Τα σχέδια του Πατριαρχείου Μόσχας κατά της επίσκεψης του Οικουμενικού Πατριάρχη στην Ουκρανία

© kmu.gov.ua

Του Ολεξάντρ Εφρέμενκο*

Εξαιρετικά νέα από την Κωνσταντινούπολη. Στη συνάντηση με αντιπροσωπεία βουλευτών του (κυβερνώντος) κόμματος “Υπηρέτης του Λαού”, ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος Α’ επιβεβαίωσε την επίσκεψή του στην Ουκρανία για του εορτασμούς της επετείου των 30 ετών της Ανεξαρτησίας». Με αυτά τα λόγια η βουλευτής Ευγενία Κραβτσκούκ ανακοίνωσε την σημαντική -για όλους του ορθοδόξους Ουκρανούς- είδηση. Αλλά δεν την εξέλαβαν όλοι με χαρά.

Για ορισμένους εκπροσώπους του Κρεμλίνου, της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας και του υποκαταστήματός της στην Ουκρανία (Πατριαρχείο Μόσχας στην Ουκρανία) όπως επίσης των φιλο-ρωσικών πολιτικών στην Ουκρανία, η επίσκεψη του Οικουμενικού Πατριάρχη στο Κίεβο αποδεικνύεται πολύ ενοχλητική. Σύσσωμα τα μέσα ενημέρωσης, προσκείμενα στην εν Ουκρανία Ρωσική Εκκλησία, οι προσκείμενοι στο Πατριαρχείο Μόσχας αναλυτές, θεολόγοι και -φυσικά- ιερείς, υποστήριζαν ότι η επίσκεψη του Οικουμενικού Πατριάρχη θα εμβάθυνε το -επινοημένο στη Μόσχα- «σχίσμα» στην Ουκρανία.

Δεν περιορίστηκαν μάλιστα σε αβάσιμες δηλώσεις αλλά ξεκίνησαν μεγάλη επικοινωνιακή εκστρατεία για την υπονόμευση της επίσκεψης του Πατριάρχη Βαρθολομαίου ‘Α. Εργαλεία αυτής της εκστρατείας είναι επινοημένες ιστορίες που έχουν σκοπό τη δυσφήμηση της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας, η προώθηση μηνυμάτων για «διωγμό» και «καταπίεση ορθοδόξων» πιστών της εν Ουκρανία Ρωσικής Εκκλησίας, καθώς και όλα τα μέσα πρόκλησης χάους της κοινωνικής και πολιτικής κατάστασης στη χώρα κατά τα πρότυπα του «σεναρίου του Μαυροβουνίου».

Το πρώτο που θα επιχειρήσουν να κάνουν οι πολέμιοι της ανεξαρτησίας της ουκρανικής ορθοδοξίας είναι η δημιουργία εντυπώσεων ενάντια στο Οικουμενικό Πατριαρχείο, το οποίο οδήγησε στη δημιουργία της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας.

Το πρώτο βήμα για αυτό ήδη έγινε την 1η Απριλίου, όταν πιστοί και κλήρος της εν Ουκρανία Ρωσικής Εκκλησίας κατέθεσαν στο Γραφείο Προέδρου της Ουκρανίας μερικές κούτες με «εκατομμύρια υπογραφές» αμφιβόλου εγκυρότητας, με τις οποίες η Ρωσική Εκκλησία απαιτεί από τις ουκρανικές αρχές να σταματήσουν τις επινοημένες «διώξεις της εκκλησίας».

Όπως μπορούμε να υποθέσουμε, παρόμοιες κινήσεις είναι πιθανό να λάβουν χώρα στις αρχές Μαΐου, όταν ο «ρωσικός κόσμος» θα επικεντρωθεί σε δύο ημερομηνίες – σημαντικές για την προπαγάνδα του Κρεμλίνου.

Υπενθυμίζεται ότι στις 2 Μαΐου 2014, είχαν σημειωθεί συγκρούσεις στην πόλη της Οδησσού μεταξύ Ουκρανών πολιτών και φιλο-ρώσων, οι οποίες οδήγησαν σε απώλεια ανθρώπινων ζωών, χωρίς ωστόσο να διαταραχθεί το νόμιμο καθεστώς της πόλης.

Ωστόσο, κάθε χρόνο από τότε, η ρωσική προπαγάνδα χρησιμοποιεί αυτήν τη ημερομηνία για να κάνει δηλώσεις σχετικά με την «καταπίεση των ρωσόφωνων στην Ουκρανία από «ριζοσπαστικούς εθνικιστές». Μεταξύ αυτών, και ο Μητροπολίτης της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας στην Οδησσό Αγαθάγγελος (Σάββιν), ο οποίος καταφεύγει σε παρόμοια ρητορική.

Όσον αφορά στην 9η Μαΐου, αν και αρκετά αλλοπρόσαλλα κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών, συνδυάστηκε το αφήγημα της νίκης του «μεγάλου πατριωτικού πολέμου» με την επινόηση των «συνδετικών κρίκων» της Ρωσίας, που χρησιμοποιεί η Ρωσική Εκκλησία και η εν Ουκρανία Εκκλησία της Ρωσίας, κάτι που επίσης καταλήγει σε πορείες και ένα μείγμα «σταυροφοριών» του αποκαλούμενου «αθάνατου τάγματος».

Επόμενο βήμα, κατά πάσα πιθανότητα, θα αποτελέσει ο εορτασμός στις 27-28 Ιουλίου 2021 της επετείου Βάπτισης των Ρως. Δεν χρειάζεται να έχει κανείς μαγικό χάρισμα για να προβλέψει το σενάριο, σύμφωνα με το οποίο οι χορηγοί της εν Ουκρανία Ρωσικής Εκκλησίας, θα χρηματοδοτήσουν τη μετάβαση προς το Κίεβο χιλιάδων υποστηρικτών του Πατριαρχείου Μόσχας για τον σχηματισμό της «μεγαλύτερης σταυροφορο-πομπής στην ιστορία της Ουκρανίας».

Ταυτόχρονα θα ενεργοποιηθούν οι εκπρόσωποι της «πολιτικής Ορθοδοξίας» της Ουκρανίας, κατά το παράδειγμα της Ένωσης Ορθοδόξων Αδελφοτήτων της Ουκρανίας, της οποίου ο ηγέτης Βαλεντίν Λουκιάνικ πρότεινε δημοσίως στον επικεφαλής της εν Ουκρανία Ρωσικής εκκλησίας Μητροπολίτη Ονούφριο (Μπερεζόφσκι), να ενώσουν τις δυνάμεις τους στη μάχη κατά της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας.

Ως επόμενο βήμα, οι εκπρόσωποι του «ρωσικού κόσμου» θα καταβάλλουν μέγιστες προσπάθειες για τη δαιμονοποίηση της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας. Δεν μπορούμε να αποκλείσουμε την αύξηση των περιπτώσεων επικοινωνιακής προβοκάτσιας, μέσω των οποίων οι εκπρόσωποι της εν Ουκρανία Ρωσικής Εκκλησίας θα κατηγορούν την Ορθόδοξη Εκκλησίας της Ουκρανίας για διώξεις, ξυλοδαρμούς πιστών του Πατριαρχείου Μόσχας και άλλες εκδηλώσεις διακρίσεων.

Ως μια ιδιάζουσα πρόβα τέτοιων επικοινωνιακών επιθέσεων μπορούμε να χαρακτηρίσουμε περιστατικό ξυλοδαρμού πιστού της εν Ουκρανία Ρωσικής Εκκλησίας τον Μάρτιο, για το οποίο οι εκπρόσωποι της συγκεκριμένης Εκκλησίας αναπόδεικτα κατηγόρησαν την Ουκρανική Εκκλησία. Προσπάθησαν να παρουσιάσουν μια προσωπική αντιδικία ως θρησκευτική δίωξη. Ενώ ο Μητροπολίτης της εν Ουκρανία Ρωσικής Εκκλησίας Λουκάς (Κοβαλένκο) απαίτησε μάλιστα συγγνώμες από τον Οικουμενικό Πατριάρχη για τις δήθεν ενέργειες της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας κατά του Πατριαρχείου Μόσχας.

Παράλληλα με αυτό, ειδικά τα μεγάλα προπαγανδιστικά μέσα του «ρωσικού κόσμου» ενδέχεται να δημοσιεύουν φέικ νιούζ με «σκανδαλώδεις έρευνες» σε βάρος συγκεκριμένων ιεραρχών της Ουκρανικής Εκκλησίας.

Στο σύνολο, τέτοιες πληροφοριακές επιθέσεις θα έχουν διπλό στόχο: να «δαιμονοποιήσουν» την Ουκρανική Εκκλησία αφενός και να δημιουργήσουν πληροφοριακό – τοξικό κλίμα γύρω από την επίσκεψη του Οικουμενικού Πατριάρχη στην Ουκρανία αφετέρου.

Πρέπει να έχει κανείς υπόψη του ότι η επικοινωνιακή εκστρατεία θα έχει σημαντική υποστήριξη από τη Ρωσία. Οι εκπρόσωποι της Ρωσικής Εκκλησίας θα εκφράζουν ορισμένα θέματα, τα οποία θα υπογραμμίζουν τις διαφορές ανάμεσα στις επίσημες θέσεις της Κωνσταντινούπολης και της Μόσχας.

Για παράδειγμα, θα αναφέρουμε τις σχετικά πρόσφατες δηλώσεις του Μητροπολίτη της Ρωσικής Εκκλησίας Ιλαρίωνα (Αλφέεβ) για την αποφασιστική άρνηση του Πατριαρχείου Μόσχας να επανεξετάσει την ημερολογιακή της πολιτική υπό το φως των πρόσφατων συνομιλιών μεταξύ Φαναριού και Βατικανού σχετικά με την προσέγγιση μιας κοινής ημερομηνίας για τον εορτασμό του Πάσχα. Θυμόμαστε ότι το Πατριαρχείο Μόσχας αντιτάχθηκε κατηγορηματικά στη θέση του Οικουμενικού Πατριαρχείου.

Μαζί με αυτά, και εντός της ίδιας της Ουκρανίας, οι δυνατότητες του «ρωσικού κόσμου» δεν έχουν εξαντληθεί.

Ο Παράγοντας «Φιλάρετος» είναι ένα ακόμα σημαντικό χαρτί που αναμένεται να ρίξει στο τραπέζι το Κρεμλίνο.

Οι εκπρόσωποι που κατηργημένου «Πατριαρχείου Κιέβου» συνεχίζουν την υπονομευτική τους δράση ενάντια στην Ουκρανική Εκκλησία. Αυτές οι δράσεις εντατικοποιήθηκαν εν όψει της επίσκεψης του Πατριάρχη Βαρθολομαίου στην Ουκρανία. Οι υποστηρικτές του “επίτιμου Πατριάρχη” Φιλάρετου δημοσίευσαν σειρά ενστάσεων όσον αφορά στον Τόμο Αυτοκεφαλίας και ο ίδιος ο Φιλάρετος απαίτησε… νέο Τόμο. Στόχος τέτοιων δηλώσεων είναι η προσπάθεια απαξίωσης του Τόμου στα μάτια του τηλεοπτικού κοινού και η υποτίμηση της ιστορικής του σημασίας.

Οι φιλο-ρώσοι πολιτικοί, δημόσια πρόσωπα, ο κλήρος της Ρωσικής Εκκλησίας και της εν Ουκρανία Ρωσικής Εκκλησίας στηρίζουν ενεργά όλες τις δηλώσεις του Φιλάρετου προκειμένου να σπείρουν σύγχυση στο ορθόδοξο περιβάλλον της Ουκρανίας.

Υπάρχει ακόμα ένας παράγοντας που αξίζει να έχει κανείς κατά νου. Στην περίπτωση που όλες οι προσπάθειες του «ρωσικού κόσμου» αποβούν άκαρπες και η επίσκεψη πραγματοποιηθεί επιτυχώς, όλες οι φιλο-ρωσικές δυνάμεις θα καταβάλλουν σημαντικές προσπάθειες προκειμένου να δημιουργήσουν δυσάρεστο πληροφοριακό υπόβαθρο όσον αφορά στην ίδια την επίσκεψη.

Και εδώ βέβαια η φαντασία των καθοδηγητών από τη Μόσχα μπορεί να είναι πραγματικά αστείρευτη. Εκπρόσωποι της «πολιτικής ορθοδοξίας», με τη στήριξη του κλήρου της εν Ουκρανία Ρωσικής Εκκλησίας έχουν όλες τις δυνατότητες να οργανώσουν διαμαρτυρίες εναντίον της επίσκεψης του Οικουμενικού Πατριάρχη.

Την ίδια ώρα οι δημοσιογράφοι των φιλο-ρωσικών ΜΜΕ, με την πρώτη ευκαιρία θα εκμεταλλευτούν την περίσταση για να κάνουν τις πιο προβοκατόρικες ερωτήσεις, του τύπου: «Αναλαμβάνετε την ευθύνη για τον ξυλοδαρμό πιστών της εν Ουκρανία Ρωσικής Εκκλησίας και την αρπαγή των ναών από τους εκπροσώπους της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας;».

*Ο Ολεξάντρ Εφρέμενκο, είναι θεολόγος και ιδρυτής της ψηφιακής ενημερωτικής πλατφόρμας df.news

*Τα άρθρα εκφράζουν τις προσωπικές απόψεις των συγγραφέων και δεν απηχούν απαραίτητα τις θέσεις του orthodoxtimes.gr