Σε ρόλο προστάτη της Ορθοδοξίας ο Κύριλλος, κατηγορεί για τα πάντα το Φανάρι

Της Έφης Ευθυμίου

Τον ρόλο του προστάτη της Ορθοδοξίας -ανά τον κόσμο μάλιστα- από τις “πολιτικές εκείνες δυνάμεις με επιρροή στον κόσμο που είναι εχθρικές όχι μόνο προς τη Ρωσία αλλά και την Ορθοδοξία αλλά προς τη χριστιανική κοσμοθεωρία στο σύνολό της”, φαίνεται ότι ανέλαβε ο Πατριάρχης Μόσχας κ. Κύριλλος.

Όπως αναφέρει η ιστοσελίδα του Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων του Πατριαρχείου, χθες πραγματοποιήθηκε στη Μόσχα μία “Σύναξη Επισκόπων”, η οποία είχε προγραμματιστεί από τον Δεκέμβριο του 2022 “για την αδελφική συζήτηση των τρεχόντων ζητημάτων της εκκλησιαστικής ζωής”.

Στη Σύναξη αυτή, συμμετείχαν όλοι οι επαρχιούχοι και βοηθοί επίσκοποι των επαρχιών εντός της Ρωσίας “υποχρεωτικά”, καθώς και ιεράρχες από τις επαρχίες σε άλλες χώρες, αναλόγως της δυνατότητας προσέλευσης στη Μόσχα.

Παρέστησαν επίσης ο εκπρόσωπος του Πατριάρχη Αντιοχείας και πάσης Ανατολής παρά τον Πατριάρχη Μόσχας Μητροπολίτης Φιλιππουπόλεως Νήφων, ο εκπρόσωπος του Πατριάρχη Σερβίας παρά τον Πατριάρχη Μόσχας Επίσκοπος Μοράβιτσι Αντώνιος, ο εκπρόσωπος της Ορθοδόξου Εκκλησίας Τσεχίας και Σλοβακίας παρά τον πατριαρχικό θρόνο Μόσχας Αρχιμανδρίτης Σεραφείμ Σεμιατόφσκι, ο εκπρόσωπος της εν Αμερική Ορθοδόξου Εκκλησίας Πρωθιερέας Δανιήλ Αντρεγιούκ.

Στην ομιλία του κατά τη διάρκεια της Σύναξης, ο Πατριάρχης Μόσχας ισχυρίστηκε ότι οι ενέργειες του Οικουμενικού Πατριαρχείου (Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως το αναφέρει), “άνοιξαν την οδό προς τις εκκλησιαστικές στρεβλώσεις και τις πολυετείς και σήμερα ιδιαίτερα απηνείς διώξεις σε βάρος των ορθοδόξων Χριστιανών στο έδαφος της Ουκρανίας”.

Η ομιλία του συνεχίζει με ένα κατηγορητήριο εναντίον του Οικουμενικού Πατριαρχείου και του Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίου προσωπικά, τους οποίους περιγράφει ως “εργαλεία του αγώνα κατά της Ορθοδοξίας” καθώς και ότι οι κορυφαίου ιεράρχες του Οικουμενικού Πατριαρχείου “επί μικρό χρόνο, με την υποστήριξη ξένων για την Εκκλησία πολιτικών δυνάμεων και με την ηθική τους αυτουργία, ετοιμάζονταν να διαλύσουν την ενότητα της Ορθοδοξίας διεξάγοντας μυστικές συνομιλίες και εμπλεκόμενοι σε ίντριγκες”.

Αναφέρεται ακόμη στην επίσκεψή του στην Κωνσταντινούπολη τον Αύγουστο του 2018, όταν και αποφάσισε να μεταφέρει προσωπικώς στον κ. Βαρθολομαίο την “αντικειμενική εικόνα της κατάστασης στην Ουκρανία”, προσθέτοντας ότι ο Οικουμενικός Πατριάρχης προτίμησε να μην ακούσει τίποτα, και το φθινόπωρο του 2018, “κατά παραβίαση των ιερών κανόνων εισπήδησε στην Ουκρανία, προκειμένου να καταργήσει την ιεραρχία της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας και να νομιμοποιήσει το σχίσμα, απονέμοντας σε αυτό ένα εικονικό αυτοκέφαλο”.

Σύμφωνα με τον Πατριάρχη Μόσχας, μετά από αυτό η Σύνοδος της Ρωσικής Εκκλησίας “αναγκάστηκε” να διακόψει τη μνημόνευση του Οικουμενικού Πατριαρχείου και την αποχή από συλλείτουργα με τους ιεράρχες του.

Σε ό,τι αφορά στην αναγνώριση του Αυτοκεφάλου της Ουκρανίας από το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας και τις Εκκλησίες της Κύπρου και της Ελλάδος, ο Πατριάρχης Μόσχας τόνισε πως αυτή (σ.σ. η αναγνώριση) ήρθε μετά από σκληρή πίεση ξένων έναντι της Εκκλησίας προσώπων, με χρήση εθνοφυλετικής επιχειρηματολογίας, με ωμές παραβιάσεις των καθιερωμένων συνοδικών διαδικασιών”.

Ο κ. Κύριλλος δήλωσε ακόμη ότι παγκόσμιες πολιτικές δυνάμεις έχουν στόχο να πλήξουν όχι μόνο τη Ρωσία και την Ορθοδοξία, αλλά τον Χριστιανισμό, με στόχους που ξεπερνούν ακόμη τα όρια της Ουκρανίας.

Ο άλλος και καθολικότερος σκοπός συνίσταται στο να διαρρήξει ή να εξασθενήσει κατά το μέγιστο δυνατό τις πνευματικές σχέσεις μεταξύ του ορθοδόξου κόσμου των ανατολικών Σλάβων και της ορθόδοξης κοινότητας της Μεσογείου και της Μέσης Ανατολής. Ένας ακόμη στόχος, που επιδιώκουν οι εχθρικές σήμερα για την Ορθοδοξία δυνάμεις συνίσταται στο να παρεμποδίσουν τη διαφύλαξη των χριστιανών θεμελίων του λίκνου του σύγχρονου πολιτισμού, δηλαδή της Ευρώπης», τόνισε ο Πατριάρχης Μόσχας.

Κατηγορεί δε τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο και το Πατριαρχείο για “καινοφανή εκκλησιολογία” καθώς και ότι είχε την “πρωτοβουλία για το σχίσμα”, το οποίο δυσχέρανε την πνευματική κοινωνία της Ρωσικής Εκκλησίας με ένα μέρος του ελληνικού ορθοδόξου κόσμου.

Ισχυρίζεται μάλιστα ότι οι εχθροί της Εκκλησίας δεν πέτυχαν πλήρως τον σκοπό που είχαν θέσει καθώς όπως χαρακτηριστικά διατύπωσε, “ακόμη και στην ελληνική Ορθοδοξία αναδείχθηκαν αρκετοί γενναίοι ιεράρχες, ιερείς, θεολόγοι, οι οποίοι δεν αναγνώρισαν τις παράνομες ενέργειες της Κωνσταντινουπόλεως και δεν δέχθηκαν σε κοινωνία τους σχισματικούς ψευδοεκκλησιαστικούς ηγέτες, οι οποίοι αυτοαποκαλούνται μητροπολίτες και επίσκοποι”.

Εμφάνιση του εξαφανισμένου πρώην Βολοκολάμσκ Ιλαρίωνα

Αξίζει να σημειωθεί ότι η εισήγηση σχετικά με την προετοιμασία από την Επιτροπή του κειμένου “διά την αλλοίωση της ορθοδόξου περί Εκκλησίας διδασκαλίας στις ενέργειες του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως και παρεμβάσεις των εκπροσώπων του”, προήλθε από τον -εξαφανισμένο για περισσότερο από έναν χρόνο- Μητροπολίτη Ουγγαρίας και Βουδαπέστης κ. Ιλαρίωνα.

Υπενθυμίζουμε ότι ο πρώην Μητροπολίτης Βολοκολάμσκ και “δεξί χέρι” του Πατριάρχη Μόσχας κ. Ιλαρίωνας, αποπέμφθηκε από τη θέση του τον περασμένο Ιούνιο, σε μια απόφαση που εξέπληξε πολλούς και έκτοτε κυριολεκτικά “εξαφανίστηκε” από το εκκλησιαστικό προσκήνιο της Ρωσικής Εκκλησίας. Η στάση του Μητροπολίτη εκείνο το διάστημα αναφορικά με τον πόλεμο στην Ουκρανία, μόνο απαρατήρητη δεν είχε περάσει, κυρίως με τις αποστάσεις που κρατούσε από τη θέση της επίσημης Εκκλησίας της Ρωσίας.

Στο έγγραφο αυτό του Μητροπολίτη Ιλαρίωνα, το οποίο εγκρίθηκε από τα μέλη της Σύναξης των Επισκόπων, γίνεται λόγος για διχασμό του ορθοδόξου κόσμου, ο οποίος προκλήθηκε από “αντικανονικές ενέργειες του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως και τις καινοφανείς διδασκαλίες, οι οποίες διαδίδονται από τον Προκαθήμεο και τους επισήμους εκπροσώπους του”.

Μάλιστα, όπως πληροφορούμαστε από την ιστοσελίδα του ΤΕΕΣ, οι μετέχοντες της Συνάξεως επισήμαναν πως “το καινοφανές δόγμα του πρωτείου του Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως, που παρουσιάζεται ως επίγεια κεφαλή της Οικουμενικής Εκκλησίας, του αποδίδει δικαιώματα και προνόμια, που εξέρχονται πολύ πέρα των ορίων των δικαιωμάτων οιουδήποτε άλλου Προκαθημένου Τοπικής Ορθοδόξου Εκκλησίας και παραβιάζουν τα ιεροκανονικά δικαιώματα των άλλων Εκκλησιών.

Η παραβίαση των βασικών αρχών επί των οποίων αιώνες πλέον θεμελιωνόταν η ορθόδοξη εκκλησιολογία τους ειδικά από τον Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως Βαρθολομαίο αποτέλεσε αιτία του σχίσματος στην οικουμενική Ορθοδοξία», αναφέρεται στο έγγραφο.