Η εορτή της Σταυροπροσκυνήσεως στο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων (ΒΙΝΤΕΟ)

Την Κυριακή, 27 Μαρτίου 2022, Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως, εoρτάσθηκε στο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων η εορτή της προσκυνήσεως του Τιμίου Σταυρού στον Πανίερο Ναό της Αναστάσεως.

Η εορτή αυτή έχει καθιερωθεί από την Εκκλησία να εορτάζεται στο μέσο της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής για να λαμβάνουν οι πιστοί δύναμη από την προστασία του Τιμίου Σταυρού στον αγώνα της νηστείας.

Η εορτή αύτη εορτάσθηκε αφ’ εσπέρας προεξάρχοντος του Πατριάρχου Ιεροσολύμων κ. Θεοφίλου με υποδοχή και προσκύνηση στην Αγία Αποκαθήλωση και τον Πανάγιο Τάφο και με Μεγάλο Εσπερινό μετά σημάντρων, θυμιάματος, Μεγάλης Εισόδου και Αρτοκλασίας, συμπροσευχομένων των Αρχιερέων και συνιερουργούντων των Αγιοταφιτών Ιερομονάχων.

Η εορτή αύτη εορτάσθηκε επίσης το πρωί της Κυριακής με Θεία Λειτουργία του Μεγάλου Βασιλείου στον Πανάγιο Τάφο, προεξάρχοντος του Πατριάρχη Ιεροσολύμων και συλλειτουργούντων του Μητροπολίτου Καπιτωλιάδος κ. Ησυχίου, του Μητροπολίτου Ιωάννου του Πατριαρχείου της Σερβίας, των Αρχιεπισκόπων Γεράσων κ. Θεοφάνους, Κωνσταντίνης κ. Αριστάρχου, Θαβωρίου κ. Μεθοδίου, Σεβαστείας κ. Θεοδοσίου και Ανθηδώνος κ. Νεκταρίου, Αγιοταφιτών Ιερομονάχων και των εκπροσώπων του Πατριαρχείου Μόσχας και Πατριαρχείου Ρουμανίας και ιερέων άλλων Ορθοδόξων Εκκλησιών, παρουσία του Γενικού Προξένου της Ελλάδος στα Ιεροσόλυμα κ. Ευαγγέλου Βλιώρα, ψαλλόντων του Ιεροδιακόνου π. Συμεών και του κ. Βασιλείου Γκοτσοπούλου και προσευχομένων μελών της Κοινότητος Ιεροσολύμων και προσκυνητών, και Ελληνορθοδόξων Αραβοφώνων υπό τον π. Σπυρίδωνα εξ Αι-λαμπούν.

Μετά την Θεία Λειτουργία ακολούθησε λιτανεία τρις πέριξ του Αγίου Τάφου και ανά τα προσκυνήματα.

Τέλος, έλαβε χώρα η άνοδος στο Πατριαρχείο. Εκεί ο Πατριάρχης είπε τα εξής:

«Εν παραδείσω μεν το πριν, ξύλω εγύμνωσεν επί τη γεύσει ο εχθρός εισφέρων νέκρωσιν· του Σταυρού δε το ξύλον της ζωής το ένδυμα, άνθρωπος φέρων επάγη επί της γης και κόσμος όλος επλήσθη πάσης χαράς· ον ορώντες προσκυνούμενον Θεόν εν πίστει λαοί συμφώνως ανακράξωμεν· πλήρης δόξης ο οίκος αυτού», αναφωνεί ο υμνωδός της Εκκλησίας.

Εκλαμπρότατε Γενικέ Πρόξενε της Ελλάδος κ. Ευάγγελε Βλιώρα,

Σεβαστοί Άγιοι Πατέρες και Αδελφοί,

Ευλαβείς Χριστιανοί,

Κυριακή Γ΄ των Νηστειών, ημέρα προσκυνήσεως του Τιμού Σταυρού, εορτάζει η Αγία ημών των Ορθοδόξων Εκκλησία εν τω μέσω του σταδίου της Αγίας Νηστείας.

Το ξύλον το οποίον το πριν εγύμνωσεν ημάς του Παραδείσου εισφέρον νέκρωσιν, αυτό τούτο το ξύλον εγένετο ο Σταυρός του Σωτήρος ημών Χριστού, φέρον εις ημάς το ένδυμα της ζωής. Και τούτο, διότι κατά τον Άγιον Θεόδωρον τον Στουδίτην: «Παράδεισος άλλος εγνώσθη η Εκκλησία ως πριν, ξύλον έχουσα ζωηφόρον τον Σταυρόν του Κυρίου, εξ ου διά προσψαύσεως αθανασίας μετέχομεν». Η αθανασία δε αύτη δεν είναι άλλη από αυτόν τούτον τον Χριστόν, ο Οποίος είναι «ο μόνος έχων αθανασίαν , φως οικών απρόσιτον», (Α Τιμ. 6,16), κατά τον θείον Παύλον.

Της ενεργείας του απροσίτου τούτου φωτός, δηλονότι της αθανασίας του Χριστού γιγνόμεθα και ημείς μέτοχοι, αγαπητοί ημών αδελφοί διά της προσψαύσεως, τουτέστιν της προσκυνήσεως του Τιμίου Σταυρού. Και τούτο διότι, ως λέγει ο σοφός Παύλος, «ημείς κηρύσσομεν Χριστόν εσταυρωμένον, Ιουδαίοις μεν σκάνδαλον, Έλλησι δε μωρίαν, αυτοίς δε της κλητοίς, Ιουδαίοις τε και Έλλησιν, Χριστόν Θεού δύναμιν και Θεού σοφίαν», (Α΄ Κορ. 1, 23-24).

Επειδή ακριβώς ο ζωηφόρος Σταυρός φέρει εν εαυτώ την του Σταυρωθέντος εν αυτώ θείαν δικαιοσύνην και δύναμιν, ανεδείχθη όπλον κατά του διαβόλου, δι’ ο και ο μεν ιερώτατος Παύλος κηρύττει λέγων: «Ο λόγος γαρ ο του σταυρού τοις μεν απολλυμένοις μωρία εστί, τοις δε σωζομένοις ημίν δύναμις Θεού εστι», (Α΄ Κορ. 1,18). Ο δε υμνωδός βοά εν αγαλλιάσει: «Χορεύουσιν εν ευφροσύνη αγγέλων τάξεις σήμερον, Σταυρού σου τη προσκυνήσει· εν αυτώ γαρ τέθραυκας, τας των δαιμόνων φάλαγγας, σώσας Χριστέ το ανθρώπινον [γένος]». Κατά τον άγιον Ιωάννην τον Δαμασκηνόν το τίμιον ξύλον του Σταυρού τυγχάνει «αληθώς σεβάσμιον, εν ω Εαυτόν εις θυσίαν υπέρ ημών ο Χριστός προσενήνοχεν… αγιασθέν τη αφή του Αγίου Σώματος τε και αίματος». Διό και «προσκυνούμεν τον τύπον του Τιμίου και Ζωοποιού Σταυρού, ει και εξ ετέρας ύλης γεγένηται, ου την ύλην τιμώντες [μη γένοιτο], αλλά τον τύπον ως Χριστού σύμβολον».

Σήμερον η Αγία του Χριστού Εκκλησία προβάλλει εις προσκύνησιν τον Τίμιον Σταυρόν, τον οποίον ημείς οι κατοικούντες και παρεπιδημούντες την Αγίαν Πόλιν Ιερουσαλήμ «προσεκυνήσαμεν εις τον τόπον ου έστησαν οι πόδες Αυτού», (Ψαλμ. 131,7), τουτέστιν εν τω Πανιέρω Ναώ της Αναστάσεως, ίνα λάβωμεν χάριν και δύναμιν προς τελείωσιν του θείου της νηστείας αγώνος. Μετά δε του υμνωδού είπωμεν: «Τι σοι προσάξωμεν Χριστέ; ότι τον τίμιον Σταυρόόν δέδωκας ημίν προσκυνήσαι εν ω το πανάγιον κατεκενώθη Αίμά σου· ω και η Σαρξ σου ήλοις επάγη, ον ασπαζόμενοι νυν, ευχαριστούμέν σοι».

Αμήν· έτη πολλά και καλόν Πάσχα.

Πηγή: Πατριαρχείο Ιεροσολύμων