Μητροπολίτης Βεροίας: Η Μονή της Δοβρά απέκτησε έναν ακόμη προστάτη (ΒΙΝΤΕΟ)

Το απόγευμα της Τρίτης, 12 Μαρτίου, ο Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε και κήρυξε τον θείο λόγο στον Εσπερινό και στην Παράκληση του Αγίου Λουκά του Ιατρού, όπως κάθε Τρίτη απόγευμα, στον κατάμεστο Ιερό Ναό του στην Ιερά Μονή Παναγίας Δοβρά Βεροίας.

Με την ευκαιρία των εγκαινίων του πρώτου Ιερού Παρεκκλησίου προς τιμήν του Οσίου Γερασίμου του Υμνογράφου που βρίσκεται στο άβατο της Ιεράς Μονής Παναγίας Δοβρά Βεροίας και εγκαινιάστηκε από τον Ποιμενάρχη μας το πρωί της Τρίτης, τέθηκε σε προσκύνηση τεμάχιο του Ιερού Λειψάνου του συγχρόνου Αγίου της Εκκλησίας μας. Παράλληλα τέθηκε σε προσκύνηση και το χαριτόβρυτο Ιερό Λείψανο του Αγίου Λουκά του Ιατρού και Θαυματουργού που θησαυρίζεται στην Ιερά Μονή.

Η Αποστολική Μητρόπολη της Βεροίας μετά την αναγραφή από το Οικουμενικό Πατριαρχείο του Οσίου Γερασίμου στις αγιολογικές δέλτους της Εκκλησίας μας διοργάνωσε ποικίλες εκδηλώσεις αφιερωμένες στον νεοφανή Άγιο Γεράσιμο Μικραγιαννανίτη, Γέροντα του Μητροπολίτη κ. Παντελεήμονος, ο οποίος έλαβε από τον Όσιο τη μοναχική κουρά στη Σκήτη της Μικράς Αγίας Άννης, στο Άγιον Όρος.

Ο Μητροπολίτης κ. Παντελεήμων κηρύττοντας τον θείο λόγο ανέφερε μεταξύ άλλων: Διανύουμε την τελευταία εβδο­μάδα πριν από την Αγία και Με­γάλη Τεσσαρακοστή, πριν από την πε­ρίοδο αυτή της νηστείας και του εντατικού πνευματικού αγώνος, στον οποίο θα μας καλέσει την ερ­χόμενη Κυριακή να αποδυθούμε η Εκκλησία μας.

Και προκειμένου να μας ενισχύσει σ᾽ αυτόν τον αγώνα, προβάλλει η Εκκλησία μας τους αγίους της και θέτει εις προσκύνηση τα ιερά λεί­ψανά τους, διότι οι άγιοί μας είναι αυτοί που έζησαν τη ζωή τους εν νηστεία, όχι μόνον τροφών αλλά και παθών, και έτσι καθάρθηκαν και αγιάσθηκαν με τη χάρη του Θεού.

Απόψε έχουμε την ευλογία μαζί με το ιερό και θαυματουργό λεί­ψανο του αγίου Λουκά, αρχιεπι­σκό­που Συμφερουπόλεως, να προ­σκυνούμε και το χαριτόβρυτο δεξιό χέρι του οσίου Γερασίου του Υμνο­γράφου, του οποίου ψάλαμε και την Ιερά Παράκληση, με την ευ­και­ρία των εγκαινίων του πρώτου προς τιμήν του ιερού ναού που τε­λέσαμε σήμερα το πρωί στην Ιερά μας Μονή.

Η νηστεία, λέγει ο άγιος Λου­κάς, δεν είναι αυτοσκοπός. Είναι ένα χρή­σιμο και αναγκαίο μέσο στον αγώνα μας, γιατί μας διδάσκει την εγκράτεια, που πρέπει να έχουμε, και τον αγώνα, που πρέπει να κά­νου­με εναντίον των κακών επιθυ­μιών μας. Είναι ένα όπλο με το οποίο μπορούμε να πολεμούμε τους πειρασμούς και τον διάβολο ο οποίος τους στέλνει, και να τους νικούμε με τη χάρη του Θεού.

Η νηστεία, λέγει ο άγιος Λουκά, μας διδάσκει ακόμη την αναγκαιό­τητα της καθάρσεως του εαυτού μας και μας βοηθά να την αποκτή­σουμε. Και όταν εμείς αγωνιζόμεθα να καθαρίσουμε τον εαυτό μας από την αμαρτία και τους ρύπους της, τότε μπορούμε να προσευχηθούμε και μεγαλύτερη ευκολία, γιατί ο νους μας δεν διασπάται σε κοσμι­κές μέριμνες και φροντίδες. Και έχουμε ακόμη και περισσότερη τη χάρη του Θεού, η οποία θα μας βοηθά στον αγώνα μας.

Δεν θα πρέπει όμως να περιορί­ζουμε την έννοια της νηστείας, την οποία μας συστήνει η Εκκλησία μας, μόνο στη νηστεία των τρο­φών. Αυτή είναι το πρώτο σκαλο­πάτι για να φθάσουμε στη νηστεία των παθών και των αδυναμιών μας.

Κι αν η πρώτη νηστεία γίνεται εφικτή με τον περιορισμό κάποιων τροφών, η νηστεία των παθών γίνεται με εφικτή με την περικοπή των επιθυμιών και του θελήματός μας. Και γι’ αυτήν είναι αναγκαία η υπακοή και ταπείνωση.

Πολλές φορές νομίζουμε ότι νη­στεύουμε, αγωνιζόμεθα και προ­σπα­θούμε να απαλλαγούμε από τις αδυναμίες μας, αλλά συχνά το κάνουμε ακολουθώντας το δικό μας θέλημα, τη δική μας γνώμη και άποψη, και είτε δεν βλέπουμε πρόοδο στη ζωή μας, είτε αντί να απαλλασσόμεθα από τις αδυναμίες και τα πάθη μας αποκτούμε και άλλα. Αποκτούμε την υπερηφά­νεια και την κατάκριση. Νομίζουμε ότι εμείς είμεθα ενάρετοι και ευσε­βείς, και κρίνουμε και κατακρίν­ου­με τους αδελφούς μας, και δεν θέλουμε να ακούσουμε καμία γνώ­μη και καμία κριτική για τη ζωή μας.

Αυτός όμως δεν είναι ο σωστός δρόμος ούτε της νηστείας ούτε της πνευματικής ζωής, η οποία δεν νοείται και δεν πραγματώνεται χω­ρίς την ταπείνωση και την υπα­κοή στο θέλημα του Θεού, όχι αυτό που νομίζουμε εμείς αλλά αυτό το οποίο διδάσκει και μας υποδει­κνύει η Εκκλησία μας. Και προσπα­θεί να μας το διδάξει η Εκκλησία προβάλλοντας ως πρότυ­πα τις ιε­ρές μορφές των αγίων μας.

Ταπείνωση και υπακοή είναι οι προϋποθέσεις για την πραγματική νηστεία και των τροφών και των αδυναμιών μας, που μας οδηγεί στη μετάνοια και στην κάθαρση, αλλά είναι και το δίκτυ ασφαλείας που δεν θα μας αφήσει ποτέ να γκρεμισθούμε στο βάραθρο της απωλείας, στο οποίο μπορεί να μας οδηγήσει η έπαρση και η υπερηφά­νεια.

Η ταπείνωση και η υπακοή ήταν ο οδηγός στην πνευματική πορεία όλων των αγίων, και του αγίου Λου­κά και του οσίου Γερασίμου, και με αυτές κατόρθωσαν να υπερ­βούν τα εμπόδια και τους πειρα­σμούς που αντιμετώπισαν και να φθάσουν στην αγιότητα.

Αυτό ας διδασκόμεθα και εμείς προσκυνώντας τα ιερά λείψανά τους, ιδιαιτέρως καθώς βαδίζουμε προς την Αγία και Μεγάλη Τεσσα­ρακοστή, ώστε νηστεύοντας με τα­πείνωση και από υπακοή προς την Εκκλησία, να ασκηθούμε στην εγκρά­τεια και να νικήσουμε τα πάθη και τις αδυναμίες μας, για να αξιωθούμε του ελέους του Θεού και να έχουμε τη χάρη του στην πνευματική μας ζωή και πορεία, όπως την είχαν και οι άγιοί μας, και ο άγιος Λουκάς και ο όσιος Γεράσιμος.