίο ετοίμασα και κατέθεσα στη Σύνοδο. Μακάρι να γίνει κάτι προς αυτήν την κατεύθυνση”.

Σε άλλο σημείο της συνέντευξης ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου ανέφερε ότι η Covid-19 κινείται με «δημοκρατικό» τρόπο, προσβάλλει όλους, δεν εξαιρεί κανέναν, και μάλιστα το κάνει, κυρίως, σε όσους συμπεριφέρονται με αδιαφορία, απερισκεψία. Αναφέρθηκε σε αυτούς που δεν ενεργούν δημοκρατικά, αφού είναι έτοιμοι να ενοχοποιήσουν μέλη της Εκκλησίας που έχουν προσβληθεί από τον ιό και αμνηστεύουν άλλους. Νομίζω ότι αυτό είναι ένας ιδιότυπος ρατσισμός, που είναι πιο επικίνδυνος από τον κορονοϊό.

“Δεν ευθύνεται η Ιερά Σύνοδος για τα κρούσματα κορονοϊού που παρατηρήθηκαν και στην Εκκλησία, διότι από την πρώτη στιγμή αποδέχθηκε τα μέτρα, ακόμη και τα υπερβολικά. Ευθύνονται όμως όσοι δεν τηρούν τα μέτρα που προτείνονται από τους ειδικούς ούτε υπακούουν στην Ιερά Σύνοδο λόγω λανθασμένων «θεολογικών» απόψεων””.

Στο αν Θα μπορούσε ποτέ η Εκκλησία να δεχτεί αλλαγή του τρόπου μετάδοσης της Θείας Μετάληψης, απάντησε ότι η Ιερά Σύνοδος έχει αποφασίσει ότι ο τρόπος μεταδόσεως της Θείας Κοινωνίας είναι δοκιμασμένος τουλάχιστον για χίλια χρόνια και δεν δημιουργεί κανένα πρόβλημα, σε νοσοκομεία, σε θεραπευτήρια λοιμωδών νόσων, σε όλους τους χώρους και προσφέρεται σε αυτούς που το θέλουν και έχουν προετοιμασθεί κατάλληλα.

Παρατηρώ όμως ότι το θέμα αυτό το συζητούν αρνητικά άνθρωποι που ούτε κοινωνούν ούτε εκκλησιάζονται τακτικά, και όχι όσοι κοινωνούν και εκκλησιάζονται.

Υποψιάζομαι ότι η αυστηρότητα των μέτρων που έχουν ληφθεί από την Πολιτεία ως προς τους ιερούς ναούς έγινε επειδή μερικοί έχουν εμμονές ως προς τη Θεία Μετάληψη. Ομως, στο θέμα της Θείας Μεταλήψεως νομίζω ότι δεν υπάρχει απόφαση της Επιστημονικής Επιτροπής, γιατί είναι θέμα πίστεως. Αν υπάρχει τέτοια απόφαση, παρακαλώ να δημοσιοποιηθεί.

Στο αν ορισμένοι εν ονόματι της πίστεως αρνούνται την επιστήμη και το αντίθετο απάντησε ότι η σύγκρουση μεταξύ πίστεως και επιστήμης έγινε στη Δύση, μεταξύ των απόψεων του σχολαστικισμού και του Διαφωτισμού με την ανάπτυξη των θετικών επιστημών. “Εμείς στον χώρο της Ορθόδοξης Εκκλησίας δεν είχαμε ποτέ τέτοια σύγκρουση, διότι ξέρουμε ότι τόσο η πίστη όσο και η επιστήμη κινούνται σε διαφορετικά επίπεδα. Οσοι βλέπουν τέτοιες συγκρούσεις και στον δικό μας χώρο διαπνέονται από ξένες ιδεολογίες”.

Δέχομαι την επιστήμη και την Ορθόδοξη Θεολογία και τόνισε ότι η πίστη είναι η επιστήμη-γνώση του Θεού και η επιστήμη είναι η γνώση του κτιστού κόσμου και έχει ξεκαθαρισθεί στην εποχή μας και απορώ γιατί επανερχόμαστε συχνά σε αυτό.

Σε ερωτηση αν θα έκανε το εμβόλιο του κορωνοϊού απάντησε ότι τα εμβόλια ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα του οργανισμού για να αντιμετωπίσει τους ιούς, έτσι θα κάνει και το νέο εμβόλιο ύστερα από τις εγκρίσεις των αρμόδιων οργανισμών και την απόφαση της Ιεράς Συνόδου και τις υποδείξεις των θεραπόντων ιατρών του και θα βοηθήσει όσο μπορεί όσους τον έχουν ανάγκη, λέγοντας ότι τον ενδιαφέρει περισσότερο το πνευματικό εμβόλιο, που είναι η προσευχή και η Θεία Κοινωνία του Σώματος και του Αίματος του Χριστού, και στενοχωριέμαι όταν το αρνούνται στους χριστιανούς.

Τέλος όσον αφορά τον εορτασμό των Χριστουγέννων ανέφερε χαρακτηριστικά: “Τελικά, μερικοί εννοούν εορτασμό των Χριστουγέννων σαν να ζούμε προ Χριστού. Μήπως αυτό δικαιώνει αυτούς που ισχυρίζονται ότι ο σύγχρονος κόσμος, ακόμη και στην Ελλάδα, είναι ένας κόσμος «μεταχριστιανικός», δηλαδή «ένα μίγμα από χριστιανούς, πρώην χριστιανούς και μη χριστιανούς»; Οταν δεν ανοίγονται οι ναοί αυτές τις ημέρες, με την τήρηση όλων των μέτρων, μάλλον δικαιώνεται η «μεταχριστιανική» νοοτροπία της εποχής μας. Η εορτή των Χριστουγέννων εορτάζεται κατεξοχήν θεολογικά, εκκλησιαστικά και ευχαριστιακά, αλλιώς είναι μια απλή ανθρώπινη ιστορία”.