Μητροπολίτης Ναυπάκτου: Δεν μας χρειάζεται ένας φοβικός Χριστιανισμός

Με αφορμή της συμπλήρωσης ενός χρόνου από την έναρξη του εμβολιασμού κατά της πανδημίας στη χώρα μας, ερωτηθής ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγ. Βλασίου κ. Ιερόθεος προέβη, στην ακόλουθη δήλωση-τοποθέτηση:

«Πράγματι, πέρασε ένας ολόκληρος χρόνος από την ημέρα που άρχισε ο εμβολιασμός στην Ελλάδα και έκανα την πρώτη δόση του εμβολίου εναντίον του κορωνοιού την 27η Δεκεμβρίου 2020, εκ μέρους της Εκκλησίας και μετά από λίγες ημέρες, την 18η Ιανουαρίου 2021, έκανα την δεύτερη δόση, και δόξα τω Θεώ είμαι μέχρι τώρα καλά στην υγεία μου.

Στις δηλώσεις τις οποίες έκανα τότε και σε κείμενο που έγραψα διετύπωσα τους δύο λόγους που με οδήγησαν σε αυτό.

Ο πρώτος λόγος ήταν μια σκέψη που κυριαρχούσε μέσα μου ότι κάναμε στην ζωή μας, από την παιδική μας ηλικία, πολλά εμβόλια, πήραμε πολλά φάρμακα και έτσι διατηρηθήκαμε τόσα χρόνια στην ζωή και δοξάζουμε τον Θεό γι᾽ αυτό. Όπως, επίσης, ευχαριστούμε και τους επιστήμονες, οι οποίοι με την βοήθεια του Θεού μας διατήρησαν στην ζωή, για να εργασθούμε για την δόξα του Θεού και της Εκκλησίας, αλλά και το καλό της κοινωνίας.

Μου είπαν οι γονείς μου ότι όταν ήμουν μικρό παιδί είχα φθάσει στα όρια του θανάτου από υψηλό πυρετό λόγω γρίππης, και κάποιος γιατρός, με την βοήθεια του Θεού, κάνοντάς μου ενέσεις πενικιλλίνης, η οποία τότε είχε ανακαλυφθή και κυκλοφορούσε, με διατήρησε στην ζωή, διότι διαφορετικά δεν θα ζούσα τώρα. Οπότε, ευγνωμονώ τον Θεό και την ιατρική επιστήμη, αλλά και τον συγκεκριμένο αείμνηστο παιδίατρο.

Ο δεύτερος λόγος ήταν ότι στον πόλεμο εναντίον του ιού βρέθηκε ένα νέο όπλο και κλήθηκα να συμμετάσχω σε αυτόν τον πόλεμο και μάλιστα στην πρώτη γραμμή του πυρός, να είμαι ο πρώτος που θα εμβολιασθώ εκ μέρους της Εκκλησίας για να βοηθήσω στην δημιουργία ενός τοίχους ανοσίας, για να σωθούν άνθρωποι από τον θάνατο.

Με αυτήν την πράξη αισθάνθηκα ότι έκανα το καθήκον μου, εφαρμόζοντας όσα δίδασκα και έγραφα τόσα χρόνια για την σχέση και συνεργασία μεταξύ πίστεως και επιστήμης, και για την αυτοθυσία χάριν των άλλων.

Όμως, μετά από λίγο χρονικό διάστημα παρουσιάσθηκαν τόσες συνωμο­σιολογίες, αντι­χριστολογίες, οπισθοδρομικές νοοτροπίες και φανατισμοί που με έκαναν πραγματικά να τρομάξω. Δηλαδή, δεν με φόβισε τόσο το εμβόλιο, παρά τις παρενέργειες που θα μπορούσε να έχει στην υγεία μου, διότι όλα τα φάρμακα και όλες οι ιατρικές επεμβάσεις έχουν παρενέργειες, όσο με φόβισε αυτός ο φανα­τισμός και η άγνοια μερικών Χριστιανών. Σκέφθηκα ότι τέτοιες νοοτροπίες θα μας κάνουν να συνέλθουμε ύστερα από πολλά χρόνια, ωσάν να επιστρέφουμε στον Μεσαίωνα όταν συγκρούσθηκε η δυτική σχολαστική θεολογία με τα νέα ρεύματα της εποχής.

Εννοώ ότι μιλούσαμε όλα αυτά τα χρόνια ότι στην Ορθόδοξη Εκκλησία δεν παρατηρήθηκε σύγκρουση μεταξύ πίστεως και επιστήμης όπως έγινε στην Δύση με την Ιερά Εξέταση. Για παράδειγμα, ο Μέγας Βασίλειος στην ερμηνεία του στην «Εξαήμερο» χρησιμοποίησε τις επιστημονικές γνώσεις της εποχής του, αφού ο ίδιος σπούδασε όλην την τότε επιστήμη.

Αυτό συμβαίνει επειδή στην δική μας παράδοση υπάρχει διπλή μεθοδολογία γνώσης, δηλαδή η γνώση του Θεού αποκτάται με την νοερά ενέργεια στην καρδιά, ενώ η γνώση των κτιστών πραγμάτων αποκτάται με την λογική ενέργεια στον εγκέφαλο.

Όμως, ο φανατισμός μερικών μελών της Εκκλησίας αμφισβήτησε στην πράξη αυτήν την σημαντική αλήθεια, με αποτέλεσμα να φανή σε πολλούς ως οπισθοδρόμηση. Ευτυχώς, υπάρχουν και σήμερα γνήσιοι Ορθόδοξοι θεολόγοι και Κληρικοί που διατηρούν τα όρια μεταξύ θεολογίας και επιστήμης. Φυσικά και η σύγχρονη επιστήμη πρέπει να ελέγχεται από την επιστήμη της Βιοηθικής και να λαμβάνη υπ’ όψη της τα όρια στα οποία θα κινείται.

Όλο τον χρόνο που πέρασε, από τον Δεκέμβριο του 2020 μέχρι τον Δεκέμβριο του 2021, πολλοί με ευχαρίστησαν για την στάση την οποία τήρησα και έκανα το εμβόλιο ώστε και αυτοί να αποφύγουν οδυνηρές περιπέτειες της υγείας τους και αυτόν τον ίδιο τον θάνατο, αλλά υπήρξαν και άνθρωποι που με λοιδόρησαν και στράφηκαν με φανατισμό και μίσος εναντίον μου. Ο καθένας ενεργεί σύμφωνα με το επίπεδό του και το περιεχόμενο του εσωτερικού του κόσμου.

Εγώ πάντως δοξάζω τον Θεό που μας αγαπάει όλους, κατά τον λόγο του Χριστού ότι ο Θεός «τον ήλιον αυτού ανατέλλει επί πονηρούς και αγαθούς και βρέχει επί δικαίους και αδίκους» (Ματθ. ε΄, 45). Επίσης, ευχαριστώ την Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος, ιδιαίτερα τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμο, που στάθηκαν στο ύψος των περιστάσεων, χωρίς να αμφι­ταλαντεύονται και έλαβαν σοβαρές και υπεύθυνες αποφάσεις, που έδειξαν το πραγματικό «πρόσωπο» της Εκκλησίας μας, η οποία ποιμαίνει τον λαό με νηφαλιότητα και ψυχραιμία.

Είναι σημαντική η απόφαση την οποία έλαβε η Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος κατά την σύγκλησή της τον Οκτώβριο του 2021, η οποία απόφαση ελήφθη ομοφώνως χωρίς καμία διαφοροποίηση από τους 77 Ιεράρχες, και αυτό δείχνει την υπευθυνότητα της Εκκλησίας μας.

Τελικά, σκέφτομαι ότι δεν μας χρειάζεται ένας φοβικός Χριστιανισμός, που φοβάται κάθε ανακάλυψη της επιστήμης για το καλό των ανθρώπων, που βλέπει παντού εχθρούς, που έχει μίσος, αλλά θέλουμε μια Εκκλησία που να αγαπά όλους, να σέβεται το έργο των επιστημόνων, και να θεραπεύη κάθε ιδιοτέλεια και φιλαυτία για να μας βοηθά να συναντούμε τον Χριστό και να υπερβαίνουμε τον θάνατο. Όπως έλεγε ο π. Ιωάννης Ρωμανίδης, ο Χριστός μας θερράπευσε από την αρρώστια της θρησκείας.

Ο Απόστολος Παύλος γράφει: «Πέπεισμαι γαρ ότι ούτε θάνατος ούτε ζωή ούτε άγγελοι ούτε αρχαί ούτε δυνάμεις ούτε ενεστώτα ούτε μέλλοντα ούτε ύψωμα ούτε βάθος ούτε τις κτίσις ετέρα δυνήσεται ημάς χωρίσαι από της αγάπης του Θεού της εν Χριστώ Ιησού τω Κυρίω ημών» (Ρωμ. η´, 38-39).

Αυτήν την αγάπη να αποκτήσουμε, αυτήν την πνευματική ελευθερία να ζούμε και τότε δεν θα φοβόμαστε τίποτα στην ζωή μας, παρά μόνον την αμαρτία, και θα είμαστε ελεύθεροι εν Χριστώ.