Μητροπολίτης Σερρών: Κέντρο της ζωής μας ας γίνει ο θεάνθρωπος Χριστός (ΦΩΤΟ)

Με εκκλησιαστική λαμπρότητα και ιεροπρέπεια εορτάσθηκε και στις Σέρρες η μεγάλη Δεσποτική εορτή των Θεοφανείων.

Επίκεντρο του λειτουργικού εορτασμού της λαμπράς και μεγαλειώδους αυτής εορτής της αγίας πίστεώς μας, στην Εκκλησία των Σερρών, απετέλεσε ο ιερός Μητροπολιτικός Ναός Παμμ. Ταξιαρχών Σερρών, όπου, το Σάββατο 6 Ιανουαρίου 2024, ιερούργησε και ετέλεσε την ακολουθία του μεγάλου Αγιασμού των υδάτων, ο Μητροπολίτης Σερρών και Νιγρίτης κ. Θεολόγος, συμπροσευχητικώς παρόντων των Βουλευτών του Νομού Σερρών κ. κ. Αν. Χατζηβασιλείου, Φ. Αραμπατζή, Θ. Λεονταρίδη και Κ. Μπούμπα, του Αντιπεριφερειάρχου Σερρών κ. Π. Σπυροπούλου, της Δημάρχου Σερραίων κ. Β. Μητλιάγκα, της Προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου Σερρών κ. Χ. Δρίγκα, των στρατιωτικών, αστυνομικών και λοιπών αρχών καθώς και του πιστού λαού του Θεού, που υπερεπλήρωσε τον Μητροπολιτικό Ναό της πρωτευούσης πόλεως του Νομού Σερρών.

Προ της τελέσεως της ακολουθίας του μεγάλου Αγιασμού, ανεγνώσθη το εόρτιο Μήνυμα του Μητροπολίτη των Σερρών και Νιγρίτης Εκκλησίας κ. Θεολόγου, στο οποίο μεταξύ άλλων ανέφερε:

“Με την εορτή των Θεοφανείων ολοκληρώνεται ένας πλούσιος λα­τρευτικός κύκλος που η αγία Εκκλησία μας ονομάζει ‘’Άγιο Δωδεκαήμε­ρο’’. Η εορτή των Θεοφανείων είναι από τις αρχαιότερες εορτές της Εκ­κλησίας μας και αναφέρεται στη φανέρωση της Αγίας Τριάδος κατά την Βάπτιση του Κυρίου μας Ιησού Χριστού στον Ιορδάνη ποταμό.

Η μεγάλη Δεσποτική πανήγυρις σηματοδοτεί επίσης και  την απαρχή του χριστιανικού βα­πτίσματος διά του οποίου ο πιστός άνθρωπος γίνεται τίμιον μέλος του Παναγίου Σώματος του Χριστού, της Εκκλησίας, κατά χάριν αδελφός του Κυρίου, Εκείνου υπάρχοντος Πρώτου εν πολλοίς αδελφοίς, κληρονόμος της θείας βασιλείας και συγκληρονόμος Ιησού Χριστού, καθώς μετέχει των πολυτιμήτων προνομίων της θεί­ας υιοθεσίας. Στον Ιορδάνη ποταμό ο  Χριστός αγίασε την φύση των υδά­των, ώστε να είναι ‘’αγιασμού δώρον, αμαρτημάτων λυτήριον, νοσημάτων αλεξιτήρι­ον, δαίμοσιν ολέθριον, ταίς εναντίαις δυνάμεσιν απρόσιτον’’.

Ακρόπολις εορτών η σημερινή εορτή και πανήγυρις λαμπρά.  Ένας από τους σκοπούς της θείας Ενανθρωπήσεως, αλλά και της επακολουθησάσης Βαπτίσεως του Κυρίου μας, ήταν η φανέρωσις του μυστηρίου του Τριαδικού Θεού μας. Στην Βάπτιση του Κυρίου μας στον Ιορδάνη ποταμό η φωνή του Πατρός μαρτυρεί και επιβεβαιώνει ότι ο βαπτιζόμενος στον Ιορδάνη ποταμό την ώρα εκείνη είναι ο μονογενής Του Υιός ενώ το Άγιο Πνεύμα υπερίπταται ‘’ωσεί περιστερά’’.

Ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς αναλύει θεολογικότατα και θαυμάσια γιατί εμφανίζεται ο Τριαδικός Θεός τη στιγμή εκείνη. Διδάσκει ότι όπως φανερώνεται ο Τριαδικός Θεός κατά την δημιουργία του ανθρώπου, έτσι φανερούται και κατά την, διά της ενσάρκου Οικονομίας, αναδημιουργία του ανθρώπου. Η δημιουργία του ανθρώπου είναι κοινή ενέργεια του Τριαδικού Θεού, αφού ‘’ο Πατήρ, δι’ Υιού, εν Πνεύματι Αγίω ποιεί τα πάντα’’.

Η αγία Γραφή διαβεβαιώνει ότι ο Τριαδικός Θεός δημιούργησε τον άνθρώπο κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσιν: ‘’Ποιήσωμεν άνθρωπον κατ’ εικόνα ημετέραν και καθ’ ομοίωσιν’’ (Γεν. α’, 26). Η φανέρωση του Τριαδικού Θεού κατά την ανάπλαση του ανθρώπου δείχνει και μια άλλη θεολογική αλήθεια. Μόνον ο άνθρωπος από ολόκληρη την κτίση μπορεί να είναι επίγειος μύστης και προσκυνητής της Αγίας Τριάδος, καθώς εκτίσθη κατ΄εικόνα του Τριαδικού Θεού.

Το θεότευκτον δημιούργημα, ο εν σμικρώ μέγας, ο άνθρωπος, έχει νού, λόγο και πνεύμα που ζωοποιεί το συνημμένο σώμα. Έτσι, διά του θεουμένου ανθρώπου έχουμε και την μεταμόρφωση και τον αγιασμό όλης της κτίσεως.

Μαρτυρούμενος ο Υιός από τον ουράνιο Πατέρα, φανερώνεται ότι είναι το ‘’απαύγασμα της δόξης του Πατρός’’. Στην προς Εβραίους επιστολή του ο Απόστολος Παύλος χρησιμοποιεί αυτή την φράση για να δείξει την θεότητα του Λόγου: ‘’Ος, ων απαύγασμα της δόξης και χαρακτήρ της υποστάσεως αυτού’’ (Εβρ. α’, 3). Η λέξη απαύγασμα δηλώνει την εκπεμπομένη λάμψη. Χρησιμοποιείται η λέξη απαύγασμα για να δηλωθούν μερικές θεολογικές αλήθειες, όπως τις εκφράζει ο ιερός Θεοφύλακτος. Πρώτον, για να φανεί ότι, όπως το απαύγασμα γεννάται από τον ήλιο, έτσι και ο Υιός γεννάται αιδίως και απαθώς από τον Πατέρα, την πηγή της θεότητος. Δεύτερον, για να αποδειχθεί ότι γεννάται ο Υιός απαθώς από τον Πατέρα, όπως η λάμψη του ηλίου. Τρίτον, όπως ο ήλιος με την ακτινοβολία του δεν ελαττώνεται, έτσι και ο Πατήρ δεν ελλατώθηκε, γεννώντας τον Υιό. Τέταρτον, όπως η δόξα, το απαύγασμα του ηλίου, είναι αχώριστο από αυτόν, έτσι και ο Υιός ελλάμπει αιδίως, ανάρχως και αχωρίστως από τον Πατέρα.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα της εποχής μας ειναι ότι ο άνθρωπος θεωρεί τον εαυτό του ως το κέντρο του κόσμου. «Όλη η πνευματυική προσπάθεια του χριστιανού δέον να αποσκοπεί στην αποβολή της ανθρωποκεντρικής θεώρησης της ζωής και την απόκτηση της θεανθρωποκεντρικής θεώρησής της. Κέντρο της ζωής μας πρέπει να είναι ο Θεάνθρωπος και όχι ο άνθρωπος και μάλιστα ο εμπαθής και σκοτισμένος άνθρωπος.

Λέγει ο άγιος Πρόκλος, Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως για την σημερινή μεγάλη εορτή των Θεοφανείων τα παρακάτω εξαίσια: ‘’Ελάτε λοιπόν να ιδείτε παράδοξα θαύματα. Ο Ήλιος της δικαιοσύνης λούζεται στού Ιορδάνη τα νερά. Η φωτιά βουτάει και σμίγει με τα νερά. Και ο Θεός από άνθρωπο αγιάζεται. Συ που έρχεσαι διά της Προνοίας Σου μέσα απ’ όλα τα κτίσματά Σου. Συ που συντηρείς το ύψος του στερεώματος και έντεχνα οδηγείς σαν ήμερο άλογο με χαλινάρι την τροχιά του ήλιου. Συ που βάζεις σε τάξη χωρίς διόλου ν’ ανακατεύονται τα πλήθη των αστέρων και μας κερνάς πλούσια αγέρα για να αναπνέουμε ασταμάτητα ζωή. Συ που ζεσταίνεις και ζωογονείς τη μάννα γη ώστε να μας χαρίζει τους καρπούς της ολοχρονίς. Συ που δαμάζεις και σταματάς την πολυκύμαντη θάλασσα ζώνοντάς την ολοτρόγυρα μ’ ένα μικρούτσικο χαλινάρι από αμμοχάλικο. Συ που σπρώχνεις τα νερά από της γης τα σπλάχνα και φτιάχνεις τις πηγές. Συ που καθοδηγείς τις ποταμίσιες όχθες να πορεύονται χωρίς χαμό και περιπλάνηση ως τη θάλασσα’’.

Το βαθύτερο νόημα της Δεσποτικής εορτής των Θεοφανείων φανερώ­νεται σε εκείνους που θα καθαρίσουν με την χάρη του Θεού και τον προ­σωπικό τους αγώνα τις αισθήσεις τους, ώστε να γίνουν δεκτικοί του θείου φωτισμού και αγιασμού.

Σε εκείνους που θα προσεγγί­σουν το μεγάλο μυ­στήριο της σωτηρίας όχι νοησιαρχικά, αλλά βιωματικά με ταπείνωση και με οδηγό την πι­στη. Τότε θα δούν με έκπληξη και δέος ότι τα θεία γεγονότα που σήμερα τιμά η Εκκλησία μας είναι τόσο κοντά μας και έχουν να δώσουν ένα μήνυμα σύγχρονο και επί­καιρο.

Όλα αυτά τα θαυμάσια και μεγαλειώδη αναλογιζόμενοι, ας αφήσουμε από το κέντρο της ψυχής μας να ανέβει στα χείλη μας η δοξολογική προσευχή προς τον Κύριο και Θεό μας λέγοντες: ‘’Μέγας ει, Κύριε, και θαυμαστά τα έργα σου, και ουδείς λόγος εξαρκέσει προς ύμνον των θαυμασίων σου!’’.”

Ακολούθως, στις 11:30 το πρωί, στην τεχνητή λίμνη της κοιλάδος των Αγ. Αναργύρων Σερρών, τελέσθηκε από τον Μητροπολίτη κ. Θεολόγο, η ιερά τελετή της καταδύσεως του Τιμ. Σταυρού και του Αγιασμού των υδάτων, με την συμπροσευχητική παρουσία των τα πρώτα φερόντων της πόλεως και του Νομού και χιλιάδων πιστών Σερραίων.

Εφέτος, του εξαιρετικού καιρού βοηθούντος, αρκετοί ήταν εκείνοι οι οποίοι έσπευσαν να βουτήξουν στα νερά της τεχνητής λίμνης, προκειμένου να ανασύρουν τον Τίμιο Σταυρό.

Ο πρώτος από αυτούς έλαβε ως ευλογία από τον Μητροπολίτη έναν  χρυσό σταυρό, ενώ στους υπολοίπους εχάρισε μαζί με την ευλογία του και από μία εικόνα της Παναγίας «Πονολυτρίας», ευχόμενος χρόνια πολλά, ευλογημένα, φωτισμένα και άγια.

Στον σύντομο χαιρετισμό του προς το πυκνώς συγκεντρωμένο πέριξ της λίμνης πλήθος, ο Μητροπολίτης των Σερρών και της Νιγρίτης κ. Θεολόγος ανέφερε: “Με πίστη στο Χριστό, αλληλεγγύη, ανθρωπιά, αλληλοκατανόηση, ενωμένοι, φωτισμένοι και αγιασμένοι, να πορευθούμε για να αγωνισθούμε για ένα φωτεινό και ελπιδοφόρο μέλλον για την πόλη, την Πατρίδα, τον κόσμο. Χρόνια πολλά Σερραίες και Σερραίοι αδελφοί μου, ευλογημένα και φωτισμένα, με την χάρη του επιφανέντος Κυρίου μας.”