Μητροπολίτης Βεροίας: Λουκάς ο Συμ­φε­ρου­πόλεως και Λουκάς ο Ευαγγελιστής (ΒΙΝΤΕΟ)

Το απόγευμα της Τρίτης, 18ης Οκτωβρίου, ο Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε στον Εσπερινό της εορτής του Αγίου Ενδόξου Αποστόλου και Ευαγγελιστού Λουκά και στην Παράκληση του Αγίου Λουκά του Ιατρού στον Ιερό Ναό του στην Ιερά Μονή Παναγίας Δοβρά Βεροίας.

Όπως κάθε Τρίτη απόγευμα πλήθος κόσμου προσήλθε για να προσκυνήσει τα χαριτόβρυτα Ιερά Λείψανα του Θαυματουργού Αγίου Λουκά του Ιατρού και να ζητήσει τη θεραπευτική του χάρη και να τον ευχαριστήσει για τα πολυάριθμα θαύματα που επιτελεί καθημερινά.

Ο Μητροπολίτης κ. Παντελεήμων κηρύττοντας τον θείο λόγο ανέφερε μεταξύ άλλων:

Εορτάζει αύριο η Αγία μας Εκ­κλη­σία τη μνήμη του αγίου ενδό­ξου αποστόλου και ευ­αγγελιστού Λου­κα, του ιατρού, του συνεκδή­μου του πρωτοκορυφαίου αποστό­λου Παύλου. Το όνομα του α­γίου ευαγγελιστού έφερε και ο άγι­­ος μας, ο α­γιος Λουκάς Συμ­φε­ρου­πόλεως, ο οποίος το έλαβε κατά τη μοναχική του κου­ρα. Τιμούσε μάλι­­στα ιδιαι­τέρως ο άγιος Λουκάς τον ιερό ευαγγελιστή όχι μόνο γιατί έφερε το όνομά του, αλλά και γιατί ήταν και εκείνος ιατρός, όπως και ο ίδιος.

Ας ακούσουμε, λοιπόν, τι γράφει ο άγιός μας σε μία ομιλία του κατά την ημέρα της μνήμης του αγίου αποστόλου και ευαγγελιστού Λου­κα.

Στο βιβλίο της Γενέσεως και των Αριθμών, γράφει ο άγιος Λουκάς, διαβάζουμε για τους γίγαντες, τους υιούς Ενώχ, ενώπιον των οποίων οι Εβραίοι φαινόταν σαν ακρίδες. Αλλά ποιος από αυτούς τους γίγα­ντες θα μπο­ρούσε να συγκριθεί έστω και σε ελάχιστο βα­θμό με τις απρόσι­τες κορυφές των Ιμαλαίων ή η φωνή ποιού αν­θρώπου είναι δυνατότερη από τη φωνή ενός λιο­νταριού, η οποία ακούεται από πολύ μακριά;

Μπορεί να φανεί, συνεχίζει ο άγιος, ότι δεν υπάρχουν και δεν μπορούν να υπάρχουν απαντήσεις σε αυτές τις ερωτήσεις. Όμως υπάρ­χουν. Και η απάντηση είναι αυτή που δίνει ο προφήτης και βα­σιλεύς Δαβίδ στον 18ο ψαλμό του. Λέει εκεί το εξής: «Εις πα­σαν την γην εξήλθεν ο φθόγγος αυ­των και εις τα πέρατα της οι­κου­­μένης τα ρήματα αυτών». Και αυτός ο λο­γος αναφέρεται στους αποστόλους και μαθητές του Κυρίου μας.

Οι απόστολοι με τη χάρη του Θεού είχαν φωνές πιο δυνατές από κάθε άλλο επάνω στη γη, και πα­ρα το ότι φαινόταν μικροί και ανί­σχυροι κατά κόσμον, αποδείχθη­καν πιο δυνατοί και από τους πιο ισχυρούς. Γιατί οι απόστολοι γέμι­σαν με τον λόγο τους ολόκλη­ρη την οικουμέ­νη, και η φωνή τους ακούσθηκε σε όλο τον κόσμο.

Το ακούτε; μας ρωτά ο άγιος Λου­­­­­κας. Το θείο κήρυγμα των απο­­στο­λων ακούσθηκε όχι μόνο σε όλη τη γη αλλά και σε ολόκλη­ρη την οικου­μένη. Ο λόγος τους έφθασε ακόμη και στην ακοή των αγίων ασωμάτων και επουρανίων δυνά­μεων. Στη γη ο λόγος τους εισ­χω­ρησε στον νού διαφόρων αν­θρω­πων, και κάποι­ους από αυτούς τους έκανε αγίους, ενώ κάποιους αλ­λους τους έκανε σκληρούς εχθρούς του Θεού.

Γιατί το κήρυγμα των αποστό­λων είχε μία τέτοια αφάνταση και άπει­ρη δύναμη; Γιατί κήρυτταν όχι τον δικό τους λόγο, αλλά τον λο­­γο του Θεού, ο οποίος είναι «το­μώτερος υπέρ πάσαν μάχαιραν δι­στομον και διικνούμενος άχρι με­ρισμού ψυχής τε και πνεύματος, αρ­μων και μυε­λων, και κριτικός εν­θυμήσεων και εννοιών καρ­δι­ας», όπως γράφει ο απόστολος Παύλος.

Φορείς και κήρυκες του λόγου του Θεού υπήρχαν οι άγιοι από­στολοι και το κήρυγμά τους έφθα­νε μέχρι τους ουρανούς και ακου­όταν σε όλη την οικουμένη.

Στο μεγάλο αυτό έργο του κη­ρυγ­ματος, συνεχίζει ο άγιος Λουκάς, τον σημαντικότερο ρόλο έπαιξαν οι τέσσερις ευαγγελιστές, ο Μα­τθαί­­ος, ο Μάρκος, ο Λουκάς και ο Ιωάννης. Από αυτούς την πρώτη θέση, σε ο,τι αφορά το βα­θος και τη σημασία του Ευαγγε­λίου του, κα­τε­χει ο απόστολος και ευαγγε­λιστής Ιωάννης ο θεολό­γος, και τη δεύ­τερη ο απόστολος και ευαγ­γε­λι­στης Λουκάς.

Είναι πο­λύτιμες οι επιστολές που έγρα­ψαν οι απόστολοι, και ιδιαι­τέρως ο απόστολος Παύλος, αλλά το ίδιο πολύτιμες είναι οι Πράξεις των απο­στόλων, τις οποίες έγρα­ψε ο απόστολος και ευαγγελιστής Λου­­­κας.

Βλέπετε, λοιπόν, τι γίγαντας του Πνεύματος και του νού του Χρι­στού υπήρξε ο άγιος απόστολος και ευαγγελιστής Λουκάς, του ο­ποίου έχω, λέει ο άγιος, τη με­γάλη ευ­λογία να φέρω το όνομα;

Γι᾽ αυτό και πρέπει να δοξάζουμε και να τι­μούμε τον απόστολο του Χριστού και να ακο­λου­θούμε τον λόγο του, που είναι λόγος του Χρι­στού, και οδηγεί στη βασι­λεία του Θεού.

Διότι οι από­στο­λοι και οι ευ­αγ­γε­λιστές δεν κήρυτταν μόνο στους ανθρώπους της εποχής τους και ο λόγος τους δεν εξήλθε μόνο τότε «εις πάσαν την γην», όπως προ­ε­φήτευσε ο ψαλμωδός Δαβίδ, αλλά ακούεται σε κάθε εποχή και θα συνεχίσει να ακούεται έως της συντελείας του αιώνος για να καάνει γνωστό το όνομα του Χριστού στους ανθρώπους και να τους ελ­κύει προς αυτόν προκειμένου να σωθούν.

Και πως ακούεται ο λόγος των αποστόλων; Πως ακούεται ο λό­γος του αγίου αποστόλου Λουκά; Ακού­εται μέσα από τα ιερά κείμε­να των Ευαγ­γε­λίων και των Πρά­ξεων των Απο­στόλων. Ακούεται όμως και μέσα από τους λόγους και τα έργα των αγί­ων της Εκκλη­σίας μας, μέσα και από αυτές τις ομι­λίες του αγίου Λου­κά, που α­κού­με εδώ κάθε Τρίτη, γιατί λόγος του Θεού είναι και αυτός, ο ίδιος λόγος με τον λόγο των αποστό­λων. Και αυτό που οφείλουμε να κάνουμε εμείς είναι να τον ακού­με και κυ­ρίως να τον εφαρμό­ζουμε στη ζωή μας, ακολουθώ­ντας την προτροπή του Κυρίου: «ο έχων ώτα ακούειν, ακουέτω».