Ντόμινο Ορθοδόξων κατά Βαρθολομαίου

Την ισχύ και την ηγετική προσωπικότητα του Πατριάρχη Βαρθολομαίου ουδείς μπορεί να την αγνοήσει. Μόνο που στο Ορθόδοξο… γήπεδο έχουν μαζευτεί πολλοί που «παίζουν» πια με τους απέναντι.

Ένας μετά τον άλλο, οι Ορθόδοξοι ηγέτες, ακολουθούν μια εθνική γραμμή, αμφισβητώντας τις επιλογές του και τη γραμμή από την Πόλη. Σαν κάποιος να έχει βάλει νοερά το χέρι του και να ρίχνει τα πλακάκια του ντόμινο.

Όπου πλακάκια βλέπε τους Ορθόδοξους ηγέτες και τις ισορροπίες που επιμελώς είχε χτίσει (ή επέβαλε) ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος τριάντα ένα χρόνια που βρίσκεται στο τιμόνι της Ορθοδοξίας. Τι άλλαξε και πάνε κόντρα στον Βαρθολομαίο οι υπόλοιποι Ορθόδοξοι επικεφαλής;

Μήπως βλέπουν αλλιώς τους ιερούς κανόνες οι άλλοι; Όχι. Μπας και ερμηνεύουν διαφορετικά την Ορθόδοξη θεολογία; Ούτε.

Άλλαξαν πολλά στα γεωπολιτικά και εκεί οι Ορθόδοξοι ποιμένες έμπλεξαν λίγο τα ράσα τους. Μία το Ουκρανικό, μία το Σκοπιανό, μία Ρώσοι, μία Δυτικοί, όλα έγιναν ένας αχταρμάς που έκανε τους πάντες να διαχειρίζονται τα πράγματα διαφορετικά.

Ανακατέματα

Οι Σέρβοι «έδωσαν» στην Εκκλησία των Σκοπίων αυτοκέφαλο, αν και το Φανάρι έχει μόνο αυτό το δικαίωμα να το παραχωρεί. Το αναγνώρισαν οι Σέρβοι, οι Ρώσοι, οι Πολωνοί, οι Ουκρανοί (του Ονούφριου), οι Βούλγαροι, οι Ρουμάνοι και εσχάτως οι Τσέχοι.

Οι Ρώσοι τη λένε “Μακεδονική Ορθόδοξη Εκκλησία της Αρχιεπισκοπής Αχρίδος”. Οι Πολωνοί την αποκαλούν “Ορθόδοξη Εκκλησία στη Βόρεια Μακεδονία” και αναγνωρίζουν την “ανεξαρτησία” της. Οι Βούλγαροι αναγνώρισαν κανονικά τον τόμο της αυτοκεφαλίας που έδωσαν οι Σέρβοι στους Σκοπιανούς και μέχρι να υπάρχει λένε πανορθοδοξη απόφαση για την ονομασία, θα αναφέρουν τον Σκοπιανό προκαθήμενο, τον Στέφανο, επισήμως ως “Αρχιεπίσκοπο Βόρειας Μακεδονίας”. Οι Ρουμάνοι αναγνώρισαν και αυτοί αυτοκεφαλία και όνομα του Στέφανου ως “Αρχιεπίσκοπος Στέφανος Οχρίδος, Σκοπίων και Βόρειας Μακεδονίας».

Χάνει λοιπόν ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος; Έδαφος σίγουρα. Δεν ξέρω κατά πόσο τον ενδιαφέρει ωστόσο. Εκτιμώ πως θεωρεί αυτές τις αντίθετες πλεύσεις των άλλων Εκκλησιών ως ρωγμές στην ενότητα της Ορθοδοξίας που θα λειανθούν με το χρόνο.

Ο Βαρθολομαίος σίγουρα δεν έχει πια πολλούς φίλους στο Ορθόδοξο στερέωμα. Ένας ο Αθηνών Ιερώνυμος, ένας ο Αλεξανδρείας Θεόδωρος και ένας τρίτος ο Κύπρου Γεώργιος. Όλοι κοιτούν το εθνικό βιλαέτι τους. Μόνο που των Ρώσων, των Ρουμάνων κ.ο.κ. δεν ταυτίζεται με τη γραμμή Φαναρίου.

Όσο γίνονται ανακατέματα στα εθνικά και τα γεωπολιτικά πεδία τόσο η Ορθοδοξία θα μπλέκει και θα διασπάται. Το ζήτημα είναι αν θα καταφέρει να επανέλθει ή η ρήξη θα είναι ανεπανόρθωτη.

Γιατί οι Ορθόδοξοι χριστιανοί έχουν ανάγκη την ενότητα των Εκκλησιών, κι όχι να βλέπουν τις Εκκλησίες τους να διαπληκτίζονται σαν τα κοκόρια χάριν των εθνικών οραμάτων.

“Μελχισεδέκ”