Β΄ Στάση των Χαιρετισμών της Υπεραγίας Θεοτόκου στην Μονή Παναγίας Δοβρά Βεροίας

Την Παρασκευή 26 Μαρτίου το απόγευμα ο Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε και κήρυξε το θείο λόγο στην Β΄ Στάση των Χαιρετισμών της Υπεραγίας Θεοτόκου στον υπό κατασκευή Ιερό Ναό του Αγίου Λουκά του Ιατρού στην Ιερά Μονή Παναγίας Δοβρά Βεροίας.

H Ακολουθία τελέστηκε τηρουμένων όλων των προβλεπόμενων περιοριστικών μέτρων για την προστασία της δημόσιας υγείας, ενώ μεταδόθηκε απευθείας στην ιστοσελίδα της Ιεράς Μητροπόλεως, στην αντίστοιχη σελίδα στο Facebook και στον ραδιοφωνικό σταθμό «Παύλειος Λόγος» στους 90.2 FM.

Στην Ιερά Ακολουθία έψαλλαν ο Πρωτοψάλτης του Ιερού Ναού των Αγίων Αναργύρων Βεροίας κ. Αυγουστίνος Ανδρικόπουλος και ο Λαμπαδάριος του Ιερού Μητροπολιτικού Ναού των Αγίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου Βεροίας κ. Γεώργιος Ανδρικόπουλος.

Ο Σεβασμιώτατος στην ομιλία του ανέφερε μεταξύ άλλων: «Χαίρε το σκότος λύσασα και τους ζοφώδεις δαίμονας ολοτελώς εκ­μειώ­σασα».

Στο «χαίρε» που απηύθυνε χθες, εορτή του Ευαγγελισμού της Υπε­ρα­γίας Θεοτόκου, προς την Κεχαρι­τωμένη Κόρη της Ναζαρέτ, προς την Παναγία Παρθένο, ο αρχάγ­γελος Γαβριήλ, προσθέσαμε και εμείς απόψε τα δικά μας ταπεινά «χαίρε».

Υμνήσαμε την Υπεραγία Θεοτό­κο, γιατί υπήρ­ξε και υπάρχει για ολόκληρο το ανθρώ­πινο γένος, η «το σκότος λύσασα και τους ζο­φω­δεις δαίμονας ολο­τελώς εκ­μει­ω­σασα», σύμφωνα με τον ιερό υμνο­γράφο.

Και είναι όντως η Υπεραγία Θεο­τόκος η «το σκότος λύσασα», αυτή που διέλυσε, δηλαδή, το σκοτάδι της αμαρτίας, φέρνοντας στον κο­σμο τον Υιό και Λόγο του Θεού, τον Σωτήρα και Λυτρωτή των ανθρώ­πων. Διέλυσε το σκοτάδι της αμαρ­τίας, δανείζοντας την ανθρώπινη σάρκα στον Χριστό που είναι «το φως του κόσμου», που είναι «φως εκ φωτός, Θεός αληθινός», ο οποίος με τη ζωή και με το κήρυγ­μα του, αλλά προ πάντων με τη Σταύρωση και την Ανάστασή του, ελευθέρωσε «τους εν σκότει και σκιά θανάτου καθημένους» αν­θρω­πους, που αιώνες ανέμεναν τη λύτρωση.

Διέλυσε όμως η Υπεραγία Θεο­τόκος με την κατά σάρκα γέννηση του Υιού και Λόγου του Θεού και το σκότος της αγνοίας των ανθρώ­πων, καθώς ο ίδιος ο Χριστός είναι αυτός που μας γνώρισε τον Πατέρα του και Δημιουργό μας, ανοίγο­ντας τα μάτια μας στο αληθινό φως της γνώσεως.

Για εμάς όμως τους Έλληνες, που φέτος εορτάζουμε την επέτειο των 200 ετών από την έναρξη της επα­ναστάσεως του 1821, η Παναγία μας και Υπέρμαχος Στρατηγός του Γένους μας, με τη χάρη και τη βοήθειά της προς τους πατέρες μας, οι οποίοι ξεσηκώθηκαν χωρίς να υπολογίζουν τίποτε, για να αποτι­νάξουν τον ζυγό του αλλοθρήσκου κατακτητού, ο οποίος για περισ­σο­τερα από 400 χρόνια καταδυ­να­στευε το Έθνος μας, διέλυσε το πηχτό σκοτάδι της σκλαβιάς και εξαφάνισε «τους ζοφώδεις» εκεί­νους «δαίμονες», που με κάθε τρο­πο προσπαθούσαν να μην επιτύχει ο αγώνας των Ελλήνων και να παραμείνουν για πάντα σκλαβω­μένοι.

Γι᾽ αυτό και απόψε οι στίχοι αυτοί του ποιητού του κανόνος του Ακα­θίστου ύμνου έχουν ιδιαίτερη σημα­σία για εμάς και αγγίζουν περισ­σότερο τις ψυχές μας, καθώς απευθυνόμενοι προς την Παναγία Παρθένο της ψάλλουμε: «Χαίρε το σκότος λύσασα και τους ζοφώδεις δαίμονας ολοτελώς εκμειώσασα».

Απόψε όμως, δεύτερη Παρασκευή της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρα­κο­στης, λίγο πριν η Εκκλησία μας να τιμήσει τη μνήμη του μεγάλου Θεολόγου και Πατρός της, του αγίου Γρηγορίου του Παλαμά, στον οποίο είναι αφιερωμένη η δεύτερη Κυριακή των Νηστειών, οι στίχοι του ιερού υμνογράφου μας υπεν­θυμίζουν και την καρδιακή δέηση που απηύθυνε ο άγιος Γρηγόριος προς την Υπεραγία Θεοτόκο, επα­να­λαμβάνοντας διαρκώς «φώτι­σον μου το σκότος, φώτισόν μου το σκότος».

Δεν ζητούσε ο άγιος από τον Χρι­στο, που είναι το φως, να του φωτίσει το σκότος της ψυχής του και να επιλάμψει διά της χάριτός του και να την καταυγάσει. Προ­έβαλε ως μεσίτρια την Κυρία Θεο­τόκο, «την το σκότος λύσασα», για να επιτύχει τον σκοπό του και να λάβει αυτό που ζητούσε, να λάβει το φως, για να γνωρίζει το θέλημα του Θεού και πως να το εκτελεί.

Και η Υπεραγία Θεοτόκος ικανο­ποίησε το αίτημά του, υποσχόμενη διά του ηγαπημένου μαθητού του Υιού της, τον οποίο του έστειλε, ότι θα έχει την προστασία της και τη βοήθειά της και στην παρούσα και στη μέλλουσα ζωή, γεγονός που επιβεβαιώθηκε όχι μόνο καθώς η ψυχή του αγίου Γρηγορίου φωτί­σθηκε, ώστε να γνωρίζει και να εκτελεί το θέλημα του Θεού, όπως ζήτησε, αλλά και αξιώθηκε να καταυ­γασθεί από το άκτιστο φως, από τη θεία χάρη, την οποία ο Θεός προσφέρει μόνο στους καθαρούς τη καρδία δούλους του.

Με αυτό το φως στην ψυχή του υπεραμύνθηκε ο πιστός λάτρης και υμνητής της Υπεραγίας Θεοτόκου, ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς, την ορθόδοξη πίστη και παράδοση έναντι των κακοδοξιών των αιρε­τι­κων, που αμφισβητούσαν την άκτιστη χάρη, και «εκμείωσε» με τη βοήθεια της Παναγίας «τους ζοφώδεις δαίμονας» των θεομά­χων βαρλααμιτών και των μαθη­των τους, ενισχύοντας την πίστη μας προς την Κυρία Θεοτόκο και δίδοντάς μας με τη ζωή του υπό­δειγμα προσευχής, αλλά και αφορμή ευγνωμοσύνης προς την Παναγία Μητέρα του Κυρίου μας και μητέρα πάντων των χριστια­νων.

Επαναλαμβάνοντας, λοιπόν, από­ψε τους στίχους του Κανόνος που προέταξα, ας συνηθίσουμε να επικαλούμεθα την Υπεραγία Θεο­τόκο και να της ζητούμε να λύει και για μας τα σκοτάδια που δημι­ουρ­γούν στην ψυχή μας οι αδυνα­μίες και οι αμαρτίες μας, τα προβλή­ματα και οι δυσκολίες της καθη­μερινότητός μας, και να εκμειώνει «τους ζοφώδεις δαίμονας» των πειρασμών που μας ταλαιπωρούν και ιδιαιτέρως αυτού της πανδη­μίας, για να την δοξάζουμε και να την ευγνωμονούμε ψάλλοντάς της και εμείς: «Χαίρε το σκότος λύσασα και τους ζοφώδεις δαίμονας ολο­τε­λως εκμειώσασα».