Πανηγυρικός Αρχιερατικός Εσπερινός στην Ιερά Μονή Αγίων Πάντων Βεροίας

Το Σάββατο 18 Ιουνίου το απόγευμα ο Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε στον εσπερινό της εορτής των Αγίων Πάντων και κήρυξε το θείο Λόγο στην ομώνυμη πανηγυρίζουσα Ιερά Μονή στη Βέροια. Ο Μητροπολίτης στην ομιλία του τόνισε: «Δεύτε άπαντες πνευματικώς ευφρανθώμεν, επί τη μνήμη των Αγίων· ιδού γαρ παραγέγονε πλου­­τοποιά ημίν χαρίσματα κομί­ζου­σα».

Αύριο, Κυριακή μετά την Πεντηκοστή, η Εκκλησία μας μνημονεύει πάντας τους Αγίους της. Μνημο­νεύει και τιμά «τους τον δρόμον τε­λέσαντας και την πίστιν τηρή­σαντας» πρωτοτόκους εν ουρανοίς αδελφούς μας, τους προστάτες και εφόρους του Ιερού αυτού Κοινο­βίου, τους οποίους ήλθαμε να τιμή­σουμε κι εμείς μαζί με τον χορό των ευσεβών μοναζουσών του.

Ήλθαμε όμως συγχρόνως και για να ευφρανθούμε πνευματικά, κατά την παρότρυνση του ιερού υμνο­γράφου. Διότι η μνήμη και η τιμή των αγίων αποτελεί για κάθε πιστό, ιδιαιτέρως όμως για όσους έχουν αφιερώσει τη ζωή τους στον Χριστό, απαρνούμενοι τα τερπνά και ηδέα του κόσμου, πηγή ακέ­νωτο πνευματικής ευφροσύνης.

Ποιος είναι όμως ο λόγος για τον οποίο η μνήμη των αγίων και, κατά μείζονα λόγο, η μνήμη πάντων των Αγίων ευφραίνει πνευματικά τις ψυχές μας;

Το εύλογο αυτό ερώτημα δεν το αφήνει αναπάντητο ο ιερός υμνο­γράφος, αλλά δίδει την εξήγηση η οποία είναι απαραίτητη και για να κατανοήσουμε τη σημασία της μνη­μης των αγίων, αλλά και για να αποκομίσουμε την ωφέλεια που προέρχεται από αυτήν.

«Ιδού γαρ παραγέγονε πλουτο­ποια ημίν χαρίσματα κομίζουσα», ψάλαμε προ ολίγου.

Η πνευματική χαρά και απόλαυ­ση, την οποία απολαμβάνουμε τιμώ­ντας τη μνήμη των αγίων, δεν είναι εκ του κόσμου τούτου. Δεν είναι ούτε η χαρά και η ευφροσύνη, την οποία αισθανόμεθα από την παρουσία ευλαβών προσκυνητών, κληρικών και λαϊκών, ή καλλί­φω­νων ιεροψαλτών. Δεν είναι ούτε η χαρά και η ευφροσύνη, την οποία προσφέρει ο σεμνός στολισμός, το τελετουργικό, οι ωραίοι ύμνοι ή η κατανυκτική ατμόσφαιρα. Όλα αυτά είναι ευχάριστα και χρήσιμα, δεν παύουν όμως να παρέρχονται μετά το πέρας της εορτής και να εκλείπουν χωρίς να αφήνουν στην ψυχή την χαρά και την πνευματική ευφροσύνη, η οποία αναπαύει τον αγωνιζόμενο πιστό και τον ενι­σχύει για να συνεχίσει την προ­σπάθειά του και να αντιμετωπίσει τις δυσκολίες και τις αντιξοότητες, τους πειρασμούς και τις δοκιμασίες που συναντά στη ζωή του αποτε­λε­σματικότερα.Η πνευματική χαρά και ευφρο­σύνη την οποία μας καλεί ο ιερός υμνογράφος να απολαύσουμε προ­έρχεται από τα «πλουτοποιά χαρί­σματα», τα οποία κομίζει η μνήμη των αγίων.

Και ποια είναι αυτά;

Είναι η ζωή και οι αρετές των αγίων μας, είναι οι κόποι και οι αγώνες τους οι ασκητικοί, είναι τα μαρτύρια και οι διωγμοί τους οποίους υπέστησαν, είναι η χάρη και η ευλογία του Θεού την οποία έλαβαν, είναι ο ίδιος ο Χριστός ο οποίος ενοίκησε στην ψυχή τους και την αγίασε και την θέωσε και την έκανε κατοικητήριο του.

Αυτός είναι ο πλούτος των αγίων της Εκκλησίας μας. Αυτά είναι τα πλουτοποιά χαρίσματά τους, αυτά δηλαδή τα οποία παράγουν πλού­το, πλούτο πνευματικό, και στις ψυχές εκείνων που τους τιμούν.

Και πως μπορούμε να αποκτή­σουμε αυτά τα πλουτοποιά χαρί­σματα για να γεμίσουμε και τη δική μας ψυχή;

Μας το διευκρινίζει ο ουρανοφά­ντωρ Μέγας Βασίλειος λέγοντας: «Μακάρισον γνησίως τον μαρτυ­ρήσαντα, ίνα γένη μάρτυς τη προ­αιρέσει και εκβής χωρίς διωγμού, χωρίς πυρός, χωρίς μαστίγων των αυτών εκείνοις μισθών ηξιωμέ­νος».

Δεν λέγει απλώς «μακάρισον», αλλά «μακάρισον γνησίως». Και τι σημαίνει γνησίως; Σημαίνει, όπως το έκαναν και οι ίδιοι οι άγιοι, οι οποίοι αξιώθηκαν να φθάσουν στην αγιότητα, ο καθένας από τον δικό του δρόμο. Άλλος με το μαρ­τύριο, άλλος με την άσκηση, άλλος με το κήρυγμα, άλλος με την υπο­μονή, με την υπακοή και τη σιωπή, άλλος σε μικρό χρονικό διάστημα και άλλος μετά από πολλά χρόνια. Όλοι όμως έκαναν το ίδιο, έκαναν πραγματικότητα αυτό που περι­γρα­φει ο πρωτοκορυφαίος απόστο­λος Παύλος: «ζω δε ουκέτι εγώ, ζη δε εν εμοί Χριστός». Δεν έζησαν με τον Χριστό, αλλά άδειασαν την ψυχή τους από ο,τι υπήρχε μέσα της, λάθη, πάθη, αδυναμίες, εγωι­σμούς, κακίες, μικρότητες, ακόμη και αρετές, για να ζήσει μέσα τους ο Χριστός. Αυτό θα πρέπει να κά­νουμε και εμείς, εάν θέλουμε, τι­μώ­ντας τη μνήμη των αγίων, να απολαύ­σου­με τα πλουτοποιά χαρί­σματά τους.

Συχνά αγωνιζόμεθα να αποκτή­σου­με αρετές, αγωνιζόμεθα να προοδεύσουμε πνευματικά, αλλά είτε δεν διαπιστώνουμε πρόοδο είτε αισθανόμεθα κόπωση από την προσπάθεια είτε απουσία χαράς και αναπαύσεως. Και ο λόγος είναι ότι όλα όσα κάνουμε, τα κάνουμε αφ᾽ εαυτών, τα κάνουμε με τις δικές μας προϋποθέσεις, με τα δικά μας δεδομένα, έχοντας κρατούμενα μέσα μας, έχοντας κάπου μέσα στην ψυχή μας, στη σκέψη μας, το δικό μας θέλημα.

Όμως οι άγιοι Πάντες, τους οποί­ους τιμούμε και επικαλούμεθα την χάρη τους, αγίασαν, γιατί άδεια­σαν την ψυχή τους από τα πάντα για να την γεμίσει ο Χριστός, για να ζει μέσα τους αποκλειστικά ο Χριστός. Γιατί αυτό είναι αγιό­τητα. Είναι η ζωή μας, να είναι ζωή του Χριστού, να είναι η ζωή των αγίων Πάντων.

Και τη ζωή αυτή μπορούμε να τη ζήσουμε και εμείς με τη χάρη τους, αν όμως προηγουμένως αγωνιζό­με­θα να αδειάσουμε την ψυχή μας από οτιδήποτε άλλο, για να δε­χθού­με τα πλουτοποιά χαρίσματά τους, που είναι πρόθυμοι να προσ­φέρουν σε όλους όσους τους τιμού­με και απόψε και αύριο. Διότι έτσι μόνο θα τους τιμήσουμε όντως, αλλά και θα αξιωθούμε και του αγιασμού, του οποίου αξιώθηκαν και εκείνοι.