Νέα αμφισβήτηση του ρόλου του Οικουμενικού Πατριαρχείου από τη Μόσχα – Αναγνώρισε την “Αυτοκεφαλία” της Αρχιεπισκοπής Αχρίδος

της Έφης Ευθυμίου

Τη… χορήγηση Αυτοκεφαλίας στην Αρχιεπισκοπή Αχρίδος από το Πατριαρχείο Σερβίας “χαιρέτισε” ο Πατριάρχης Μόσχας Κύριλλος, κατά τη συνεδρίαση της Ιεράς Συνόδου της Ρωσικής Εκκλησίας που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη.

Με τον τρόπο αυτό, παραβλέπει το γεγονός ότι το δικαίωμα χορήγησης Αυτοκεφάλου το έχει εδώ και αιώνες το Οικουμενικό Πατριαρχείο, καθώς και ότι η Αγία και Ιερά Σύνοδος του Οικουμενικού Πατριαρχείου, με απόφαση της στις 9 Μαΐου, ήταν αυτή που αναγνώρισε την Αρχιεπισκοπή Αχρίδος, δεδομένη σε ευχαριστιακή κοινωνία “την ιεραρχία, τον κλήρο και τον λαό της Εκκλησίας αυτής, υπό τον Αρχιεπίσκοπο Στέφανο”.

Με εκείνη την απόφαση, είχε καταστεί σαφές ότι αποκλείεται ο όρος “μακεδονική” και οποιοδήποτε άλλο παράγωγο της λέξης “Μακεδονίας”, και ότι το όνομα της Εκκλησίας θα αναγνωριζόταν ως “Αχρίδος”.

Σύμφωνα με ανακοίνωση στην επίσημη ιστοσελίδα του Πατριαρχείου, ο Πατριάρχης Μόσχας τονίζει ότι, “η Ιερά Σύνοδος στη συνεδρίαση της 27ης Μαΐου, δέχθηκε την είδηση της αποκατάστασης της κοινωνίας μεταξύ του Πατριαρχείου Σερβίας και της “Μακεδονικής” Ορθόδοξης Εκκλησίας της Αρχιεπισκοπής Αχρίδος, στο καθεστώς της αυτόνομης ΕΚκλησίας, που της παραχωρήθηκε το 1959”.

Ο Πατριάρχης Μόσχας στο μήνυμα του αναφέρεται στο συλλείτουργο του Πατριάρχη Σερβίας Πορφυρίου και του Αρχιεπισκόπου Αχρίδος Στεφάνου που έλαβε χώρα στις 5 Ιουνίου στον Καθεδρικό Ναό του Αγίου Μιχάηλ στο Βελιγράδι, στο τέλος του οποίου ο Πατριάρχης Πορφύριος εξέδωσε “πανηγυρικά στον Αρχιεπίσκοπο Αχρίδος και Μακεδονίας Στέφανο τον Τόμο, επιβεβαιώνοντας την αυτοκεφαλία της Μακεδονικής Ορθόδοξης Εκκλησίας-Αρχιεπισκοπής Αχρίδος”.

Η κίνηση αυτή του Πατριάρχη Σερβίας τότε, να παραδώσει “Τόμο Αυτοκεφαλίας” στον Αρχιεπίσκοπο της Εκκλησίας της Βόρειας Μακεδονίας, είχε προκαλέσει εντύπωση στον Ορθόδοξο κόσμο και είχε επικριθεί, καθώς επρόκειται για μια ανιστόρητη κίνηση εντυπωσιασμού, υποκινούμενη -σύμφωνα με πηγές του orthodoxtimes.gr- από τον Μητροπολίτη Μπάτσκας, κ. Ειρηναίο.

Με τον τρόπο αυτό, αμφισβήτησε ευθέως τη δικαιοδοσία του Οικουμενικού Πατριαρχείου ως το μοναδικό αρμόδιο εκκλησιαστικό όργανο για την χορήγηση Αυτοκεφαλίας, και δημιουργεί προβλήματα σχετικά με το καθεστώς της Εκκλησίας της Βόρειας Μακεδονίας.

Η απάντηση είχε έρθει από τον ίδιο τον Αρχιεπίσκοπο Αχρίδος Στέφανο, ο οποίος φαίνεται να αντιλήφθηκε ότι εάν υπάρχει ένας τρόπος η Εκκλησία του να λάβει την Αυτοκεφαλία, αυτός είναι από το Οικουμενικό Πατριαρχείο, και τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο.

Έσπευσε λοιπόν να διευκρινίσει ότι “χορήγηση του Τόμου της Αυτοκεφαλίας θα έλθει από το Οικουμενικό Πατριαρχείο” και ότι η κίνηση του Πατριαρχείου Σερβίας αφορούσε σε ‘ένα επίσημο έγγραφο, ένα είδος σύστασης με το οποίο η Εκκλησία μας παρουσιάζεται ως έτοιμη και άξια για να της χορηγηθεί Αυτοκεφαλία”.

Ο Πατριάρχης Κύριλλος από την πλευρά του στο χθεσινό μήνυμα, ενημέρωσε την Ιερά Σύνοδο ότι ο Πατριάρχης Σερβίας τον είχε ενημερώσει με επιστολή στις 8 Αυγούστου “για το γεγονός” (σ.σ. της “Αυτοκεφαλίας”), εκφράζοντας την επιθυμία και το αίτημα του προς τη Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία “να δεχτείτε και εσείς την απολύτως κανονική Εκκλησία η οποία ήδη αναφέρθηκε ως η νεότερη αδελφή Αυτοκέφαλη Ορθόδοξη Εκκλησία, δίνοντας το παράδειγμα με αυτόν τον τρόπο για τις υπόλοιπες Τοπικές Ορθόδοξες Εκκλησίες”.

Σχολιάζει δε ότι και ο Αρχιεπίσκοπος Αχρίδος Στέφανος απέστειλε επιστολή με ημερομηνία 13 Ιουλίου στον Πατριάρχη Κύριλλο, ενημερώνοντας τον για τα εν λόγω “χαρμόσυνα γεγονότα, με τα οποία ο Θεός τίμησε την Τοπική μας Εκκλησία”.

Ο ίδιος ο Πατριάρχης Μόσχας κάλεσε την Ιερά Σύνοδο να αναγνωρίσει την “Μακεδονική Ορθόδοξη Εκκλησία -Αρχιεπισκοπή Αχρίδος ως Αυτοκέφαλη Αδελφή Εκκλησία, και να αναγραφεί στα δίπτυχα το όνομα του Προκαθημένου, Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου και Μακεδονίας Στέφανου”.

Εξέφρασε δε την ελπίδα ότι η νέα Εκκλησία θα διατηρήσει “σταθερά την Αγία ορθόδοξη πίστη στην αγνότητα και την ακεραιότητα και θα τηρήσει την πιστότητα της ορθόδοξης κανονικής παράδοσης”.