Λειτουργεί και πάλι η ιστορική Βιβλιοθήκη της Ι.Μ. του Αγίου Γεωργίου παλαιού Καΐρου

Σε εορταστικό κλίμα τελέστηκε ο αγιασμός των εγκαινίων από τον Αλεξανδρείας Θεόδωρο.

«Διαθέτει στα ράφια της 5.000 βιβλία αρκετά του 17ου αιώνα και ανήκουν στον χώρο των ιστορικώνμελετών» λέει ο ηγούμενος της Μονής π. Δαμασκηνός

Aπό τον ΣΩΤΗΡΗ ΛΕΤΣΙΟ

Εγκαινίαστηκε πριν από λίγες ημέρες από τον Πατριάρχη Αλεξανδρείας και πάσης Αφρικής κ.Θεόδωρο η ιστορικής αξίας βιβλιοθήκη της Ιεράς Μονής Αγίου Γεωργίου παλαιού Καΐρου, η οποία διαθέτει στα ράφια της 5.000 βιβλία. Ο αγιασμός των εγκαινίων διεξήχθη μέσα σε εορταστικό κλίμα παρουσία του μητροπολίτη Μέμφιδος κ.Νικοδήμου, του πατριαρχικού επιτρόπου Καΐρου και Ναυκράτιδος κ.Παντελεήμωνος, επισήμων αλλά και μεγάλου αριθμού πιστών από την ελληνορθόδοξη κοινότητα της Αιγύπτου.

«Η βιβλιοθήκη ναί μεν υπήρχε ήδη κατά τους παλαιότερους αιώνες, αλλά εντούτοις δεν είχε γίνει ευρέως γνωστή πέραν των ορίων της Αιγύπτου» τονίζει μιλώντας στην «Ορθόδοξη Αλήθεια» ο ηγούμενος της μονής π. Δαμασκηνός ενώ αναφέρεται αναλυτικά στην παρούσα κατάσταση της βιβλιοθήκης: «Η βιβλιοθήκη στεγάζεται στον τρίτο όροφο του μοναστηριού και προσφέρει στους επισκέπτες της περί τα 5000 βιβλία, τα παλαιότερα εκ των οποίων προέρχονται από τον 17ο αιώνα και ανήκουν στον χώρο των ιστορικών μελετών. Στα ράφια της τόσο οι ερευνητές αλλά και οι απλοί αναγνώστες μπορούν να βρουν και να εντρυφήσουν σε βιβλία και παλαίτυπα με θεολογικό και εκκλησιαστικό κυρίως ενδιαφέρον, ενώ μεγάλος είναι και ο αριθμός των βιβλίων με περιεχόμενο ιστορικό, φιλοσοφικό, επιστημονικό κ.α. Ιδιαίτερα εντυπωσιακό είναι και το γεγονός πως υπάρχουν βιβλία, τα οποία είναι γραμμένα σε 12 συνολικά γλώσσες. Φυσικά και επιδιώκουμε μελλοντικά να εμπλουτιστεί η βιβλιοθήκη και με νέους τίτλους. Να προσθέσω ακόμη ότι σύντομα θα ξεκινήσει η ψηφιοποίηση μερικών βιβλίων, ώστε να προχωρήσει σταδιακά η δημιουργία και του ηλεκτρονικού αρχείου της βιβλιοθήκης».

«Η βιβλιοθήκη με απόφαση του Πατριάρχη Αλεξανδρείας κ. Θεόδωρου είναι αφιερωμένη στη μνήμη του μακαριστού Πατριάρχη Αλεξανδρείας Σιλβέστρου (1569-1590), ο οποίος καταγόταν από την Κρήτη και επί της πατριαρχείας του συνέβαλε για να διασωθούν οι κώδικες και τα αρχεία της εποχής του. Ήταν μια σπουδαία προσωπικότητα και θα λέγαμε ότι ήταν πιο μπροστά από την εποχή του» επισημαίνει ο π.Δαμασκηνός και συμπληρώνει: «Οι εργασίες ανακαίνισης ξεκίνησαν το 2022, ενώ είχαν προηγηθεί οικοδομικές εργασίες στον κτίριο και εν συνεχεία ακολούθησαν εργασίες από τους ειδικούς συντηρητές έργων τέχνης, έτσι ώστε να μην αλλοιωθεί ο ιστορικός χαρακτήρας του μοναστηριού. Ειδικοί βιβλιοθηκάριοι ανέλαβαν με την σειρά τους να ταξινομήσουν με προσοχή τα βιβλία σύμφωνα με το θέμα και την γλώσσα. Στις αίθουσες της βιβλιοθήκης οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να μελετήσουν με την ησυχία τους-και για αρκετές ημέρες-όποιο βιβλίο επιθυμούν. Έχουν μάλιστα την δυνατότητα να διαμείνουν στους ξενώνες, που είναι δίπλα στο μοναστήρι και έχουν φτιαχτεί για αυτόν τον σκοπό».

«Το μοναστήρι εκτός από μια ζωντανή μαρτυρία για την αδιάλειπτη μέσα στους αιώνες παρουσία της Ορθοδοξίας στην Αίγυπτο αποτελεί και τόπο ιερού προσκυνήματος για τους χριστιανούς όλης της οικουμένης, αφού είναι χιλιάδες κυριολεκτικά αυτοί που το επισκέπτονται καθημερινά» σημειώνει.

Η ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΜΑΡΚΟΥ

Ο ηγούμενος αναφέρει και τα εξής: «Πέραν της βιβλιοθήκης στον χώρο του μοναστηριού εγκαινιάστηκε το 2021 και το Πατριαρχικό Κέντρο Μελετών και Διαλόγου, το οποίο πρόκειται να συμβάλλει με τις δραστηριότητες του στην ανάδειξη πολλών προβλημάτων που απασχολούν την σύγχρονη κοινωνία. Επίσης, πάντα στις εγκαταστάσεις της μονής αναμένεται να λειτουργήσει από τον Σεπτέμβριο η Θεολογική Ακαδημία του Αποστόλου Μάρκου στην οποία θα φοιτούν αραβόφωνοι φοιτητές που ενδιαφέρονται να ακολουθήσουν τον ιερατικό κλάδο, ενώ συνεχίζονται και οι προετοιμασίες προκειμένου να ξεκινήσουν τα μαθήματα για την εκμάθηση της νοηματικής γλώσσας για τα άτομα, τα οποία θα διακονήσουν μελλοντικά το ιεραποστολικό έργο του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας».

Η σχέση της Ι. Μονής με τον μεγαλομάρτυρα Άγιο αλλά και η σύνδεσή της με τη φυγή της Αγίας Οικογένειας στην Αίγυπτο

Πλούσια σε γεγονότα είναι και η ιστορία της Ι.Μ του Αγίου Γεωργίου παλαιού Καϊρου, έτσι όπως την αφηγείται ο π.Δαμασκηνός: «Στον χώρο όπου αργότερα κτίστηκε το μοναστήρι του Αγίου Γεωργίου, είχαν μεταφέρει οι Αιγύπτιοι όσους είχαν αιχμαλωτίσει κατά την εκστρατεία τους στην Βαβυλώνα, στην περιοχή της Μεσοποταμίας. Σε ανάμνηση δε του τόπου τους ονόμασαν την περιοχή που εγκαταστάθηκαν Βαβυλώνα. Συγχρόνως έκαναν αισθητή στις κατασκευές τους την αρχιτεκτονική παράδοση της Μεσοποταμίας οικοδομώντας τον 1ο αιώνα π.Χ τρεις μεγάλους πύργους. Κατά την περίοδο της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας όλο αυτό το κτίσμα μετατράπηκε σε κέντρο λατρείας της ορθόδοξης πίστης, ενώ κατά τον 5ο αιώνα μ.Χ ξεκίνησε η λειτουργία του μοναστηριού. Σύμφωνα με την εκκλησιαστική παράδοση ο Άγιος Γεώργιος έφτασε στα τέλη του 3ου αιώνα μ.Χ στην Αίγυπτο υπηρετώντας ως αξιωματικός στον ρωμαϊκό στρατό» αναφέρει ο π.Δαμασκηνός και συνεχίζει: «Εδώ στην Αίγυπτο φυλακίστηκε και ομολόγησε γιά πρώτη φορά την πίστη του στον Χριστό. Οι χριστιανοί της περιοχής είχαν διαφυλάξει ως πολύτιμο αγαθό το γεγονός αυτό. Και όταν δημιουργήθηκε το μοναστήρι το αφιέρωσαν στη μνήμη του εν λόγω αγίου. Το μοναστήρι επίσης συνδέεται και με την φυγή της Αγίας Οικογένειας στην Αίγυπτο, αφού στον χώρο όπου βρίσκεται σήμερα φιλοξενήθηκε αυτή για μεγάλο διάστημα. Με αφορμή αυτό το συμβάν διατηρούνται έως σήμερα εντός της ιεράς μονής ως προσκυνηματικοί χώροι το πηγάδι της Παναγίας και η κρύπτη της Αγίας Οικογένειας. Στους χώρους αυτούς προσέρχονται για να προσευχηθούν οι ορθόδοξοι χριστιανοί, ενώ πολλά είναι τα θαύματα τα οποία έχουν συντελεστεί έως σήμερα σε αυτά τα προσκυνήματα.

Η Μονή του Αγίου Γεωργίου βρίσκεται στον ένα από τους πύργους, που είχαν κατασκευάσει οι αιχμάλωτοι από την Βαβυλώνα. Μέσα σε αυτό τον πύργο κτίσθηκε το καθολικό της μονής» σημειώνει ο π.Δαμασκηνός προσθέτοντας και τα παρακάτω στοιχεία:«Έχουν διασωθεί πολλές πληροφορίες τόσο από ξένους όσο και άραβες ιστορικούς για την ύπαρξή της . Άλλη μια ζωντανή μαρτυρία σχετικά με το μοναστήρι αποτελεί και οι τάφοι των νέων μαρτύρων του: Του Αγίου Γαβριήλ και του Αγίου Κυρμιδόλη. Και οι δύο μαρτύρησαν το 1522 την περίοδο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και το γεγονός αυτό αναφέρεται στους κώδικες του Πατριαρχείου και στα χρονικά της μονής. Πέρυσι μάλιστα εκδόσαμε με την ευλογία του Πατριάρχη Αλεξανδρείας κ.Θεοδώρου το πρώτο βιβλίο για τον βίο των δύο αυτών αγίων. Σε αυτό παρέχεται και η ακολουθία των αγίων όπως και ο εγκωμιαστικός λόγος προς τιμήν των αγίων, όπως τον είχε συγγράψει ο Πατριάρχης Αλεξανδρείας Θεόφιλος Β’.

Το 1770 ξέσπασε μεγάλη πυρκαγιά με αποτέλεσμα να καταστραφεί το καθολικό της μονής. Αυτό όμως ξανακτίστηκε χάρη στις ενέργειες του Πατριάρχη Αλεξανδρείας Σωφρόνιου στις αρχές του 20 αιώνα, ενώ το 1907 έγιναν τα εγκαίνιά του. Αλλά και οι υπόλοιποι μετά τον Σωφρόνιο πατριάρχες συνέβαλαν με τις ενέργειές του για την ανακαίνιση του μοναστηριού. Πάντα μνημονεύουμε το έργο που πρόσφεραν οι πατριάρχες Σωφρόνιος, Χριστόφορος, Φώτιος αλλά και ο καθηγούμενος Αγαθάγγελος ο οποίος ήταν σε αυτή την θέση από το 1939 έως το 1970. Επί των ημερών του είχαν γίνει πολλές οικοδομικές εργασίες εντός της μονής. Το 2012 ξεκίνησε η εκ βάθρων ανακαίνιση της μονής χάρη στις ενέργειες του Πατριάρχη Αλεξανδρείας κ. Θεοδώρου Β’ και με την χρηματοδότηση του μεγάλου ευεργέτη του Πατριαρχείου μας κ. Αθανάσιου Μαρτίνου, ενώ το 2015 ακολούθησαν τα θυρανοίξια της μονής μετά και την ολοκλήρωση των εργασιών ανακαίνισης» καταλήγει ο π.Δαμασκηνός.

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΑΙΓΥΠΤΟΥ ΔΩΡΙΣΕ ΟΙΚΟΠΕΔΟ ΣΤΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ

Αξίζει επίσης ν΄αναφερθεί ότι ο Πρόεδρος της Αιγύπτου κ. Αμπντέλ Φατάχ Αλ Σίσι δώρισε πριν από λίγο καιρό στο Πατριαρχείο Αλεξανδρείας ένα οικόπεδο στη περιοχή του νέου Κάϊρου, προκειμένου να χτιστεί εκεί ο καθεδρικός ναός όπως και τα υπόλοιπα βοηθητικά κτίρια. Η πρωτοβουλία αυτή εκ μέρος του αιγυπτιακού κράτους αποκτά ξεχωριστή σημασία, επειδή κάτι παρόμοιο δεν έχει συμβεί έως σήμερα με τα υπόλοιπα χριστιανικά δόγματα που βρίσκονται και αυτά επί αιγυπτιακού εδάφους. Όσον αφορά στη πόλη του νέου Κάϊρου αυτή απέχει περίπου 40 λεπτά από την παλαιό Κάϊρο και εκεί πρόκειται να μεταφερθούν σύντομα όλες οι δημόσιες υπηρεσίες, τα υπουργεία, τα κυβερνητικά κτίρια όπως και οι πρεσβείες, τα προξενεία κ.α. Ενδεχομένως να υπάρξουν και κάποιες κατοικήσιμες περιοχές, έτσι ώστε να αποσυμφορηθεί το ήδη κορεσμένο πληθυσμιακά παλαιό Κάϊρο.

*Αναδημοσίευση από την εφημερίδα “Ορθόδοξη Αλήθεια”