π. Γεωργίου Λέκκα: Η προσκύνηση του Σταυρού

του Πρωτοπρεσβύτερου Δρ. Γεωργίου Λέκκα

Ο Κύριος Ιησούς Χριστός, αναμάρτητος ο ίδιος, ανέβηκε στον Σταυρό για τα πάθη και τις αμαρτίες όλων μας, όσων γεννήθηκαν ως τώρα κι όλων όσων θα γεννηθούν μέχρι συντελείας των αιώνων.

Καθένας μας ανταποκρίνεται σε αυτήν την θυσία και προγεύεται Ανάσταση στον βαθμό που βάζει πλάτη στον Σταυρό του Χριστού, κατά το παράδειγμα του Κυρηναίου, και υπομένει πειρασμούς για να κρατήσει συντροφιά στον ίδιο τον Χριστό, που πρώτος υπέμεινε και σε απόλυτο βαθμό όλους τους πειρασμούς για χάρη μας.

Ο αναμάρτητος Ιησούς υπέμεινε τον Σταυρό για τα πάθη όλων μας, ενώ καθένας από εμάς καλείται να υπομείνει τους πειρασμούς του Χριστού στο μέτρο των δικών του μόνο παθών.

Κατ’ εξαίρεση, καλείται κανείς να σηκώσει σταυρό μεγαλύτερο από αυτόν που αναλογεί στα δικά του πάθη και τις δικές του αμαρτίες για να του δοθεί, έτσι, η δυνατότητα να μιμηθεί λίγο περισσότερο τον ίδιο τον Χριστό που έπαθε για όλους μας, κι αυτό είναι ειδική τιμή που του γίνεται κατά θεία πρόγνωση του Παντογνώστη Θεού, που μόνο Αυτός γνωρίζει την καρδιά κάθε ανθρώπου.

Ο Χριστός νίκησε το κακό με το να το υπομείνει. Θα μπορούσε να καλέσει μυριάδες αγγέλων και να αντισταθεί στους σταυρωτές του, αλλά τότε δεν θα είχε νικήσει το κακό. Το κακό δεν νικιέται με τη βίαιη αντίσταση στο κακό, γιατί η βίαιη αντίσταση αυξάνει το κακό στον κόσμο.

Αντιθέτως όταν κανείς ελεύθερα επιλέξει να υποστεί το κακό, γίνεται τόσο πολύ διαφανής, που το κακό δεν βρίσκει πάνω του τίποτα να πειράξει. Κι ακόμα περισσότερο, κάθε φορά που το κακό δεν βρίσκει τίποτα να πειράξει πάνω μας, στρέφεται ενάντια στον ίδιο του τον εαυτό, με αποτέλεσμα να μειώνεται το κακό στον κόσμο.

Τα πάθη μας τρέφουν τους δαίμονες κι αυξάνουν το κακό. Αντιθέτως, η ελεύθερη επιλογή μας, κατά το πρότυπο του Ιησού Χριστού, να μην αντισταθούμε στο κακό που μάς γίνεται, καίει τους δαίμονες και μειώνει το κακό στον κόσμο.

Η Ορθόδοξη Παράδοση βλέπει, βέβαια, με πολύ συμπάθεια όλους όσους διεξάγουν αμυντικό πόλεμο κι αυτό γιατί ο αμυνόμενος σηκώνει τα όπλα έναντι του εχθρού που επιτίθεται στην χώρα του για να προστατεύσει αυτούς που αγαπάει.

Όμως ακόμα κι ο αμυντικός πόλεμος σκληραίνει την καρδιά του αμυνόμενου και χρειάζεται πολύ μετάνοια και προσευχή εκ μέρους αυτού που σκοτώνει στην μάχη ακόμα και για αμυντικούς λόγους, ώστε να μαλακώσει η καρδιά του και να μπορέσει κι αυτός ακόμα να προσευχηθεί για τους εχθρούς του, έτσι όπως ο Άγιος Σιλουανός μάς προτρέπει να κάνουμε αν θέλουμε να είμαστε πράγματι με ορθόδοξο τρόπο χριστιανοί.

Συνήθως έχουμε την τάση να αποδίδουμε τα πάθη μας στους δαίμονες, αυτό όμως που μάλλον πραγματικά συμβαίνει είναι ότι τα δικά μας πάθη και οι δικές μας αμαρτίες χειροτερεύουν ακόμα και τους δαίμονες.

Αντιθέτως, όταν εμείς ελεύθερα υπομείνουμε το κακό, κατά το πρότυπο του Χριστού πάνω στον Σταυρό, αυτό έχει ευεργετικές συνέπειες όχι μόνο για αυτόν που υπομένει ελεύθερα αλλά και για ολόκληρη τη Δημιουργία.

Έτσι, ο άνθρωπος που ελεύθερα συντάσσεται με τον Σταυρό του Χριστού και υπομένει μαζί με τον Χριστό έστω και μόνο το κακό που αναλογεί στα πάθη του, μπαίνει αμέσως στην χαρά της Ανάστασης του Χριστού και φέρνει ακόμα πιο κοντά μας τη Βασιλεία του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος.

*ο Πρωτοπρεσβύτερος Δρ. Γεώργιος Λέκκας είναι κληρικός της Ιεράς Μητροπόλεως Βελγίου