Μητροπολίτης Βεροίας: Πως συντελεί το άγιο βάπτισμα στην εν Χριστώ ζωή (ΒΙΝΤΕΟ)

Την Πέμπτη 2 Νοεμβρίου το απόγευμα ο Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων στη σειρά των διαδικτυακών εκπομπών «Επισκοπικός Λόγος» ανέπτυξε το θέμα: «Πως συντελεί το άγιο βάπτισμα στην εν Χριστώ ζωή».

Ο διαδικτυακός «Επισκοπικός Λόγος» μεταδίδεται κάθε Πέμπτη στις 7:00 μ.μ. στην ιστοσελίδα της Ιεράς Μητροπόλεως, στην αντίστοιχη σελίδα στο Facebook, στο κανάλι στο Youtube καθώς και στον ραδιοφωνικό σταθμό της Ιεράς Μητροπόλεως μας «Παύλειος Λόγος 90.2 FM».

Στη διαδικτυακή ομιλία του, ο Μητροπολίτης κ. Παντελεήμων, ανέφερε μεταξύ πολλών άλλων:

Στον πρώτο λόγο της πραγματείας του «Περί την εν Χριστώ ζωής» ο άγιος Νικόλαος ο Καβάσιλας μας εξήγησε για ποιόν λόγο τα τρία μυστήρια που ανέφερε, το άγιο βάπτισμα, το άγιο χρίσμα και η θεία ευχαριστία, αποτελούν τα απαραίτητα συστατικά στοιχεία της εν Χριστώ ζωής, χωρίς τα οποία δεν είναι δυνατόν αυτή να υπάρξει.

Στην αρχή του δευτέρου λόγου μας καλεί ο ιερός Πατήρ να παρακολουθήσουμε με ποιόν τρόπο το κάθε ιερό μυστήριο μας οδηγεί στην εν Χριστώ ζωή, πως δηλαδή το κάθε μυστήριο μας οδηγεί στην ένωσή μας με τον Χριστό, η οποία αποτελεί και τον σκοπό της εν Χριστώ ζωής. Ας αρχίσουμε, λοιπόν, από το πρώτο από τα τρία μυστήρια, το άγιο βάπτισμα.

Βαπτιζόμαστε, γράφει ο άγιος Νικόλαος ο Καβάσιλας, για να γίνουμε κοινωνοί του θανάτου και της αναστάσεως του Χριστού. Χριόμεθα, για να γίνουμε μέτοχοι στη θέωση της ανθρωπίνης φύσεώς του. Εσθίουμε τον άγιο Άρτο, το Σώμα του Χριστού και κοινωνούμε το πανακήρατο Αίμα του, και με τον τρόπο αυτό συναπτόμαστε με τον Σωτήρα και Λυτρωτή μας, ο οποίος σαρκώθηκε για χάρη μας και θέωσε την ανθρώπινη φύση που ο ίδιος προσέλαβε για τη σωτηρία μας.

Γιατί όμως δεν ακολουθούμε τη σειρά την οποία ακολούθησε ο Χριστός και ξεκινούμε αντίστροφα; ρωτά ο άγιος Νικόλαος. Ως γνωστόν ο Χριστός πρώτα σαρκώθηκε και στη συνέχεια απέθανε και ανέστη, ενώ εμείς πρώτα μετέχουμε με το βάπτισμα στον θάνατο και την ανάστασή του και στη συνέχεια κοινωνούμε του Σώματος και του Αίματός του με τη θεία ευχαριστία.

Ακολουθούμε την αντίστροφη σειρά, εξηγεί ο ιερός Πατήρ, διότι ο Χριστός κατήλθε στη γη, προκειμένου να ανέλθουμε εμείς στον ουρανό. Και ενώ πρόκειται στην ουσία για τον ίδιο δρόμο, αυτόν δηλαδή ο οποίος ενώνει τη γη με τον ουρανό, η δική μας κατεύθυνση είναι η αντίστροφη από του Χριστού. Για Εκείνον ήταν κάθοδος, ήλθε από τον ουρανό στη γη, ενώ για εμάς τους ανθρώπους είναι άνοδος, καθώς θέλουμε να ανέλθουμε από τη γη στον ουρανό. Τη δυνατότητα αυτή μας την έδωσε βεβαίως ο Χριστός, ο οποίος με την ενανθρώπησή του άνοιξε αυτόν τον δρόμο και δημιούργησε τη νοητή αυτή σκάλα από την οποία κατήλθε. Το τελευταίο σκαλοπάτι αυτής της κλίμακος για τον Χριστό, ο οποίος κατήρχετο, έγινε για μας το πρώτο σκαλοπάτι για να ανεβούμε. Έτσι μπορούμε να κατανοήσουμε γιατί ακολουθούμε αντίστροφη πορεία σε σχέση με τον Χριστό.

Μπορούμε όμως να προσθέσουμε και κάτι ακόμη για να κατανοήσουμε τη σειρά των αγίων μυστηρίων καλύτερα. Δεν ήταν δυνατόν, μας λέγει ο άγιος Νικόλαος, να γίνει διαφορετικά, να μετάσχουμε στα μυστήρια με την αντίστροφη σειρά. Το βάπτισμα αποτελεί για τον άνθρωπο μία γέννηση πνευματική, το χρίσμα μας δίδει τη δυνατότητα να ενεργούμε και να κινούμεθα, ενώ το Σώμα και το Αίμα του Χριστού, τα οποία κοινωνούμε διά της θείας Ευχαριστίας, είναι βρώση και πόση αληθινή. Πως θα ήταν, λοιπόν, δυνατόν να τραφεί ή να κινηθεί ένας άνθρωπος, εάν δεν έχει προηγουμένως γεννηθεί; Κάτι τέτοιο είναι φύσει αδύνατον.

Υπάρχει όμως και ένας επιπλέον λόγος, τον οποίο αναφέρει ο άγιος Νικόλαος ο Καβάσιλας, για να μας εξηγήσει γιατί το βάπτισμα είναι το πρώτο από τα τρία μυστήρια. Το βάπτισμα, γράφει, ως το σύμβολο του θανάτου και της αναστάσεως του Χριστού, με την οποία επισφραγίσθηκε η σωτηρία μας, είναι αυτό το οποίο μας συμφιλιώνει με τον Θεό. Το χρίσμα μας κάνει μετόχους των θείων δωρεών και η θεία ευχαριστίας κοινωνούς του Χριστού. Μπορούμε να φαντασθούμε, λοιπόν, ότι θα ήταν ποτέ δυνατόν να παρακαθίσουμε στην ιερή Τράπεζα της θείας ευχαριστίας, χωρίς να έχουμε προηγουμένως συμφιλιωθεί με τον Θεό; Ανεπιφύλακτα όχι, θα απαντούσαμε όλοι. Γι᾽ αυτό ακριβώς και πρώτα βαπτιζόμαστε και έπειτα χριόμεθα, ώστε καθαροί και κατάλληλα προετοιμασμένοι να πλησιάσουμε την ιερή Τράπεζα, το μυστήριο της θείας ευχαριστίας.

Το ιερό βάπτισμα είναι, λοιπόν, το πρώτο μυστήριο, διότι σηματοδοτεί την κατά Χριστόν γέννησή μας. Με το βάπτισμα λαμβάνουμε την ίδια την ύπαρξη και την υπόστασή μας, διότι προηγουμένως βρισκόμασταν στην πνευματική ανυπαρξία, καθώς με το προπατορικό αμάρτημα είχαμε χωρισθεί και απομακρυνθεί από τον Θεό.