Μητροπολίτης Μεσσηνίας Χρυσόστομος: Στόχος των Ρώσων πάντα ήταν να εξαλείψουν το Οικουμενικό Πατριαρχείο

Την άποψη ότι αυτό που γίνεται τώρα στην Αφρική με την εισπήδηση της Ρωσικής Εκκλησίας εξυπηρετεί τις πολιτικές και θρησκευτικές σκοπιμότητες της Ρωσίας, εξέφρασε ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας κ. Χρυσόστομος μιλώντας στο συνέδριο του ΑΕΝΑΟΣ για το Ουκρανικό Αυτοκέφαλο και τον πόλεμο.

Η Ρωσία θα επιδιώκει πάντα να έχει λόγο και παρουσία εκεί, δήλωσε χαρακτηριστικά.

“Αυτή τη στιγμή, η εδραίωση μιας Εξαρχίας εκεί με τόσο παιδαριώδεις προϋποθέσεις, εξυπηρετεί μια σκοπιμότητα πολιτική της Ρωσίας. Αυτό που άνοιξε με την άνοδο του Κύριλλου στην Πατριαρχία της Μόσχας, θα αργήσει να κλείσει. Ο Κυριλλος έχει αναπτύξει μια ιδεολογία ότι όπου υπάρχει μαρτυρία ρωσική, ανήκει στη ρωσική εκκλησία και στο ρωσικό κράτος. Και όπου υπάρχει μια ρωσική κοινότητα, ανήκει στο ρωσικό κράτος.

Εκκλησιαστικός επεκτατισμός, εξαρχίες, ζώνες επιρροές σε ορθόδοξες εκκλησίες, δοκιμάζοντας αν οι εκκλησίες αυτές είναι πιστές στην Εκκλησία της Ρωσίας παρά το ότι πολιτικά δεν συνδέονται, όπως για παράδειγμα με τα Σκόπια. Εύχομαι να μην δικαιωθώ να καταλήξει στην αγκαλιά του Μόσχας Κύριλλο ο προκαθήμενος της Εκκλησίας των Σκοπίων”.

Όπως τονίζει ο κ. Χρυσόστομος, “στόχος πάντα των Ρώσων ήταν να αντικαταστήσουν και να εξαλείψουν το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Το έκαναν πάντα, και κινούνταν σε ένα επίπεδο περισσότερο εκκλησιαστικό και λιγότερο πολιτικό, είτε μέσω της ανάπτυξης της θεωρίας της Τρίτης Ρώμης είτε μέσω μιας πανσλαβικής αντίληψης, κυρίως στον χώρο της βαλκανικής και της Μεσογείου, με στόχο και πρωταρχικώς το Άγιο Όρος.

Με την πτώση της Σοβιετικής Ένωσης, η θέση του Πατριαρχείου Μόσχας να αντικαταστήσει το Οικουμενικό Πατριαρχείο, αρχίζει να παίρνει και πολιτικό ρόλο. Από το 2009 και μετά έχει γίνει σκοπός του Πατριάρχη Μόσχας αυτό. Ό,τι γίνεται για την Ουκρανία, το κάνει για να αποδείξει ότι το Φανάρι βρίσκεται σε μια λανθασμένη πορεία. Ξεχνά όμως πως το Πατριαρχείο Μόσχας υπάρχει επειδή υπάρχει το Οικουμενικό Πατριαρχείο, το οποίο τους έδωσε την Αυτοκεφαλία και το πατριαρχικό αξίωμα”.

Σύμφωνα με τον Μητροπολίτη Μεσσηνίας, η λύση του ουκρανικού θα ακολουθήσει τη λύση την οποία θα δώσει τελικά η πολιτική. Κάτι ανάλογο θα γίνει και με το Αυτοκέφαλο της Εκκλησίας των Σκοπίων. “Δυστυχώς αυτό ξεκίνησε ανάποδα, προσπάθησαν πρώτα να κάνουν Εκκλησία και μετά κράτος. Θα δούμε πώς θα γίνει”.

Σε ό,τι αφορά στη στάση της Εκκλησίας της Ελλάδος, ο κ. Χρυόστομος τόνισε ότι η Εκκλησία της Ελλάδος από την πρώτη στιγμή παρακολουθεί το θέμα του ουκρανικού, όπως και του σκοπιανού.

“Και όταν έκρινε ότι ο χρόνος ήταν ώριμος και έπρεπε να επιβεβαιωθεί το δικαίωμα του Οικουμενικού Πατριαρχείου, ήταν από τις πρώτες που απεφάνθη και αναγνώρισε την Εκκλησία της Ουκρανίας με την μνημόνευση του Επιφανίου”, σημείωσε.

Χαρακτηριστική ήταν η δήλωση του για τον ΜΗτροπολίτη Ονούφριο, τονίζοντας πως “αν ο Ονούφριος είχε πάει στην ενωτική σύνοδο, θα ήταν ήδη επικεφαλής της Εκκλησίας στην Ουκρανία. Αντιθέτως, επέλεξε να παίξει τα παιχνίδια του Μητροπολίτη Μόσχας, και έχασε και αυτό που θα μπορούσε να έχει”.

Υπογράμμισε δε ότι η Ρωσική Εκκλησία επενδύει στην προβολή των απόψεων και θέσεων της μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, πληρώνοντας κάποια σάιτ, προκειμένου να προπαγανδίσουν τις αντιλήψεις τους. Έγινε μεγάλο πείραμα από την Ρωσία στην πρώτη φάση της πανδημίας, εναντίον των εμβολίων, αλλά όταν έγινε η συνάντηση Κύριλλου-Πούτιν ξαφνικά η στάση του Κύριλλου άλλαξε απέναντι στον εμβολιασμό και στον τρόπο με τον οποίο πρέπει να αντιμετωπιστεί ο ιός αυτός. Το ίδιο συνέβη τότε, άλλαξαν στάση και τα σάιτ”.

Πρόσθεσε δε ότι αυτή η προπαγάνδα έρχεται και μέσω μοναστικών κοινοτήτων, που με θρησκόληπτη ευσέβεια δημιουργούν οπαδούς, που χρηματοδοτούνται από το μοναστήρι αυτό, με κινήσεις που εξυπηρετούν απόλυτα τη ρωσική προπαγάνδα.

Φωτό: Χρήστος Μπόνης / EUROKINISSI.