π. Γεώργιος Λέκκας: Ειρήνη κι αγάπη

του Πρωτοπρεσβύτερου Δρ. Γεωργίου Λέκκα, κληρικού της Ιεράς Μητροπόλεως Βελγίου

Ο Άγιος Μάξιμος αναφέρει ότι οι Άγιοι Άγγελοι ζουν με ειρήνη γιατί έχουν αγάπη προς τον Θεό και μεταξύ τους και πως το ίδιο ισχύει και για τους ανθρώπους.

Άλλη είναι η θεία κι άλλη είναι η ανθρώπινη αγάπη. Η διπλή εντολή της αγάπης προϋποθέτει κυρίως την θεία παρά την ανθρώπινη αγάπη.

Οι άνθρωποι φτιάχτηκαν (όπως άλλωστε κι οι Άγγελοι) για να αντικαθρεφτίζουν την θεία αγάπη και να αγαπιούνται μεταξύ τους από υπερχείλιση θείας αγάπης.

Συνεπώς αληθινή αγάπη προς τον Θεό και τον συνάνθρωπό μας είναι μόνο η αγάπη που μάς δίνει ο Θεός όταν ανοίξει η καρδιά μας σε Αυτόν. Η αγάπη προς τον Θεό και η αγάπη προς τον συνάνθρωπο τότε μόνο, δηλαδή, είναι πραγματική αγάπη όταν είναι αγάπη εκ του Θεού.

Εντούτοις μεταξύ της αγάπης για τον Θεό και της αγάπης για τον συνάνθρωπό μας υπάρχουν δύο τουλάχιστον διαφορές, μία ρητή και μία υπόρρητη. Η ρητή διαφορά τους είναι ότι η αγάπη προς τον Θεό είναι δίχως προϋποθέσεις και κρατούμενα, ενώ η αγάπη μας προς τον συνάνθρωπο είναι εκ Θεού όταν αγαπάμε τον συνάνθρωπό μας όπως θα έπρεπε να αγαπάμε τον ίδιο τον εαυτό μας. Η υπόρρητη, τώρα, διαφορά είναι πως η τέλεια αγάπη προς τον συνάνθρωπο προϋποθέτει την απόλυτη αγάπη μας για τον Θεό.

Η αγάπη μας για τον Θεό οφείλει να είναι απόλυτη γιατί ο Θεός είναι το μοναδικό αξιολάτρευτο πρόσωπο. Λατρεία άλλων προσώπων εκτός του Θεού ενέχει τον κίνδυνο της ειδωλολατρίας. Για να μάς προστατεύσει προφανώς από αυτόν τον κίνδυνο ο Θεός θέλησε η αγάπη μας για τον συνάνθρωπο να έχει για μέτρο την αγάπη μας για τον εαυτό μας, την ίδια στιγμή που η αγάπη μας για τον Θεό, αν είναι πραγματική αγάπη για Αυτόν, οφείλει να είναι άνευ ορίων και άνευ όρων.

Η αγάπη μας για τον Θεό φέρνει μέσα μας την ειρήνη του Θεού και τότε εύκολα αναγνωρίζουμε πως για να υπάρξει ειρήνη κι αναμεταξύ των ανθρώπων οφείλει ο καθένας μας να θυσιάζει κάτι από τον εαυτό του για την αγάπη του άλλου. Έτσι ενώ η επιδίωξη του καθενός να κατισχύσει πάνω στους άλλους φέρνει πόλεμο και μίσος, η υποχώρηση του καθενός έναντι του άλλου φέρνει ειρήνη κι αγάπη.

Όταν μάλιστα η υποχώρησή μας έναντι του άλλου αποτελεί συνειδητή θυσία προς τον Θεό της Αγάπης που θυσιάστηκε πάνω στον Σταυρό για μας, τότε η δικιά μας αυτοθυσία αυξάνει την αγάπη μας για τον Θεό με αποτέλεσμα να γινόμαστε ακόμα πιο δοτικοί προς τον συνάνθρωπό μας. Γι’ αυτό αν θέλει κανείς να δει πόσο αγαπά πράγματι τον Θεό, αρκεί να παρατηρήσει αν είναι πραγματικά υποχωρητικός προς τον διπλανό του.

Αν θέλεις, επίσης, να δεις κατά πόσο η αγάπη σου για τους συνανθρώπους σου είναι η τέλεια αγάπη που μόνο ο Θεός μπορεί να δώσει, παρατήρησε, επισημαίνει πάλι ο Άγιος Μάξιμος, κατά πόσο τους αγαπάς όλους εξίσου ή μήπως κάποιους περισσότερο κι άλλους λιγότερο. Όταν, δηλαδή, η αγάπη μας για τους συνανθρώπους μας είναι θεία αγάπη, τους αγαπάμε όλους εξίσου, θέλουμε την σωτηρία όλων, επιθυμούμε να τους αγκαλιάσουμε όλους ανεξαιρέτως και να πέσουμε μαζί τους στα πόδια Εκείνου που θυσιάστηκε για όλους. Ας γίνει ζωή μας αυτή η αγάπη.

Κυριακή ΙΕ΄Ματθαίου, 4.2.24.

Ο π. Γεώργιος Λέκκας είναι κληρικός της Ιεράς Μητροπόλεως Βελγίου. Σπούδασε Νομικά, Φιλοσοφία και Θεολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Διδάκτωρ Ελληνικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Σορβόννης (Παρίσι 4) και μεταδιδακτορικός ερευνητής στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών Γαλλίας (2000-2005), δίδαξε ελληνική φιλοσοφία στην ελληνική τριτοβάθμια εκπαίδευση (2005-2017). Η τελευταία ποιητική συλλογή του με τον τίτλο ΠΡΟΣΕΧΩΣ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ εκδόθηκε από Το Κοινόν των Ωραίων Τεχνών (Αθήνα, 2021, σσ. 79), ενώ το δοκίμιό του με τον τίτλο: Ο ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΚΟΣΜΟΣ. ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ ΚΑΙ ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΑΡΑΝΤΑΡΗΣ κυκλοφορήθηκε πρόσφατα από τις εκδόσεις Εκάτη (Αθήνα, 2022, σσ. 171).