Οι εμμονές του Μητροπολίτη Λεμεσού σχετικά με το Ουκρανικό

της Έφης Ευθυμίου

Τουλάχιστον αμηχανία και απορία προκαλούν οι πρόσφατες δηλώσεις του Μητροπολίτη Λεμεσού Αθανασίου, αναφορικά με το ουκρανικό ζήτημα, ο οποίος επιμένει να εναντιώνεται στην αναγνώριση του Τόμου της Εκκλησίας της Ουκρανίας από την Εκκλησία της Κύπρου, της οποίας είναι μέλος.

Τις προηγούμενες ημέρες, κατά τη διάρκεια των εορτασμών της Βάπτισης των Ρως-Ουκρανίας στο Κιέβο, ο Μητροπολίτης Λεμεσού έδινε συνέντευξη σε ουκρανικά μέσα υπογραμμίζοντας την “κανονικότητα” του Μητροπολίτη Ονουφρίου (της εν Ουκρανία Ρωσικής Εκκλησίας) και δηλώνοντας πως όσα σχετίζονται με τον Τόμο και την Αυτοκεφαλία, “δεν έχουν σχέση με τον Θεό”.

Η στάση του αυτή έρχεται σε μια περίοδο κατά την οποία στο Κίεβο, και συγκεκριμένα δίπλα στον Μητροπολίτη Επιφάνιο της Εκκλησίας της Ουκρανίας, βρέθηκαν συλλειτουργώντας, ο Μητροπολίτης Γέρων Χαλκηδόνος Εμμανουήλ ως εκπρόσωπος του Οικουμενικού Πατριαρχείου, ο Μητροπολίτης Κυρηνείας Χρυσόστομος, ως εκπρόσωπος της Εκκλησίας της Κύπρου, και ο Επίσκοπος Βαβυλώνας Θεόδωρος.

Στην τηλεοπτική του συνέντευξη, ο Μητροπολίτης Λεμεσού δήλωσε ότι “πρέπει να παραμείνουμε πιστοί στην κανονική Εκκλησία της Ουκρανίας, με επικεφαλής τον Μακαριώτατο Μητροπολίτη Ονούφριο”, διαβεβαιώνοντας μάλιστα τους τηλεθεατές ότι στην Κύπρο, προσεύχονται για την Εκκλησία του Μητροπολίτη Ονουφρίου.

Ο ίδιος τόνισε δε πως “η δημιουργία της «Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ουκρανίας» και οι συνδεόμενοι με αυτό το γεγονός διωγμοί κατά της Ουκρανικής Ορθοδόξου Εκκλησίας, δεν προκαλούν χαρά.

Εξαρχής είχα αρνητική στάση έναντι αυτών. Λυπούμαι πολύ για όσα συμβαίνουν σήμερα στην Ουκρανία. Αλλά πρέπει να καταλάβουμε ότι αυτά θα παρέλθουν με τον χρόνο. Άλλωστε όσα σχετίζονται με τον «Τόμο» και το «αυτοκέφαλο» δεν έχουν σχέση με τον Θεό. Τελικά ο Θεός θα οικονομήσει τα πάντα και θα τα επαναφέρει στη θέση τους. Πρέπει να καταλάβουμε ότι υπάρχουν εκκλησιαστικοί κανόνες και οι μη κανονικοί επίσκοποι δεν μπορούν να αναγνωρισθούν ως κανονικοί».

Οι θέσεις του Μητροπολίτη Λεμεσού δεν είναι καινούριες, τις έχει εκφράσει ξανά και είναι στο πρότυπο της ρωσικής “γραμμής” αμφισβήτησης της δικαιοδοσίας και των προνομίων του Οικουμενικού Πατριαρχείου.

Ωστόσο, αυτή τη φορά έρχεται σε μια περίοδο που η Εκκλησία της Ρωσίας προσπαθεί να δυναμιτίσει το κλίμα εν όψει της επίσκεψης του Οικουμενικού Πατριάρχη στο Κίεβο για την επέτειο της ανεξαρτησίας της Ουκρανίας.

Συνεχείς είναι εξάλλου οι δηλώσεις στελεχών της Ρωσικής Εκκλησίας, με τις οποίες καλούν τον Οικουμενικό Πατριάρχη να μην πραγματοποιήσει την επίσκεψη, ενώ τον κατηγορούν ως υπαίτιο “πρωτοφανών εγκλημάτων κατά της Εκκλησίας” αλλά και της “αιματηρής αντιπαράθεσης η οποία σπέρνει τη συμφορά εντός του λαού μας”!

Ο Μητροπολίτης Λεμεσού είχε καταδικάσει από την πρώτη ημέρα μνημόνευσης του Μητροπολίτη Επιφανίου από τον Αρχιεπίσκοπο Κύπρου Χρυσόστομο την ενέργεια αυτή, ως “κατάφορη παραβίαση του συνοδικού, συλλογικού και δημοκρατικού πολιτεύματος της Ορθοδόξου Εκκλησίας μας και της λειτουργίας -με βάση αυτό το σύστημα- της Ορθόδοξου Εκκλησίας της Κύπρου”.

Ο Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος έχει εκφράσει αρκετές φορές τη δυσαρέσκεια του για τη στάση αυτή του Μητροπολίτη Λεμεσού αλλά και άλλων μελών της Ιεράς Συνόδου που δεν συμφωνούν με την αναγνώριση του αυτοκεφάλου της Εκκλησίας της Ουκρανίας.

Χαρακτηριστική ήταν η δήλωση του σε μια πρόσφατη συνέντευξη του, όπου διαμήνυσε πως “να έχουν υπόψη οι Άγιοι αδελφοί ότι είμαι ακόμη Αρχιεπίσκοπος. Και δεν πέθανα. Ζω”.