Αμφισβητεί τη νομιμότητα του Οικουμενικού Πατριάρχη ο Πατριάρχης Μόσχας

Конференция «Мировое Православие: первенство и соборность в свете православного вероучения»

Του Κώστα Ονισένκο

Ο Πατριάρχης Μόσχας συμμετέχει σε διήμερο συνέδριο που διεξάγεται χθες και σήμερα στη Μόσχα και έχει τον γενικό τίτλο «Παγκόσμια Ορθοδοξία: Πρωτοκαθεδρία και συνοδικότητα υπό το πρίσμα του ορθόδοξου δόγματος».

Το συγκεκριμένο συνέδριο, σύμφωνα με τις πληροφορίες που υπάρχουν ήδη, έχει ως στόχο να καταγγείλει το Οικουμενικό Πατριαρχείο εξαιτίας των αποφάσεων που έχει πάρει για το ουκρανικό ζήτημα και -όπως φαίνεται και από τον τίτλο- αναφέρεται σε θέματα πρωτοκαθεδρίας στην Ορθόδοξη Εκκλησία.

Όπως φάνηκε από την τοποθέτηση που έκανε στο συγκεκριμένο συνέδριο ο Μητροπολίτης Βολοκολάμσκ Ιλαρίωνας, η Ρωσική Εκκλησία αμφισβητεί ανοιχτά την πρωτοκαθεδρία του Οικουμενικού Πατριαρχείου στον ορθόδοξο κόσμο.

Πρόκειται απλώς για πρωτοκαθεδρία «επί τιμής» η οποία είχε χορηγηθεί στο Οικουμενικό Πατριαρχείο «εξαιτίας ατυχών συγκυριών» είπε ο Ιλαρίων.

Από την πλευρά του ο ίδιος ο προκαθήμενος της Ρωσικής Εκκλησίας Πατριάρχης Κύριλλος προχώρησε ένα βήμα παρακάτω αμφισβητώντας πλήρως την μονιμότητα του Οικουμενικού Πατριάρχη:

«Αξιώσεις ειδικών δικαιωμάτων και προνομιών έχουν και παλαιότερα διατυπώσει ιεράρχες και θεολόγοι της Κωνσταντινουπόλεως, αλλά ουδέποτε δεν τα διατύπωσαν σε τόσο αυστηρούς τόνους και με τόσο ακραία εκδοχή, όπως σήμερα», τόνισε ο Πατριάρχης Μόσχας Κύριλλος.

Πρόσθεσε ακόμη ότι «έφθασαν στο σημείο να αποκαλούν τον Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως όχι πρώτο μεταξύ ίσων, αλλά «πρώτο άνευ ίσων». Αυτή η καινοτόμος εκκλησιολογία δεν έχει ουδεμία θεμελίωση ούτε στους ιερούς κανόνες, αλλά ούτε και στην εκκλησιαστική παράδοση εν γένει».

Ο Πατριάρχης αναφερόμενος στους κεντρικούς σκοπούς του συνεδρίου, τόνισε ότι μεταξύ αυτών είναι η εξέταση των εκκλησιολογικών αιτιών της παρούσης κρίσεως. «Χρειάζεται να συσχετισθεί εκείνη η προσέγγιση του πρωτείου και της συνοδικότητας που διατυπώνεται σήμερα από την Κωνσταντινούπολη με την αυθεντική προσέγγιση, που καταγράφηκε στην Παράδοση της Εκκλησίας.

Και το σημαντικότερο είναι ότι μπορούμε να αποδείξουμε το λανθασμένο της θέσεως της Κωνσταντινουπόλεως μόνον συσχετίζοντας αυτή την επίκαιρη θέση με εκείνα, τα οποία είχαν πάντοτε θέση στην Ορθόδοξη Εκκλησία ως προς την έννοια πραγματώσεως του ρόλου και της σημασίας του πρώτου», δήλωσε.

«Είναι σημαντικό να σκεφτούμε άλλη μια φορά τι σημαίνει το εκκλησιαστικό σχίσμα, πώς πρέπει να αντιδρούν σε αυτό οι Τοπικές Εκκλησίες, αν είναι επιτρεπτή η προσευχητική και η ευχαριστιακή κοινωνία με τους σχισματικούς και ποιες κανονικές (σ.σ. βάσει των θρησκευτικών κανόνων) συνέπειες, φέρει μια τέτοια κοινωνία, αν μπορεί να θεωρηθεί νόμιμη η εκκλησιαστική αρχή, η οποία συλλειτουργεί με σχισματικούς και τους αυτο-χειροτονημένους, που δεν έχουν κανονική χειροτονία» είπε ο Πατριάρχης Κύριλλος.