Η Κυριακή της Ορθοδοξίας στο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων (ΒΙΝΤΕΟ)

Η Κυριακή 13 Μαρτίου 2022, εορτάσθηκε στο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων ως Κυριακή της Ορθοδοξίας ήτοι ως θρίαμβος της αληθείας της Ορθοδοξίας, διά της αναστηλώσεως υπό της ευσεβούς αυτοκρατείρας Θεοδώρας και του Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως Μεθοδίου των αγίων εικόνων, μαρτυρουσών την ένσαρκον επί της γης παρουσίαν του Υιού και Λόγου του Θεού και Κυρίου και Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού.

Η εορτή αυτή εορτάσθηκε διά Μεγάλου Εσπερινού αφ’ εσπέρας στο Καθολικό του Πανιέρου Ναού της Αναστάσεως, ως ορίζει η Τυπική και Προσκυνηματική διάταξη του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων, προεξάρχοντος του Πατριάρχου Ιεροσολύμων κ. Θεοφίλου.

Ωσαύτως εορτάσθηκε διά θείας Λειτουργίας το πρωί της εορτής στο Καθολικό, προεξάρχοντος και πάλι του Πατριάρχου Ιεροσολύμων κ. Θεοφίλου, συλλειτουργούντων Αυτώ των Αρχιερέων Μητροπολίτου Καπιτωλιάδος κ. Ησυχίου, των Αρχιεπισκόπων Γεράσων κ. Θεοφάνους, Κωνσταντίνης κ. Αριστάρχου και Σεβαστείας κ. Θεοδοσίου (και Αγιοταφιτών Ιερομονάχων, ων πρώτος ο Αρχιμανδρίτης π. Νεκτάριος και διακόνων και του Αρχιδιακόνου π. Μάρκου, παρουσία του Γενικού Προξένου της Ελλάδος εις τα Ιεροσόλυμα κ. Ευαγγέλου Βλιώρα και μελών του Ελληνικού Γενικού Προξενείου και πολλών πιστών Ελληνοφώνων, Αραβοφώνων, Ρωσσοφώνων εντοπίων, άνευ δε προσκυνητών λόγω των ισχυόντων εισέτι ελαφροτέρων μέτρων του covid-19:

Της θείας Λειτουργίας απολυθείσης ήρχισεν η λιτανεία τρις πέριξ του Αγίου Τάφου και ανά τα προσκυνήματα καταλήξασα προ του Αγίου Κουβουκλίου.

Ενταύθα ανεγνώσθη από τον Πατριάρχη το «Συνοδικό» της Ορθοδοξίας, ως παραδίδεται στο Τριώδιο, το οποίον μακαρίζει τους ευσεβείς Πατριάρχες, Αρχιερείς, Αυτοκράτορας και Ιερείς, αγωνισαμένους υπέρ των αγίων εικόνων και αναθεματίζει, ήτοι παραδίδει εις τον Θεόν τους αρνητάς των αγίων εικόνων και τους κηρύξαντας άλλας αιρετικάς διδασκαλίας.

Των κωδώνων κρουομένων, η Πατριαρχική συνοδεία ανήλθε στα Πατριαρχεία.

Εκεί ο Πατριάρχης μίλησε ως έπεται:

“Τούτο και ημείς το παρ’ ημών πρόσλημμά τε και φύραμα αισθητόν τε και περιγραπτόν ειδότες, εικονίζομεν και προσκυνούμεν ευσεβώς και την αυτόν εν παρθενία τεκούσαν και τους αυτώ τελείως ευαρεστήσαντας. Τούτου τα των παθών σύμβολα και μάλιστα τον σταυρόν και τιμώμεν και προσκυνούμεν ως τρόπαια θεία κατά του κοινού πολεμίου», κηρύττει και ομολογεί ο θεηγόρος Πατήρ της Εκκλησίας Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς.

Εκλαμπρότατε Γενικέ Πρόξενε της Ελλάδος κ. Ευάγγελε Βλιώρα,

Σεβαστοί Άγιοι Πατέρες και Αδελφοί,

Ευλαβείς Χριστιανοί και Προσκυνηταί,

Σήμερον, Κυριακή Α΄ των Νηστειών, ανάμνησιν ποιούμεθα του σπουδαίου και ιστορικού γεγονότος της Αναστηλώσεως των αγίων και σεπτών εικόνων, γενομένης παρά των αειμνήστων αυτοκρατόρων Κωνσταντινουπόλεως Μιχαήλ και της μητρός αυτού Θεοδώρας, επί Πατριαρχίας του Αγίου και ομολογητού Μεθοδίου.

Η κατά των εικονομάχων νικητήριος δύναμις της Εκκλησίας ανεγνωρίσθη ως ο θρίαμβος της υγιαινούσης πίστεως των Ορθοδόξων κατά των πολεμίων αυτών. Λέγομεν τούτο, διότι η υπό των Αγίων Οικουμενικών Συνόδων και των μεγάλων εγκρίτων Πατέρων της Εκκλησίας διατύπωσις δογμάτων της ακριβούς Ορθοδόξου ημών πίστεως διέσωσεν και διεφύλαξεν την ιεράν παρακαταθήκην, την οποίαν παρελάβομεν εκ των μαθητών και Αποστόλων του Θεού και Σωτήρος ημών Χριστού.

Η αγία ημών των Ιεροσολύμων Εκκλησία, ενισχυομένη και στερεουμένη υπό της θείας του Παναγίου και Ζωοδόχου Τάφου του Κυρίου ημών αναδυομένης ενεργείας και ακούουσα εις τα ρήματα του Κυρίου: «Μακάριοι οι ακούοντες τον λόγον του Θεού και φυλάσσοντες αυτόν» (Λουκ. 11, 28). ανεδείχθη ο ασφαλής λιμήν της ενότητος της Ορθοδόξου ημών πίστεως, δηλονότι ουχί μόνον της δογματικής, αλλά και της κατά χάριν δωρουμένης: «Αύτη τοίνυν η κατά χάριν δωρουμένη πίστις εκ του Πνεύματος ου δογματική μόνον εστίν αλλά και των υπέρ άνθρωπον ενεργητική», διδάσκει ο άγιος Κύριλλος Ιεροσολύμων (ίδε Β.Ε.Π. Τόμος 39ος σελ. 64 § ΙΑ΄).

Ιδού λοιπόν διά τι η αγία των Ιεροοσλύμων Εκκλησία επικαλείται επί πάντας τους θέλοντας προσκυνήσαι τον Πανάγιον Τάφον και τα λοιπά σεβάσματα του Σωτήρος ημών Χριστού και της Θεοτόκου Μητρός Αυτού την χάριν αυτών. «Η της εικόνος τιμή επί το πρωτότυπον διαβαίνει», λέγει ο Μέγας Βασίλειος. Κατά τον ίδιον ακριβώς τρόπον, η προσκύνησις των Ιερών Σεβασμάτων [Προσκυνημάτων] μεταβαίνει εις τα θεία πρόσωπα του Χριστού, της Παναγίας και των λοιπών Αγίων. «Πεσόντες προσκυνούμεν ου τη ύλη, αλλά τω εικονιζομένω», λέγει ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός, (γονατίζοντες προσκυνούμεν όχι την ύλην του Ευαγγελίου ούτε την ύλην του σταυρού, αλλά την μορφήν του Κυρίου).

Ημείς, κλήρος και λαός, συναχθέντες εν τω τόπω του σταυρικού Πάθους, της ταφής και της Αναστάσεως ετελέσαμεν το μέγα της θείας Λειτουργίας μυστήριον, προσαγαγόντες ούτως ευχαριστήριον αίνον και δοξολογίαν τω Αγίω Τριαδικώ Θεώ.

Μετά δε του υμνωδού είπωμεν: «Εόρταζε, πανηγύριζε ο Χριστώνυμος λαός Κυρίου, βλέπων την Εκκλησίαν και πάλιν διαλάμπουσαν το κάλλος της θείας μορφής· ην Θεός ων εφόρεσεν ως άνθρωπος διά το σώσαι ημάς» Έτη πολλά και ευλογημένη νηστεία. Αμήν”.