Η Β΄ Κυριακή των Νηστειών στον Ι. Ναό Αγ. Νικολάου Σύμης

Σήμερα 31η Μαρτίου 2024, Β΄ Κυριακή των Νηστειών, μνήμη του εν Αγίοις πατρός ημών Γρηγορίου Αρχιεπισκόπου Θεσσαλονίκης του Παλαμά, ο Μητροπολίτης Σύμης, Τήλου, Χάλκης και Καστελλορίζου κ. Χρυσόστομος χοροστάτησε στον Όρθρο και τέλεσε την Θεία Λειτουργία στον Ενοριακό Ιερό Ναό του Αγίου Νικολάου Σύμης, με συλλειτουργό του τον π. Γεώργιο Κακακιό, Εφημέριο του Ι. Ναού, ενώ το ι. αναλόγιον διακόνησε ο Ιεροψάλτης κ. Ελευθέριος Ξηράκης μεθ’ ετέρων. Μεταξύ των εκκλησιαζομένων ήταν ο Δήμαρχος Σύμης κ. Ελευθέριος Παπακαλοδούκας, ως και ο Διοικητής Δ.Α.Ν. Σύμης Συνταγματάρχης κ. Παναγιώτης Βρανάς.

Ο Μητροπολίτης στο ευαγγελικό του κήρυγμα, ανεφέρθη στο μεγάλο θαύμα της θεραπείας του Παραλυτικού της Καπερναούμ, ο οποίος χάριν στην φιλανθρωπία του Κυρίου μας Ιησού Χριστού έτυχε της συγχωρήσεως των αμαρτιών και εν συνεχεία ανέκτησε και πάλι το πολυπόθητο δώρο της υγείας. Επίσης, ο Μητροπολίτης κ. Χρυσόστομος, έκανε λόγο για τον εορταζόμενο άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά, ο οποίος έζησε τον 14ο αι. και υπήρξε ένας από τους σοφότερους Πατέρες της Εκκλησίας μας. Όλη του η ζωή υπήρξε ένας μεγάλος αγώνας για την ορθή διδασκαλία της Πίστεως και ιδιαίτερα για το μεγάλο κεφάλαιο της θεολογίας μας που αφορά την ομοίωση του ανθρώπου με τον Θεό και την τελική ένωση μαζί του, την θέωση.

Ο άγιος Γρηγόριος καταπολέμησε την αιρετική διδασκαλία της δυτικής χριστιανοσύνης, η οποία με το ορθολογιστικό-σχολαστικιστικό πνεύμα της αποφαινόταν, ότι δεν μπορεί να υπάρξει καμμιά πραγματική-οντολογική ένωση με τον Θεό, επειδή η ουσία του είναι αμέθεκτη και απρόσιτη (απλησίαστη). Οι απόψεις αυτές εκφράζονταν κυρίως από τον μοναχό Βαρλαάμ της Καλαβρίας, που υπό την επίδραση της λατινικής θεολογίας έλεγε, ότι ο μόνος τρόπος να γνωρίσουμε τον Θεό είναι η λογική.

Στη θέση αυτή η ορθόδοξη θεολογία αντιπαραθέτει την πνευματική εμπειρία, τη βιωματική γνώση που αποκτάται με την κάθαρση της καρδιάς από τα πάθη, την οποία ακολουθεί ο φωτισμός του Αγίου Πνεύματος και στην συνέχεια η θεοπτία, η θέα δηλαδή του Θεού. Η θεοπτική εμπειρία δεν είναι θέα και ένωση με την απροσπέλαστη ουσία του Θεού, αλλά με τις θείες και άκτιστες (άυλες) ενέργειες που εκπέμπονται με φυσικό τρόπο από την θεία ουσία, όπως οι ακτίνες από τον ήλιο.

Η ένωση αυτή με απόλυτο τρόπο έγινε για πρώτη φορά στο πρόσωπο του Χριστού. Με την ενσάρκωσή του ο Υιός και Λόγος του Θεού φανέρωσε ακριβώς πως είναι ο τέλειος άνθρωπος, που από το «κατ’ εικόνα» φτάνει στο «καθ’ ομοίωσιν» Θεού. Στο πρόσωπο του Χριστού αποτυπώνονται η αρχή και το τέλος της ανθρώπινης φύσεως, φαίνεται καθαρά ποιος είναι ο αυθεντικός άνθρωπος και ποιος είναι ο προορισμός του. Ο Χριστός έδειξε ότι η ένωση του ανθρώπου με τον Θεό είναι απολύτως εφικτή, επειδή ο άνθρωπος κατασκευάστηκε με πρότυπο τον Χριστό. Την μεγάλη αυτή αλήθεια της Ορθοδόξου Πίστεώς μας επιβεβαιώνουν με τον πλέον αναμφισβήτητο τρόπο όλοι οι Άγιοι της Εκκλησίας μας, μέχρι των ημερών μας, οι οποίοι με την Χάρη του Θεού και τον προσωπικό τους αγώνα, έφθασαν στην θέωση και αποτελούν τους ασφαλείς οδοδείκτες και στην δική μας πορεία προς την ουράνια Βασιλεία του Θεού.