Ποιοι θέλουν να δημιουργήσουν εντυπώσεις για τον Αρχιεπίσκοπο Αυστραλίας και την Ελληνορθόδοξη Αρχιεπισκοπή

Του Θωμά Σταμούλη*

Πριν από λίγες μόνο ημέρες καθώς διάβαζα την «φαρσοκωμωδία» που δημοσιεύθηκε σε έναν ιστότοπο που κάποτε θεωρούσα αξιόπιστη πηγή, μετά λύπης κατέληξα στο συμπέρασμα ότι η «δημοσιογραφία» ή τουλάχιστον ορισμένοι «δημοσιογράφοι» στερούνται της εμπειρίας που απαιτεί το επάγγελμά τους.

Ορισμένα άρθρα δεν φέρνουν στο φως κάποια αλήθεια, αλλά, μάλλον, καταβάλλουν προσπάθειες να ενώσουν διάφορες εντυπώσεις προκειμένου να δημιουργήσουν μια ακόμα μεγαλύτερη ψευδαίσθηση. Αλλά ποιον εξυπηρετεί και για ποιο λόγο είναι αναγκαία μια τέτοια ψευδαίσθηση;

Ο τίτλος «Η Ελληνική Ορθόδοξη Εκκλησία πήρε δεκάδες εκατομμύρια σε ενοίκια από το σπίτι φροντίδας ηλικιωμένων εν μέσω της πιο θανατηφόρας έξαρσης του COVID», παραπέμπει στο πρόσωπο ενός νεοεκλεγέντος νέου Προκαθήμενου, δηλαδή στον Αρχιεπίσκοπο Μακάριο.

Στην πραγματικότητα, ο Αρχιεπίσκοπος έχει πολύ δρόμο μπροστά του προκειμένου να διορθώσει τα λάθη του παρελθόντος και τελικά να επουλώσει τις πληγές που του κληροδότησαν.

Αλλά αυτό θα το δείξει η ίδια η Ιστορία.

Ενώ ο τίτλος παραπέμπει σε ένα πράγμα, το ερώτημα παραμένει· πότε «ελήφθησαν» αυτά τα κεφάλαια και αν ελήφθησαν υπό τον νέο Προκαθήμενο, ο ίδιος θα συνεχίσει να παρακολουθεί να ξετυλίγεται αυτή η «διοχέτευση», όπως και στο παρελθόν; Διάγει στην πραγματικότητα έναν πολυτελή βίο; Αν όχι, ο «όρκος φτώχειας» (ο πρώτος υπότιτλος στην «ψευδαίσθηση» που παρουσιάζεται) αποτελεί κομμάτι της Ορθόδοξης θεολογίας και της παράδοσης; Είμαι βέβαιος ότι η McGhee ή τουλάχιστον οι αξιόπιστες (;) «πηγές» της θα έχουν απαντήσεις, αλλά παρέλειψε να τις συμπεριλάβει στο άρθρο-παραμύθι της.

Ο Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας κ. Μακάριος έφτασε στην Αυστραλία τον Ιούνιο του 2019 και έγινε δεκτός πανηγυρικά από άτομα που δεν είδαν πολλά πράγματα από τον άρρωστο Αρχιεπίσκοπο Στυλιανό, ο οποίος, δυστυχώς, τα τελευταία χρόνια της ζωής του δεν μπορούσε να δώσει “το παρών” στην ομογενειακή κοινότητα. Λέτε να ήταν αδικαιολόγητος ο ενθουσιασμός των Ορθόδοξων Χριστιανών εδώ; Δεν νομίζω.

«Ταξίδευε στις ενορίες με ένα μαύρο Holden Caprice με σκούρα παράθυρα, με σημαία και εξατομικευμένη πινακίδα, ειδική παραγγελία για εκείνον: ARCHBM».

Δεν είμαι σίγουρος τι προσπαθεί να πει η McGhee με τα παραπάνω. Όντως, η Ιερά Αρχιεπισκοπή διέθεσε ένα μαύρο Holden Caprice για χρήση από τον Αρχιεπίσκοπο και για τους φιλοξενούμενους.

Αλλά είναι το ίδιο όχημα που χρησιμοποιούσε τόσο ο αείμνηστος Αρχιεπίσκοπος Στυλιανός όσο και όλοι οι φιλοξενούμενοι Ιεράρχες εδώ και οκτώ χρόνια.

Και ενώ ο αριθμός της πινακίδας άλλαξε, παρέμεινε εξατομικευμένη, όπως ακριβώς ήταν και στο παρελθόν.

Όσον αφορά στη σημαία, πράγματι, όπως και σε κάθε όχημα Επισκόπου και Αρχιεπισκόπου, εξακολουθεί να τοποθετείται στο μπροστινό μέρος του οχήματος. Δεν είναι κάτι καινούργιο ή κάτι για το θεαθήναι, αλλά απαιτείται από το πρωτόκολλο της παράδοσής μας και τόσο ο αείμνηστος Αρχιεπίσκοπος Στυλιανός και ακόμη και ο προκάτοχός του, Αρχιεπίσκοπος Ιεζεκιήλ, το διατήρησαν όπως είναι. Πού είναι το λάθος;

«Τα άμφια που χρησιμοποιεί κατά τη διάρκεια που λειτουργεί, φτιαγμένα από πολυτελές μετάξι και μαλλί σε έντονες αποχρώσεις, κεντημένα με χρυσό νήμα, κοστίζουν έως και 30.000,00 δολάρια το καθένα, σύμφωνα με πηγές κοντά στην εκκλησία».

Μόνο κοροϊδία μπορούν να χαρακτηριστούν τα παραπλανητικά σχόλια σχετικά με τα χρυσοποίκιλτα άμφια.

«Οι πηγές κοντά στην εκκλησία» θα πρέπει πρώτα να επαληθεύσουν μόνες τους πόσο κοστίζουν τα άμφια που φορούσε ο Αρχιεπίσκοπος πριν να εκφράσουν την άποψή τους και να μεταφέρουν τις ψευδείς ιδέες τους σε «δημοσιογράφους» όπως η McGhee.

Ωστόσο, εδώ πρέπει να τονίσουμε μια αλήθεια. Τα παραδοσιακά μαύρα βαμβακερά άμφια, τα οποία φορούσε ο αείμνηστος Αρχιεπίσκοπος, όπως αναφέρει η McGhee, είναι τα ίδια με αυτά που φοράει ο σημερινός Αρχιεπίσκοπος, και το γνωρίζουν όλοι όσοι είναι κοντά του. Τα άμφια που φοράει κατά τη διάρκεια των ιερών ακολουθιών, όπως αυτά που φαίνονται στις εικόνες, δεν διαφέρουν από αυτά που φορούν άλλοι Ορθόδοξοι Επίσκοποι ή Αρχιεπίσκοποι της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Παρόλο που πολλά από αυτά είναι περίτεχνα, δεν είναι φτιαγμένα από νήμα από πραγματικό χρυσό, ούτε είναι μεταξένια.

Αν οι «πηγές» ήταν λίγο πιο ακριβείς, θα έδιναν στην McGhee περισσότερες φωτογραφίες στις οποίες θα γινόταν φανερό ότι ο Αρχιεπίσκοπος φορούσε τα ίδια άμφια πριν έρθει στην Αυστραλία και ότι ορισμένα από τα εν λόγω άμφια είναι κοινά και τα φορούν και άλλοι Βοηθοί Επίσκοποι. Αλλά και πάλι. Θα καθιστούσε πιστευτό το ψέμα που η McGhee φιλοτένχνησε με μεγάλη προθυμία;

Έχω ένα άλλο ερώτημα κατά νου. Τι απέγιναν τα τόσα πολλά άμφια και μίτρες που κατείχαν οι προκάτοχοι του Αρχιεπισκόπου Αυστραλίας;

Το δημοσίευμα της McGhee στερείται περαιτέρω αλήθειας καθώς διαβάζουμε:

“Πηγές αναφέρουν ότι, πριν μετακομίσει, πραγματοποιήθηκε ανακαίνιση ύψους 3 εκατομμυρίων δολαρίων.”

Η δημοσιογραφία επιπέδου πρέπει να βασίζεται σε γεγονότα και όχι σε μύθους, ειδικά όταν συνδέεται με κάποτε σημαντικά δίκτυα της Αυστραλίας, όπως το ABC. Έγιναν ελάχιστες αλλαγές και το νούμερο που δημοσιεύθηκε στο άρθρο είναι ψευδές, παραπλανητικό και ανυπόστατο. Προφανώς, σε αυτό το σημείο, η δημοσιογράφος (;) (McGhee) δεν είχε τι να γράψει και έπρεπε να φτάσει το μέγιστο αριθμό λέξεων ή επιθυμούσε να διασκεδάσει είτε η ίδια είτε τις πηγές της.

Και πάλι, ας τονίσουμε την αλήθεια, η ανακαίνιση πληρώθηκε από έναν πιστό δωρητή.

Ο Σεβασμιώτατος χρησιμοποιεί το διαμέρισμα κατόπιν έγκρισης, επικύρωσης και δημόσιας ανακοίνωσης του Αρχιεπισκοπικού Συμβουλίου της Αυστραλίας και του Consolidated Trust της Ιεράς Αρχιεπισκοπής, τον Σεπτέμβριο του 2020. Το ακίνητο είναι της Αρχιεπισκοπής, όχι του Αρχιεπισκόπου, και εκπροσωπεί την Εκκλησία, όχι το άτομο αυτό καθ’ αυτό. H McGhee πάλι αποτυγχάνει να παρουσιάσει ορθά τα γεγονότα.

Ο πολύ ενοχλητικός τίτλος και το πρώτο μισό του άρθρου δεν σχετίζονται καλά μεταξύ τους. Η McGhee προσπάθησε στρατηγικά να παρουσιάσει τον Αρχιεπίσκοπο ως εκείνον που επωφελήθηκε από τις συνθήκες που περιέγραψε. Πρόκειται πραγματικά για φτωχή και απελπισμένη δημοσιογραφία, λαμβάνοντας υπόψη ότι η περίοδος στην οποία αναφέρεται κυρίως όταν συζητάμε για εισόδημα από ενοίκια (συγκεκριμένα 8 χρόνια), είναι μια περίοδος η οποία περιλαμβάνει θητεία άλλου Αρχιεπισκόπου.

Αλλά η πρόκληση της McGhee δεν προσβάλλει μόνο τον Αρχιεπίσκοπο ή την Αρχιεπισκοπή, αλλά ολόκληρη την Ελληνική Ορθόδοξη Κοινότητα.

Για να υποστηρίξει τον τίτλο και το άρθρο, ο Αρχιεπίσκοπος έγινε απλά ο στόχος, ώστε όλα τα πυρά να κατορθώσουν να πετύχουν έναν στόχο, ακόμα κι αν ο στόχος ήταν καινούριος και μη σχετικός με ό,τι εξαπολύθηκε εναντίον του. Ακόμα κι αν ο στόχος ήταν λάθος, η McGhee απλώς έγραψε για να προκαλέσει.

“Τα χρήματα των φορολογουμένων, τα οποία προορίζονται να παρέχουν φροντίδα στους ηλικιωμένους Αυστραλούς, επιδοτούν την εκκλησία.”

Αυτό που κάνει καλά η McGhee είναι να βάζει αριθμούς, αλλά ακόμα δεν μπορώ να καταλάβω πώς αυτή η κακή δημοσιογραφία μπορεί να μεταδοθεί από τα ΜΜΕ. 73 εκατομμύρια δολάρια ομοσπονδιακής χρηματοδότησης στη Βασιλειάδα; Που; Σε όλα ή μόνο στην Βικτώρια; Εκατομμύρια, ή μάλλον 22 εκατομμύρια δολάρια που πληρώθηκαν σε ενοίκιο. Και πάλι, πότε πληρώθηκαν αυτά τα ποσά; Πριν ή μετά την άφιξη του σημερινού Αρχιεπισκόπου; Τι σχέση έχουν τα άμφια που συχνά ανακυκλώνονται, με όλο αυτό; Πώς μπορούμε να κατηγορούμε κάποιον για το χάος που κληρονόμησε;

«Στο μέσον της πανδημίας»

Η McGhee παίζει με τα συναισθήματα των ανθρώπων χρησιμοποιώντας έναν υπότιτλο που ακολουθείται από εικόνες και φτωχή απεικόνιση αυτού που συνέβη στη Βασιλειάδα της Βικτώρια. Λίγο καιρό πριν από το ξέσπασμα του Covid-19, η Βασιλειάδα της Βικτώρια δεν ήταν το μέρος που περιγράφει το άρθρο.

Καθ’ όλη τη διάρκεια της περιόδου όπου χάθηκαν ζωές και η θρησκευτική κοινότητα προσπαθούσε να συνειδητοποιήσει αυτό που είχε συμβεί, οι υπεύθυνοι έδωσαν ένα δίκαιο αγώνα ώστε να σταματήσει το κακό που λάμβανε χώρα.

Δεν είμαστε σε θέση να σχολιάσουμε ένα τέτοιο ζήτημα όταν επί του παρόντος η υπόθεση βρίσκεται ενώπιον του δικαστηρίου, αλλά η McGhee προσπάθησε να συνδέσει τον νεοεκλεγέντα Προκαθήμενο της Ελληνικής Ορθόδοξης Εκκλησίας με έναν ανύπαρκτο τρόπο ζωής και πέραν αυτού να συσχετίσει όλο αυτό με την πανδημία και τη Βασιλειάδα στη Βικτόρια, πραγματικά λυπάμαι πολύ για την θέση της.

Ο υπουργός Κόλμπεκ παραδέχτηκε ότι η Κοινοπολιτεία έκανε λάθη μετά την ανάληψη της Βασιλειάδας (Βικτώρια) στις 22 Ιουλίου 2020. Όσοι διέμεναν στο συγκρότημα αφέθηκαν στη φροντίδα ενός ελάχιστα αυξημένου προσωπικού που συγκεντρώθηκε βιαστικά από την ομοσπονδιακή κυβέρνηση, η οποία ανέθεσε στη Aspen Medical, έναν παγκόσμιο πάροχο υπηρεσιών υγείας, τη διαχείριση της κρίσης. Ο ίδιος ο πάροχος υγείας δεν μπόρεσε να προσελκύσει έμπειρο προσωπικό, ενώ πολλοί ήταν άρρωστοι ή σε καραντίνα εξαιτίας ιό.

Ας μην ξεχνάμε ότι υπήρξε μια καθυστέρηση πέντε ημερών μεταξύ του πρώτου κρούσματος κορωνοϊού που εντοπίστηκε στη Βασιλειάδα της Βικτώρια και της ενημέρωσης της ομοσπονδιακής κυβέρνησης.

Το Υπουργείο Υγείας και Ανθρωπίνων Υπηρεσιών της Βικτώρια δεν ενημέρωσε την Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση, η οποία ήταν υπεύθυνη για τον τομέα μέχρι τις 14 Ιουλίου (Το πρώτο κρούσμα εντοπίστηκε στις 9 Ιουλίου).

Σύμφωνα με την Sally White στις 4 Αυγούστου, οι οικογένειες ανέφεραν τα εξής:

«Τα αγαπημένα τους πρόσωπα παραμελήθηκαν (μετά την ανάληψη του ελέγχου του κέντρου) και αφυδατώθηκαν, δεν τρέφονταν και φορούσαν λερωμένα ρούχα όταν μεταφέρθηκαν στο νοσοκομείο».

«Η κατάσταση στη Βασιλειάδα ήταν επίσης περίπλοκη λόγω της πολιτιστικής και γλωσσικής ποικιλομορφίας των κατοίκων, με το προσωπικό αντικατάστασης να μην μπορεί να μιλήσει ελληνικά για να επικοινωνήσει μαζί τους».

Η υπόθεση της Βασιλειάδας στη Βικτώρια βρίσκεται στη δικαιοσύνη και θα κριθεί αναλόγως.

Ωστόσο η McGhee δεν είναι σε θέση να αναφέρει ούτε το ελάχιστο για να αμαυρώσει την Εκκλησία, τους ανθρώπους της αλλά και τον Αρχιεπίσκοπο, που λίγο μετά την άφιξή του στην Αυστραλία έμελλε να γίνει μάρτυρας της καταστροφής που προκλήθηκε από την πανδημία.

Εάν η McGhee επιθυμεί να παρουσιάσει την πραγματική εικόνα για το τι συνέβη μεσούσης της πανδημίας, τότε θα πρέπει να το κάνει ξεδιπλώνοντας όλα τα πραγματικά γεγονότα.

Καταλήγοντας, παραμένει αβέβαιο για το τι πραγματικά ήθελε να δηλώσει η McGhee. Διότι η φάρσα που παρουσίασε φαίνεται να είναι μια σύνοψη της μυθοπλασίας της προκειμένου να εξευτελίσει και να αποσταθεροποιήσει την ηγεσία ενός νέου Αρχιεπισκόπου.

Ενός Αρχιεπισκόπου που έχει γεμίσει τις εκκλησίες με νεολαία, που τελικά ανέλαβε πρωτοβουλίες που ήταν ανύπαρκτες, που προσπάθησε να ενώσει την κοινότητά του αντί να την κρατήσει διαιρεμένη για τη δική του επιτυχία.

Ακόμα χειρότερα, το κείμενο της McGhee προσβάλλει όλους εκείνους που συνεισέφεραν στην Αυστραλία, οι οποίοι είναι Αυστραλοί και συνέβαλαν σημαντικά στη χώρα, καθώς επιτίθεται στην πίστη τους, στον ηγέτη τους και σε όλα τα καλά που υπερασπίζονται.

Τι απέγινε η σωστή δημοσιογραφία;

* Ο Θωμάς Σταμούλης είναι δημοσιογράφος