Εορτάστηκε η Κυριακή των Βαΐων στην Βέροια

Την Κυριακή των Βαΐων 25 Απριλίου το πρωί ο Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων λειτούργησε και κήρυξε το θείο λόγο στον Ιερό Ναό του Αγίου Αντωνίου Πολιούχου Βεροίας.

Στο τέλος της Θείας Λειτουργίας πραγματοποιήθηκε εντός του Ιερού Ναού η λιτάνευση της Ιεράς Εικόνας της Βαϊοφόρου και η ανάγνωση της ευχής των Βαΐων.

Ο Σεβασμιώτατος στην ομιλία του ανέφερε μεταξύ άλλων: «Διατί τούτο το μύρον ουκ επρά­θη τριακοσίων δηναρίων και εδό­θη πτωχοίς;» Δύο σκηνές μας παρουσίασε το ση­μερινό ευαγγελικό ανάγνωσμα. Η πρώτη σκηνή στη Βηθανία, στο σπίτι του Λαζάρου, τον οποίο ανέστησε ο Χριστός. Η δεύτερη στα Ιεροσό­λυμα.

Στην πρώτη, η Μαρία, η αδελφή του Λαζάρου, αλείφει με πολύτιμο μύρο τα πόδια του Ιησού και τα σκουπίζει με τα μαλλιά της. Στη δεύτερη, το πλήθος των Ιουδαίων κρατώντας τα βαία των φοινίκων υποδέχεται ως βασιλέα του Ισραήλ τον Χριστό που εισέρχεται στα Ιερο­­σόλυμα. Και στις δύο αυτές σκηνές υπάρχουν κάποιοι που ενο­χλούνται. Στην πρώτη, ο μαθητής του Χριστού, ο Ιούδας, στη δεύτερη, οι αρχιερείς των Ιουδαίων. Και παρότι φαίνεται να ενοχλούνται για διαφορετικούς λόγους, στην πραγματικότητα αυτό που ενοχλεί και τους δύο είναι ο Χριστός και οι άνθρωποι που τον ακο­λουθούν με αγάπη.

Ας αφήσουμε όμως τους αρχιε­ρείς να προετοιμάζουν τα πονηρά σχέδιά τους εναντίον του Ιησού και ας επιστρέψουμε για λίγο στη Βηθανία, για να παρακολουθή­σου­με τη διαμαρτυρία του Ιούδα.

«Διατί τούτο το μύρον ουκ επρά­θη τριακοσίων δηναρίων και εδό­θη πτωχοίς;» Γιατί δεν πωλήσαμε το μύρο αυτό για τριάντα δηνάρια προκειμένου να τα δώσουμε στους πτωχούς;

Η αδελφή του Λαζάρου, η Μαρία, προσφέρει το μύρο στον Χριστό εκ­φράζοντας την ευγνωμοσύνη της για την ανάσταση του αδελφού της και ο Ιούδας επιχειρεί με την ερώτησή του να κατακρίνει και τη Μαρία που το προσφέρει και τον Χριστό που το δέχεται, και μάλιστα προβάλλοντας ως πρόσχημα τους πτωχούς και την ελεημοσύνη.

Με μία αρετή που δεν διαθέτει υποκρίνεται τον ενάρετο και κατα­κρίνει τον φιλάνθρωπο. Παριστά­νει τον ελεήμονα και τον πιστό τηρητή των εντολών του Θεού, ενώ είναι εντελώς διαφορετικοί οι λόγοι για τους οποίους αντιδρά στην πράξη της Μαρίας. Μας τους αποκαλύπτει ο ιερός ευαγγελιστής, ο άγιος Ιωάννης ο θεολόγος, που σημειώνει στο ευαγγέλιο που ακούσαμε ότι ο Ιούδας δεν ενδια­φε­ρόταν για τους πτωχούς, αλλά, επειδή κρατούσε το ταμείο των μα­θητών του Χριστού, ήθελε να μπούν εκεί τα χρήματα, προκει­μένου να τα αφαιρέσει στη συνέ­χεια. Καλύπτει δηλαδή τη φιλαρ­γυ­ρία του με την δήθεν φιλοπτω­χία του, και αντί να μετανοήσει για την πρώτη, για τη φιλαργυρία, και να λάβει την άφεση, προσθέτει σε αυτήν την υποκρισία και την κατά­κριση και βαρύνει την ψυχή του με ακόμη μεγαλύτερο βάρος.

Ας μην σπεύσουμε όμως να κατα­κρίνουμε τον Ιούδα, πριν να εξε­τα­­σουμε και τη δική μας συμπε­ριφορά, πριν να σκεφθούμε πως ενεργούμε έναντι των πράξεων των αδελφών μας και ακόμη πολλές φορές ένα­ντι της Εκκλησίας, των ιερέων και των αρχιερέων της.

Πόσες φορές σπεύδουμε να κρι­νουμε και να σχολιάσουμε ενέρ­γειες και συμπεριφορές αδελφών μας, χωρίς να γνωρίζουμε τα κίνη­τρα τους, χωρίς να ξέρουμε γιατί έκαναν αυτό που εμείς κατακρί­νουμε; Πόσες φορές σπεύδουμε να υποδείξουμε τι θα κάναμε εμείς στη μία ή στην άλλη περίπτωση με εγωιστικά κίνητρα και αποβλέ­ποντας μόνο στην προβολή του εαυτού μας και της δήθεν αρετής και ευσεβείας μας;

Και ακόμη, πόσες φορές κρίνουμε και κατα­κρίνουμε αποφάσεις της Εκκλησίας μας και της Ιεράς Συνόδου, ιδιαιτέρως κατά την περίοδο αυτή της πανδημίας, κατά την οποία η Εκκλησία μας και οι Ιεράρχες της προσπαθούν με κάθε τρόπο και να εξασφαλίσουν τη δυ­νατότητα σε όσο το δυνατόν περισ­σοτέρους πιστούς να συμμετά­σχουν στις ιερές Ακολουθίες και στα ιερά μυστήρια της Εκκλησίας μας, και συγχρόνως, ακολου­θω­ντας τις υποδείξεις των ειδικών ιατρών και των υπευθύνων της πολιτείας, να τηρήσουν τα υγειο­νο­μικά μέτρα, τα οποία θα προφυ­λάξουν όλους μας από τη διάδοση του κορωνοιού και τις δυσάρεστες και τραγικές συνέπειές του για τη ζωή μας;

Και όμως, δυστυχώς, υπάρχουν κάποιοι, οι οποίοι γνωματεύουν τι θα ήταν ορθότερο, θεωρώντας ότι αυτοί είναι οι υπερασπιστές της πίστεως, της παραδόσεως και των δογμάτων της Εκκλησίας μας, ενώ η Εκκλησία δεν εφαρμόζει τον νόμο και τις εντολές του Θεού και γι᾽ αυτό την κρίνουν και την κατα­κρίνουν.

Σε τι διαφέρουν όμως από τον Ιούδα; Κι εκείνος τον Χριστό κατέ­κρινε, εμφανιζόμενος ως δήθεν ενάρετος και τηρητής του νόμου τον οποίο ο Χριστός είχε δώσει, και κατέληξε δυστυχώς να προδώσει τον Χριστό.

Ας αποφύγουμε το παράδειγμά του, ας αποφύγουμε τον ολισθηρό δρόμο της υποκρισίας και της κα­τακρίσεως, για να τύχουμε του ελέ­ους του Θεού και να αξιωθούμε να αναστηθούμε και εμείς μαζί του και να απολαύσουμε όχι την επί­γεια βασιλεία του, την οποία πε­ρίμεναν οι Ιουδαίοι που τον υπο­δέχθηκαν σήμερα μετά βαίων και κλάδων, αλλά την ουράνια και αιώνια βασιλεία του που μας χα­ρισε με την ανάστασή του.

Να μη βρεθούμε και εμείς, αδελφοί μου, εν ημέρα κρίσεως να ακούσουμε από τον Κύριο «τις ει ο κρίνων αλλότριον οικέτην;» ή ακόμη χειρότερα «τον αρχιερέα του Υψίστου λοιδωρείς, τοίχε κεκονιαμένε;» Ας είμεθα προσεκτικοί. Τα παραδείγματα της σημερινής ευαγγελικής περικοπής δίδουν σε όλους μας ένα λαμπρό μάθημα για να προσέχουμε.