Μητροπολίτης Ναυπάκτου: Ως Κληρικοί είμαστε υποχρεωμένοι να τηρούμε τα υγιειονομικά μέτρα

“Ως Κληρικοί είμαστε υποχρεωμένοι να τηρούμε τα υγιειονομικά μέτρα, ώστε να μη γίνουμε αιτία και αφορμή να μολύνονται οι Χριστιανοί τους οποίους ποιμαίνουμε, γιατί σε μια τέτοια περίπτωση στρέφονται εναντίον της Εκκλησίας και ευθυνόμαστε γι’ αυτό” τονίζει ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου στην Ποιμαντορική εγκύκλιο προς τους Κληρικούς της Μητροπόλεως.

“Αν ο προσωπικός σας ιατρός, γνωρίζοντας το ιατρικό σας ιστορικό, σας συνιστά να μη κάνετε το εμβόλιο, δεν σημαίνει ότι δεν θα λαμβάνετε τα άλλα απαραίτητα μέτρα, και φυσικά δεν σημαίνει ότι θα συνιστάτε στους Χριστιανούς να μην εμβολιάζονται. Σε μια τέτοια ενδεχόμενη περίπτωση θα δώσετε λόγο στον Θεό, σύμφωνα με τα όσα γράφει ο μέγας διδάσκαλος της Εκκλησίας άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης” ανέφρε σε άλλο σημείο ο κ. Ιερόθεος.

Διαβάστε την Ποιμαντορική εγκύκλιο του Μητροπολίτη Ναυπάκτου:

Αγαπητοί Πατέρες και αδελφοί,

Όπως γνωρίζετε, η πατρίδα μας και ολόκληρος ο κόσμος ταλαιπωρείται περισσότερο από ενάμιση χρόνο από την λεγόμενη υγιειονομική κρίση, τον ιο sars-cov-2 που προκαλεί την λοίμωξη και την ασθένεια covid 19.

Στο θέμα αυτό η Πολιτεία λαμβάνει τα ενδεδειγμένα μέτρα, συντονιζόμενη στους Παγκόσμιους Οργανισμούς για την υγεία των πολιτών της, η δε Εκκλησία αντιμετωπίζει το θέμα αυτό με σοβαρότητα, νηφαλιότητα και υπευθυνότητα.

Μεταξύ των μέτρων προλήψεως της λοιμώξεως και της νόσου και ίσως από τα πιο σημαντικά είναι και το εμβόλιο, όπως γίνεται και σε πολλές άλλες ασθένειες. Για το θέμα αυτό η Διαρκής Ιερά Σύνοδος έλαβε συγκεκριμένες αποφάσεις:

Στις 13 Ιανουαρίου 2021 αποφάσισε: Η Ιερά Σύνοδος «παρακολουθεί στενά το ζήτημα των εμβολιασμών, μέσω της Συνοδικής Επιτροπής Βιοηθικής, η οποία με συνεχείς αναφορές της ενημερώνει το Συνοδικό Σώμα για όλες τις εξελίξεις. Στο πλαίσιο αυτό η Ιερά Σύνοδος ενημερώθηκε ότι, κατόπιν γενομένης έρευνας, τα εμβόλια κατά του covid-19 που επί του παρόντος χρησιμοποιούνται στην Πατρίδα μας, δεν απαιτούν την χρήση καλλιεργειών εμβρυικών κυττάρων για την παραγωγή τους.

Με αφορμή την ανωτέρω ενημέρωση η Ιερά Σύνοδος επαναλαμβάνει, ιδίως προς όσα από τα μέλη Της παρουσιάζουν μία ιδιαίτερη ευαισθησία στα σενάρια απειλής και κινδύνων, στηριζόμενα μονομερώς και ανεξέλεγκτα είτε σε διογκωμένες δημοσιογραφικές πληροφορίες κυρίως από το διαδίκτυο, είτε διακατέχονται από διάφορες προκαταλήψεις, ότι η επιλογή του εμβολιασμού δεν είναι ζήτημα τόσο θεολογικό ή εκκλησιαστικό, αλλά κυρίως ιατρικό-επιστημονικό και αποτελεί ελεύθερη προσωπική επιλογή του κάθε ανθρώπου σε επικοινωνία με τον ιατρό του, χωρίς ο εμβολιασμός να συνιστά έκπτωση από την ορθή Πίστη και ζωή» (Δελτίον Τύπου Ιεράς Συνόδου, 13-1-2021).

Στις 14 Ιουλίου 2021 αποφάσισε: «Η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, γνωρίζοντας πως ο εμβολιασμός αποτελεί μέγιστη πράξη ευθύνης απέναντι στον συνάνθρωπο, συνιστά σε όλους, σε συνεννόηση με τον ιατρό τους, να αξιοποιήσουν το δώρο αυτό που μας χάρισε ο Θεός, προκειμένου να προστατεύσουμε τους εαυτούς μας, αλλά και κάθε άνθρωπο “υπέρ ου Χριστός απέθανε” (Ρωμ. 14, 15). Και θέλει αυθεντικώς να διαβεβαιώσει πως αυτό το εμβόλιο δεν έρχεται σε καμία αντίθεση με την Αγιογραφική, Πατερική και Κανονική διδασκαλία της Αγίας μας Εκκλησίας» (Συνοδική Εγκύκλιος 3074/1365/14-7-2021).

Επειδή δεν είμαστε ένα ασύντακτο σώμα, αλλά «καλή στρατεία» (Α΄ Τιμ. α΄, 18) και πρέπει να υπακούουμε στις αποφάσεις της Ιεράς Συνόδου, γι’ αυτό πρέπει να συντονιζόμαστε σε αυτά που αποφασίζει η Ιερά Σύνοδος με τα συνοδικά της όργανα.

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι δεν πρέπει να αδιαφορούμε και ως προς την αντιμετώπιση της ασθενείας αυτής, γι’ αυτό πρέπει να κάνουμε χρήση και του εμβολίου, εκτός αν ο ιατρός, που παρακολουθεί την υγεία του καθενός σας και είναι επιστημονικά καταρτισμένος, αποφανθή διαφορετικά γι’ αυτό.

Πάντως, θεωρώ ότι είναι απαράδεκτο να αντιμετωπίζεται το εμβόλιο κατά του κορωνοιού με παραθεολογικά επιχειρήματα, πολιτικές σκοπιμότητες και συνωμοσιολογικές νοοτροπίες, που απάδουν σε Κληρικούς και Χριστιανούς. Άλλο είναι ο επιστημονικός διάλογος και η επιστημονική αντιπαράθεση για την βελτίωση των μέχρι σήμερα μέσων αντιμετώπισης του ιού, μέσα στα επιστημονικά όργανα, που είναι ενδεδειγμένη πράξη, και άλλο είναι η αντίδραση στον εμβολιασμό με παραθεολογικές και συνωμοσιολογικές απόψεις, οι οποίες δυστυχώς μεταδίδονται ταχύτατα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και δημιουργούν σύγχυση στους Χριστιανούς.

Παρατηρώ ότι το αντιεμβολιαστικό κίνημα στην Αμερική κυριαρχεί μεταξύ των φονταμενταλιστικών ακραίων Προτεσταντικών κύκλων και μεταξύ ανθρώπων που διακατέχονται από διάφορες αρχές των ανατολικών θρησκειών. Δεν θέλω δε να αναφερθώ εδώ και σε ανθρώπους οι οποίοι έχουν άλλα ατομικά, πολιτικά και οικονομικά συμφέροντα.

Δυστυχώς, αυτά που κατά καιρούς διατυπώνονται από τους φονταμεντα­λιστικούς αυτούς προτεσταντικούς κύκλους στην Αμερική μεταφέρονται και σε ανθρώπους της Ορθοδόξου Εκκλησίας, χωρίς να αντιλαμβάνονται αυτοί ότι όλα αυτά στερούνται θεολογικής βάσεως και εκκλησιολογικής συνειδήσεως. Είναι λυπηρό ότι πολλοί που έχουν αντιεμβολιαστική νοοτροπία διακρίνονται από έλλειψη σοβαρής θεολογικής σκέψεως, εκκλησιολογικής συνείδησης και εν τέλει σοβαρών επιστημονικών επιχειρημάτων.

Διαβάζω όσα γράφονται εναντίον των εμβολίων και εκπλήσσομαι από την σύγχυση σκέψεως και γραφής, αλλά και απορώ, επειδή απουσιάζει «ο κοινός νούς ως κοινώς νομίζεται». Δυστυχώς επικρατεί τέτοια σύγχυση, ώστε τα όσα γράφονται στην μια παράγραφο να αναιρούνται στην άλλη, οπότε ο λόγος τους δεν είναι καθαρός. Εμπλέκονται τα επιστημονικά με τα «μεταφυσικά», η θεολογία με την παραθεολογία, η Χριστολογία με την αντιχριστολογία και την δαιμονολογία.

Όμως, η επιστήμη δεν είναι θρησκεία ή παραθρησκεία, αλλά κρίνεται με κριτήρια επιστημονικά, όπως επίσης η ορθόδοξη θεολογία δεν έχει σχέση με φαντασιώσεις και εξτρεμισμούς. Σε όλα αυτά κυριαρχεί η πλάνη, που προέρχεται από τον πλανεμένο νού. Και όπως λένε οι εμπειρικοί θεολόγοι, εύκολο είναι να πλανηθή κανείς, αλλά δύσκολο να ξεπλανηθή, να απαλλαγή από την πλάνη.

Ως Κληρικοί είμαστε υποχρεωμένοι να τηρούμε τα υγιειονομικά μέτρα, ώστε να μη γίνουμε αιτία και αφορμή να μολύνονται οι Χριστιανοί τους οποίους ποιμαίνουμε, γιατί σε μια τέτοια περίπτωση στρέφονται εναντίον της Εκκλησίας και ευθυνόμαστε γι’ αυτό.

Θα ήθελα να επισημάνω ότι ο άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης έχει αποφανθή δύο φορές τουλάχιστον, απ’ ο,τι γνωρίζω, για το ότι αν κατά τον καιρό μιάς πανδημίας ο Χριστιανός δεν προσέχει και γίνεται αίτιος θανάτου των άλλων, θα πρέπει να κανονίζεται ως φονεύς. Συγκεκριμένα:

Στο «Πηδάλιό» του (υποσημείωση στον ΞΣΤ΄ Αποστολικό Κανόνα) γράφει: «Σημείωσε ότι ως φονεύς καταδικάζεται και εκείνος ο άνθρωπος, ο οποίος εν καιρώ πανώλης ηξεύρωντας ότι είναι μεμολυσμένος, υπάγει εις οίκους και πολιτείας, και μολύνει και τους άλλους, και γίνεται πολλών φόνων αίτιος».

Στο «Εξομολογητάριό» του (Περί της ΣΤ΄ εντολής) γράφει: «”Ου φονεύσεις”. Εις ταύτην την εντολήν σφάλλουν εκείνοι … οπού εν καιρώ πανώλης, ηξεύροντες ότι είναι μεμολυσμένοι, ενώνονται με τους άλλους και τους μολύνουν. Εκείνοι, οπού φονεύουν τον εαυτό τους· και απλώς, όλοι εκείνοι, οπού γίνονται ριψοκίνδυνοι».

Γι’ αυτό συνιστά στον πνευματικό να ερωτά τον εξομολογούμενο, μεταξύ των άλλων: «Μήπως ηξεύροντας πως ήσουν πανουκλιασμένος, ενώθης με τους άλλους και τους εμόλυνες και απέθανον; διατί ως φονεύς κανονίζεσαι».

Αντιλαμβάνεσθε, λοιπόν, την σοβαρότητα του θέματος. Όποιος σε καιρό πανδημίας, όπως γίνεται στην εποχή μας, δεν προσέχει και μολύνει τους άλλους, κρίνεται με το επιτίμιο του φόνου! Ένας δε βασικός τρόπος προφύλαξης του εαυτού μας και των άλλων είναι και ο εμβολιασμός, όπως γίνεται και σε άλλες ασθένειες.

Αν ο προσωπικός σας ιατρός, γνωρίζοντας το ιατρικό σας ιστορικό, σας συνιστά να μη κάνετε το εμβόλιο, δεν σημαίνει ότι δεν θα λαμβάνετε τα άλλα απαραίτητα μέτρα, και φυσικά δεν σημαίνει ότι θα συνιστάτε στους Χριστιανούς να μην εμβολιάζονται. Σε μια τέτοια ενδεχόμενη περίπτωση θα δώσετε λόγο στον Θεό, σύμφωνα με τα όσα γράφει ο μέγας διδάσκαλος της Εκκλησίας άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης.

Παρακαλώ να λάβετε σοβαρώς υπ’ όψη τα ανωτέρω και να μην αδιαφορήσετε για το σοβαρό αυτό θέμα, διότι, εκτός των άλλων, θα παρουσιασθήτε στην πράξη ότι διαφοροποιήστε από το Συνοδικό και Ιεραρχικό πολίτευμα της Εκκλησίας μας.

Ας προσευχηθούμε στον Θεό να μας δίνη σωματική και πνευματική υγεία, ιδιαιτέρως σύνεση, διάκριση και εσωτερική ησυχία, που είναι τόσο απαραίτητες στην εποχή μας, ώστε να μη καταλήγουμε σε ακραίες καταστάσεις.

Με θερμές ευχές

Ο Μητροπολίτης

† Ο Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου Ιερόθεος