Πατριάρχης Ιεροσολύμων: Όσο η ανθρωπότητα δεν ασπάζεται το μήνυμα του Χριστού η ζωή γίνεται κόλαση

Το γεγονός της Γέννησης του Κυρίου μας Ιησού Χριστού ως απαρχή των σωτηριωδών μυστηρίων του Θεού πραγματεύεται ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων κ. Θεόφιλος στο Χριστουγεννιάτικο μήνυμά του.

Παρατίθεται το μήνυμα του Πατριάρχη Ιεροσολύμων κ. Θεόφιλου:

Ο ουρανός και η γη σήμερον ηνώθησαν

τεχθέντος του Χριστού.

Σήμερον Θεός επί γης παραγέγονεν

και άνθρωπος εις ουρανούς αναβέβηκεν.

Σήμερον οράται σαρκί ο φύσει αόρατος διά τον άνθρωπον.

(β΄ Στιχηρόν Λιτής Χριστουγέννων).

Τούτο το γεγονός, τούτο το μυστήριον, εορτάζει σήμερον πανηγυρικώς εν δοξολογία και ευχαριστία η ανά τα πέρατα της οικουμένης Ορθόδοξος του Χριστού Εκκλησία, ιδιαιτέρως των Ιεροσολύμων και ιδιαίτατα η πόλις Βηθλεέμ. Εορτάζει το υπερφυές γεγονός της συναντήσεως και ενώσεως ουρανού και γης, το γεγονός ότι ο Θεός κατήλθεν εις την γην, διά να ανεβάση τον άνθρωπον εις τον ουρανόν.

Τούτο γέγονε, «ως οίδε, ως ηθέλησε και ως ηυδόκησεν ο Θεός». Ο Πατήρ ηυδόκησεν, ο Λόγος σαρξ εγένετο και ημείς εθεασάμεθα Θεόν Ενανθρωπήσαντα. Ο Θεός εν τη ανεικάστω αγάπη Αυτού προς τον άνθρωπον, κατά τον ουρανοβάμονα Απόστολον Παύλον, «ότε ήλθε το πλήρωμα του χρόνου, εξαπέστειλε τον υιόν Αυτού, γενόμενον εκ γυναικός, γενόμενον υπό νόμον, ίνα τους υπό νόμον εξαγοράση, ίνα την υιοθεσίαν απολάβωμεν» ( Γαλ. 4, 4). Κατά τον υμνωδόν της Εκκλησίας, «ο προ Εωσφόρου εκ Πατρός αμήτωρ γεννηθείς, επί της γης απάτωρ εκ της Παρθένου εσαρκώθη». «Γέγονεν ο Ων, ο ουκ ην δι’ ημάς». Ο Μονογενής Υιός και Λόγος του Θεού εγένετο και Υιός ανθρώπου, εκ Πνεύματος Αγίου και Μαρίας της Παρθένου, Θεάνθρωπος, εν μια τη υποστάσει και εν δύο ταίς φύσεσιν. Εκείνος επτώχευσε δι’ ημάς, ίνα ημείς πλουτήσωμεν, εκένωσεν Εαυτόν, ίνα ημείς πληρωθώμεν, συγκατέβη προς ημάς, ίνα ημείς αναβώμεν, ενηπίασε δι’ ημάς, ίνα ημείς ενηλικιωθώμεν «εις μέτρον ηλικίας του πληρώματος Αυτού (Εφεσ. 4, 13). Κατά τον Μέγαν Αθανάσιον: «διά την ημών σωτηρίαν εν ανθρωπίνω σώματι ημίν πεφανέρωται».(Περί Ενανθρωπήσεως, ΕΠΕ 1, σ.228). Κατά τον ιερόν Χρυσόστομον « Ο Θεός ο απόρρητος και ανέκφραστος και απερινόητος και τω Πατρί ίσος διά μήτρας ήλθε παρθενικής, και γενέσθαι εκ γυναικός κατεδέξατο». (Ομιλία Β΄, Εις το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιον).

Προ της θέας του μυστηρίου τούτου και ο υμνωδός της Εκκλησίας αναβοά εκστατικός: «μυστήριον ξένον ορώ και παράδοξον, ουρανόν το σπήλαιον, Θρόνον Χερουβικόν την Παρθένον, την φάτνην χωρίον, εν ω ανεκλίθη ο αχώρητος Χριστός ο Θεός». Όντως το σπήλαιον ωμοιώθη ουρανώ. Εν τω σπηλαίω τούτω της Βηθλεέμ της Ιουδαίας, εις συγκεκριμένην στιγμήν του χρόνου, επί μοναρχίας Καίσαρος Οκταβιανού Αυγούστου, ο Θεός αποκαλύπτεται εν Χριστώ εις τους ανθρώπους σωματικώς. Ο άναρχος άρχεται, ο αόρατος οράται. Την ένσαρκον επιφάνειαν του Υιού Αύτού φανερώνει ο Θεός εις τους ανθρώπους διά των στοιχείων της φύσεως, δι’ αστέρος «θεοδρόμου» φωτεινού, οδηγούντος μάγους Περσών βασιλείς, ερευνητάς του σύμπαντος, «και ελθοντος και στάντος επάνω ου ην το παιδίον». Την θαυμαστήν ταύτην επιφάνειαν αποκαλύπτει και δι’ αγγέλων Αυτού, στησάντων χορόν, ψαλλόντων: «Δόξα εν υψίστοις Θεώ και επί γης ειρήνη εν ανθρώποις ευδοκία» και καλούντων εργάτας του μόχθου, ποιμένας αγραυλούντας εις την ποίμνην αυτών. Αμφοτέρους καλεί ο Θεός ως μάρτυρας και κήρυκας, ως συνεργούς και μετόχους εις το έργον Του. Ούτοι ανταποκρινόμενοι εις την Θείαν πρόσκλησιν προσήλθον και «πεσόντες προσεκύνησαν, «είδον γαρ εν τω σπηλαίω βρέφος κείμενον τον άναρχον», ήτοι επέγνωσαν και διεκήρυξαν και διελάλησαν το μυστήριον όπερ είδον, οι ποιμένες εις την κώμην αυτών και οι μάγοι, φεύγοντες “Ηρώδην τον ληρώδη”, εις Βαβυλώνα την πατρίδα αυτών.

Η Ενανθρώπησις και η κατά σάρκα Γέννησις του Χριστού, την οποίαν προσκυνούμεν, αναμένοντες και τα Άγια Θεοφάνεια, είναι η απαρχή μόνον των σωτηριωδών διά τον άνθρωπον μυστηρίων του Θεού. Η ακολουθία ταύτης είναι το όλον έργον του Χριστού, το οποίον ενεκαινίασε εις την γην ως ο «μεγάλος άγγελος της βουλής του Θεού». Ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός ελθών παρά Πατρός, ζήσας επί της γης και τους ανθρώπους συναναστραφείς, ενεκαινίασε, εγκαθίδρυσε και εστερέωσε επί της γης την βασιλείαν του Θεού και την βασιλείαν Αυτού, ούσαν μίαν, ήτοι το σώμα Αυτού, την Εκκλησίαν. Η Εκκλησία συνεχίζει και διαιωνίζει το έργον Αυτού, της συνδιαλλαγής, της συμφιλιώσεως, της ειρηνικής συμβιώσεως και της αγάπης μεταξύ των ανθρώπων. Το έργον τούτο ο Ενανθρωπήσας Κύριος εθεμελίωσεν επί της διδασκαλίας Του και επί του αίματος της σταυρικής θυσίας Του. Εθεμελίωσεν έργον αγιαστικόν, αφέσεως αμαρτιών και διδακτικόν, εξημερωτικόν και μεταμορφωτικόν των ηθών των ανθρώπων. Αρξάμενος από Βηθλεέμ ο Χριστός, από του σπηλαίου τούτου, κατέκτησε, κάλλιον εσαγήνευσε, την οικουμένην ολόκληρον άνευ στρατού, άνευ όπλων, διά των δώδεκα μόνον και τούτων αγραμμάτων κατά κόσμον, εγγραμμάτων όμως κατά το Πνεύμα το Άγιον. Η Εκκλησία ως η βασιλεία του Θεού επί της γης ηυξήθη, επληθύνθη και εμεγαλύνθη αθορύβως χωρίς στράτευσιν οπαδών αλλά με ένταξιν μελών διά του Βαπτίσματος. Κεφαλή αυτής είναι ο Ενανθρωπήσας Κύριος, ο Λυτρωτής του κόσμου. Όσον η ανθρωπότης δεν ασπάζεται και δεν ακολουθεί το μήνυμα Χριστού, του τεχθέντος Βασιλέως, η ζωή αυτής γίνεται κόλασις, εν μάχαις, πολέμοις και αδικίαις, οίαν και βλέπομεν ενίοτε και σήμερον, εφ’ όσον δέχεται και εφαρμόζει τούτο, η ζωή αυτής μεταμορφούται εις παράδεισον.

Τούτο το έργον, αγιαστικόν, Ποιμαντικόν, Προσκυνηματικόν, συνδιαλλακτικόν, ειρηνευτικόν, η Εκκλησία Ιεροσολύμων επιτελεί από της ιδρύσεως αυτής αδιακόπως εις τους Τόπους της Χάριτος και σήμερον εις τον τόπον της κατά σάρκα Γεννήσεως του Ιδρυτού αυτής, εις Βηθλεέμ την Αγίαν, εις το θεοδέγμον Σπήλαιον και εις την επ’ αυτού Κωνσταντίνειον και Ιουστινιάνειον Βασιλικήν της Γεννήσεως και από των αγιασμάτων τούτων προσεύχεται υπέρ ειρήνης και αγαθής καταστάσεως του σύμπαντος κόσμου, ιδία της Μέσης Ανατολής, υπέρ απαλλαγής της δοκιμαζομένης ανθρωπότητος εκ των μεταλλάξεων της λοιμώδους νόσου και εύχεται εις το ευσεβές ποίμνιον αυτής εις την δικαιοδοσίαν αυτής και όπου γης και εις τους ευλαβείς προσκυνητάς αυτής την εορτήν της του Χριστού Γεννήσεως εν υγιεία ακραιφνεί και αφθονία των Θείων ευλογιών.

Εν τη Αγία Πόλει Βηθλεέμ, Χριστούγεννα 2021

Διάπυρος προς Κύριον ευχέτης,

ΘΕΟΦΙΛΟΣ Γ’

Πατριάρχης Ιεροσολύμων

Πηγή: Πατριαρχείο Ιεροσολύμων