Μητροπολίτης Βεροίας: Η Αγία Υπομονή κατόρθωσε να διατηρήσει την καθαρότητα της καρδίας της

Την Τρίτη 16 Νοεμβρίου το απόγευμα ο Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε και κήρυξε τον θείο λόγο, όπως κάθε Τρίτη απόγευμα, στον Εσπερινό και στην Παράκληση του Αγίου Λουκά του Ιατρού στον Ιερό Ναό του στην Ιερά Μονή Παναγίας Δοβρά Βεροίας.

Στην Ιερά Ακολουθία τέθηκε σε προσκύνηση η Τιμία Κάρα της Αγίας Υπομονής από την Ιερά Μονή Οσίου Παταπίου Λουτρακίου Κορινθίας, η οποία μεταφέρθηκε στο Προσκύνημα του Αγίου Νεκταρίου στα Κύμινα Θεσσαλονίκης για να συνεορτάσει με τον Θαυματουργό Άγιο.

Ο Μητροπολίτης κ. Παντελεήμων για ακόμη μία φορά εξέφρασε τις θερμές ευχαριστίες του προς τον Μητροπολίτη Κορίνθου κ. Διονύσιο για την άδεια και την ευλογία του αλλά και προς την Καθηγουμένη της Ιεράς Μονής του Οσίου Παταπίου Γερόντισσα Χρυσοβαλάντη για την πρόθυμη ανταπόκριση να βρίσκεται η Τιμία Κάρα της Αγίας Υπομονής αυτές τις ημέρες στην Ιερά Μητρόπολης μας. Μετά το τέλος της Ιεράς Ακολουθίας η Τιμία Κάρα της Αγίας Υπομονής αναχώρησε για την Ιερά Μονή του Οσίου Παταπίου, όπου αποθησαυρίζεται.

Η Ιερά Ακολουθία μεταδόθηκε απευθείας στην ιστοσελίδα της Ιεράς Μητροπόλεως, την αντίστοιχη σελίδα στο Facebook και τον ραδιοφωνικό σταθμό «Παύλειος Λόγος 90,2 FM».

Ο Μητροπολίτης κ. Παντελεήμων στην ομιλία του ανέφερε μεταξύ άλλων: Την περασμένη Κυριακή η Αγία μας Εκκλη­σία και ιδιαιτέρως η το­­­πι­­­κη μας Εκκλησία εόρτασε τη μνη­­­­­­μη του αγίου Γρηγορίου του Πα­­­λαμά, αρχιεπισκόπου Θεσσαλο­­­νι­­­­­­κης, του θαυματουργού, και της αγίας οικογενείας του, των γονέων δηλαδή και των αδελφών του.

Και γνωρίζουμε από τον Βίο του, τον οποίο συνέγραψε ο φίλος και συνασκητής του άγιος Φιλόθεος ο Κόκκινος, πατριάρχης Κωνσταντι­­­νου­­­πο­­­λεως, πόσο αγωνίσθηκε ο άγιος Γρηγόριος προκειμένου να κα­­­θα­­­ρει την ψυχή και το σώμα του, ώστε να γίνει άξι­­­ος της χάριτος του Θεού και του μακαρισμού του Κυ­­­ρίου «μα­κα­­­ριοι οι καθαροί τη καρ­­­δία ότι αυ­τοί τον Θεόν όψονται».

Στην καθαρότητα της καρ­δίας και την αναγκαιότητά της για τον κάθε πιστό αναφέρεται και ο άγιος Λου­­­κας, ο ιατρός και θαυματουρ­γος, στην ομιλία του για τον άγιο Γρη­­­γόριο τον Παλαμά, και είναι ωφέ­λιμο για όλους μας να ακού­σουμε τι λέγει.

«Η βασική διαφορά της διδασκα­λίας του Χριστού από όλες τις αν­θρώπινες διδασκαλίες είναι ότι ο Κυ­ριος μας δίδαξε για την καρ­διά μας. Μας τοποθέτησε σε εκεί­νη τη βαθειά και μεγάλη αλήθεια που ακούτε στα ευαγγελικά λο­για». «Ο αγαθός άνθρωπος εκ του αγα­θού θησαυρού της καρ­δίας αυτού προσ­­­φέρει το αγαθόν, και ο πονη­ρος αν­­­θρωπος εκ του πονη­ρού θη­σαυ­­­ρού της καρδίας αυ­του προσ­φε­ρει το πονηρόν· εκ γαρ του πε­ρισ­σεύ­­­μα­­­τος της καρδί­ας λαλεί το στόμα αυ­­­του» (Λουκ. 6.45).

«Στην πνευματική μας ζωή, επο­με­­­νως», συνεχίζει ο άγιος Λου­κας, «και σε όλη την εξωτερική μας ζωή που βρίσκεται σε άμεση σχέση με την πνευματική ζωή, η καρδιά μας βασιλεύει και εξουσιάζει πα­νω στο μυαλό μας, στο θέλημά μας και στις επιθυμίες μας. Σκε­φτο­­μαστε έτσι όπως η καρδιά θε­λει, πιστεύ­­­ου­­­­­­με εκείνο που της αρέ­σει και κα­­­τευθύνουμε το θέλη­μα μας συμ­­­φω­­­να με τις επιθυμίες της καρδιάς μας. Το συναίσθημα, υπό την εξου­­­σία του οποίου είναι η καρδιά, κυ­­­ρι­­­αρχεί πάνω σε όλες τις σκέψεις, στην πίστη, στη γνω­ση, πάνω σε όλες τις κοινωνικές και πολιτικές επιδιώξεις μας. Ο­πως είναι η καρ­­­διά, τέτοια είναι και η πράξη μας. Εάν η καρδιά είναι καθαρή, αγία, εάν έχει δια­πο­­­τι­στεί με διάπυρη αγάπη προς τον Χριστό, τότε όλες οι πράξεις μας, όλες οι σκέψεις μας, θα δια­πο­τισθούν με αυτό το συναί­­­σθημα, με αυτές τις άγιες προστα­­­γες της καρδιάς. Και τότε από τον καλό θη­σαυρό της καρδιάς μας θα φε­ρου­­με καρπούς σε όλες τις πρα­­­ξεις μας και, πρώτα απ᾽ όλα στην κα­θη­μερινή ζωή, στην επικοινω­­­νία με τους γύρω μας.

Εάν όμως η σκοτεινή κακία βασι­λεύει στην καρδιά μας, τότε δεν θα έχει σημασία η τέλεια κοινω­νι­κη οργάνωση, δεν θα έχουν ση­μα­σία οι δίκαιοι οργανωτικοί κα­νο­νες, αφού όλα θα είναι το ίδιο, και η καρδιά μας θα κάνει το κακό.

Ξέρετε πόσο πολλοί», συνεχίζει ο άγιος Λουκάς, «ήταν και είναι διε­φθαρμένοι, και με κανένα νόμο δεν μπορούμε να πετύχουμε να γι­νουν καθαροί και καλοί, ώστε να μην είναι ακάθαρτοι και εγωιστές.

Αυτό μπορεί να το κάνει μόνο ο Κύριος Ιησούς, γιατί πρόσφερε σε μας τη θεική διδασκαλία του για το πως πρέπει να είναι η καρδιά μας, πως πρέπει να την εξαγνί­ζου­με. Και με το Αίμα του και το Σω­μα του που μεταλαμβά­νουμε, μας δίνει δυ­­­­­­ναμη στη μάχη με το κακό, στην κάθαρση της καρδιάς μας. Για­τι για την εκρίζωση του κακού από την καρδιά μας χρειάζεται η θεία χάρη, η θεία δύναμη, ώστε να εξαγνιστεί η καρδιά μας.

Όλα αυ­τα μας τα δίνει ο Κύριός μας και κανένας εκτός από Αυτόν δεν μπορεί να μας τα δώσει.

Πως, λοιπόν, εμείς δεν αγαπάμε με όλη μας την καρδιά τον Χριστό, ο οποίος μας δίδαξε την πιο βα­θειά αλήθεια, ο οποίος έδωσε προ­σοχή στην καρδιά μας, ο οποί­ος πρόσφε­­­ρε τη θεική και ακτινο­βο­λα διδα­­­σκα­­­λία για την αγάπη στον πλη­­­σι­­­ον», για την οποία ακού­σαμε και στο ευαγγελικό ανά­­γνωσμα της πε­­­ρασμένης Κυ­ρι­α­κης, στην πα­ρα­­­βολή του Καλού Σαμαρείτου, διε­­­ρω­τα­ται ο άγιος Λουκάς.

Αυτή η αγάπη είναι που θα μας βοηθήσει να καθαρίσουμε με τη χα­ρη του Θεού την καρδιά μας. Γιατί όπου υπάρχει αγάπη, δεν υπάρχει υπερηφάνεια, δεν υπάρχει εγωισμός, δεν υπάρχει θυμός, δεν υπάρχει κακία.

«Ας μην ξεχνούμε, λοιπόν», κα­τα­­­­­λήγει ο άγιος, «ότι χρειάζεται να κα­θαρίζουμε την καρδιά μας, εκ­ρι­ζώνοντας από αυτήν όλους τους κακούς λογισμούς, ώστε να γίνει αγία. Ας ταπεινωνόμαστε ενώ­­­πιον του Κυρίου, ας μετανο­ου­με για ο,τι μολύνει την καρδιά μας και ας γεμίζουμε τη ζωή μας με την επι­­­θυμία της αγάπης, του κα­λού και του ελέους.

Και τότε θα αναπαυθεί και στη δι­κη μας καρδιά η χάρη του αγίου Πνεύματος, όπως και στην καρδιά του αγίου Γρηγορίου του Παλα­μα», όπως και στην καρδιά της αγίας Υπομονής, της οποίας την τιμία κα­­­­­­­­­ρα έχουμε την ευλογία να προ­­­σκυ­­­­­­νήσουμε και απόψε, διότι και η αγία Υπομονή αγω­­­­­­νίσθηκε για να διατηρήσει την καρδιά της «καθ­­­α­­­ραν από του κο­­­σμου». Και αυτό δεν ήταν εύκολο, κα­­­θως, ως αυτοκρά­­­τει­­­ρα ζούσε στα ανά­­­κτο­­­ρα της Κων­­­­­­­­­στα­­­ντινου­­­πο­­­λε­­­ως, όπου είχε να αντι­­­με­­­τω­­­πίσει πολλές προ­­­κλη­­­­­­σεις και πει­­­ρασμούς. Όμως εκείνη κατόρ­­­θω­­­σε να διατηρήσει την κα­­­θα­­­­­­ρο­­­τη­­­τα της καρδίας της, την οποία στη συνέ­­­χεια, μετά τον θα­­­να­­­­­­το του συ­­­ζύγου της, του αυτο­­­κρα­­­τορος Μα­­­­­­νουήλ Παλαιολόγου, την αφιέ­­­ρω­­­σε ολο­­­κλη­­­ρω­­­τικά στον Χριστό, εν­­­δυόμε­­­νη το μοναχικό ρα­­­­­­σο και έζη­­­σε με­­­χρι την κοίμησή της, επί 25 χρόνια, ως μοναχή Υπο­­­μονή, και αγίασε και έλαβε τη χάρη του Θεού, την οποία μας προ­­­σφέρει διά του ιερού της λειψάνου, όπως και ο άγιος Λουκάς, ο οποίος επιτελεί κα­­­­­­­­­θημερινά θαύματα. Ένα από τα οποία θα ήθελα να σας αναφέρω και απόψε, όπως το περι­­­γράφει μία κυρία που το έζησε στον σύζυγό της.

Προ ολίγων ετών, γράφει, εισή­­­χθη επειγό­­­ντως ο σύζυγός μου με πόνους στο νοσο­­­κομείο. Διαγνώ­­­σθηκε με πε­­­ρι­­­ε­­­δρικό απόστημα και έγινε αμέ­­­σως η επέμβαση, προκει­­­μένου να καθα­­­ρισθεί. Τις επόμενες ημέρες και πα­­­ρα το γεγονός ότι είχε λάβει εξι­­­τη­­­ριο, είχε φρικτούς πόνους στην κοι­­­λιακή χώρα. Επέ­­­στρεψε στο νοσοκομείο, έκανε εξε­­­τάσεις και διαπιστώ­­­θη­­­καν ση­­­μεία σηψαιμίας, που ανά­­­γκα­­­σαν τους για­­­τρούς να τον βαλ­­­λουν άμε­­­­­­σα στο χειρουργείο. ‘Η κα­­­τα­­­στα­­­ση ήταν εξαιρετικά κρίσιμη και είχε ανάγκη από συνεχείς χειρουρ­­­γι­­­κούς κα­­­θα­­­ρι­­­σμούς. Παρέμει­­­νε λοι­­­πον στο νοσοκομείο και κάθε πρωί έμπαινε στο χει­­­ρουρ­­­γείο για τον απαραίτητο κα­­­θα­­­ρισμό. Η τα­­­λαι­­­πω­­­ρία ήταν με­­­γα­­­λη, καθώς 35 ημέ­­­ρες μετά το πρώτο χειρουργείο η κατάστασή του συνέχιζε να είναι σοβαρή, και γι᾽ αυτό είχαμε αρχίσει να απογοητευόμαστε.

Ένα πρωινό, γύρω στις 10:30, συ­­­νεχίζει η κυρία, και ενώ η μητέρα μου ήταν καθισμένη δίπλα στον συ­­­ζυγό μου, εμφανίσθηκε μπροστά τους ένας άνδρας, περίπου 30 ετών, ρασοφόρος, με μαύρα μαλιά και γένια και φορούσε στρογγυλά σι­­­δερένια γυαλιά. Κρατούσε ένα βι­­­βλίο και διάβαζε. Η μητέρα μου αμέσως μόλις τον είδε, τον ρώτησε:

«Ποιος είστε; Δεν σας γνωρίζω».

Αμέσως τότε τα μαλλιά και τα γε­­­νια του ρασοφόρου από μαύρα που ήταν αρχικά, άρχισαν σιγά-σιγά να ασπρίζουν. Τότε εκείνη τον ανα­­­γνω­­­­­­ρισε, γιατί κάθε πρωί πριν να μπεί ο σύζυγός μου στην πόρτα του χειρουργείου, του έδινε και προ­­­σκυ­­­νούσε την εικόνα του. Ήταν ο άγιος Λουκάς!

Ο σύζυγός μου ακούοντας τη συ­­­νομιλία της μητέρας μου την ρω­­­τησε:

«Με ποιόν μιλάς, μητέρα;»

Και εκείνη του απήντησε:

«Δεν τον βλέπεις; Είναι ο άγιος Λου­­­κας!»

Ξαφνικά η όψη του Αγίου άρχισε να εξαφανίζεται σιγά-σιγά, και η μητέρα μου κάνοντας τον σταυρό της είπε στον σύζυγό μου να μην φοβάται πλέον, γιατί ο Άγιος θα τον κάνει καλά.

Πράγματι, κατά ένα θαυμαστό τρο­­­πο, ενώ μέχρι τότε ο οργανι­­­σμος του δεν αντιδρούσε στη θερα­­­πευ­­­τική αγωγή, από την ημέρα εκείνη άρχισε να βελτιώνεται η υγεία του και εβδομήντα ημέρες αργότερα πήρε εξιτήριο. Όλοι μι­­­λού­­­σαν για θαύμα και εμείς, κατα­­­λήγει η κυρία, είμεθα βέβαιοι ότι ο άγιος Λουκάς έκανε και στον σύζυ­­­γο μου το θαύμα του!