Μητροπολίτης Μάνης: Υπάρχει και το «απαγορεύεται»

Ο Μητροπολίτης Μάνης κ. Χρυσόστομος Γ’ προσκληθείς υπό της σεβασμίας Ιεράς Μονής του Αγίου Ιωάννου του Κυνηγού (στις παρυφές του όρους Υμηττός – Γλυκά Νερά Αττικής) και τη κανονική αδεία και ευλογία του επιχωρίου Μητροπολίτου Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικολάου, τέλεσε την θεία Λειτουργία (Κυριακή 29/8/21) στον ομώνυμο και εορτάζοντα ιστορικό ιερό Ναό (10ος αι.) με την τήρηση όλων των υγειονομικών μέτρων.

Ο Μητροπολίτης κ. Χρυσόστομος Γ’ , στο κήρυγμά του είχε ως θέμα τον αυστηρό λόγο του αγίου Ιωάννου «ουκ έξεστί σοι». Παρακάτω παραθέτουμε ένα μέρος του κηρύγματός του:

«Ακούσαμε στην σημερινή ευαγγελική περικοπή την φοβερά φράση του Αγίου Ιωάννου «Ουκ έξεστί σοι». Δεν σου επιτρέπεται να διαπράξεις την αμαρτία, το κακό, την αφροσύνη. Αυτά είναι λόγια του Αγίου Ιωάννου στον βασιλιά Ηρώδη, που ήθελε να έχει παράνομες σχέσεις με την γυναίκα του αδελφού του.

Και ο άγιος Ιωάννης δεν ήταν τυχαίο πρόσωπο. Ήταν μέγιστος των προφητών, ο τελευταίος προφήτης της Παλαιάς Διαθήκης και ο πρώτος της Καινής Διαθήκης, εκείνος που ο ίδιος ο Χριστός τον είχε κατατάξει ως τον «μείζονα εν γεννητοίς γυναικών», ο άγγελος της ερήμου, ο αυστηρότατος ασκητής, ο Πρόδρομος, ο Βαπτιστής. Ο Ιωάννης, φωτισμένη από το Θεό προσωπικότητα, εκ κοιλίας μητρός, με έντονα χαρακτηριστικά την αυτοπειθαρχία, την αυταπάρνηση, την αυστηρότητα του βίου, την αυστηροτάτη νηστεία, την προσευχή, την εγκράτεια, έζησε οικοδομών και ελέγχων τον λαόν προετοιμάζοντάς τον να δεχθεί τον Χριστόν. Άνοιξε τον δρόμο και κατέστη Πρόδρομος. Ακόμη και στον Άδη προπαρασκεύασε τις δεκτικές ψυχές για την αποδοχή της σωτηρίας, την οποία θα προσέφερε αυτοπροσώπως ο Αναστάς και Λυτρωτής Κύριος.

Αυτός ο μέγιστος των προφητών είπε στον βασιλιά Ηρώδη όταν τον έβλεπε να αμαρτάνει: «Ουκ έξεστί σοι έχειν γυναίκα του αδελφού σου». Απαγορεύεται από τον ηθικό νόμο, από τις θείες εντολές να διαπράττεις αυτό το αμάρτημα. Και βέβαια, συνέπεια της ελεγκτικής αυτής στάσεώς του ήταν το μαρτύριο. Ο αποκεφαλισμός. Και μάλιστα, αποκεφαλισμός κατ’ εντολήν της αμαρτωλής Ηρωδιάδος, της γεμάτης μίσος και κακία για τον προφήτη.

Αλλά το κλεισθέν στόμα ήλεγχε περισσότερον την Ηρωδιάδα. Το «ουκ έξεστί σοι» παρέμεινε ανά τους αιώνες. Δεν είναι όλα επιτρεπτά. Υπάρχει και το «απαγορεύεται» στη πνευματική ζωή. Και αυτό κυριολεκτικά μας προφυλάσσει και μας σώζει από την διάπραξη της αμαρτίας. Καθίσταται ευεργέτημα. Γι’ αυτό και κήρυττε κατά της ανηθικότητας, της υποκρισίας και της κακίας των ανθρώπων. Φώναζε στο λαό και έλεγε: Προσέχετε μην ασεβείτε, μην οργίζετε το Θεό, μη φεύγετε από τις θείες εντολές Του. Συγκεκριμένα έλεγε: «Ποιήσατε καρπόν άξιον μετανοίας».

Δύο παραστατικές εικόνες του αγίου Ιωάννου, εν προκειμένω, είναι πολύ χαρακτηριστικές ως συνέχεια της ελευθεριότητος και της μη αποδοχής του «απαγορεύεται», του «δεν επιτρέπεται». Είναι οι εικόνες: Η αξίνη προς την ρίζα του δένδρου και το πτύον, δηλαδή το φτυάρι στο χέρι. Το τσεκούρι, η αξίνη βρίσκεται κοντά στη ρίζα των δένδρων που δεν κάμνουν καρπό και είναι ξεραμένα. Με άλλα λόγια έφθασε ο καιρός που θα εκδηλωθεί η δικαιοσύνη του Θεού. Όπως το ξερό δένδρο θα κοπεί και θα ριχθεί στη φωτιά, έτσι και εκείνοι οι άνθρωποι, που δεν σταματούν την αμαρτία και δεν μετανοούν και δεν πράττουν καλά έργα, θα τιμωρηθούν. Αλλά ακόμη, ο Χριστός κρατά στα χέρια Του το φτυάρι και θα καθαρίσει πλήρως το αλώνι του και το μεν σιτάρι, θα το συγκεντρώσει στην αποθήκη, δηλ. τους δικαίους θα τους παραλάβει στη Βασιλεία Του, το δε άχυρο θα το κατακαύσει , δηλ. τους αμετανοήτους θα τους καταδικάσει.

Ο άγιος Ιωάννης, ας προσέξουμε, συνεχίζει να λέγει προς όλους την φράση «ουκ έξεστί σοι». Ο καθένας ας την δεχθεί, ας την σκεφθεί σοβαρά και ας εξετάσει την ζωή του.

Τω όντι, στη συνείδησή μας και σήμερα, φέρει ο μέγιστος των προφητών, ο άγιος Ιωάννης, ιερότατο δέος».

Την όλη επιμέλεια της ιεράς πανηγύρεως επάξια επετέλεσε η καθηγουμένη της Ιεράς Μονής Ταβιθά μοναχή.