Το φωτογραφικό υλικό του αείμνηστου Γιώργου Πούπη, ο οποίος αποτύπωσε τα ιερά σύμβολα της υπαίθρου της Αθωνικής Πολιτείας περιλαμβάνει η νέα δίγλωσση έκδοση της Αγιορειτικής Εστίας
Στο επίκεντρο της προσοχής μας βρίσκεται και πάλι το Άγιο Όρος με αφορμή την κυκλοφορία της νέας δίγλωσσης (ελληνικά και αγγλικά) έκδοσης της Αγιορειτικής Εστίας με το φωτογραφικό υλικό του Γιώργου Πούπη, η οποία φέρει τον τίτλο: «Υψωσις. Ο Σταυρός στη γην του Αγίου Όρους».
Η έκδοση περιέχει υλικό του αείμνηστου φωτογράφου, ο οποίος είχε αποτυπώσει τους υπαίθριους σταυρούς που βρίσκονται στην Αθωνική Πολιτεία. Οι φωτογραφίες προέρχονται από το υλικό που συγκέντρωσε ο φωτογράφος με υπομονή και αγάπη σε κάθε ένα από τα πολυάριθμα ταξίδια, τα οποία πραγματοποίησε στο Αγιον Όρος κατά την τριακονταετή εργασία του εκεί.
Μεταξύ άλλων κειμένων που συμπεριλαμβάνονται στην έκδοση αξίζει να σταθούμε σε αυτό του αρχιμανδρίτη π. Βασίλειου Γοντικάκη, προηγούμενου της Ιεράς Μονής Ιβήρων, και έχει τον τίτλο: «Ο Σταυρός (και οι σταυροί) στο Άγιον Όρος», όπως και σε ένα μικρό κείμενο του ίδιου του φωτογράφου.
Εξομολόγηση
Στο κείμενο του αείμνηστου Γιώργου Πούπη οι σκέψεις του ίδιου του δημιουργού αποκτούν μια ξεχωριστή εξομολογητική χροιά, αλλά και το στοιχείο μιας πνευματικής παρακαταθήκης προς όλους εκείνους, που θα μπορούσαν να εμπνευστούν από το έργο του: «Γύρισα σχεδὸν όλο το Όρος όχι για να καταγράψω όλους τους τύπους των υπαίθριων σταυρών του, αλλὰ για να γνωρίσω ποιός θα μου μετέδιδε τις πιό ουσιαστικὲς δονήσεις του λόγου ύπαρξής του. Κι ευτυχώς ήταν πολλοί, κάποιοι δε, σου το μεταδίδουν πριν καν τους δεις. Η αγιότητα δεν είναι πρωταθλητισμὸς αλλὰ κυρίως αθλητισμός, η χαρά του ν’ αθλείσαι, η χαρά της σχέσης, η χαρά του κοσμικού παιχνιδιού χωρὶς αγωνία πρώτου και δεύτερου, γιατί οι έσχατοι έσονται πρώτοι και τούμπαλιν. Αυτὴν την γοητευτικὴ ταπεινότητα μεταδίδουν οι υπαίθριοι σταυροὶ του Αγίου Όρους, είτε είναι σε τρούλλους, είτε σε τοίχους αρχαίους ή σε φράχτες και προσκυνητάρια ή σε δέντρα, βράχους ή σε άλλα σημεία της κτιστής φύσης, παραπέμπουν στην απαστράπτουσα αλήθεια της άκτιστης ουσίας. Αυτήν θέλησα να ψαύσω με την τέχνη μου και ό,τι μου μετέδωσε να το κοινωνήσω καταλλήλως. Προσκυνώ ταπεινά την Χάρη τους».
Στην διάρκεια των σπουδών του άρχισε να ασχολείται με την φωτογραφία μαθητεύοντας κοντά σε διάσημους φωτογράφους, ενώ από το 1975 εγκαθίσταται στο Παρίσι, όπου παρακολουθεί μαθήματα φωτογραφίας και πλαστικών τεχνών.
Παράλληλα, μαζί με τον ποιητή Ανδρέα Παγουλάτο ξεκινούν μια σειρά συνεντεύξεων με θέμα «Ελληνικότητα και σύγχρονη τέχνη», και συνδέεται στενά με σημαντικούς πνευματικούς ανθρώπους της ελληνικής παροικίας στο Παρίσι, όπως ο Γιάννης Τσαρούχης, ο Ιάννης Ξενάκης, ο Νίκος Κεσσανλής κ.ά. Μετά από δεκαετή απουσία επέστρεψε στην Ελλάδα, εγκαταστάθηκε στην Θεσσαλονίκη και συνεργάστηκε με ξένα και ελληνικά πρακτορεία και περιοδικά. Πολυετής ήταν επίσης και η συνεργασία του με τον αείμνηστο Μανόλη Ανδρόνικο στην Βεργίνα και τον Δημήτρη Παντερμαλή στο Δίον.
Ταξίδεψε στην Ελλάδα, την Μικρά Ασία, την Αίγυπτο, την Ιορδανία, όπου φωτογράφισε μνημεία, σκηνές της καθημερινότητας, αστικά τοπία, καθώς και την ύπαιθρο. Φωτογραφίες του περιέχονται σε πολλές εκδόσεις και φωτογραφικά λευκώματα, ενώ πραγματοποίησε πολλές ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Έφυγε από την ζωή το 2018.
Το αρχείο του
Κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας της, ο φωτογράφος εκδήλωσε την επιθυμία να διατεθεί στην Αγιορειτική Εστία το φωτογραφικό του αρχείο που αφορά το Άγιον Όρος, επιθυμία που τελικά υλοποίησε η αδελφή του Παναγιώτα Πούπη.
Το εν λόγω αρχείο απόκειται πλέον στην Αγιορειτική Εστία και μετά την ψηφιοποίηση και καταγραφή του, θα είναι διαθέσιμο στο ευρύ κοινό. Η έκδοση αποτελεί τον κατάλογο της ομότιτλης έκθεσης, η οποία έχει ήδη αναρτηθεί στους εκθεσιακούς χώρους της Αγιορειτικής Εστίας και θα είναι διαθέσιμη για το κοινό, μόλις οι συνθήκες το επιτρέψουν.