Λαμπρός εορτασμός των Χριστουγέννων στο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων (ΒΙΝΤΕΟ)

Α. Η Παραμονή της εορτής

Την Παρασκευή, 7 Ιανουαρίου 2022, εορτάστηκε η εορτή των Χριστουγέννων υπό του Πατριαρχείου, συμφώνως προς την επικρατούσαν Τυπική και Προσκυνηματική τάξη.

Την Τετάρτη, 5 Ιανουαρίου 2022, στον μοναστηριακό Ναό των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης, χοροστατούντος του Πατριάρχη Ιεροσολύμων κ. Θεοφίλου ανεγνώσθησαν οι μεγάλες Ώρες των Χριστουγέννων, χάριν ελαφρύνσεως του Καθεστωτικού Προγράμματος στη Βηθλεέμ την επομένη.

Την Πέμπτη, Παραμονή των Χριστουγέννων, αναχώρησε μετά την επίσκεψιν της Αστυνομίας στο Πατριαρχείο η Πατριαρχική Συνοδεία και έφθασε, τη συνοδεία της Αστυνομίας και του Σώματος των Προσκόπων στην πύλη του Δαβίδ. Εκεί επιβιβάσθηκε επί οχημάτων και κατευθύνθηκε προς την Μονή του Προφήτου Ηλιού, την μεταξύ Ιερουσαλήμ και Βηθλεέμ παρά την αρχαία Μονή του Καθίσματος.

Στην Μονήν οι Δήμαρχοι Μπετζάλλας και Χωρίου των Ποιμένων και οι προύχοντες των πόλεων αυτών και της Βηθλεέμ και η Ισραηλινή Πολιτική Διοίκηση και ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Θρησκευμάτων του Ισραήλ κ. Σεζάρ Μαρζήε υποδέχτηκαν τον Πατριάρχη. Ακολούθως αναπέμφθηκε δέηση και δόθηκε κέρασμα υπό του επιστάτη της Μονής Μοναχού Αχιλλίου.

Εν συνεχεία η Πατριαρχική Συνοδεία αναχώρησε, όπου προπορεύονταν πέντε Ισραηλινοί ιππείς έως του τάφου της Ραχήλ- Ισραηλινού Στρατιωτικού Ελέγχου. Εκεί παρέλαβαν την Πατριαρχική Συνοδεία οι Παλαιστίνιοι μοτοσικλετιστές και την συνόδευσαν τιμητικώς, έως την πλατεία της Βασιλικής της Γεννήσεως, όπου υποδέχτηκαν τον Μακαριώτατο με σύντομη προσφώνηση ο Πατριαρχικός Επίτροπος Βηθλεέμ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Διοκαισαρείας κ. Βενέδικτος, ο Πρόεδρος της Παλαιστινιακής Επιτροπής επί Εκκλησιαστικών Υποθέσεων κ. Ράμζη Χούρη και ο Νομάρχης της περιοχής.

Εν συνεχεία η Πατριαρχική Συνοδεία τη συμμετοχή ενδεδυμένων κληρικών Αγιοταφιτών και Αραβοφώνων Ιερέων και πλήθους λαού τη ψαλμωδία του «η Γέννησις σού Χριστέ ο Θεός ημών» εισήλθε στην Βασιλική και κατήλθε για προσκύνηση και δέηση στο άγιο Σπήλαιο και την Φάτνη και ανήλθε διά της Βορείου Πύλης στο Καθολικό.

Εκεί ξεκίνησε η ακολουθία των μεγάλων Ωρών και η Θεία Λειτουργία του Μεγάλου Βασιλείου εν Εσπερινώ μετ’ Αρτοκλασίας, τη συμμετοχή εντοπίων πιστώ.

Μετά το τέλος της Λειτουργίας παρατέθηκε κέρασμα.

Το εσπέρας παρατέθηκε η επίσημη δεξίωση υπό του ηγουμένου Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Διοκαισαρείας κ. Βενεδίκτου σε προσκεκλημένους, όπως ο Εκπρόσωπος της Παλαιστινιακής Αυτονομίας Πρωθυπουργός κ. Μουχάμαντ Ιστάγιε, και ο εκπρόσωπος της χώρας της Ιορδανίας Υπουργός Εσωτερικών κ. Μάζεν Φουράγιε.

Ο Μακαριώτατος υπογράμμισε τις πιέσεις, τις οποίες υφίσταται η Χριστιανική Κοινότητα υπό ακραίων στοιχείων της Ιερουσαλήμ και την δύναμη, την οποίαν έχει η Εκκλησία παρά του ανατείλαντος Ηλίου της Δικαιοσύνης να αντιμετωπίσει και να τις υπερβεί, προσφέρουσα έργα ωφελείας ως της ανεγέρσεως του προσφάτου οικισμού Lana /Jerusaelm και της ανακαινίσεως του Προφήτου Ηλιού.

Διά τούτων έληξε η εορτή της Παραμονής των Χριστουγέννων υπό του Πατριαρχείου εις Βηθλεέμ εν αναμονή της εορτής της κυριωνύμου ημέρας αύριο.

Β’ Η κυριώνυμος ημέρα της εορτής

Η πανήγυρις της κυριωνύμου ημέρας της εορτής των Χριστουγέννων άρχισε με τον Όρθρο την νυκτερινή ορθρινή ώρα της Παρασκευής, 7 Ιανουαρίου 2022, διά της επισήμου εισόδου από της Πύλης του Βαπτιστηρίου και εν συνεχεία διά της Λιτής, του Εξαψάλμου και των Καθισμάτων προεξάρχοντος του Πατριαρχικού Επιτρόπου Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Καπιτωλιάδος κ. Ησυχίου.

Διαρκούντων τούτων προσήλθε από του παρεκκλησίου του Αγίου Γεωργίου μετά Συνοδείας ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων κ. Θεόφιλος στο Ιερόν Βήμα, όπου ενδύθηκε πλήρη Αρχιερατική στολή.

Με την έναρξη του Καθίσματος «Δεύτε ίδωμεν πιστοί πού εγεννήθη ο Χριστός…» άρχισε από της Ωραίας Πύλης η Κάθοδος προς το Άγιον Σπήλαιο από την Νότια Πύλη, παρισταμένων δεξιά του εκπροσώπου του Παλαιστινιακού Κράτους Πρωθυπουργού κ. Μουχάμαντ Στάγιε, του Προέδρου της Ανωτάτης Παλαιστινιακής Επιτροπής επί Εκκλησιαστικών Θεμάτων κ. Ράμζη Χούρη και του Εκπροσώπου της Ιορδανίας Υπουργού Εσωτερικών κ. Μάζεν Φουράγιε, παρουσία του Γενικού Προξένου της Ελλάδος στα Ιεροσόλυμα κ. Βλιώρα.

Στο Θεοδέγμο Σπήλαιο αναγνώστηκε το Ευαγγέλιο της Γεννήσεως εκ του Ευαγγελιστού Λουκά «εξήλθε δόγμα παρά Καίσαρος Αυγούστου…», το Μήνυμα των Χριστουγέννων του Μακαριωτάτου ελληνιστί υπό του Γέροντος Αρχιγραμματέως Σεβασμιωτάτου Αρχιεπισκόπου Κωνσταντίνης κ. Αριστάρχου και στα Αραβικά υπό του Πρεσβυτέρου π. Ήσσα Μούσλεχ εκπροσώπου του Πατριαρχείου στον Αραβικό τύπον ως έπεται:

Ὁ οὐρανός καί ἡ γῆ σήμερον ἡνώθησαν

τεχθέντος τοῦ Χριστοῦ.

Σήμερον Θεός ἐπί γῆς παραγέγονεν

καί ἄνθρωπος εἰς οὐρανούς ἀναβέβηκεν.

Σήμερον ὁρᾶται σαρκί ὁ φύσει ἀόρατος διά τόν ἄνθρωπον.

(β΄Στιχηρόν Λιτῆς Χριστουγέννων).

Τοῦτο τό γεγονός, τοῦτο τό μυστήριον, ἑορτάζει σήμερον πανηγυρικῶς ἐν δοξολογίᾳ καί εὐχαριστίᾳ ἡ ἀνά τά πέρατα τῆς οἰκουμένης Ὀρθόδοξος τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησία, ἰδιαιτέρως τῶν Ἱεροσολύμων καί ἰδιαίτατα ἡ πόλις Βηθλεέμ. Ἑορτάζει τό ὑπερφυές γεγονός τῆς συναντήσεως καί ἑνώσεως οὐρανοῦ καί γῆς, τό γεγονός ὅτι ὁ Θεός κατῆλθεν εἰς τήν γῆν, διά νά ἀνεβάσῃ τόν ἄνθρωπον εἰς τόν οὐρανόν.

Τοῦτο γέγονε, «ὡς οἶδε, ὡς ἠθέλησε καί ὡς ηὐδόκησεν ὁ Θεός». Ὁ Πατήρ ηὐδόκησεν, ὁ Λόγος σάρξ ἐγένετο καί ἡμεῖς ἐθεασάμεθα Θεόν Ἐνανθρωπήσαντα.  Ὁ Θεός ἐν τῇ ἀνεικάστῳ ἀγάπῃ Αὐτοῦ πρός τόν ἄνθρωπον, κατά τόν οὐρανοβάμονα Ἀπόστολον Παῦλον, «ὅτε ἦλθε τό πλήρωμα τοῦ χρόνου, ἐξαπέστειλε τόν υἱόν Αὐτοῦ, γενόμενον ἐκ γυναικός, γενόμενον ὑπό νόμον, ἵνα τούς ὑπό νόμον ἐξαγοράσῃ, ἵνα τήν υἱοθεσίαν ἀπολάβωμεν» (Γαλ. 4, 4-5 ). Κατά τόν ὑμνῳδόν τῆς Ἐκκλησίας, «ὁ πρό Ἑωσφόρου ἐκ Πατρός  ἀμήτωρ γεννηθείς, ἐπί τῆς γῆς ἀπάτωρ ἐκ τῆς Παρθένου ἐσαρκώθη». «Γέγονεν ὁ Ὤν, ὅ οὐκ ἦν δι’ ἡμᾶς». Ὁ Μονογενής Υἱός καί Λόγος τοῦ Θεοῦ ἐγένετο καί Υἱός ἀνθρώπου, ἐκ Πνεύματος Ἁγίου καί Μαρίας τῆς Παρθένου, Θεάνθρωπος, ἐν μιᾷ τῇ ὑποστάσει καί ἐν δύο ταῖς φύσεσιν. Ἐκεῖνος ἐπτώχευσε δι’ ἡμᾶς, ἵνα ἡμεῖς πλουτήσωμεν, ἐκένωσεν Ἑαυτόν, ἵνα ἡμεῖς πληρωθῶμεν, συγκατέβη πρός ἡμᾶς, ἵνα ἡμεῖς ἀναβῶμεν, ἐνηπίασε δι’ ἡμᾶς, ἵνα ἡμεῖς ἐνηλικιωθῶμεν «εἰς μέτρον ἡλικίας τοῦ πληρώματος Αὐτοῦ», (Ἐφεσ. 4, 13). Κατά τόν Μέγαν Ἀθανάσιον: «διά τήν ἡμῶν σωτηρίαν ἐν ἀνθρωπίνῳ σώματι ἡμῖν πεφανέρωται» (Περί Ἐνανθρωπήσεως, ΕΠΕ 1, σ.228).  Κατά τόν ἱερόν Χρυσόστομον  «  Θεός ὁ ἀπόρρητος καί ἀνέκφραστος καί ἀπερινόητος καί τῷ Πατρί ἴσος διά μήτρας ἦλθε παρθενικῆς, καί γενέσθαι ἐκ γυναικός κατεδέξατο». (Ὁμιλία Β΄, Εἰς τό κατά Ματθαῖον  Εὐαγγέλιον).

Πρό τῆς θέας τοῦ μυστηρίου τούτου καί ὁ ὑμνῳδός  τῆς Ἐκκλησίας ἀναβοᾷ ἐκστατικός: «μυστήριον ξένον ὁρῶ καί παράδοξον, οὐρανόν τό σπήλαιον, Θρόνον Χερουβικόν τήν Παρθένον, τήν φάτνην χωρίον, ἐν ᾧ  ἀνεκλίθη ὁ ἀχώρητος Χριστός ὁ Θεός». Ὄντως τό σπήλαιον ὡμοιώθη οὐρανῷ. Ἐν τῷ σπηλαίῳ τούτῳ τῆς Βηθλεέμ τῆς Ἰουδαίας, εἰς συγκεκριμένην στιγμήν τοῦ χρόνου, ἐπί μοναρχίας Καίσαρος Ὀκταβιανοῦ Αὐγούστου, ὁ Θεός ἀποκαλύπτεται ἐν Χριστῷ εἰς τούς ἀνθρώπους  σωματικῶς. Ὁ ἄναρχος ἄρχεται, ὁ ἀόρατος ὁρᾶται. Τήν ἔνσαρκον ἐπιφάνειαν τοῦ Υἱοῦ Αύτοῦ φανερώνει ὁ Θεός εἰς τούς ἀνθρώπους διά τῶν στοιχείων τῆς φύσεως, δι’ ἀστέρος «θεοδρόμου» φωτεινοῦ, ὁδηγοῦντος μάγους Περσῶν βασιλεῖς, ἐρευνητάς τοῦ σύμπαντος, «καί ἐλθόντος καί στάντος ἐπάνω οὗ ἦν τό παιδίον». Τήν θαυμαστήν ταύτην ἐπιφάνειαν ἀποκαλύπτει καί δι’ ἀγγέλων Αὐτοῦ, στησάντων χορόν, ψαλλόντων: «Δόξα ἐν ὑψίστοις Θεῷ καί ἐπί γῆς εἰρήνη ἐν ἀνθρώποις εὐδοκία» καί καλούντων ἐργάτας τοῦ μόχθου, ποιμένας ἀγραυλοῦντας εἰς τήν ποίμνην αὐτῶν. Ἀμφοτέρους καλεῖ  ὁ Θεός ὡς μάρτυρας καί κήρυκας, ὡς συνεργούς καί μετόχους εἰς τό ἔργον Του. Οὖτοι ἀνταποκρινόμενοι εἰς τήν Θείαν πρόσκλησιν προσῆλθον καί «πεσόντες προσεκύνησαν, «εἶδον γάρ ἐν τῷ  σπηλαίῳ βρέφος κείμενον τόν ἄναρχον», ἤτοι ἐπέγνωσαν  καί διεκήρυξαν καί διελάλησαν τό μυστήριον ὅπερ  εἶδον, οἱ ποιμένες εἰς τήν κώμην αὐτῶν καί οἱ μάγοι, φεύγοντες «Ἡρώδην τόν ληρώδη», εἰς Βαβυλῶνα τήν πατρίδα αὐτῶν.

Ἡ Ἐνανθρώπησις καί  ἡ κατά σάρκα Γέννησις τοῦ Χριστοῦ, τήν ὁποίαν προσκυνοῦμεν, ἀναμένοντες καί τἀ Ἅγια Θεοφάνεια, εἶναι ἡ ἀπαρχή μόνον τῶν σωτηριωδῶν διά τόν ἄνθρωπον μυστηρίων τοῦ Θεοῦ. Ἠ ἀκολουθία ταύτης εἶναι τό ὅλον ἔργον τοῦ Χριστοῦ, τό ὁποῖον ἐνεκαινίασε εἰς τήν γῆν ὡς ὁ  «μεγάλος ἄγγελος τῆς βουλῆς τοῦ Θεοῦ». Ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός ἐλθών παρά Πατρός, ζήσας ἐπί τῆς γῆς καί τούς ἀνθρώπους συναναστραφείς, ἐνεκαινίασε, ἐγκαθίδρυσε καί ἐστερέωσε ἐπί τῆς γῆς τήν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ καί τήν βασιλείαν Αὐτοῦ, οὖσαν μίαν, ἤτοι τό σῶμα Αὐτοῦ, τήν Ἐκκλησίαν. Ἡ Ἐκκλησία συνεχίζει καί διαιωνίζει τό ἔργον Αὐτοῦ, τῆς συνδιαλλαγῆς, τῆς  συμφιλιώσεως, τῆς εἰρηνικῆς συμβιώσεως καί τῆς ἀγάπης  μεταξύ τῶν ἀνθρώπων. Τό ἔργον τοῦτο  ὁ Ἐνανθρωπήσας Κύριος ἐθεμελίωσεν ἐπί τῆς διδασκαλίας Του καί ἐπί τοῦ αἵματος τῆς σταυρικῆς θυσίας Του. Ἐθεμελίωσεν ἔργον ἁγιαστικόν, ἀφέσεως ἁμαρτιῶν καί διδακτικόν, ἐξημερωτικόν καί μεταμορφωτικόν τῶν ἠθῶν τῶν ἀνθρώπων. Ἀρξάμενος ἀπό Βηθλεέμ ὁ Χριστός, ἀπό τοῦ σπηλαίου τούτου, κατέκτησε, κάλλιον ἐσαγήνευσε, τήν οἰκουμένην ὁλόκληρον ἄνευ στρατοῦ, ἄνευ ὅπλων, διά τῶν δώδεκα μόνον καί τούτων ἀγραμμάτων κατά κόσμον, ἐγγραμμάτων ὅμως κατά τό Πνεῦμα τό Ἅγιον. Ἡ Ἐκκλησία ὡς ἡ βασιλεία τοῦ Θεοῦ ἐπί τῆς γῆς ηὐξήθη, ἐπληθύνθη καί ἐμεγαλύνθη ἀθορύβως χωρίς στράτευσιν ὀπαδῶν, ἀλλά μέ ἔνταξιν μελῶν διά τοῦ Βαπτίσματος. Κεφαλή αὐτῆς εἶναι ὁ Ἐνανθρωπήσας Κύριος, ὁ Λυτρωτής τοῦ κόσμου. Ὅσον ἡ ἀνθρωπότης δέν ἀσπάζεται καί δέν ἀκολουθεῖ τό μήνυμα Χριστοῦ, τοῦ τεχθέντος Βασιλέως, ἡ ζωή αὐτῆς γίνεται κόλασις, ἐν μάχαις, πολέμοις καί ἀδικίαις, οἵαν καί βλέπομεν ἐνίοτε καί σήμερον, ἐφ’ ὅσον δέχεται καί ἐφαρμόζει τοῦτο, ἡ ζωή αὐτῆς μεταμορφοῦται εἰς παράδεισον.

Τοῦτο τό ἔργον, ἁγιαστικόν, Ποιμαντικόν, Προσκυνηματικόν, συνδιαλλακτικόν, εἰρηνευτικόν, ἡ Ἐκκλησία Ἱεροσολύμων ἐπιτελεῖ ἀπό τῆς ἱδρύσεως αὐτῆς ἀδιακόπως εἰς τούς Τόπους τῆς Χάριτος καί σήμερον εἰς τόν τόπον τῆς κατά σάρκα Γεννήσεως τοῦ Ἱδρυτοῦ αὐτῆς, εἰς Βηθλεέμ τήν Ἁγίαν, εἰς τό θεοδέγμον Σπήλαιον καί εἰς τήν ἐπ’ αὐτοῦ Κωνσταντίνειον καί Ἰουστινιάνειον Βασιλικήν τῆς Γεννήσεως καί ἀπό τῶν ἁγιασμάτων τούτων προσεύχεται ὑπέρ εἰρήνης καί ἀγαθῆς καταστάσεως τοῦ σύμπαντος κόσμου, ἰδιαιτέρως προσεύχεται ὑπέρ τοῦ ἑλληνορθοδόξου αὐτῆς ποιμνίου, τοῦ διαβιοῦντος εἰς τό Παλαιστινιακόν κράτος, ἀλλά καί ὑπέρ ὅλου τοῦ Παλαιστινιακοῦ λαοῦ καί συμπαρίσταται δι’ ὅλων τῶν δυνάμεων αὐτῆς καί δι’ ὅλων τῶν εἰρηνικῶν μέσων εἰς τόν ἐξοχώτατον Πρόεδρον Μαχμούντ Ἀμπάς Ἀμποῦ -Μάζεν, τόν τιμῶντα διά τοῦ ἐκπροσώπου Αὐτοῦ δρος Μουχάμαντ Ἰστάγιε τήν ἑορτήν ἡμῶν, ἵνα ὁλοκληρώσῃ ἐπιτυχῶς τήν ἐκστρατείαν Αὐτοῦ τῆς διατηρήσεως τοῦ ὑπό τῆς διεθνοῦς Κοινότητος ἀναγνωριζομένου πολιτικοῦ καί θρησκευτικοῦ καθεστῶτος τῆς Ἱερουσαλήμ καί τῆς πλήρους ἀναγνωρίσεως τοῦ Παλαιστινιακοῦ κράτους ὑφ’ ὅλων τῶν κρατῶν ἀνά τόν κόσμον διεθνῶς.

Ἐν τῇ Ἁγίᾳ Πόλει Βηθλεέμ, Χριστούγεννα 2021

Διάπυρος πρός Κύριον εὐχέτης,

ΘΕΟΦΙΛΟΣ  Γ’

Πατριάρχης Ἱεροσολύμων

Μετά ταύτα έλαβε χώρα η προσκύνηση στον Αστέρα και την Φάτνη και έγινε η έξοδος από την βόρεια Πύλη του Σπηλαίου και εν συνεχεία έλαβε χώρα η λιτανεία στο μέσο του Ναού, όπου αναπέμφθηκε δέηση.

Ακολούθησε ο Όρθρος από της Θ’ Ώρας στην Βασιλική, προεξάρχοντος του και Πατριάρχη Ιεροσολύμων κ.κ. Θεοφίλου, συλλειτουργούντων Αυτώ των Σεβασμιωτάτων Αρχιεπισκόπων Γεράσων κ. Θεοφάνους, Κωνσταντίνης κ. Αριστάρχου, Πέλλης κ. Φιλουμένου και του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Ελενουπόλεως κ. Ιωακείμ, Αγιοταφιτών Ιερομονάχων και των εκπροσώπων του Πατριαρχείου Μόσχας και του Πατριαρχείου Ρουμανίας, των Βηθλεεμιτών Πρεσβυτέρων π. Σπυρίδωνος Σαμούρ, π. Γεωργόυ Ζακαμάν και π. Ήσσα Θαλτζήγιε, του Αρχιδιακόνου Μάρκου και των άλλων διακόνων, ψαλλούσης της χορωδίας δεξιά ελληνιστί υπό τον Ιεροδιάκονον π. Συμεών και της χορωδίας της Κοινότητος Βηθλεέμ αριστερά στα Αραβικά υπό τον κ. Λώρενς Σαμούρ.

Μετά τον Όρθρο έλαβε χώρα η Θεία Λειτουργία του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου, απολυθείσα συμφώνως προς το Προσκυνηματικό Καθεστώς στις 3.30 π.μ., όπου τελέστηκε και Θεία Λειτουργία στο Θεοδέγμο Σπήλαιο υπό του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Καπιτωλιάδος κ. Ησυχίου.

Μετά την απόλυση της Λειτουργίας και την ευλογία του Πατριάρχη, έλαβε χώρα η έξοδος από της Πύλης του Βαπτιστηρίου και η μετάβαση στο ηγουμενείο, όπου ο νέος ηγούμενος Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Διοκαισαρείας κ. Βενέδικτος προσέφερε κέρασμα.

Το πρωί, περί την 9.00 ο Γέρων Δραγουμάνος Αρχιμανδρίτης π. Ματθαίος κατήλθε στο Άγιο Σπήλαιο και προσκύνησε και έτσι έληξε η Δεσποτική εορτή των Χριστουγέννων στη Βηθλεέμ.

Πηγή: Πατριαρχείο Ιεροσολύμων