Εσπερινή Αρχιερατική Θεία Λειτουργία για τους κατηχητές και τους κυκλάρχες της Μητρόπολης Βεροίας

Την Τετάρτη 29 Δεκεμβρίου το απόγευμα στον Ιερό Ναό των Αγίων Αναργύρων Βεροίας τελέστηκε η καθιερωμένη εσπερινή Αρχιερατική Θεία Λειτουργία προς τιμήν της Αγίας ενδόξου μάρτυρος Ανυσίας.

Στη Θεία Λειτουργία προεξήρχε ο Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων, ο οποίος κήρυξε και τον θείο λόγο, ενώ συμμετείχαν οι κατηχητές και οι κυκλάρχες που διακονούν στις ενορίες της Ιεράς μας Μητροπόλεως.

Ο Μητροπολίτης στην ομιλία του ανέφερε μεταξύ άλλων: «Χειρί σου πλουσιωτάτη νείμασα, πλούτον επίκηρον, πλουτοποιόν εκέρδησας ζωήν … και θησαυρόν ακήρατον, Μάρτυς».

Πριν από λίγες ημέρες εορτάσαμε τη γέννηση του Κυρίου μας. Εορ­τα­σαμε αυτό το μοναδικό γεγονός στην ιστορία του κόσμου, κατά το οποίο ο Θεός, «πλούσιος ων επτώ­χευσεν, ίνα υμείς τη εκείνου πτω­χεία πλουτήσητε», όπως γρα­φει ο ιδρυτής της τοπικής μας Εκκλη­σι­ας, πρωτοκορυφαίος απόστολος Παύ­λος.

Ο Θεός, που είναι «ο θησαυρός των αγαθών», που είναι πλούσιος σε όλα τα επίπεδα που μπορεί να φαντασθεί και να σκεφθεί ο αν­θρω­πος, «επτώχευσε». Τα παραμέ­ρι­σε όλα, άδειασε τον εαυτό του από τα πάντα, «εκένωσεν εαυτόν», για να γίνει άνθρωπος, για να έλθει στη γη και να κάνει εμάς, τους ανθρώπους, πλούσιους. Και αυτό συνέβη, γιατί ο Θεός δεν είναι πλούσιος, όπως οι πλούσιοι αν­θρω­ποι που κρατούν τον πλούτο για τον εαυτό τους, αλλά είναι γε­μα­τος από αγάπη για το πλάσμα του, είναι «πλούσιος εν ελέει» και θέλει να κάνει και εμάς μετόχους του πλούτου του.

Αυτού του πλούτου του έγινε με­τοχος και η αγία μεγαλομάρτυς Ανυ­σία που τιμούμε και απόψε, όπως και κάθε χρόνο, με την εσπερινή θεία Λει­τουργία για τους συνεργάτες του πνευματικού έργου της Ιεράς μας Μητροπόλεως.

Και πως το κατόρ­θωσε αυτή η νεαρή μάρτυς; Το κατόρθωσε με τον τρόπο που μας περιγράφει ο ιερός υμνογράφος, λέγοντας: «Χει­ρι σου πλουσιωτάτη νείμασα, πλού­τον επίκηρον, πλουτοποιόν εκέρ­δησας ζωήν … και θησαυρόν ακήρατον, Μάρτυς».

Ήταν γόνος μιάς πλούσιας οικο­γενείας της Θεσσαλονίκης η αγία Ανυσία, αλλά δεν κράτησε τον υλικό πλούτο για τον εαυτό της. Τον μοίρασε σε όσους είχαν ανάγκη και κράτησε για τον εαυτό της τον πραγματικό και άφθαρ­το πλούτο της πίστεως στον Χριστό. Με αυτόν τον πλούτο ως εφόδιο βάδισε η αγία Ανυσία στο μαρτύριο. Θυσίασε τη ζωή της για τον Χριστό και κέρδισε όχι μόνο την αιώνιο ζωή αλλά και τους ου­ρα­νίους θησαυρούς που έχει ετοι­μάσει ο Θεός για όλους όσους τον πιστεύουν και τον αγαπούν.

Ας μην νομίσουμε όμως ότι αυτό που έκανε η αγία Ανυσία ήταν κάτι εύκολο. Ας μην νομίσουμε ότι η ζωή της κοντά στον Χριστό ήταν κάτι απλό και δεν είχε δυσκολίες και εμπόδια. Η αγία Ανυσία ζούσε σε μία ειδωλολατρική εποχή, σε μία εποχή που οι άνθρω­ποι γύρω της πίστευαν σε ψεύτι­κους θεούς και ήταν βυθισμένοι στην αμαρτία, σε μία εποχή κατά την οποία κυρι­αρ­χούσε η κακία, η σκληρότητα και η ανηθικότητα, και ήταν εξαι­ρετικά δύσκολο για μία νέα κοπέλα και μάλιστα για μία νέα χριστιανή, όπως ήταν η αγία Ανυσία, να ζήσει την εν Χριστώ ζωή.

Και όχι μόνο γι᾽ αυτό, αλλά και γιατί η πίστη στον Χριστό βρισκό­ταν υπό διωγμό, σκληρό και ανελέ­η­το, και όποιος πίστευε στον Χρι­στο, παραβίαζε τις εντολές του αυ­τοκράτορος, οδηγείτο στο μαρ­τυ­ριο και καλείτο είτε να αρνηθεί την πίστη του είτε τη ζωή του.

Μέσα σε αυτές όμως τις δύσκολες συνθήκες, μέσα στα τόσα εμπόδια, η αγία Ανυσία όχι μόνο τόλμησε να πιστεύει στον Χριστό και να ομο­λο­γεί την αγάπη της προς Αυτόν, αλλά και να θυσιάσει τα νιάτα της και τη ζωή της για να μην τον αρ­νηθεί και να μην χωρισθεί από την αγάπη του.

Και αυτό που έχει να πεί η αγία Ανυσία και σε μας που την τιμούμε απόψε είναι ότι δεν θα πρέπει να φοβούμεθα από τις δυσκολίες που συναντούμε στον κόσμο και στη ζωή μας, δεν θα πρέπει τα εμπόδια ή οι πειρασμοί και οι δοκιμασίες που θα αντιμετωπίσουμε να μειώ­σουν την πίστη μας και την αγάπη μας προς τον Χριστό. Δεν θα πρέπει οι ειρωνείες όσων δεν πιστεύουν, τα σχόλια ή η κριτική που μπορούν να κάνουν εις βάρος της Εκκλη­σι­ας και εις βάρος μας, γιατί αγα­που­με τον Χριστό, γιατί αγωνιζόμεθα να είμεθα καθαροί και στην ψυχή και στο σώμα, γιατί μετέχουμε στη μυστηριακή ζωή της Εκκλησίας μας, εξομολογούμεθα, κοινωνούμε Σώμα και Αίμα Χριστού, γιατί θε­λου­με να ζούμε την εν Χριστώ ζωή, να μας αποθαρρύνουν και να μας απομακρύνουν από την προσπά­θειά μας αυτή.

Αντίθετα μάλιστα, όσο θα βλε­που­με τα εμπόδια γύρω μας, τόσο περισσότερο θα πρέπει να μένουμε σταθεροί, να μένουμε εδραίοι και αμετακίνητοι στην πίστη και την αγάπη μας στον Χριστό· τόσο πε­ρισ­­σότερο θα πρέπει να αγωνι­ζο­με­θα να υπερβαίνουμε αυτά τα εμπό­δια, αδια­φορώντας για τη στα­ση και τις επιλογές των άλλων αν­θρω­πων. Και έτσι, μιμούμενοι το παράδειγμα της αγίας Ανυσίας, η οποία ακολούθησε μέχρι τέλους τον Χριστό, θυσιάζοντας τα πάντα, ακόμη και τη ζωή της, ώστε να απολαμβάνει στον ουρανό την αι­ω­νιο ζωή και τα αγαθά που ετοί­μασε ο Θεός «τοις αγαπώσιν αυ­τον», θα μπορέσουμε και εμείς με τη χάρη του Θεού να πλησιά­σου­με τον Χριστό και να ζήσουμε ενω­μένοι μαζί του και εδώ στη γη αλλά και στον ουρανό.