Η επανακομιδή των λειψάνων του Αγίου Σάββα του Ηγιασμένου

Την Τετάρτη, 26 Οκτωβρίου 2022, το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων εόρτασε την εορτή της επανακομιδής του λειψάνου του Οσίου Πατρός ημών Σάββα του Ηγιασμένου.

Κατά την εορτή ταυτή η Εκκλησία των Ιεροσολύμων εορτάζει το γεγονός ότι το τίμιο λείψανο του Οσίου Σάββα, άφθαρτο και ακέραιο διατηρούμενο έως σήμερα, μετηνέχθη υπό των Σταυροφόρων στην Βενετία, επεστράφη από την Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία στο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων την 26η Οκτωβρίου του έτους 1965. Πανηγυρική υποδοχή έγινε τότε στο τίμιο λείψανο στην Πύλη του Δαυΐδ. Μετά ταύτα τέθηκε για προσκύνηση στον Ναό της Αναστάσεως επί μία εβδομάδα και ακολούθως μετηνέχθη στον τόπο, στον οποίο ανήκει και στην Λαύρα, την οποία ίδρυσε ο Άγιος Σάββας, για τον αγιασμό και την βοήθεια των μοναχών αυτής και των προσκυνητών.

Το απόγευμα της εορτής τελέσθηκε ο μικρός Εσπερινός, προεξάρχοντος του Μητροπολίτου Ελενουπόλεως κ. Ιωακείμ, την νύκτα δε τελέσθηκε ολονύκτιος αγρυπνία, προεξαρχούσης του Πατριάρχου Ιεροσολύμων κ. Θεοφίλου, συλλειτουργούντων Αυτώ του Μητροπολίτου Ελενουπόλεως κ. Ιωακείμ και του Αρχιεπισκόπου Κωνσταντίνης κ. Αριστάρχου, Αγιοταφιτών Ιερομονάχων και Αραβοφώνων Πρεσβυτέρων ψαλλοντος του Αγιορείτου Αρχιμανδρίτου π. Αντύπα μετά του Ιεροδακόνου Συμεών μετά βοηθών αυτού δεξιά ελληνιστί και του Αρχιμανδρίτου π. Φιλοθέου αριστερά αραβιστί μετά χορωδίας, τη συμμετοχή προσκυνητών εξ Ελλάδος, Ρουμανίας και Αραβοφώνων εκ Βηθλεέμ, Μπετζάλλας και Χωρίου των Ποιμένων.

Στο Κοινωνικό της Θείας Λειτουργίας ο Πατριάρχης κήρυξε τον θείο λόγο διά της κάτωθι προσφωνήσεως:

«Αλαλάξατε τω Κυρίω πάσα η γη, ψάλατε δη τω ονόματι αυτού, δότε δόξαν εν αινέσει αυτού», (Ψαλμ. 65,1-2) αναφωνεί ο ψαλμωδός.

Σεβαστοί άγιοι Πατέρες και αδελφοί,

Ευλαβείς Χριστιανοί και προσκυνηταί,

Η χάρις του Οσίου Πατρός ημών Σάββα του ηγιασμένου συνήγαγε πάντας ημάς εν τη ιερά ταύτη Λαύρα, ίνα εορτάσωμεν το μέγα γεγονός της επανακομιδής του ιερού σκηνώματος αυτού.

Ο Πατήρ ημών Σάββας ανεδείχθη όντως πολίτης της ερήμου και «εν σώματι άγγελος», και τούτο διότι εφήρμοσε εν τη θεωρία και τη πράξει τους προτρεπτικούς λόγους του θείου Παύλου λέγοντος: «ει ούν συνηγέρθητε τω Χριστώ, τα άνω ζητείτε, ου ο Χριστός εστιν εν δεξιά του Θεού καθήμενος, τα άνω φρονείτε, μη τα επί της γης· απεθάνετε γαρ, και η ζωή υμών κέκρυπται συν τω Χριστώ εν τω Θεώ· όταν ο Χριστός φανερωθή, η ζωή ημών, τότε και υμείς συν αυτώ φανερωθήσεσθε εν δόξη» (Κολ. 3, 1-4).

Ο όσιος Σάββας έχων ως υποτύπωσιν τους υγιαίνοντας Παυλείους λόγους «τα άνω ζητείτε, ου ο Χριστός εστιν εν δεξιά του Θεού καθήμενος, τα άνω φρονείτε, μη τα επί γης», (Κολ. 3, 1-2) αφ’ ενός μεν, επεδείκνυε ένθεον ζήλον και αυταπάρνησιν, αφ’ ετέρου δε διεκρίνετο μεταξύ των συνασκουμένων αυτώ μοναχών, διότι ούτος «εκραταιούτο διά του Αγίου Πνεύματος εις τον έσω άνθρωπον», (Πρβλ. Εφ. 3,16).

Προσέτι δε ο θεσπέσιος Σάββας εκλήθη «ηγιασμένος». Και τούτο, διότι εδίωκε τον αγιασμόν κατά το ειρημένον «Διώκετε τον αγιασμόν, ου χωρίς ουδείς όψεται τον Κύριον», (Πρβλ. Εβρ. 12,14). «Τούτο γαρ εστι θέλημα του Θεού, ο αγιασμός υμών», (Α΄ Θεσ. 4,3), κηρύττει και πάλιν ο θείος Παύλος.

Εξ άλλου αυτός ούτος ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός εν τη προσευχή Αυτού προς τον Θεόν Πατέρα υπέρ των μαθητών Αυτού και των ακολουθούντων και πιστευόντων εις Αυτόν λέγει: «Πάτερ αγίασον αυτούς εν τη αληθεία σου· ο λόγος ο σος αλήθειά εστί», (Ιωάν. 17,17). Η αλήθεια ενταύθα είναι το Πνεύμα του Χριστού, δηλονότι το Άγιον Πνεύμα. «Το γαρ Πνεύμα εστιν η αλήθεια», κατά την Ιωάννου [του Ευαγγελιστού] φωνήν (Α΄ Ιωάν. 5,6), ερμηνεύει ο Άγιος Κύριλλος Αλεξανδρείας.

Εις την απόκρισιν των αγίων Πατέρων της Εκκλησίας, τι σημαίνει αγιασμός των αγαπώντων τον Θεόν, ο μεν Μέγας Βασίλειος λέγει: «Αγιασμός δε εστι το ανακείσθαι τω αγίω Θεώ εξ ολοκλήρου και αδιαστάτως εν παντί καιρώ, διά φροντίδος και σπουδής των αυτώ αρεσκόντων». [ Και απλούστερον, αγιασμός είναι να αφιερούμεθα εις τον άγιον Θεόν εξ ολοκλήρου και συνεχώς εις κάθε χρόνον, φροντίζοντες και επιζητούντες αυτά που αρέσουν εις Αυτόν. Ο δε άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος λέγει: «Αγιασμός εστι η Θεού συνουσία», τουτέστιν η συμβίωσις μετά του Θεού.

Με άλλα λόγια, άνευ του αγιασμού τη δυνάμει και ενεργεία του Αγίου Πνεύματος δεν δύναται ο άνθρωπος να ίδη τον Θεόν δηλαδή το φως το απρόσιτον: «Εγώ ειμι το φως του κόσμου, ο ακολουθών εμοί ου μη περιπατήση εν τη σκοτία, αλλ’ έξει το φως της ζωής», (Ιωάν. 8,12), λέγει Κύριος. «Ώφθης εκ μητρικών σπαργάνων, Θεοφόρε, ηγιασμένον σκεύος, Πατήρ ημών και οίκος του Παναγίου Πνεύματος», αναφωνεί ο υμνωδός αυτού.

Όντως, αγαπητοί μου αδελφοί, ο Πατήρ ημών Σάββας, ώφθη, ενεφανίσθη σκεύος ηγιασμένο και οίκος του Αγίου Πνεύματος. Ιδού η αψευδής μαρτυρία και έμπροσθεν των οφθαλμών ημών ορατός απόδειξις: το άφθαρτον και ευωδιάζον ολόσωμον λείψανον αυτού. Ιδού το φως, το φως το αληθινόν, το φως της ζωής «εγγύς ει Κύριε, και πάσαι αι οδοί σου αλήθεια», (Ψαλμ. 118, 151), ψάλλει ο Δαυΐδ. «Θεός εγγίζων εγώ ειμι, λέγει Κύριος και ουχί Θεός πόρρωθεν», αναγγέλλει ο Προφήτης Ιερεμίας, (Ιερεμ. 23,23).

Διά της σημερινής εορτής της ανακομιδής του σκηνώματος του Αγίου Σάββα εκ Βενετίας Ιταλίας, εις τον τόπον της ασκήσεως αυτού καλούμεθα πάντες, ίνα προσεγγίσωμεν τον Θεόν, διότι ούτός εστι Θεός εγγίζων. Τον τρόπον δε της προσεγγίσεως ημών του αγαθού και φιλανθρώπου Θεού μας υποδεικνύει ο ηγιασμένος Πατήρ ημών Σάββας, παραγγέλλων ημίν διά στόματος του μακαρίου Παύλου λέγοντος: «Αγαπητοί, καθαρίσωμεν εαυτούς από παντός μολυσμού, σαρκός και πνεύματος, επιτελούντες αγιωσύνην εν φόβω Θεού», (Β’ Κορ. 7,1) Έτη πολλά».

Μετά την Απόλυση της Θείας Λειτουργίας ακολούθησε μοναστηριακή Τράπεζα.

Ευχαριστόντας τον Θεό ο Πατριάρχης, δεχόμενος τις ευχαριστίες των Αγιοσαββιτών Πατέρων επέστρεψε στα Ιεροσόλυμα.

Πηγή: Πατριαρχείο Ιεροσολύμων