Κυριακή της Ορθοδοξίας και Δοξολογία για την έναρξη της Επανάστασης του 1822 στη Νάουσα

Την Κυριακή της Ορθοδοξίας (24 Μαρτίου) το πρωί ο Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων λειτούργησε και κήρυξε το Θείο Λόγο στον Ιερό Ναό του Αγίου Δημητρίου Ναούσης.

Στο τέλος τέλεσε την καθιερωμένη τελετή για την αναστήλωση των ιερών Εικόνων και αμέσως μετά Δοξολογία για την επέτειο της έναρξης της Επανάστασης του 1822 στην πόλη της Νάουσας.

Η ομιλία του Μητροπολίτη Βεροίας

«Μείζονα πλούτον ηγησάμενος των Αιγύπτου θησαυρών τον ονει­δισμόν του Χριστού».

Πρώτη Κυριακή της Μεγάλης Τεσ­σαρακοστής και η Εκκλησία μας πανηγυρίζει τον θρίαμβο της ορθοδόξου πίστεως έναντι των αιρετικών εικονομάχων.

Τιμά τους αγώνες, τους διωγμούς, τις εξορίες και τα μαρτύρια των αγίων της, πατριαρχών, επισκό­πων, ηγουμένων, μοναχών και λαϊκών, οι οποίοι υπερασπίσθηκαν τις ιερές εικόνες και διεκήρυξαν μαζί με τον ουρανοφάντορα Μέγα Βασίλειο ότι «η τιμή» της εικόνος «επί το πρωτότυπον διαβαίνει», ότι αποδίδοντας δηλαδή λατρευτική προσκύνηση στις ιερές εικόνες του Κυρίου μας, της Υπεραγίας Θεο­τόκου και των Αγίων δεν τι­μούμε την ύλη αλλά τα ιερά πρόσωπά τους.

Τιμά η Εκκλησία μας όσους προ­τίμησαν να αντιταχθούν στις εντολές των κρατούντων της επο­χης εκείνης, να συκοφαντη­θούν και να διωχθούν παρά να επιτρέ­ψουν την παραχάραξη και αλλοίω­ση της ορθοδόξου πίστεως, η οποία με τη χάρη του Θεού αγιάζει και θεώνει τον άνθρωπο.

Με την επιλογή τους αυτή οι όσιοι και άγιοι υπερασπιστές των ιερών εικόνων βάδισαν στα ίχνη όλων των ιερών προσώπων, τα οποία ακούσαμε να μνημονεύει και να προβάλλει στο σημερινό αποστο­λικό ανάγνωσμα ο πρωτοκορυ­φαίος απόστολος Παύλος. Μεταξύ αυτών και τον προφήτη Μωυσή, ο οποίος, όπως χαρακτηριστικά γράφει ο απόστολος, θεώρησε «μεί­ζονα πλούτον των Αιγύπτου θησαυρών τον ονειδισμόν του Χρι­στού».

Θεώρησε δηλαδή σπουδαιό­τε­ρο και πολυτιμότερο θησαυρό από τα πλούτη που απολάμβανε στην Αίγυπτο ως θετός υιός της κόρης του Φαραώ, να χλευασθεί για χάρη της πίστεώς του στον αληθινό Θεό και να υπομείνει όλες εκείνες τις ταλαιπωρίες, προκειμέ­νου να οδηγήσει κατά την εντολή του Θεού τον ισραηλιτικό λαό στην πορεία της εξόδου από την Αίγυπτο, όπου δεν μπορούσαν να πιστεύουν και να λατρεύουν τον Θεό τους.

Το ίδιο έκαναν και πολλοί από τους αγίους, οι οποίοι αγωνίσθη­καν υπέρ των ιερών εικόνων. Παραιτήθηκαν από τα εκκλησια­στι­κά ή και τα κοσμικά αξιώματα που κατείχαν, για να μην συγκατα­τε­θούν στις αντίθετες προς την πίστη και τη διδασκαλία της Εκ­κλη­σίας αποφάσεις του αυτοκρά­το­ρος, επειδή θεώρησαν ότι έχει μεγαλύτερη αξία η υπακοή και η πίστη στον Θεό από τα εγκόσμια αξιώματα και προνόμια και αγαθά, τα οποία έρχονται και παρέρχονται.

Παραιτήθηκαν και αυτοί «μείζονα πλούτον ηγησάμενοι των» του κόσμου «θησαυρών τον ονειδι­σμόν του Χριστού». Και γι’ αυτή τη γενναία επιλογή και απόφασή τους κέρδισαν τον Χριστό και τη βασι­λεία του και τιμώνται από την Εκ­κλησία και τους πιστούς, γιατί με τους αγώνες και τις θυσίες τους μας παρέδωσαν ακαινοτόμητη την ορθόδοξη πίστη.

Κάτι ανάλογο έκαναν όμως και οι πατέρες μας, οι ηρωικοί Ναουσαίοι, οι οποίοι σαν σήμερα, Κυριακή της Ορθοδοξίας, συγκεντρώθηκαν στον τότε μητροπολιτικό ναό του αγίου Δημητρίου και ζήτησαν την ευλογία του Θεού για να ξεκινή­σουν την επανάσταση που προσεκτικά και μυστικά προετοίμαζαν με σκοπό να ελευθερώσουν τη Νάου­σα και τη Μακεδονία μας από τον τουρκικό ζυγό.

Δεν αρκέσθηκαν και δεν επανα­παύ­θηκαν και αυτοί στα προνόμια που απολάμβαναν από τους Τούρ­κους κατακτητές ως κάτοικοι αυτής της πόλεως. Θεώρησαν, όπως και ο προφήτης Μωυσής, «μείζονα θησαυρόν … τον ονειδισμόν του Χρι­στού». Τόλμησαν να διακινδυ­νεύσουν τις περιουσίες τους, τα πλεονεκτήματα που είχαν έναντι των άλλων Ελλήνων, ακόμη και τη ζωή τους για τον κοινό σκοπό, για την ελευθερία της πατρίδος και όλων των Ελλήνων, για να μπο­ρούν να πιστεύουν και να λατρεύ­ουν ελεύθερα τον Χριστό.

Τους τιμούμε, λοιπόν, και τους μνημονεύουμε κατά την επίσημη αυτή ημέρα, την Κυριακή της Ορ­θο­δοξίας, μαζί με τους αγίους και τους ήρωες της πίστεώς μας, γιατί φάνηκαν αντάξιοί τους ακολουθώντας τα βήματά τους. Τους τιμούμε, γιατί αποτελούν παράδειγ­μα και για μας που έχουμε χρέος να το ακολουθήσουμε, ιεραρχώντας τα αγαθά και τα προνόμια που διαθέτουμε όχι με εφήμερα και κο­σμικά κριτήρια, που μας κάνουν να προσκολλώμεθα σε αυτά, αλλά με κριτήρια αιώνια που μας βοηθούν να κάνουμε τις σωστές επιλογές στη ζωή μας και να μη βρεθούμε κάποια στιγμή, είτε εδώ στη γη είτε όταν θα φύγουμε από αυτή τη ζωή, απογοητευμένοι από τις επιλογές μας και υπόλογοι γι’ αυτές ενώπιον του Θεού. Για να μην βρεθούμε υπόλογοι έναντι της ιστορίας και των ηρωικών προγόνων μας, οι οποίοι θυσίασαν τα πάντα και αγω­νίσθηκαν για να ζούμε εμείς ελεύ­θεροι και για να λατρεύουμε ελεύ­θεροι τον Χριστό.

Ας μην τους τιμούμε, λοιπόν, μόνο με λόγια, αλλά ας φροντίζουμε να ακολουθούμε με τις πράξεις μας και με τη ζωή μας το παράδειγμά τους, αποδεικνυόμενοι αντάξιοι της θυσίας τους.